A Knight's Tale (2001)

Actie / Avontuur
132 minuten / 144 minuten (extended version)

geregisseerd door Brian Helgeland
met Heath Ledger, Rufus Sewell en Shannyn Sossamon

Nadat de meester van de jonge William komt te overlijden, gaat hij op pad met zijn vrienden Roland en Wat. Tijdens de reis komen ze de onbekende schrijver Chaucer tegen. William weet Chaucer zover te krijgen dat hij valse documenten maakt, zodat hij als ridder door het leven kan. Hierna is William van plan te bewijzen dat hij deze titel waardig is.

avatar van Bruens
wat ziekelijk vaak reclame zeg

avatar van nightbreed
Ik had zo'n ontzettend kleffe film als First Knight verwacht. Ik dacht: Ik kijk 10 minuten en dan gooi ik er een DVD in, maar hij viel me dus erg mee, vooral vanwege de aanwezige humor en het script. Ook de 'verkeerde' (lees: moderne) muziek erbij was verfrissend.

avatar van anne J
Deze film blijft leuk. Het is misschien niet enorm veel, maar het is ook niet weinig. Je roetsjt er lekker doorheen.

Die reclames waren wel echt storend inderdaad ja. Minder dan elk half uur alweer een. Slaat nergens op hoeveel. En in het begin al na vijf minuten. Dan duurt de film wel tot elf uur ja. Een goede reden waarom ik eigenlijk nog zelden film op tv kijk (tv-programma's idem dito). Vreselijk.

avatar van RuudC
Het is makkelijk om een film als deze af te branden. Ik doe het niet omdat ik me er eigenlijk best goed mee vermaakt heb. Heath Ledger doet het aardig in de hoofdrol, maar de acteur (of eigenlijk degene met het meest interessante karakter) die schittert is Paul Bettany in de rol van de schrijver Geoffrey Chaucer (in werkelijkheid een van Engelands meest beroemde schrijvers). Geweldig hoe hij met verve zijn karakter inkleurt.

De historische correctheid is redelijk te verwaarlozen. Daarvoor moet je trouwens toch niet in Hollywood zijn. Ik ben het er mee eens dat een aantal toevoegingen verbazend goed uitpakken. Het presenteren van het steekspel als een belangrijk, modern sportevenement is slim gevonden. Hetzelfde geldt voor de rockklassiekers, al twijfel ik nog over We Will Rock You van Queen. Met name de toeters die de gitaarsolo van het nummer afmaken, deden mijn wenkbrauwen fronsen. Het verhaal is in ieder geval in orde. Leuke opbouw, het decor is mooi. De meeste grappen zijn nog best leuk. Alleen jammer dat de actie in het steekspel ondermaats is. Veel tegenstanders hebben op het moment van impact de lans op de grond gericht. Drie en een halve ster lijkt me fair.

avatar van J.Ch.
Haha, leuke film! Inderdaad, historisch correct is 'ie niet (alleen al die creaties die Jocelyn aanhad, daar was niet veel middeleeuws aan). Het verhaal heeft ook niet zeer veel om het lijf, eigenlijk gebeurt er helemaal niet veel, en dat wat er gebeurt valt op zich ook nog wel te voorspellen. Toch is de speelduur niets te lang. De karakters zijn namelijk allemaal leuk, vooral Paul Bettany is erg grappig. Heath Ledger zet toch vooral een aandoenlijke ridder neer. Erg verrassend of spannend wordt de film nergens, maar leuk is het zeker. Zelf vond ik het gebruik van moderne muziek eigenlijk wel verfrissend en het paste ook wel goed bij de situaties. De humor is behoorlijk flauw maar niet platvloers, en in combinatie met al die middeleeuwse heroïek pakt dat eigenlijk heel goed uit.
Vermakelijke film, 3,5 ster.

Had het allemaal wel wat leuker verwacht. Soundtrack was eigenlijk leuker dan de film (afgezien van Queen uiteraard).
Met name de Golden Years scene was tof.
Al ben ik niet echt een fan van zo'n soundtrack bij een dergelijke film.
Hoofdrolspelers zijn oke, maar het is allemaal wat te melig en vooral veel te lang, om echt een aanstekelijke film te zijn.

avatar van m1701
Toch eigenlijk best wel een heerlijke film!
En wat is die Rufus Sewell toch ongelooflijk sexy!!!
Leuk verhaal, alleen het enige dat me tegenviel was de muziek
die ze erin gebruikte.... paste totaal niet.
Daardoor 3,5*

rose
Vond het geheel wat traagjes op gang komen en dacht..mwoah. Iets later draaide ik helemaal bij. Genoten!!

