Ella Enchanted (2004)

Verenigde Staten / Ierland / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tommy O'Haver
met Anne Hathaway, Hugh Dancy en Cary Elwes

Ella leeft in een sprookjesachtige en magische wereld. Toen zij nog een baby was, is ze betoverd door een fee. Ella's gave -en vloek- is die van gehoorzaamheid: ze doet alles wat je zegt. Als gevolg daarvan is Ella niet in staat opdrachten te weigeren en is daardoor overgeleverd aan de grillen van allerlei vreemdsoortige personages. In een smeekbede om de controle over haar leven terug te krijgen, vertrekt Ella voor een missie. Ze komt terecht in een wereld van mensenetende reuzen en reuzinnen, gestoorde stiefzussen en sprekende boeken. Met een beetje geluk vindt ze daar ook nog de prins van haar dromen.

99 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van m1701
geplaatst: 6 juli 2012, 10:35 uur [permalink]
blijft een leuke en grappige film.
maar wat een slechte rol voor Heidi Klum... voegt echt niets toe!

avatar van Boenga
geplaatst: 8 juli 2012, 16:12 uur [permalink]
Dreiecke schreef:

De sfeer en dialogen vond ik wat kinderachtig (is het een kinderfilm?)

Comedy | Family | Fantasy - aldus IMDB. Dus ja, en kinderfilm, en daar moet je toch wel rekening mee houden wanneer je kijkt & oordeelt...

geplaatst: 9 juli 2012, 19:24 uur [permalink]
Inderdaad, over het algemeen hou ik er zeker rekening mee als het een kinderfilm is, maar ook een kinderfilm kan goede humor bevatten of goede/interessante muziek.
Ik probeer mij ook in te leven in hoe een kind de film zou vinden of hoe ik zelf de film zou vinden toen ik kind was.
Als je deze bv naast Le Petit Nicolas legt dan zie ik wel een wereld van verschil in bv cinematografie, onderwerpen (belevingswereld van een kind), muziek en humor.
Vandaar dat ik het toch op 2.5 hou.

avatar van hutsekluts
geplaatst: 27 december 2012, 15:19 uur [permalink]
Decor, kostuums en sfeer zijn heel aardig. Anne Hathaway ook.
Maar de rest is wel super simpel.......en dan vooral het verhaal/script.
Maar goed, ALS die een kinderfilm is, dan is het een redelijk geslaagd project.

geplaatst: 3 maart 2013, 20:36 uur [permalink]
Zelfde leuke naam mooie muziek en prachtige maar iets kinder achtige decorts

avatar van J.Ch.
geplaatst: 12 oktober 2013, 21:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het boek heb ik meerdere keren gelezen en daar heb ik erg van genoten, en het kost me dan ook wat moeite om dat los te zien van de film. Aangezien er een groot verschil is tussen film en boek (geschrapt, toegevoegd, veranderd) zal ik dat toch maar proberen.

Los gezien van het oorspronkelijke verhaal is Ella Enchanted aardig geslaagd. Een betoverd meisje dat op reis gaat om van haar betovering af te komen en onderweg allerlei kleurrijke personages tegenkomt - en een knappe prins natuurlijk - is een leuk idee voor een film, zeker voor deze doelgroep. Ella wordt gedwongen om de meest onzinnige dingen te doen - daar moet je als filmmaker natuurlijk gebruik van maken. Het grote conflict (hoewel anders dan in het boek, dat moet ik toch even zeggen) is ook geslaagd, want voor de doelgroep lijkt me het moeten vermoorden van je droomprins nadat hij je ten huwelijk heeft gevraagd het ultieme horrorscenario. Ik vond wel dat dat tijdstip wel erg snel kwam, er zat nog erg weinig diepte in de relatie tussen Ella en Char - zelfs voor een meisjesfilm.

Anne Hathaway is in ieder geval een levendige Ella, maar ik vond haar iets te nadrukkelijk aanwezig en begon me steeds meer te ergeren aan haar alom aanwezige brede glimlach (detail, weet ik, maar toch). Voor Hugh Dancy heb ik een klein zwak en op hem heb ik dan ook weinig aan te merken. Ook de meeste bijrollen vond ik geslaagd, met uitzondering van de koning. Hij was wel een erg belachelijk en simpel personage.

Sowieso vind ik dat deze film de makkelijke, gebaande paden gaat. Clichés zijn in principe geen probleem, de film maakt daar ook bewust gebruik van, maar dat hoeft toch niet per se ten koste gaan van het verhaal? Maar goed, misschien ben ik in dat opzicht bevooroordeeld omdat ik het boek ken.

De keuze voor een moderne soundtrack is maar half geslaagd. In A Knight's Tale bijvoorbeeld is iets dergelijks al veel beter gedaan. Daarnaast vind ik het gebruik van andere moderne dingen in de film ook niet passend. Een roltrap of botox, dat is gewoon flauw. Het lijkt me een mislukte poging tot zelfspot en dat vind ik altijd pijnlijk om aan te zien. Als je een film in een sprookjeswereld laat spelen, laat die wereld dan gewoon helemáál sprookjesachtig zijn, en niet zo half.

Ach ja, het is een meisjesfilm en als ik het boek niet kende had ik denk ik met bepaalde dingen veel minder moeite gehad. Gelukkig blijft er nog een vermakelijke en kleurrijke film over, ook al had er meer ingezeten.

Thales
geplaatst: 23 februari 2014, 20:52 uur [permalink]
Erg leuke film met een erg mooie Anne Hataway /.

avatar van alexspyforever
geplaatst: 21 maart 2014, 20:02 uur [permalink]
Dit vind k nu eens een heerlijke fantasy film. Toen ik de film voor de eerste keer zag, had ik er geen idee van dat dit gebaseerd was op een boek. Ik heb er echt van genoten. Anne Hathaway is dan ook steeds bijzonder goed in de rol van sprookjesprinses, het lijkt haar op het lijf geschreven. De enkele songs waren leuk, zeker geen overkill. De humor was ook goed, helemaal niet flauw. Bij momenten had het wel iets weg van Shrek, maar deze vond ik toch veel leuker.

avatar van arno74
geplaatst: 1 juli 2014, 10:38 uur [permalink]
Aardige familiefilm die ik op momenten qua humor wel iets teveel op kinderen gericht vond. Het is een leuk sprookje voor tussendoor, al vind ik het geen uitschieter, vooral omdat ik geen enkel moment me verrast voelde, het is allemaal heel braaf en standaard binnen het sprookjesgenre. Anne Hathaway speelt hier aardig, maar lang niet zo goed als ze tegenwoordig laat zien, al heeft ze hier met haar personage en de stijl van de film ook nauwelijks ruimte voor eigen inbreng. 2,5* a 3*