American Ninja 4: The Annihilation (1990)

Actie

geregisseerd door Cedric Sundstrom
met Michael Dudikoff, David Bradley en James Booth

CIA agent Sean Davidson en zijn hulpje Carl moeten het opnemen tegen de sadistische Britse ex-soldaat Mulgrew, om een stel gevangengenomen Delta Force Commando's te redden. Als Sean, Carl en de mooie dokter, Sarah, in problemen komen, komt Joe Armstrong te hulp om de snode plannen van Mulgrew te stoppen.

beter dan deel 3.beter verhaal,3.5 sterren,

dit had voor mij gevoel deel 3 moeten zijn want de echte deel 3 was een grote flop. dit deel krijgt 3.5 sterren.

ka precies jongens vond deel 3 ook nooit wat aan, en laten we maar niet eens over deel 5 hebben

avatar van sherena
Wat minder dan deel 1,2 en 3 Maar hoort toch in mijn collectie.

avatar van DragQueen
beter dan het derde deel, dudikoff is weer even terug. en wordt goed gesteund door bradley. het verhaaltje is wat beter. en de actie is natuurlijk weer present. maar waar is james? 3 sterren.

avatar van jumpstylemovie
waarom maken ze zulke slechte films
1.5***

avatar van DeCol
Gelukkig wordt de reeks weer versterkt na een zeer slecht 3de deel. Bradley was beter en natuurlijk de terugkeer van 'Joe Armstrong' vond ik heel vet!

avatar van sherena
Kon het niet geloven dat Michael pas rond 2000 aan een vechtsport is begonnen. Heeft zijn moves blijkbaar goed ingestudeerd. Kon het er niet echt aan af zien.

avatar van Carlos Olivera
Dudikoff terug en het niveau van de American Ninja reeks gaat weer iets omhoog. Classic Joe Armstrong met zijn stilte en goede moves.
Een stuk beter dan 3. Goede gevechten en American Ninja is still alive!

avatar van Movie Jim
Michael Dudikoff is eindelijk weer terug en hij doet het weer geweldig. Zelfs het verhaal . De actie

De neergaande lijn van de derde film wordt gewoon doorgezet. Michael Dudikoff mag dan wel weer terug zijn, met de dood van Steve James ontbreekt er een hoop zelfrelativerende humor. Het script is wederom rampzalig, de dialogen zijn baltergend en de actie is in de meeste gevallen saai. Helemaal in het middenstuk viel de film gewoon stil en leek er helemaal niks te gebeuren.

Goed, Bradley blijft nog steeds een redelijk martial artist en Dudikoff is ergens toch best cool, maar de non-stop actie van de eerste twee delen is ver te zoeken, er is geen gave sidekick (RIP Steve James) en wederom blijkt dat ninja's gewoon behoorlijk zielige badguys zijn. Kom op, supergetrainde krijgers die hun dekking constant laten zakken en om de zwakte slagen gaan liggen zijn geen goeie reclame voor deze zogenaamde superkrijgers

Het dieptepunt is nog wel Dudikoff die een pijl met zijn tanden opvangt en vervolgens in de keel van de ninja naast hem steekt door zijn hoofd te draaien. Dit is niet eens grappig meer, het is gewoon knullig.

Ik houd mijn hart vast voor deel 5.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
C-film.

Het vierde deel uit de beruchte ninja-reeks van weleer doet hoogstens terug verlangen naar het Cannonlogo en de daarbij behorende theaters en videocassettes. Altijd garant staand voor het gewelddadige B-werk uit de krochten van cinemaland. Terend op een aantal bekende namen, maar vooral andere succesfilms plagiërend en weinig opzienbarend actiemateriaal recyclend. Toptitels als The Exterminator en de klassieker Cobra voorop. Golan & Globus wisten het wel.

Maar een Stallone of zelfs Norris wordt hier uiteraard met node gemist. Toch bleek de wisseling van de wacht waarmee Dudikoff werd vervangen voor Bradley geen slechte keus. In dit deel komt de originele ninja helaas weer om de hoek kijken. Inclusief zijn immer opvallende stuntdouble, die voor het gemak ook maar eens alle vechtscènes doet. Oude tijden herleven en het besef dat smaken onderhevig zijn aan de tijd blijkt een feit. Vroeger was de Amerikaanse ninja cool. Nu niet meer.

Twee werpsterretjes.

avatar van xxERWINxx
Dit deel had deel 3 moeten zijn die erg tegenviel, dit deel was zeker wat beter dan deel 3! en Dudikoff deed weer mee.

avatar van 606
Waarschijnlijk is Steve James in dit jaar al ziek geworden aangezien hij in 1993 is overleden (veel te jong) ik wist dat niet dat hij was overleden ik lees het hier.

avatar van Gang_Star
Leuk dat Michael Dudikoff terugkeert, want ik vind hem een betere ninja dan Steve Bradley. Maar de film word er niet beter op en ook niet leuker. Het niveau is net als deel 3 en gaat al redelijk snel vervelen.

avatar van rcuppen79
Na het teleurstellende derde deel, keerde Michael Dudikoff terug voor dit vierde deel om samen met David Bradley de hoofdrol te spelen. Het was voor Dudikoff tevens de laatste keer dat hij in een American Ninja-film verscheen. Dit is ook de eerste American Ninja-film zonder Steve James, die in de voorgaande delen de rol van Curtis Jackson speelde. Zijn komische inbreng wordt hier node gemist, want zowel Dudikoff als Bradley nemen hun rol veel te serieus.

De plots van American Ninja waren nooit hoogstaand en deze vierde film is geen uitzondering. Bradley speelt hier ineens een geheimagent/marinier, terwijl hij in de vorige film nog gewoon een karatekampioen was. Wat een Arabische sjeik aan moet met een groep ninja’s is ook een raadsel. De eerste helft van de film concentreert zich op het personage van Bradley, die vervolgens gevangen genomen wordt. In het tweede deel zien we Dudikoff, die uiteindelijk de held van de dag is. Geruchten gaan dat Dudikoff dit expliciet heeft geëist bij de filmstudio, dat hij en niet David Bradley de held van de film zou worden en het karakter van Joe Armstrong superieur moest zijn aan dat van Sean Davidson. Het heeft niet echt een positief effect op het verhaal van de film.

Helaas geen al te goede verbetering op het slechte derde deel. De actie is weinig spectaculair, hoewel het stuntwerk er wel indrukwekkend uitziet. Het acteerwerk is belabberd en alleen James Booth als de sadistische kolonel Mulgrew weet nog iets van zijn rol te maken. Voor de rest is dit een zeer middelmatige actiefilm, die alleen genietbaar is voor actiefans.

avatar van ChrisM
Naast deel 1 de beste uit de reeks goed te doen
Jammer geen Steve James maar Dudikoff is terug

weer een hele leuke deel in de reeks.en heel leuk dat dudikoff er weer bij is ja zeker weer prima vermaakt.

avatar van Phantasm
Aardige aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van xxERWINxx
Ik moet mijn vorige mening toch wat bijstellen na een 2e keer te hebben gezien.
Ik vind dit deel niet goed, de locatie is niet echt boeiend, de gevechten ook niet.
We zien erg weinig actie in het begin op een paar gevechten na, Dudikoff komt pas na 45 minuten en dan zien we hem een paar gevangenen bevrijden met onderweg de nodige gevechten, maar allemaal niet boeiend en spannend.
Ik vond het zelfs een beetje eentonig worden, deel 1 en 2 ging nog, deel 3 kon er ook mee door, dit deel moet ik dan echt als minder zien, daarom 2 sterren