Kill the Messenger (2014)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Cuesta
met Jeremy Renner, Michael Sheen en Mary Elizabeth Winstead

'Kill the messenger' vertelt het waargebeurde verhaal over een journalist, Gary Webb (Jeremy Renner), die een boekje open doet over de rol van de CIA met betrekking tot het bewapenen van rebellen in Nicaragua en het importeren van cocaïne in Californië. Vervolgens wordt hij het doelwit van een vicieuze lastercampagne, hetgeen er toe leidt dat hij tot op het punt van zelfmoord wordt gedreven.

avatar van david bohm
Tegenvaller.
Hert onderwerp spreekt me aan en het is best een goed verhaal maar de uitwerking is teleurstellend.
Het begin is al vervelend met lelijke clips van voornamelijk oud-presidenten die iets over the war on drugs zeggen. De B-film alerts Andy Garcia en Ray Liotta gaven me ook al een slecht voorgevoel.
We zien alles door een jaren negentig? filtertje weinig interessante, voor de hand liggende scenes volgen elkaar op en zijn bovendien op een irritante manier aan mekaar gemonteerd. Ook het einde is niet om over naar huis te schrijven.

avatar van Norman Mailer
Het thema is zonder meer intrigerend, de vertelling echter weinig enerverend.

In de eerste plaats kwam deze productie over als een tv-film. Een dergelijk politiek verhaal (over hoe ver een regering kan gaan en hoe gemakkelijk de media de waarheid kunnen verdraaien) had veel boeiender en indringender gebracht kunnen worden. De regisseur heeft vooral teveel feiten in te weinig speelduur willen stoppen.

avatar van Brabants
Deze film is historisch gezien een zeer interessant verhaal over opzienbarende ontdekkingen en de daarmee gepaarde lastercampagne jegens de auteur. Deze politieke thriller heeft enige kijkwaardigheid te danken aan het feit dat het verhaal an sich gewoon zeer interessant is en dat Jeremy Renner als zijnde Gary Webb een zéér knappe prestatie levert. Het verhaal zelf ontbrak helaas te veel aan drama en hierdoor kreeg het niet de intensiteit waar het zo naar op zoek was. De film richt zich enkel op het karakter van Gary Webb en schiet bij andere invloedrijke karakters duidelijk tekort.

avatar van Gerlof1378
Een goede politieke thriller met een goed verhaal, goede spelers vooral Jeremy Renner. Het verhaal over Gary Webb een reporter die een hele beerput open trekt over het Amerika/Nicaragua complot.
Eerst wordt hij geprezen voor het verhaal (Dark Alliance, lees het maar eens) en dan trekt iedereen zich terug op hun verhaal en verliest hij alles. Als in 1998 2 jaar na het uitbrengen van het verhaal het meer aandacht kan/kon krijgen wordt het overschaduwt door de hele Clinton/Lewinski affaire en
valt het in de vergetenheid. Ik vind dit soort films altijd erg interessant gezien het laat zien wat er echt kan/zijn gebeurd.

avatar van cor1946
Een goed verhaal en goed spel van Renner.Dat is de politiek van de amerikanen. Zo zijn er meer.

Best aardige politieke thriller die opnieuw laat zien of in ieder geval vermoeden dat het in de VS ene corrupte bende is.

Middelmatig.

avatar van Insignificance
De welbekende nachtkaars. Cuesta tracht een omvangrijke zaak en de journalist die erin duikt, onder de loep te nemen, maar slaagt daar op beide vlakken niet zo goed in. Vooral niet wanneer het zich op Gary Webb richt. Met het dossier gaat het gelukkig iets soepeler. Denk aan een lichtgewicht variant van films als All the President's Men, The Insider, enzovoort.

Want een nogal simpele voorstelling van zaken. Naïeve journalist van een onbeduidend krant krijgt een aanwijzing en jakkert vervolgens door zijn onderzoek. Voordat je het weet staat hij in een gevangenis in Nicaragua, is hij weer terug en botst hij op de CIA. Niet bepaald de meest geraffineerde vertelling, maar zo'n vies zaakje is nog wel aardig om te volgen.

Eens het artikel geplaatst is en Webb onder vuur komt te liggen, komt het script echter niet meer verder dan het opvoeren van een verplicht nummer. De controversialisering stelt weinig voor en pogingen om het dramatisch te maken zijn vooral krampachtig en doorzichtig. Zo wordt het meer en meer het kleine en ietwat te domme broertje van die grote films.

avatar van Biosguru
Niet zo beste film, wel "mooi" om te zien dat die Blaxploitation films waarin "the man" achter de drugs in de Ghetto's zit toch enigzins waar zijn.

avatar van snarfje5508
Waargebeurde film die beklemmend duidelijk maakt dat er niet valt te spotten met de CIA. Opvallend dat John Kerry nu als minister van buitenlandse zaken opereert. Qua film een voldoende, soms net een tandje te traag om de aandacht goed vast te houden. Acteerwerk voldoende.

avatar van Biosguru
Grootste pluspunt van deze film is toch wel dat we eindelijk eens mensen met afwijkende neuzen te zien krijgen in een Hollywood film. Daar zat ik bij gebrek aan ander mooi beeld materiaal zo over na te denken.

avatar van DragQueen
Boeiend misdaad drama, met een uitstekend verhaal. De uitvoering is niet helemaal vlekkeloos, en had nog wat beter gekund. Toch is de film op vrijwel alle vlakken onderhoudend. Verder wordt er overtuigend geacteerd door de cast. Sterke hoofdrol van Jeremy Renner. 3 Sterren.

