American Ninja (1985)

Actie

geregisseerd door Sam Firstenberg
met Michael Dudikoff, Steve James en Judie Aronson

De Amerikaanse soldaat Joe Armstrong, zeer bedreven in Oosterse vechttechnieken, probeert in zijn eentje een groep huurlingen op de Filipijnen te overmeesteren.

steve james wat zo goed en net dudikof maar alle series kunnen mij erg boeien
deel 1 tot 5. echt geweldig.
weinig woorden voor. je moet ze gewoon gezien hebben.

avatar van Movie Jim
Deze film is erg goed. Alleen is het telkens zo standaard dat je veel gevechten ziet en Michael Dudikoff weinig doet schieten.

avatar van dutchtuga
Dit was een leuk nostalgisch tripje. Lekker foute boel allemaal en een goed sfeertje. Jammer alleen dat die Dudikoff elke vorm van charisma mist.

avatar van Poppe
Jeugdsentiment, niks meer..

avatar van kenzogun
You_bastard schreef:
Toendertijd vond ik deze film echt geweldig maar als ik hem nu weer terugbekijk valt hij best tegen. De gevechtsscenes zijn om te lachen, vooral als je deze vergelijkt met die van Jackie Chan's of Jet Li's.

jackie chan?

hhaa bruce lee lacht zich dood
als hij hem zit vechten !

avatar van Ramon K
Jackie Chan is binnen de martial arts cinema gewoon 1 van de goden hoor.

Rare opmerking, die waarschijnlijk gebaseerd is op een paar recentere Hollywoodfilms met de man.

goede klassieker uit mn jeugd
vooral deel 1 en 2 zijn goed

avatar van Martijnnn
Haha die scene met de motorsprong was echt briljant, die stuntman sloeg zo hard met zen kop op het stuur.

avatar van Jaxxx
Jeugdsentiment!!!!!

Steve James met een super rol en Michael Duddikof wat een geweldige techiek. goede film goede stunts en goede casting. een ware klassieker

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zonder knipoog.

In de jaren tachtig werd in de plakkerige Cannontheaters de Japanse ninja nieuw leven ingeblazen. Door Menahem Golan hoogstpersoonlijk en met veel succes. Zo ontstond een geheel nieuw en overstelpt subgenre, waarbij knutselregisseurs als Godfrey Ho dankbaar mislukte filmavonturen alsnog tot videovoer omtoverden. Veel ninja-voer was namelijk zo slecht dat het nooit de duisternis van de bioscoopzaal zou halen, laat staan het daglicht zou zien. Al was het feit dat een film wel in de cinema's arriveerde geen garantie voor een deugdelijk product.

Veel mislukkingen dus. Dat was bij de ervaren Firstenberg niet het geval, want deze film kende een heuse theaterrelease die goed werd ontvangen. Met maar liefst 4 vervolgen in het kielzog. De regisseur was niet voor niets verantwoordelijk voor eerdere 'filmsuccessen' op het gebied van de gemaskerde moordenaars. Desondanks is dit een van de mindere delen, omdat regisseur Firstenberg de film zonder knipoog met het publiek deelt en de weinig charismatische Dudikoff een goede vechttechniek ontbeert. Gelukkig maakt eeuwige sidekick James een hoop goed.

Doorsnee.

avatar van Lancher
Zo, heb deze film is herzien en ook al was het voor mij de jaren 90 dat ik deze film heb gezien, heeft de film de tand des tijds niet geheel doorstaan.
Nu vallen de vele fouten in de film mij gewoon te veel op en ondanks dat ik er soms wel om moest lachen, kan het voor die tijd echt wel beter. De film koste mij jammer genoeg ook aardig wat moeite om uit te kijken.

Aangezien het voor mij ook een film is die ik in me jeugd heb gezien, neem ik dat wel mee in mijn beoordeling.

Al met al zit de film tussen de 1* en de 2* wanneer ik het gemiddelde neem, dus houd het nu nog op1,5*.

avatar van xxERWINxx
Goede film! begin tot eind actie, tijd was zo om.

Michael dudikoff speelt hier erg goed.

avatar van Spetie
Dit zou best wel eens de slechtste film kunnen zijn, die ik het vaakst gezien heb. Vroeger kwam de Amerian Ninja reeks eens in de zoveel tijd op televisie en vaak zag ik de film dan ook. Niet dat ik het toen zo’n geweldige film vond, maar ach het keek nog wel aardig weg en er was toch niets beters op moet ik toen waarschijnlijk gedacht hebben.

