American Ninja V (1993)

Alternatieve titels: American Ninja 5 | American Dragons

Actie

geregisseerd door Bobby Gene Leonard
met David Bradley, Anne Dupont en Pat Morita

De zakenman Clock laat de dochter van dr. Strobel ontvoeren om zo een wetenschappelijke formule in handen te krijgen. Gelukkig schiet haar vriend Joe te hulp.

zwakste deel uit de reeks.toch kijkbaar.2
sterren.

avatar van Captain Pervert
Niet alleen het slechtste deel uit de American Ninja serie, maar zelfs één van de slechtste films aller tijden.

Echt waardeloos.

James Lew (die badguy) is daarentegen wel een beetje cool.

troep van de bovenste plank is dit deel.

deze heeft beter gemiddelde dan deel 4 belachelijk zeg

avatar van DragQueen
Slechtste deel uit de american ninja reeks, het slaat hier een andere kant in. en de herkenbaarheid van de vorige delen is verdwenen. evenals james en dudikoff. in mijn ogen een overbodige film, maar de actie maakt het draaglijk. vanwege bradley stem ik de film op 2 sterren.

avatar van DeCol
Ik ben een grote American ninja fan maar deze heb ik nog niet gezien en ik weet ook niet of dat wel hoeft. Film lijkt me niet echt goed. Als ik hem ooit is goedkoop ergens zie ik liggen zal ik hem daarom wel kopen!

avatar van Ramon K
Deze heb ik echt uitgezet. Niet alleen de minste uit de reeks, maar gewoon een barslechte film. En zelfs geen enkele actiescene of onbedoeld cheesy neveneffect om het een en ander te compenseren.

inderdaad het minste deel van de reeks maar wel grappig

avatar van Lennert
Wat een regelrechte, misselijkmakende TROEP.

Ik geef toe, ik heb de American Ninja reeks niet direct in de hoogste achting, maar vond de eerste film behoorlijk vermakelijk en de tweede hilarisch slecht op een goede manier. Hierna ging het echter steeds verder naar beneden met de 'kwaliteit' van de films, met deze zielige deel 5 als absolute dieptepunt. Goed, hij hoort dan misschien niet helemaal in de canon van de reeks thuis qua verhaal en personages, maar hey: het is een amerikaanse ninja die tegen aziatische ninja's vecht en de hoofdrolspeler zat in deel 3 en 4 (al was dat een andere rol), dus laten we daar niet te moeilijk over doen.

Het acteerwerk was abominabel. Normaal gesproken let ik niet teveel op dit soort zaken in een actiefilm (laat staan een ninjafilm), maar nu werd het toch echt te vervelend. Het knulletje mag dan in het echte leven een volleerd martial artist zijn, ik heb me zelden zo hard zitten ergeren aan een kind in een film. En wat te denken van Pat Morita, de man die in Karate Kid inderdaad een behoorlijke prestatie heeft neergezet, maar verder eigenlijk nooit in een noemenswaardige film heeft gespeeld. Hij slaapwandelt door zijn scenes zonder zelfs maar de meest oppervlakkige emoties te tonen. Eigenlijk doet alleen David Bradley, die zich voor deze film een Mel Gibson look lijkt te hebben aangemeten, enigszins zijn best om soms overtuigend te acteren en heel misschien een glimlach te produceren op mijn gezicht door zijn grappige mimiek. De rest van de cast varieert van zeer matig tot zeer slecht, de beste acteurs waren nog te vinden in de figuranten op straat.

En wat te denken van de actie? Ik weet nu dat ninja's magie kunnen gebruiken, maar verder niet in staat zijn een normaal gevecht uit te voeren. Wederom lopen ze allemaal in hun nichterige pakjes wat heen en weer te dansen, maar is niemand in staat de held ook maar een moment te raken. Sterker nog, zelfs de main badguy komt niet verder dan wat zielig heen en weer flapperen met zijn rode cape en te strakke broek. Ik weet het nu zeker, ninja's zijn zielige, ineffectieve mannetjes, ik mag hopen dat Isaac Florentine me met Ninja ervan overtuigd dat dit niet zo is.

