Alien Nation (1988)

Misdaad / Sciencefiction

geregisseerd door Graham Baker
met James Caan, Mandy Patinkin en Terence Stamp

Los Angeles 1991. Driehonderdduizend buitenaardse arbeiders zijn in de stad neergestreken. De autochtonen laten zich liever niet in met deze nieuwkomers. Deze zijn hoogbegaafd en bestand tegen alle voor de mens schadelijke chemische stoffen, maar gewoon zeewater is hun grootste vijand en dodelijk. Politieagent Matt Sykes stemt er in toe om een buitenaardse man als zijn partner te nemen. Hij wil zo in het milieu van de Aliens infiltreren en de moordenaar van zijn vorige partner vinden.

Nu is SF al niet echt mijn genre maar met dit Alien Nation heb ik echt helemaal niks. De conehead achtige slecht gesminkte koppen, de karige special effects en een kinderachtige verhaallijn..

1,5* Kan er niet meer van maken.

avatar van speedy23
James Caan en Mandy Patinkin zijn redelijk goed, maar helaas is de film niet helemaal geslaagd. Een jaar later kwam er een tv-serie met dezelfde titel en min of meer hetzelfde thema. Er kwamen ook verschillende vervolgen op deze prent.

avatar van Richard1189
Het gegeven was als TV-serie ("V ") beter te pruimen. Racisme in de huid van een sf-film.

hier zijn nog meer (tv-) films van toch?

avatar van Dennissssss
Ik weet nog dat ik deze film begin jaren '90 heel vaak gekeken heb op videoband! Ik vond dat toen echt een heel spannende film als jong manneke. Nu zal deze film er wel niet meer uitzien, maar voor toen was deze film echt vet.

avatar van Filmkriebel
Sci Fi die geen echte Sci Fi meer is daar het verhaal zich afspeelde in 1991. Alien Nation, die een hele reeks geinspireerd heeft, is verder een erg middelmatige prent, met pogingen tot humor die zo frequent zijn dat ze wel eens durven slagen. Het verhaal is van TV-serie niveau en geeft toch niet het gevoel dat je naar een echt grote film zit te kijken. Erg veel plotholes als je erop let. water is net zuur voor die aliens, maar hun favoriete drankje is zure melk, terwijl melk toch ook voor 90% uit water bestaat . Gelukkig is de DVD-kwaliteit prima en is het een gemakkelijke wegkijker.

avatar van rep_robert
ALien Nation is vooral een politiefilm, een waar we er al zovelen van hebben gezien. Twee rechercheurs werken aan een zaak. De een wordt vermoord en de ander krijgt een nieuwe partner toegewezen waar hij in het begin niet mee kan opschieten, maar uiteindelijk worden het wel dikke vrienden. Het enige wat Alien Nation zich doet onderscheiden van de rest van de meuk is het feit dat het dit keer niet om een chinees of neger gaat, maar om een Alien.

Een Alien dat samen met een boel anderen een minderheid vormt, niks verrassends qua plot verder dus. Vervang de neger of Aziaat door een Alien en je hebt een voor de rest identieke film. Dat is best jammer, want het uitgangspunt is best interessant. Er gebeurt helaas weinig bijzonders en het plot laat zich al lang raden.

Wel kijkt de film makkelijk weg en zijn de vele aparte die de aliens hebben best geinig en levert dit af en toe vermakelijke momentjes op. Helaas was dit ook alle lol verder.

avatar van alvinvdv
Heel lang geleden heb ik deze film bekeken (als kereltje van een jaar of 12 denk ik) en toen vond ik het een prima film....
Nu kan het me echt niet meer boeien...

avatar van Gang_Star
Niet al te bijzondere film. Eigenlijk heeft deze film nog het meeste weg van een misdaad film waarin een agent zichzelf vrijwillig koppelt aan een nieuwe partner en met deze partner op zoek gaat naar de dader. Eigenlijk niks bijzonder dus, maar het is juist dat de partner een buitenaards levensvorm is waarin deze film zich dan nog enigszins kan onderscheiden tegenover de andere films met hetzelfde verhaal. Ondanks dat bied deze film maar weinig echt vermakelijke zaken, waardoor dit een doorsnee filmpje is wat niet bijzonder is maar ook niet superslecht.

avatar van frolunda
Buddy film overgoten met een sciencefiction sausje.Eigenlijk is dit een vrij standaard Misdaad/thriller maar de aanwezigheid van de Aliens (ook al is hun niks menselijks vreemd;geld,drugs) maakt het allemaal wel een stuk interessanter.Daarnaast zorgen het typische 'eighties' sfeertje en de uitstekende rol van Caan ervoor dat de balans naar de goede kant doorslaat.Heb me geen moment verveeld met Alien nation dus een dikverdiende drie sterren.........en Peter Jason doet ook mee,halfje erbij.

avatar van Biosguru
Erg vermakelijk dit, lekker tempo, mooi gefilmd en leuke soundtrack. Viel me alles mee.

avatar van Gerlof1378
Dit is echt zo'n film waar ik mee ben opgegroeid en toen vond ik hem top en nu nog steeds het is een echte buddy cop film met een vleugje sci-fi. James Caan speelt de stugge politieman Matthew Sykes die om zijn antwoorden te vinden gaat samen werken met de 1st alien politie detective Sam Francisco gespeeld door Mandy Patinkin (bekent van oa Criminal Minds en Homeland) De film heeft idd een echte jaren 80 sfeertje en ook het verhaal is goed, later is er ook nog een tv serie van gemaakt en een aantal tv films. Wel jammer dat die nergens te krijgen zijn maar via Youtube kun je ze allemaal zien en ik hoop dat de film die wel op dvd is ooit eens op blu-ray komt ik zie dat graag maar voor nu check it out en enjoy.

Matige film waarin een buitenaards ras een plek heeft gevonden in de samenleving op aarde. Op zich een prima gegeven, maar het plotje is nogal mager en weet niet echt te boeien. Ook had er wat meer in de samenwerking tussen de twee agenten van verschillende rassen gezeten. Vervelend wordt het niet, en ook ziet de make-up er goed uit.