rose
Bruens schreef:
wat ziekelijk vaak reclame zeg
Verschrikkelijk idd. Ik had hem opgenomen (godzijdank) Hoe vaak ik heb moeten spoelen! Vreselijk...

avatar van DragQueen
Redelijk filmpje. Die je natuurlijk met een korrel zout moet nemen. Het verhaal heeft verder niet veel om het lijf, maar is aardig uitgevoerd. En Ledger zit leuk in zijn rol, en acteert aardig. De moderne muziek past overigens best goed in de film. 2,5 ster.

avatar van Thorak
De muziek is natuurlijk dan ook wat deze film positief onderscheidt van andere films.
Ook de rol van Alan Tudyk vond ik helemaal geweldig, waarschijnlijk de beste uit de hele film samen met een niet onaantrekkelijke Shannyn Sossamon).

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is een film met een geweldige combinatie van humor, actie, avontuur en romantiek. De soundtrack helpt de film wat te pimpen en geeft het riddergenre een moderne sfeer. Op zich is dit geen topper misschien, maar nochtans ben je heel de tijd mee in de film. Hier heb ik echt van kunnen genieten, zonder dat het echt groots moest uitblinken. En soms is dat voldoende bij een film. Ledger heeft natuurlijk al beter gespeeld, maar iedereen amuseert zich in de film en dat stralen ze uit. De film zal niet iedereen bekoren, maar dat heb je met veel komedies.

orbit
Lekkere onderhoudende actie met wijlen Ledger.. beetje rare omzwaaien af en toe met moderne muziek en scènes, daarom een film die je niet serieus neemt. Nu is dat bij de meeste vergelijkbare films ook al niet zo, maar hier is het wel een beetje plat zo nu en dan. Toch aardig.

avatar van mnrk
I'm Ulrich von Leichtenstein, from Guilderland, and these are my faithful squires.

Wat een heerlijke film van Brian Helgeland, de combinatie van humor/romantiek en actie is gewoon leuk om naar te kijken...

Het verhaal wordt ook op een prima manier gebracht en er zit lekker veel vaart in waardoor het leuk blijft om naar te kijken...

De acteurs in deze film zijn ook prima op dreef : Heath Ledger, Mark Addy, Alan Tudyk en de in deze film geweldige Paul Bettany als Geoffrey Chaucer .

En natuurlijk niet te vergeten de soundtrack in deze film ....prima keuze !!

Zeer goede film. Veel beter dan verwacht. Verhaal is erg goed. Acteurs speelden alleen goed.
De moderne muziek in de film vond ik wel goed gedaan.

avatar van LuukRamaker
Zaterdag 22:45 u op RTL 7

5Heroes-98
Heb ontzettend genoten van deze film, ik kan hem wel 100 keer kijken. Het is een grappig verhaal, de personages zijn subliem neergezet, niets op aan te merken. Sommige vinden het storend dat de film soms historisch gezien incorrect is, maar ik vond het heel amusant. Vooral Ledger en Bettany waren geweldig. Allebei ongelooflijk knap en bettany bracht de meeste humor erin. Voor beide was het één van hun eerste grote rollen, maar het leek alsof ze al jaren ervaring hadden. Het verhaal zit goed in mekaar en je verveelt je geen moment, wat ik wel lastig vind is dat er twee versies van deze film zijn, ik had de film al één keer gezien en kocht hem daarna op dvd, de dvd bevatte een versie met meer scenes die er in de andere versie uitgeknipt zijn. Veel beter met die scenes, vooral de mooie speech van Paul bettany. Dus had op de film niet echt iets aan te merken en heb het meest genoten van Paul Bettany als Geoffrey Chaucer.

Erg vermakelijk. Goed voor drie *** dus

avatar van Filmfan74
Heerlijke feel good-film met een goede dosis humor. Leukste eraan vind ik de moderne tintjes die erin zitten, zoals de muziek en de aparte kleding en haarstijlen van Jocelyn. Verder kijkt hij erg fijn weg en straalt vooral Rufus Sewell als uitstekend acteur. Heath Ledger staat vooral mooi te wezen.
Ik heb zelf Engelse literatuur gestudeerd, dus de aanwezigheid van het karakter Chaucer, de vader van de Engelse literatuur. Het is nooit bewezen dat hij een gokker was, noch dat hij zich in de Franse toernooien mengde, dus het ligt er dik op dat op zijn naam en oorspronkelijk beroep na (schrijver, hij noemt ook zijn boek The Book of the Duchess) zijn karakter volledig verzonnen is. Toch is zijn aanwezigheid en zijn humor erg leuk en maken zijn ludieke aankondigingen het verhaal helemaal af.