En dan David Bradley... de beste man kan volgens mij best vechten, maar met zulke belabberde choreografie als in deze film ziet het er allemaal nog steeds te nep voor woorden uit. Hij zou met een betere regisseur en een beetje martial arts choreograaf best nog wel wat leuks kunnen laten zien, jammer dat hij zo goed als uit de spotlights is verdwenen.

Is er dan ook maar iets wat deze film nog enigszins kan redden? Ja. Hoe zielig dan ook, het decolleté van Anne Dupont redt de film van 0,5 sterren, helemaal als je jezelf bedenkt dat dit de enige twee aanwezige punten zijn in de film die nog realistisch lijken. Voor de rest hoop ik dat de scriptschrijvers, acteurs en regisseurs ontvoerd worden door verwijfde ninja's, die hen als foltering vastgebonden op een stoel tot in den treuren toe deze film opnieuw laat zien.

hahahahahahahahaha als reactie op mijn voorganger. wat een fantastische recentie. helemaal te gek gewoon. vooral die laatste zien dat je hoopt die dat ontvoerd worden door verwijfe ninja's hahahahaahha die hen de film tot in den treuren opnieuw laten zien. muahhahahahahahahaha ik lach me dood. ahahahhaha superrecentie!

avatar van Quentin
Damn wat een rukfilm, de vreselijke (panfluit) soundtrack is nog erger dan het vervelende verdwijntrucje ...

avatar van DeCol
Dit is gewoon waardeloos.

De american ninja reeks moet het sowieso niet hebben van het geweldige verhaal of de sterke acteerprestaties. Toch hebben deel 1, 2 en 4 met Michael Dudikoff een perfecte american ninja. Weinig emotie en heel stil, vind ik er perfect bijpassen. En hij heeft zeker aardige bewegingen in huis. Tenslotte vind in de koelbloedige moordenaars in zwarte (of andere kleuren) pakken gewoon cool. Toch mist dit allemaal in dit deel. Deel 3 vond ik al vrij slecht, met name het verhaal, maar deel 5 is gewoon geen American Ninja. Sean Davidson heet opeens Joe? De choreografie is veel te simpel. Zoals eerder aangegeven kan David Bradley veel beter. En ook de ninja-tegenstanders zijn veel te mak. Waar in de eerste delen op zijn minst drie rake klappen voldeden, zijn de ninja's hier na één klap al neer te krijgen. Mijn verwachtingen waren laag, maar dit is wel heel laag.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bijna goed..

Het meest vermakelijk deel uit deze ‘beroemde’ Cannon-serie is ongetwijfeld dit vijfde. Uiteraard om alle verkeerde redenen, maar dan wel met uitzondering van de vechtsscènes. Die waren namelijk in elk deel ruk (behalve als Steve James a la Bud Spencer mocht krachtpatsen), maar worden nu geheel onverwacht redelijk in beeld gebracht. Het verhaal is echter volstrekt belachelijk en de cast is beneden alle peil. Een en ander gaat echter zo over de top dat dit een zeer zeldzaam voorbeeld is van een film die zo slecht is, dat hij bijna goed wordt..

Redelijk.

avatar van baspls
PAT MORITA!!!!!!!!
Ik moet deze Cannon-productie zien!!

avatar van Gang_Star
De slechtste uit de reeks. Vreemd genoeg heet David Bradley hier opeens Joe, terwijl hij eerder Sean speelde. Deze Joe word bijgestaan door een jochie die het opneemt tegen getrainde ninja's. Geen goede sidekick in ieder geval. Weinig vermaak in dit vijfde deel.

zeker het slechtste deel uit de reeks maar wel lachen.maar heb me nog steeds wel redelijk vermaakt.

avatar van Phantasm
Ik vond dit een leuke afsluiter, heb me er prima mee vermaakt.