Havoc (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Drama
85 minuten / 93 minuten (unrated)

geregisseerd door Barbara Kopple
met Anne Hathaway, Bijou Phillips en Freddy Rodríguez

Allison en Emily, twee rijke, verwende, blanke tienermeisjes uit een welgesteld deel van Los Angeles, raken gefascineerd door de hip hop-cultuur in de ghettowijk East L.A. Vastbesloten om zelf de 'gangsta' lifestyle te ontdekken proberen ze opgenomen te worden in deze scene. Maar wanneer ze in contact komen met een wrede Mexicaanse drugdealer en zijn latino 'gangers', blijkt het leven op de straten van East L.A. niet alleen opwindend, maar simpelweg doodgevaarlijk.

Ja, en daarom had Disney haar contract voor Princess Diaries 3 opgezegd.. maarja

avatar van Tomate
Feebs schreef:
Jammer van Anne Hathaway..
Doordat ze in deze film mee speelde, kwam er geen derde deel van Princess Diaries

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er in 2010 een Princess Diaries 3 zou komen.

Tomate schreef:

met of zonder anne?

inderdaat een beetja vage film, maar ook wel weer goed

zijn Allison en Emily nou lesby? want dat snap ik niet, en wie gaat er dood aan het eide?

avatar van Nagini
Vage film. Vind 't ook totaal niet bij Anne Hathaway passen.

avatar van rep_robert
Beetje een vage film

De film begint met de blanke urban cultuur, wat mij totaal niet trekt.
irritante personages in het begin en normaal praten zit er ook niet bij. Maarja, het schijnt er blijkbaar echt te zijn.

In het kader van de ongeloofwaardige handelingen gaat het clubje vrouwen richting de echte ghetto, wat ze daar willen bereiken lijkt me een raadsel. Zo mooi leven hebben en dan nog zo ontevreden, het is toch wat met die dames.

Het acteerwerk van Anne Hathaway is wel redelijk, dat ze haar boobs flasht in deze film helpt natuurlijk ook wel een beetje.

Kort gezegd is het gewoon een matige drama/misdaad film met een onlogisch verhaallijn en mooie boobs van Anne.

avatar van DonOswaldo
Steeg me verwachtingen aardig te boven.

Acteerwerk is oké, muziek is heerlijk.

Gebeurtenissen mooi in beeld gebracht, en heeft me de hele film geboeid

Ook maakt Anne Hathaway het weer net iets leuker

Het was niet echt een vage film. Het begin vond ik rommelig en einde plots. De film had toch wel een bepaalde spanning en er zat een verhaal achter de film

Ik ga hem niet nog eens kijken, maar vond het absoluut geen slechte film. Er zat een redelijk verhaal in en er werd goed geacteerd.
Het was geloofwaardig

avatar van .Fee.
Ik was er op voorbereid dat het geen geweldige film was. Dus hij is me niet tegengevallen, maar ook niet meegevallen.
De film ging wel lekker snel en ik heb me dan ook op geen enkel moment verveeld.
Wat me wel een beetje stoorde was het hoge aantal van acteurs en actrices die me bekend voorkwamen in deze film. Vooral Freddy Rodriquez die toch nog meer de Gio van Ugly Betty is vond ik soms moeilijk om serieus te nemen.

Natuurlijk geen "Boyz N The Hood" (verre van dat), maar ook weer niet zo slecht als wel beweerd wordt. Ik vond Anne Hathaway en Freddy Rodriguez best goed acteren. Anne's topless scenes zijn niet echt schokkend. En dat Bijou Phillips ook best gezien mag worden wist ik al van "Bully" (Larry Clark, 2001). Het filminterview, dat zo'n beetje als rode draad gebruikt wordt, kent wel een aantal losse steken.

avatar van jippie2010
Deze film viel tegen. Geen orgineel verhaal,
niet realistisch genoeg neergezet.
Anne Hathaway had expres deze rol gekozen om van haar truttige imago af te komen,
maar dat is helaas niet gelukt. Het maakte deze film alleen maar ongeloofwaardiger.
2.0 voor de moeite

avatar van louisvf
Mooie Anne Hathaway!

