The Hot Spot (1990)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Dennis Hopper
met Don Johnson, Virginia Madsen en Jennifer Connelly

Harry Madox is een levensgenieter die tweedehands auto's verkoopt in Texas. Vanaf het eerste moment dat hij de jonge en knappe Gloria Harper ziet, valt hij als een blok voor haar. Ondertussen doet Dolly, de vrouw van de baas, verwoede pogingen om met Harry in contact te komen. Al gauw heeft ze hem in haar netten verstrikt en ontstaat er een gepassioneerde verhouding tussen de twee. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en langzaam komen Gloria en Harry toch dichter bij elkaar.

avatar van cinemanukerke
Dennis Hopper aan het roer. Waait er daar geen Blue Velvet windje doorheen ? Jack Nance, onschuldig meisje versus femme fatale, de blues score, de fifties look, de psychopaat (hier is dit William Sandler met als naam FRANK - zelfde naam als Dennis Hopper in Blue Velvet) ... The hot spot herinner ik mij als uitmuntende sfeerschepping door de lokatie, door de score, bijna geen aktie, veel stiltes

Gisteren heb ik deze sombere en zwoele Film noir / Misdaad film (die ook mooi in beeld werd gebracht en o.a. door de gekozen locaties), waarbij het draait om diefstal, jaloezie, verraad en moord, weer eens gekeken (opgenomen van de leuke televisiezender AMC, welke helaas sinds 1 januari niet meer te zien is in de Benelux) en het blijft een heerlijk film om naar te kijken (duurt misschien wel iets te lang).

Hoewel het verhaal zeker vermakelijk is en ook leuk in elkaar steekt, is dit toch vooral een heerlijke film vanwege de twee uiterst sensuele en mooie vrouwelijke hoofdrolspeelsters (waarvan ook nog wat bloot te bewonderen is), te weten Virginia Madsen (als de sexy en mysterieuze Dolly Harshaw) en Jennifer Connelly (als de jonge en knappe Gloria Harper), die de destijds zeer populaire Don Johnson (zijn eerste film na de zeer populaire serie "Miami Vice (TV Series 1984–1990)") moeiteloos van het scherm spelen, en waarbij Virginia Madsen zo haar eigen plannetjes voor hem in petto heeft, wat dan uiteindelijk weer resulteert in een schitterend einde.

Don Johnson (in de rol van Harry Madox, die gaat werken als verkoper van tweedehands auto's) mag dan wel weggespeeld worden door de twee mooie vrouwen, maar hij heeft wel het geluk dat hij met deze mooie vrouwen (Jennifer Connelly was destijds pas 19 jaar en dat zegt ze ook in deze film) mocht spelen en ervan snoepen en ik vond hem ook best leuk spelen en hij was natuurlijk ook uitermate geschikt voor deze rol vanwege zijn "looks".

Deze film is geregisseerd door Dennis Hopper, maar ik denk dat regisseur Quentin Tarantino hieruit misschien wel wat inspiratie heeft geput om vrouwenvoeten en vrouwenschoenen in beeld te brengen in zijn films, want dat wordt in deze film een aantal keren op sensuele wijze getoond bij Virginia Madsen en met name Jennifer Connelly.

avatar van james_cameron
Herzien na bijna dertig jaar. Dik aangezette, zwoele en broeierige film noir, onderhoudend maar vrij vlak uitgewerkt. Echt spannend wil het in ieder geval niet worden. De prima cast weet er gelukkig wel iets memorabels van te maken. En Jennifer Connelly (topless!) is hier op haar allermooist.

avatar van TronMan
Heerlijke film, best te bekijken als het bloedheet is en je geen airco bezit. Sterke sfeer mede door de soundtrack. Mooie mensen , een brand , liefde , passie , pure geilheid en een overval. Dat in de zinderende bloedhitte. Mr 'Miami Vice' Harry , Don Johnson ,past hier zeer goed op z'n plek. Ook de dames mogen er zijn. Jennifer... zucht. Pracht film van Dennis Hopper.