The Raven (2012)

Verenigde Staten / Hongarije / Spanje
Thriller / Mystery

geregisseerd door James McTeigue
met John Cusack, Luke Evans en Alice Eve

Baltimore, 1848. Een moeder en een dochter worden op brute wijze om het leven gebracht en rechercheur Emmett Fields (Evans) wordt op de zaak gezet. Tijdens zijn onderzoek stuit hij op een schokkende ontdekking: de misdaad komt tot in de kleinste details overeen met een fictief misdaadverhaal, geschreven door de zonderlinge schrijver en dichter Edgar Allan Poe (Cusack). Terwijl Poe ondervraagd wordt door rechercheur Fields, vindt er tegelijkertijd nog een grimmige moord plaats, wederom overeenkomend met één van Poe’s verhalen. Ze beseffen dat er een seriemoordenaar aan het werk is en besluiten hun krachten te bundelen, om deze moordenaar te vatten, voordat er meer onschuldige slachtoffers vallen.

avatar van frolunda
Vrij ambitieuze maar toch maar ten dele geslaagde film over de laatste dagen van Edgar Allen Poe.Als liefhebber van zijn verhalen en de Corman verfilmingen uit de jaren zestig bleef ik toch een beetje met een leeg gevoel zitten.De film zag er goed uit maar ik had meer op de Poe sfeer (wat dat dan ook precies mag zijn) gehoopt.Nu was het meer een Holmes achtig detective verhaal wat weliswaar aardig maar nergens opzienbarend was.Wel een goede rol van Evans maar Cusack en Gleeson heb ik wel eens beter gezien.Resultaat;Net een voldoende.

avatar van Decec
Een redelijk mysterie/thriller film...
Niet spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs John Cusack, Brendan Gleeson
en Oliver Jackson-Cohen...
Perfect HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...

avatar van Norma
Je zou toch verwachten dat een film met een sfeervolle setting, een mysterieus verhaal en een acteur als Cusack wel enig vermaak biedt…. Maar helaas. Dat doet hij niet. Ondanks een vrij gruwelijke scene in het begin blijft de film heel gezapig, Cusack zit niet echt overtuigend in zijn rol en ik betrapte mezelf er op dat het me gaandeweg steeds minder ging boeien hoe het af zou lopen; mede doordat het overkwam alsof zelfs de regisseur er geen fiducie meer in had dat het iemand nog wat zou kunnen schelen.

avatar van Metalfist
Her innocence was the first part of her soul to die

Ik had The Raven altijd wat links laten liggen. Ik ken wel wat van het werk van Poe, al komt mijn kennis van het bekende gedicht dan ook voornamelijk van de Treehouse of Horror parodie uit de Simpsons en de Roger Corman verfilmingen, maar mijn broer stond hier vrij wild van toen hij de film in de cinema had gekeken. Voor een voorbije kerstmis had ik hem de film dan ook maar ineens cadeau gedaan en toen we daarjuist iets aan het zoeken waren om te kijken, besloot ik om de gok maar eens te wagen.

En het resultaat is vlees noch vis. Ik had totaal geen idee waar de film over ging gaan, al werd het wel erg snel duidelijk met de moord met de bijl slinger dat het om een killer ging gaan die de verhalen van Poe als bronmateriaal gebruikte, maar de spanning die je bij dit soort films verwacht blijft uit. Vreemd eigenlijk want op zich blijft de film wel boeien maar de climax waar Ivan de slechterik van dienst blijkt te zijn is nogal flauw uitgewerkt. Het heeft allemaal een nogal hoog Sherlock gehalte maar dan zonder de genialiteit van dat personage waardoor de film naar het einde toe vervalt in een volg de aanwijzingen verhaaltje. Toegegeven, het zit allemaal op zich nog wel vrij degelijk in elkaar maar de relatie met onder andere Fields lijkt nooit echt van de grond te komen. Het grote hekelpunt is echter dat Poe zelf een nogal zoutloos personage is dat nooit echt een vaste vorm krijgt. De ene keer is hij een zatlap, dan een ietwat agressief type dat door niemand echt geaccepteerd wordt en dan blijkt iedereen opeens fan te zijn van de man. Het is allemaal te wisselend maar ook het gebrek aan achtergrondinformatie zorgt ervoor dat zijn acties soms nogal geforceerd aanvoelen. Zo krijg je wel even te horen dat iedere vrouw in Poe's leven sterft en dat zijn laatste grote liefde nogal plots is gestorven maar zijn zelfopoffering valt dan wel weer wat uit de lucht.