De ongesensureerde versie gezien (kun je nagaan hoe vervelend het gesensoreerde exemplaar moet zijn geweest). In ieder geval bieden de getoonde borsten van Hathaway en Phillips geen garantie voor een eersteklas drama over jongeren. Het clichématige verhaal over tieners die zich rot vervelen sleept zich voort, heeft niets nieuws te melden en lijkt zonder een glimp inspiratie gemaakt te zijn. De onderlinge gesprekken zijn dom, van een tenenkrommend gehalte.

avatar van yeyo
Hoe is deze teensploitation parel aan mijn oog kunnen ontsnappen? Naïeve, maar goed bedoelende sletjes besluiten hun 'wannabe gangsta' vriendjes in te ruilen voor een ruiger exemplaar-latino drugsdealers uit East L.A.-met alle gevolgen van dien. Film is nogal karikaturaal, maar desondanks (of juist daarom?) nog wel leuk. De plot heeft wat weg van Spring Breakers, maar dan minder goed. Het is mij onduidelijk wat de regisseur precies wou overbrengen. Hier en daar wat voorzichtige pogingen om het isolement van bepaalde gemeenschappen aan te tonen, maar dat botst dan wel wat met het hoge Thirteen / shockvalue / Lifetime gehalte. De ontknoping is een beetje fout en lijkt te willen zeggen meisjes, als je het zelf zoekt, moet je achteraf niet komen bleiten wanneer je in je hol verkracht wordt, De interviewscènes waaruit zou moeten blijken dat het hoofdpersonage eigenlijk heel 'diep' is hadden voor mij niet gemoeten.

avatar van BlueJudaskiss
Onverwacht fijne B-film gratis bij de KPN, met als bonus de blote borsten van Anne. Ondanks het idiote taaltje vond ik de personages interessant en Anne acteert natuurlijk altijd geweldig. 3,5*, met misschien een half puntje te veel maar ik ben vrolijk.

Matige clichématige Misdaad / Drama film (met vooral de nadruk op Drama) die nauwelijks wist te boeien en waar eigenlijk ook niets in gebeurt. Op het moment dat er iets gaat gebeuren (op het einde), wordt het beeld zwart en hoor je nog wat geluid en dan is de film afgelopen.

De sfeer in het verhaal vond ik eigenlijk nog best aardig en ook Anne Hathaway (in de rol van de rijke, verwende en verveelde Allison) en Bijou Phillips (in de rol van rijke, verwende en wulpse Emily) maken het nog waard om deze film te bekijken. Buiten dat deze twee nog best verdienstelijk speelden (met name dan Anne Hathaway) zagen ze er natuurlijk ook fraai uit en was het mooi meegenomen dat ze ook een paar keren topless te bewonderen waren. Bijou Phillips zelfs o.a. bij een Ménage à trois (waar ze dan zogenaamd wordt verkracht) scene

Maar omdat het verhaal inderdaad letterlijk en figuurlijk eigenlijk nergens over gaat en er eigenlijk ook niets in gebeurt, stelt het allemaal weinig voor. Soms lijkt het verhaal wel wat spannend en dreigend te worden, maar dan wordt er uiteindelijk totaal niets meegedaan. Dat laatste zorgt o.a. voor een flinke domper op het einde. Gelukkig duurt de film met circa 80 minuten (ik heb het dus schijnbaar moeten doen met de 85 minuten, hoewel er wel bij de gepindakaasde versie stond "unrated". De langere 93 minuten versie voegt overigens weinig toe, in ieder geval niet meer bloot, en bevat alleen een paar overbodige scenes zoals het einde waarbij Allison nog even praat in een camera) niet lang, waardoor hij wel nog goed te bekijken valt.

De destijds jonge sterrencast was best indrukwekkend met o.a. Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt (lachwekkende slechte rol van "witte" gangster), Freddy Rodríguez (in de rol van "latino" gangster Hector) en Channing Tatum (in één van zijn eerste films, hoewel hij maar een rol van niets heeft), maar helaas weten de meesten niet te overtuigen met als dieptepunt Mike Vogel in de rol van "witte" gangster Toby waarmee Allison in eerste instantie een soort van verhouding mee heeft. Maar na haar eerste kennismaking (waarbij Toby bijna wordt doodgeschoten) met "latino" gangster Hector is dat weer heel snel over.

Nee, deze matige Misdaad / Drama film is niet meer dan leuk om eens gezien te hebben en dan vooral dankzij Anne Hathaway en Bijou Phillips. Anne Hathaway zegt in het begin en op het einde van de film "Wij zijn tieners, en we vervelen ons... we vervelen ons echt... ", maar als kijker is het behoorlijk vervelend om naar deze film te kijken.

P.S. deze film is opgedragen aan Jessica Kaplan, die de schrijfster was van deze film en die door een vliegtuigongeluk in 2003 is gestorven op 24 jarige leeftijd.