Syriana (2005)

Drama / Thriller

geregisseerd door Stephen Gaghan
met George Clooney, Matt Damon en Jeffrey Wright

Terwijl CIA agent Robert Barnes (George Clooney) de verontrustende waarheid achter het werk ontdekt waaraan hij zijn leven gewijd heeft, krijgt een jonge oliehandelaar (Matt Damon) te maken met een familietragedie en zoekt zijn heil in een vennootschap met een idealistische Arabische prins. Een zakelijke advocaat komt voor een moreel dilemma te staan tijdens de fusie van twee machtige Amerikaanse oliemaatschappijen, terwijl aan de andere kant van de wereld een Pakistaanse tiener ten prooi valt aan de rekruteringsmethodes van een charismatische geestelijke. Allemaal spelen ze een kleine rol in het immense en complexe systeem achter de olie-industrie, onwetend welke explosieve impact hun levens op de wereld zullen hebben.

avatar van Fryce
Ik vond er werkelijk echt weinig aan. Langdradig, saai en geen lekker ritme.

Dat de film wil laten zien dat de handel in olie net zo ondoorzichtig is als de zwarte vloeistof zelf wordt heel snel duidelijk. Het verhaal is op zichzelf al niet eenvoudig (ten minste niet voor mensen zonder voorkennis over bedrijfsovernames, zoals ik), en wordt dan ook nog eens verteld in korte scènes, met veel verschillende personages en ook op veel verschillende lokaties. Dat ik na afloop zelfs de samenvatting op Wikipedia tot twee keer toe moest doorlezen voor de puzzelstukjes in elkaar vielen zegt misschien iets over mijzelf, maar een film die geen moeite doet om toegankelijk te zijn weet op voorhand dat een deel van de kijkers zal worden afgestoten. Helaas.

avatar van Alonzo
Gish schreef:
Opmerkelijk en belachelijk hoe dit meesterwerk zulke slechte scores haalt. 3,11 ??
Waarom toch ? Te moeillijk ? Gewoon nog een keer kijken dan !

Echt dit is een belangrijke film die voorbestemd is klassiek te worden. Het script van deze film ligt erg dicht bij de werkelijkheid ben ik bang. Hopelijk zijn er meer gebruikers die mij hierin kunnen steunen.

Helemaal mee eens, maar de film is in Amerika natuurlijk erg afgekraakt voordat ie de bioscopen heeft gehaald.

Maar zoals je weet houden veel mensen niet van de werkelijkheid en de waarheid en soms is idd de waarheid totaal anders dan wat je dagelijks voorgeschoteld krijgt.

Corruption is our protection!

avatar van flaphead
behoorlijk pittige film om je doorheen te slaan, vol politieke en economische belangen. ik ben me ervan bewust dat ik naar een intelligente film zit te kijken en doe verwoede pogingen hem te volgen, maar frustreer me tegelijkertijd dat ik er geen grip op krijg. dan is de bekende vraag, is de film te complex gemaakt of snap ik hem gewoon niet? dat zorgt er dan weer voor dat je nog verder op afstand raakt van het verhaal, of in dit geval verhalen.
ik hou van intelligente films, waar niet alles uitgelegd wordt of panklaar wordt geserveerd, ook als het om complexe onderwerpen gaat. maar ik denk dat hier toch ook wel wat voorkennis nodig was geweest. toen ik met nogal wat vraagtekens achteraf heb ik (in plaats van meteen een dikke onvoldoende te geven zoals veel mensen geneigd zijn te doen met films die ze niet snappen) nog een uitleg over de film zitten lezen, waarmee ik hoopte hem alsnog te kunnen waarderen.

dan blijft de vraag, als ik dat moet doen, is het dan een goede film voor mij geweest. buiten het plot, is er genoeg te 'genieten'. acteerwerk, camerawerk en montage is prima, vond vooral de scenes waarin bij extroverte beeldmateriaal er juist voor gekozen werd de geluid te laten ontbreken en de muziek zijn werk te laten doen, erg goed.

ik hou het nu dan op een klein zesje en ga hem over een tijd weer bekijken.

avatar van blitzz
Boeiend en complex onderwerp. Door de veelheid aan verhaallijnen en lokaties lastig te volgen. Wellicht een afspiegeling van de werkelijkheid waar ook vaak moeilijk een vinger achter te krijgen is?
De documentaires van Michael Moore die telkens een boodschap en ook een veelheid aan informatie bevatten, zijn gemakkelijker te volgen dan deze film.
Hapklare brokken hoef ik lang niet altijd voorgeschoteld te krijgen. Een beetje denkwerk mag. Maar de suggestie die hier veelvuldig wordt gedaan om deze film vaker te bekijken c.q. terug te spoelen, is niet aan mij besteed. Daarvoor vond ik de film niet pakkend genoeg. Wat mij betreft een gemiste kans van de makers.

avatar van John Milton
flaphead schreef:
ik hou het nu dan op een klein zesje en ga hem over een tijd weer bekijken.

goede instelling! Ik had hetzelfde probleem bij deze film, de 7 kan ik hem wel alvast geven, maar het is niet zo dat ik alle verbanden en belangen volledig helder had. Ik moet hem ook nog een keer kijken en misschien dat de laatste stukjes dan ook op hun plek vallen.

avatar van Koen87
Ik deel deze mening ook met jullie. Echter voor een speelfilm is de vind wat aan de oninteressante film. Waar het precies aan ligt kan ik niet 1,2,3 zeggen, wellicht zit het hem erin dat de boodschap en waar de film op af stevent na 20-25 min al wel duidelijk is.

avatar van jipt
Goede film, spannende politieke intrige, sterk verhaal en interessante personages 4*

avatar van jordybeukeboom
Vond de film niet zo geweldig, maar wat een goede Oscar speech is dit toch:

YouTube - George Clooney winning Best Supporting Actor

avatar van witboek
Geen onaardige film.
Echt origineel is hij niet maar qua acteurs en verhaal vind ik hem wel goed.