avatar van hoffhaan
Macht en corruptie in Amerika. Hoe een idealist overeind blijft, maar ten koste van wat......... De film geeft weer, zoals de werkelijkheid is en eigenlijk is dat behoorlijk shit. Velen denken aan zichzelf en zijn bang van de waarheid. Goede film 3.5.

avatar van DutchTakeshiro
Prima verfilming over het onderzoek dat journalist Gary Webb voert om de betrokkenheid van de CIA aan te tonen bij het financieren van een illegale oorlog. Het blijkt een zo goed als onmogelijke klus om te klaren. Kill the Messenger is geen bijzonder goede film, maar interesseert wel door het intrigerende verhaal. Regisseur Michael Cuestra levert een film af met spanning, intriges en degelijke dialogen. Jammer genoeg duurt het soms wat te lang en hadden bepaalde scènes korter mogen zijn. Jeremy Renner doet het in ieder geval goed. Een acteur waar ik nog wel mijn twijfels over heb, maar in deze film doet hij het zeker prima.

Eigenlijk is er verder niet zo veel te vertellen over Kill the Messenger. Het voelt aan als een standaardproductie. In zekere zin is dat ook zo. Renner tilt de film naar een wat hoger niveau. De eerste helft van de film is duidelijk het sterkst, de film wordt daarna zwakker. Het is natuurlijk altijd fijn als je te porren bent voor een verhaal vol met intriges. Voor de complotdenkers onder ons is dit dan ook zeker een film die je moet zien. Voor het zien van deze film had ik nog niet eerder gehoord over Gary Webb. Deze film bewijst nog maar weer eens wat een boevenclub de CIA is. Er valt niet met ze te spotten, Webb heeft dat moeten ondervinden. Deze film heeft me er in ieder geval toe gezet om meer informatie te vinden over Gary Webb en zijn journalistieke werk. Zo kunnen films je ook nog wat leren.

avatar van Majestics
DutchTakeshiro schreef:

Ik vind het denigrerend hoe mensen voor complotdenkers worden uitgemaakt. De wereld is gewoon niet zo rooskleurig als wordt gedacht/beweerd, er gebeurt van alles achter de schermen en dat is niet 'complotdenken'. Dat is je gezond verstand gebruiken en kritisch kijken naar dingen.

Aardige film over een journalist die achter een link komt tussen de CIA en de drugstoevoer naar Amerika. Een boeiend, waargebeurd verhaal dat zich afspeelde in 1996. De eerste helft is onderhoudend. Maar als eenmaal het stuk geschreven is, kent de tweede helft van de film wel wat inzakmomenten. Wellicht omdat het materiaal te droog wordt geleverd.

avatar van Antonev
Zeer interessant onderwerp, dat in deze film helaas te mager wordt gebracht. Het wordt mijns inziens nergens echt spannend of beklemmend. Tegenvaller.

avatar van knusse stoel
Majestics schreef:

Helemaal met jou eens, we hebben geen idee wat er allemaal gebeurd in talloze laboratoria.! Soms voor ons "geluk" maar goed ook, want ik denk dat het vechten is tegen de bierkaai, omdat veel mensen (meerderheid) het geen lor kan schelen, zolang je hen maar hun leventje laat leiden!

Deze film staat vanavond op mijn lijst, ben benieuwd of de 7,0 van IMDb realistisch is.

Films over onderzoeksjournalisten zijn een kolfje naar mijn hand, zeker wanneer die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten. Het is een wrange film, die maar weer eens laat zien dat de autoriteiten voor niets terugdeinzen wanneer ze door berichten in de pers in het nauw gedreven worden. In weerwil van de moordende concurrentie is het gebrek aan onderlinge solidariteit in zo’n geval tussen journalisten en redacties schrijnend.
Jeremy Renner zet een overtuigende hoofdrol neer. Jammer alleen dat de spanning tegen het einde gaandeweg wegebt. Niet onvermeld mag blijven dat Paz Vega weliswaar een klein, maar niettemin oogstrelend bijrolletje heeft.

Het waargebeurde verhaal is schrijnend, en weet als verhaal ook zeker te boeien. De film moet het daar ook echt van hebben. De verhaallijn rondom Webb's privéleven is niet erg boeiend en vrij matig uitgewerkt. Naarmate de film vordert krijgt dit een belangrijkere rol, waardoor de film er niet beter op wordt. Er wordt hier en daar gehint naar wat thrillerelementen, maar spannend wordt het nooit. Renner speelt een prima hoofdrol en draagt de film.
De film heeft veel weg van Truth, met Redford en Blanchett. Die film is een beetje in de schaduw gebleven, maar voor liefhebbers van het genre of als je deze film aardig vond zeker de moeite waard en duidelijk de betere.

Iets te oppervlakkig maar toch weer ontstellend dit verhaal over niet voor mogelijk geachte activiteiten van een overheids-veiligheidsdienst.
Film brengt tevens het relaas hoe nieuwsgeving - ook al strookt het met de waarheid - niet altijd op sluitend bewijskracht is gesteund en uiteindelijk hoe onbelangrijk de mens is als het om politiek en macht gaat.
Zeker boeiend en ook spannend, al zwakt de film naar het einde toe wat af.
Jeremy Renner zet een goede acteerprestatie neer.