Erg vermakelijke film. De film is luchtig, soms romantisch, soms gemeen en soms grappig. Er zijn weinig ridderfilms die zo'n aanpak hebben en dat beviel me wel. Ook paste de soms rare muziekkeuze (we will rock you and the boys are back in town) precies bij de sfeer van de film. Het einde is erg en erg jammer. Zonder harnas ????????? Nee, dat had veel beter en verrassender gekund. Nu blijf ik met een klein katertjes zitten en gaat hij toch in de verkoopbak.

avatar van martijn011
Een film die de genres humor, actie, romantiek en avontuur moeiteloos combineert waardoor er een lekkere luchtige en vermakelijke film ontstaat.
Alhoewel het allemaal niet heel wereldschokkend is, is het toch enorm vermakelijk. Het verhaal is lekker makkelijk maar vermaakt, de humor is soms flauw maar doet het romantische tintje goed en met een goed stel acteurs erbij is succes gegarandeerd.

De muziekkeus is geweldig, moderne muziek in een Middeleeuws verhaal. Ook leuk om het lied 'We will rock you' te horen.
Heath Ledger is goed, zoals altijd eigenlijk wel. Eeuwig zonde dat hij er niet meer is.
Gelukkig blijven zijn films wel altijd bestaan zodat we nu nog van hem kunnen nagenieten.
Ruim voldoende!

avatar van Demeter
Leuke film, met veel actie in de vorm van zwaardgevechten en steekspel, veel humor en redelijk, maar standaard verhaaltje dat we in talloze sportfilms eerder gezien hebben. De hedendaagse muziek in deze film is echter een doodzonde. Volkomen misplaatst. Helemaal dat ze op een gegeven moment beginnen te dansen op middeleeuwse muziek, wat dan overgaat in hedendaagse muziek. Sorry hoor, maar dat kan echt niet, want dat haalt je helemaal uit het verhaal en de sfeer die daarvoor werd neergezet en je realiseert je ineens weer dat je naar zo'n Hollywoodprodukt zit te kijken dat populair probeert te doen om de moderne jeugd aan te spreken.

avatar van notsub
Deze film blinkt uit in zijn aanpak. Niet te serieus, maar ook niet te simpel. De humor openbaart zich al snel en laat je niet meer los. Natuurlijk is er een dame in het spel, waarvoor de ridders strijden. Dat past hier prima. De valkuilen van een romantisch klef gebeuren worden fraai omzeild met nog meer humor en zo kan ik concluderen dat dit gewoon een topper is. Ja, die muziek is prima gekozen. Thin Lizzy, AC/DC en Queen geven de film een extra boost.

avatar van DeWolff
notsub

Mee eens.

Verder ook erg genoten van de rol van Paul Bettany die als poëtische aankondiger het heel goed doet. Voor mij is dit zo'n voortdurende-glimlach-film.

avatar van Vinokourov
Heath Ledger is Ulrich von Lichtenstein uit Gelderland, een ridder zonder vrees! Leuk dat hij ook dit soort lollige rollen prima aankon en zijn twee sidekicks waren ook wel goed op dreef. De luchtige aanpak bij deze middeleeuwse avonturenfilm werkt wel, al vond ik het aantal grappen maar aan de magere kant. De film weet niet echt een keuze te maken tussen een jolig avontuur of een onderhoudend epos. Ook wat aan de lange kant uiteindelijk, maar al met al toch wel een ruime voldoende.

avatar van The Brain
Aan het begin van de film denk je "dit wordt niet wat". Het lijkt op een onderbroeken lol movie met flauwe grappen. Dat komt in het begin ook door de in eerste instantie vreemde muziekkeuze. Later pakt het allemaal verrassend en vernieuwend uit. Er wordt goed geacteerd en er is veel aandacht besteed aan de stijl van de film. De muziek blijkt dan ook heel goed bij het verhaal te passen: het is een modern sprookje en moet niet serieus genomen worden. Zeer vermakelijk.

Geen topper, maar wel vermakelijk om gezien te hebben!
Film gaat over een jongen die geen ridder is.. maar de droom heeft om een ridder te worden en dan verlieft word op een mooie vrouw....
Acteer werk is prima, en er zit ook een leuke humor in... En het speelt zich in de oude riddertijd af maar met muziek van nu... wat een hele leuke combo geeft.
Verwacht geen verassend of diepgaand verhaal, tis vrij voorspelbaar..
maar wel leuk gedaan allemaal en daarom gewoon prima vermaak

avatar van james_cameron
Vreemd genoeg nu pas voor het eerst gezien. Leuk middeleeuws avontuur, met Heath Ledger in een weinig bijzondere maar sympathieke hoofdrol. De rest van de cast doet het een stuk beter, met vooral Paul Bettany erg grappig als sidekick Geoffrey Chaucer. Te lang voor het nogal karige verhaaltje, maar de leuke cast en het vrij hoge tempo zorgen ervoor dat de verveling niet toeslaat. De toevoeging van allerlei moderne popsongs aan de soundtrack werkt overigens best goed.