Al blijf ik erbij dat dit toch ook grotendeels te wijten is aan John Cusack. De acteur was één van de redenen waarom ik The Raven altijd wat links had laten liggen en eens de film een halfuur bezig was, viel me ook weer waarom. Het is niet dat hij altijd slecht is, zo is hij in 1408 zeker en vast te pruimen, maar dit gaat hem niet zo goed af. De rest van de cast is niet echt memorabel maar het grote pluspunt aan de film is de sfeer. De grauwe 19e eeuw wordt op een gotische manier neergezet en ook een aantal van de moorden zijn goed in beeld gebracht. De meest tot de verbeelding sprekende is natuurlijk die met de slinger bijl, een moord waar regisseur McTeigue en de zijnen wraak nemen op de echte Griswold. Deze had na de dood van Poe in 1849 een niet zo positief krantenartikel over de schrijver geschreven waarop deze scène een nogal verlaat wederantwoord werd.

Leuk om eens een keer gezien te hebben maar dan voornamelijk vanwege het gotische sfeerbeeld dat de film uitstraalt. Cusack is niet altijd even goed geslaagd als de legendarische schrijver maar bon, de moorden zijn goed in beeld gebracht waardoor The Raven in het algemeen nog wel blijft boeien.

Kleine 3*

avatar van Spetie
Beter dan verwacht.

Edgar Allen Poe ken ik vooral van naam en heb ik vroeger weleens een boek van gelezen, maar verder is zijn levensverhaal mij totaal onbekend. Hier wordt zijn leven als het ware verweven en met een fictief verhaal. Het sfeertje is in ieder geval erg lekker te noemen. Inhoudelijk doet het denken aan een mix van Sherlock Holmes, Sleepy Hollow en From Hell.

Qua mysterie is het ook zeker niet slecht. De zoektocht naar de dader wordt leuk vormgegeven en daarnaast is de zoektocht ook best vermakelijk. John Cusack doet het ook niet slecht en vult zijn rol in ieder geval humoristisch in, al over act hij hier en daar wel. Los daarvan blijf ik wel telkens het idee houden dat er meer uit te halen valt. Een soort van gevoel alsof er nog een positieve uitbarsting staat te gebeuren, die nooit plaatsvindt.

Al met al is het nooit hoogstaand, maar best vermakelijk, soms lekker mysterieus en daarnaast verveelt het ook geen seconde.

avatar van dvdfreak123
Vermakkelijke thriller. Zijn natuurlijk betere in het genre en film bevat wel cliches maar wist toch gans de film te boeien. Cusack speelt ook goed

avatar van K. V.
Beter dan gedacht. Het is wel een erg donkere film, vooral in het begin en zo was het soms een beetje moeilijk om te volgen, maar gelukkig beterde het wel als de film vorderde.
'k vond het wel een spannende zoektocht. John Cusack was ook goed te doen.
Uiteindelijk wel een goeie film die toch wel eens het bekijken waard is.