Tarkus schreef:
Sterk overgewaardeerde film.
Ik snap niet waarom George Clooney hiervoor een Oscar heeft gekregen.
Hoewel de film handelt over een zeer actueel onderwerp, olie, geld, de situatie in het Midden Oosten, Beiroet, terrorisme, is het allemaal zeer verwarrend en de verhaallijnen lopen zo door elkaar dat je er op den duur kop noch staart aan krijgt.
Ook het heen en weer springen tussen de verschillende, en te vele, locaties werkt de verduidelijking van het verhaal niet in de hand.
De film krijgt van mij 3 sterren, net omdat het een zo brandend actueel thema aansnijdt, maar het had veel beter gekund.
En ook de cast, met wel een paar indrukwekkende namen, zorgt er niet voor dat de film beter wordt.
Het is de tweede film met George Clooney die me op korte tijd teleurstelt (na 'Solaris'), ik denk dat ik voor een volgende aankoop met Clooney in een van de hoofdrollen toch zeer goed ga overwegen of het nog de moeite waard is.

Heb de film opnieuw bekeken, en vond hem nu nog slechter dan de eerste keer dat ik hem zag.
Score verlaagd naar 1,5, die bijna volledig op het conto van Matt Damon komt, Clooney.. neen hoor, niet mijn favoriete acteur....

avatar van des1
flaphead schreef:

Gebaseerd op het boek See No Evil Hear No Evil van veiligheidsexpert en ex-CIA Bob Baer, die je af en toe kunt zien bij CNN als weer eens een discussie is over security matters. Clooney heeft ervoor gekozen om zo dicht mogelijk tegen de realiteit aan te zitten, qua verwikkelingen en jagon in de olie- en gas business. Dat kun je negeren zolang je de rode draad niet uit het oog verliest. Samenvattend zou je kunnen zeggen: geld stinkt, oliegeld corrumpeert daarbij ook nog eens flink. Westerse belangen zijn zo breed dat ze zelfs aan tegenovergestelde einden verkeren. Matt Damon (expert in oliederivaten) adviseert een troonopvolger die het oliegeld voor zijn land wil inzetten (met inbegrip van een pijpleiding naar en door Iran), in plaats van dat het verbeuzeld wordt aan Amerikaanse oliebedrijven die de hele handel onder controle willen hebben (van oppompen tot aan raffinage). Alleen zijn broertje wordt de volgende sheik. De CIA (zullen ze niet blij mee zijn deze film) schroomt niet om de idealistische zoon vanwege z'n connecties met Chinezen die meer bieden dan de Amerikanen en (vermeende) connecties met Hezbollah (waar Iran achter zit) te vermoorden met een drone aanval. Los draadje is een stel werkloos geworden Pakistani die als gastarbeider werken en die geindoctrineerd worden om een aanslag te plegen met een raket op een LNG tanker... overigens ook de nachtmerrie van alle tanker en terminal operators. Ontploft zoiets binnen 5 km van Rotterdam, dan wordt de helft van de stad weggevaagd. De tweede broer die wél opvolger is geworden, doet zaken met Connex-Killen, het net gefuseerde oliebedrijf dat een justitieel onderzoek heeft kunnen afwenden naar corruptie van Killen in Kazachstan. Een vreselijk moedige film waar Clooney zich niet populair mee zal hebben gemaakt bij veel Amerikanen. Aardige is dat de Bob Barnes die door Clooney zelf wordt gespeeld natuurlijk een speelbal is geworden. Poogt nog het vege lijf te redden (hij wordt door zijn eigen dienst opgeofferd) door Christopher Plummer te confronteren (de echte kwade genius aangezien hij zowel de consultant firm leidt die Connex-Killen adviseert als de voorzitter is van The Committee For the Liberation of Iran is). Barnes poogt het goeie te doen, terugvinden van de ene raket die klaarblijkelijk naar een andere partij ging (aan het begin van de film) dan waarmee hij rekening hield... en die we zien opduiken aan het eind van de film. En zoals we al uit de film The Peacemaker weten waarin hij ook speelde, het gaat niet om de hoeveelheid raketten die van handen wisselen, maar om die ene raket unaccounted for die echt zal worden ingezet.

avatar van Captain.janek
Een mooi vormgegeven film met een plot als een dichtbegroeid berkenbos, waar je dus werkelijk soms door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Op dvd kun je nog even terugkijken ...
Inhoudelijk ga ik niet op de plot in, dat is hierboven al genoeg gedaan.

Wel de opmerking dat Clooney -die zich total geen zorgen maakt over zijn uiterlijk in deze productie > chapeau! - en Damon goed spelen!
ondanks de matige score de moeite van het kijken waard.

Film die nooit echt op gang komt, verwarrend is door overbodige plotlijnen (alcoholische vader van Holiday, de familie van Barnes en lastig te volgen. Geweldige cast maar ook daar wordt niet het maximale uitgehaald; weinig boeiende dialogen. Wel geweldige mooi geschoten en ondanks de verwarring een boeiend inkijkje in de smerige oliewereld.