MaartenTuinstra
Erg leuke film, waarin het tempo hoog ligt en ik me 132 minuten uitstekend vermaakt heb. De cast en regie is van prima kwaliteit en de moderne muziek werkt verrassend goed. De fijne sfeer doet vergeten dat het allemaal wel een beetje voorspelbaar is.

avatar van Moviestar1979
Een verrassende avonturenfilm onder leiding van Brian Helgeland.

Een combinatie van een middeleeuws gevecht in een muzikaal modern jasje. Het was een bewust idee van Helgeland om de soundtrack van moderne tracks te voorzien. Grotendeels afkomstig van Queen, maar ook o.a. van David Bowie.

Dit middeleeuws steekspel bracht de nodige risico's met zich mee. Zo vonden er een paar ongelukken plaats tijdens het filmen. De body double van Ledger raakte bewusteloos, en regisseur Brian Helgeland verloor een voortand tijdens een demonstratie. De film maakte geregeld gebruik van dakloze personen uit Praag als omstanders. De Nederlandse provincie Gelderland is bij de Amerikanen uiteraard geheel onbekend. Dit zorgde voor veel hilariteit in de bioscoopzalen. Verschillende kranten publiceerden onterecht een artikel dat de film zou verwijzen naar de destijds recente aanslagen van 11 september.

De film werd bekroond met 4 prijzen en 10 nominaties. Op de Special Edition-DVD zien we Olivia Williams in een kleine rol verschijnen als de vrouw van Chaucer. Een film die je vooral niet te serieus moet nemen, en lekker wegkijkt. Voldoende om mee te nemen!

3,0 *

avatar van Roger Thornhill
Vriendelijk en vermakelijk, hoewel een speelduur van (ruimschoots) meer dan twee uur wat mij betreft wel een beetje veel van het goede is. Al die tournooiscènes had ik op een gegeven moment dan ook wel gezien, maar de geweldige rollen van Alan Tudyk (met geëxplodeerd rood haar) en vooral Paul Bettany vergoedden veel. De anachronistische muziek is verrassend, maar Brian Helgelands insteek (op de IMDb-trivia-pagina) daarover snijdt best hout: "Director Brian Helgeland once said in an interview that he used modern music in the movie to show modern audiences what people then felt about their music. When true Renaissance music is used in modern movies, it fails to convey the emotional response that people back then had to such music." Eigenlijk heel logisch dus. Het absolute hoogtepunt speelt zich voor mij overigens al vroeg in de film af : de hilarische en tamelijk onverwachte manier waarop Geoffrey Chaucer het beeld komt binnenwandelen.

avatar van IH88
“Someday, I'll be a knight.”

Swingend en luchtig Middeleeuws avontuur. Middeleeuwse gevechten/spelletjes ondersteunt door moderne rockmuziek, een prima romantisch subplotje, veel humor, een charismatische Ledger, de mooie Sossamon, heerlijke bijrollen van Sewell, Tudyk, Addy en Fraser etc. A Knight's Tale straalt één en al plezier uit.

En dan heb ik de geweldige Paul Bettany zelfs nog niet genoemd. Weergaloos. Er is chemie tussen de castleden en ik kan me voorstellen dat ze zich hebben doodgelachen tijdens de opnames. Ik heb het in ieder geval allemaal met een grote glimlach aanschouwt. Heerlijk vermaak.

avatar van TornadoEF5
Vermakelijk, misschien ietwat aan de lange kant, maar wel binnen aanvaardbare normen. Ik vond het vooral leuk dat deze film de juiste balans tussen luchtigheid en serieusheid weet te vinden in een film voor dit genre. De chemie zit op dat vlak. Dat is ook deels te danken aan de acteurs, hoewel ik bij één van de acteurs toch steeds aan Joaquin Phoenix moet denken, maar het blijkt een dubbelganger ofzo te zijn. Ik vond het romantische zijlijntje ook een meerwaarde in deze film. Dat maakt de film zelfs draagbaar en beter naar mijn mening, vooral omdat ik het wel interessant vond en iets vond toevoegen. Het leuke aan dit soort films is dat de set en de sfeer ook echt wel wat middeleeuwser ogen, hoewel het ook niet perfect is (zoals te zien aan wat modernere dansuitvoeringen). De film pretendeert ook niet echt een waarheidsgetrouwe weergave van een bepaalde tijd neer te zetten. Op dat vlak neigt de balans dus meer naar de luchtigheid. Maar fijn om eens gezien te hebben!