Want American Ninja is verre van goed te noemen. Hoofdrolspeler Michael Dudikoff heeft echt totaal geen uitstraling. Daarnaast zijn de actiescènes erg matig gechoreografeerd en ziet het vechten er sowieso vaak erg zwak uit. Tel daarbij ook nog eens de foute muziek en het vergezochte verhaaltje bij en er blijft maar vrij weinig over. Het meest positieve is duidelijk Steve James, die als vechtmakker van Dudikoff gelukkig wel uitstraling en charisma heeft en daarnaast een aantal keer wat broodnodige humor aan deze film weet toe te voegen.

Dan nog komt American Ninja niet op een redelijke score uit, want daarvoor is het allemaal gewoon veel te slecht, maar een score in de allerlaagste regionen, blijft de film hierdoor in ieder geval bespaard.

avatar van underground
Mooi verhaal veel actie
Gwn top film na te kijken

Eindcijfer 3.5*

avatar van Vascago
Misschien dat met een Van Damme de film wel 4* had kunnen krijgen, want ook al kan Van Damme ook niet goed acteren: Hij kan wel beter vechten en heeft minstens 3 keer zoveel uitstraling dan Dudikoff.
Desondanks blijven dit soort filmpjes heerlijke childhood memories en ook best leuk. Dodental is ook best indrukwekkend.
Dus toch nog een 2.5*

avatar van Kenzomovies
de beste van de 5
deel 2 is ook nog redelijk te vatten
en deel 4 vind ik beter dan deel 3 en 5 samen

avatar van Aric
Toevallig eens een keer gezien. Normaal zet ik een film af als hem niet goed vind maar omdat uit mijn neus vreten de enige ander optie was toch maar afgekeken. heb om de laatste actie scene een beetje moeten glimlachen (en niet omdat het goed was). vandaar 1* in plaats van 0,5*

avatar van RuudC
Nee, de film is niet goed. Dertig jaren zijn gepasseerd en dat is duidelijk te zien. De dialogen zijn matig en al met al biedt American Ninja niets nieuws. Toch heb ik me prima vermaakt met de film. Dudikoff is verre van mijn favoriete actieheld, maar wat hij hier doet, ziet er prima uit. Samen met onder andere Steve James beschikt de film over een handvol leuke acteurs die best leuke karakters spelen. Aanvankelijk twijfelde ik over de actiescenes, maar naar het einde toe werden ze steeds beter. Daarbij beschikt American Ninja over meerdere plotlijnen, waardoor deze actiefilm niet de bekende eenrichtingsverkeerformule heeft. Dat is iets dat erg prettig werkt in dit genre. Voeg daar een vleugje humor en wat onverwachte wendingen toe en American Ninja is een prima actiefilm waar de nostalgie van af druipt. Ik had crap verwacht en kreeg een leuke prent voorgeschoteld.

avatar van N811
Ik kan de titel herinneren en herinneren dat ik als kind zijnde hierdoor ook een ninja wilde worden.
Ik kan me voor de rest weinig herinneren van de film en helaas ben ik al die jaren later geen ninja geworden.

avatar van rcuppen79
Als tiener kon ik geen genoeg krijgen van dit soort films. De eerste twee American Ninja films heb ik in de jaren 90 dan ook meerdere malen gezien. Een tijdje terug besloot ik beide films nogmaals een keer te bekijken. Het was blijkbaar de leeftijd vroeger, want damn wat zijn deze films slecht. Zo slecht dat ze toch eigenlijk weer leuk zijn.

Michael Dudikoff werd destijds gecast om zijn looks en had totaal geen martial-arts ervaring (in tegenstelling tot zijn sidekick Steve James), helaas is dat erg duidelijk in de gevechtscènes, die in deze film een beetje stuntelig aandoen. De stuntscènes kan ik nog wel waarderen, vooral die scène waarin een ninja minutenlang door een auto wordt meegesleept is een sterk staaltje stuntwerk.

Er zijn zeker betere ninjafilms gemaakt dan deze, maar gelukkig neemt de film zichzelf niet al te serieus en Steve James maakt ook een hoop goed.

avatar van Gang_Star
Aardige b-film. Er zit genoeg actie in de film waardoor het goed te kijken is. Michael Dudikoff maakt best leuke films zo nu en dan, daar is mij inziens deze film een voorbeeld van. Geen hoogstaande film maar best een leuk tussendoortje.

avatar van ChrisM
Jeugdsentiment Dudikoff en James heerlijke combi die muziek is ook zo cheesy lekker die Cannon producties.

hele leuke film.vermaak me altijd prima met herzien.ik heb ze ook zeker in mijn collectie.echt jeugdsentiment.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm met een goed verhaal dat lekker wegkijkt.

avatar van JacoBaco
Grappig dat je dat zegt bij een film waarbij de plotomschrijving uit 1 regel bestaat.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, erg goede actiefilm met veel gevechten!
Heerlijke 80's film met ninja's, toch wel het beste deel van de hele serie.
Dudikoff speelt erg goed.