avatar van jippie2010
Heerlijke film! Dit is dan ook echt het genre wat mij me past.
Een behoorlijke Cusack, al was hij niet eens de uitblinker.
Het plot is natuurlijk niet bijster origineel, maar de uitwerking is erg sterk gedaan.
En toch knap dat ze het redelijk onvoorspelbaar hebben kunnen houden.
Het slot had van mijn 2 min eerder mogen komen, anders had ik nog een half puntje hoger gestemd.
Maar een dik verdiende 4 sterren. *4.0

avatar van flaphead
Fijne donkere film met een mooi oog voor cinematografie en sfeerschepping. Het verhaal is echter wat dunnetjes en doet toch denken aan vele andere films; een seriemoordenaar die een lijdend voorwerp uitkiest en daar een spelletje mee speelt. Op een of andere manier wordt het toch nergens saai en blijf je goed in de film zitten, blijkbaar blijft het een interessant onderwerp.
Neem dan wel enkele ongeloofwaardigheden op de koop toe, want een schrijver die ineens rechercheur speelt gaat er niet echt in, maar vooruit, wat liefde al niet doet. Sommige scenes zijn wellicht iets te grafisch/bloederig, aan de andere kant past het wel in de setting. En de end credits sloegen nergens op, net alsof je een Bond-film had gekeken.
Al met al een leuk tussendoortje.

Goeie film waarin Edgar Allen Poe betrokken raakt bij een moordonderzoek als zijn verhalen realiteit worden. Een prima concept met een fictief verhaal rondom de bekende schrijver. Het plot is onderhoudend en hier en daar spannend. Verder is John Cusack goed gecast en heeft de film een aardige gotische sfeer.

avatar van Confusie
Geen hele verkeerde film.

Poe blijft natuurlijk een boeiend figuur die een aantal waardige schrijfsels heeft nagelaten.

In een kinky opwelling nog eens een compleet naslagwerk van zijn volledig oeuvre besteld.

Later kwam ik erachter dat je alles ook gewoon vrij gemakkelijk op internet kan lezen.

Ook spreekt de archaïsch Angelsaksische bombast me eigenlijk niet enorm aan.

Dan toch liever een goed stuk in de vertrouwde moedertaal.

Echter beschouw ik het niet als miskoop, staat toch mooi in het zicht te pronken om aan de gelukkige bezoeker een stukje persoonlijke ontwikkeling te onderstrepen.

Verder heeft dit met de echte Poe volgens mij niet zoveel te maken.

Stond toch vooral bekend om zijn strak gestileerde pornosnor.

En die ontbreekt hier om te beginnen al.

avatar van panax
''it 's quite briliant !!''
prachtige film met prima spel en mooie locaties
ik heb er van genoten.
spanning ,mystery genoeg
niet te veel bloed !!

avatar van ILDIB
Aardige film mooie setting. De spanning is er met momenten maar soms is het ook net niet. 3.5 is ruim gegeven. .

avatar van Roger Thornhill
Een leuk gegeven, aardig uitgewerkt zonder de film zo goed wordt als ik hoopte (of zo beklemmend als Poe's eigen verhalen). Grootste minpunt vind ik wel dat John Cusack zich in het begin meer als een 21ste-eeuwse Oscar Wilde dan als de 19de-eeuwse Edgar Allan Poe gedraagt, maar gelukkig krijgt hij dankzij de sombere omstandigheden al spoedig een wat gematigder voorkomen en wordt hij zo niet veroordeeld tot het permanent spuien van beledigende one-liners, hoewel ik me er toch steeds bewust van blijf dat ik niet naar Poe maar naar Cusack zit te kijken. Daarnaast heeft de schurk niet zo veel te doen zodat de uiteindelijke onthulling en zijn climactische scène enigszins underwhelming zijn, maar maken de sfeervolle beelden en de fraai ogende setting (Belgrado en Budapest omgetoverd tot het Baltimore van 1849) veel goed en blijft het historische personage waar de film om draait gelukkig beter in character dan bijvoorbeeld Abraham Lincoln: vampire hunter. Al met al echter toch een film die zijn hoofdpersoon niet echt waard is.

avatar van AC1
AC1
Een mooi voorbeeld van de infantilisering van film maar al bij al best nog bekijkbaar dankzij het enthousiasme van Cusack en de Gotische setting. 5/10