Silver Streak (1976)

Komedie / Thriller

geregisseerd door Arthur Hiller
met Gene Wilder, Jill Clayburgh en Richard Pryor

George Caldwell wordt tijdens een treinreis verliefd op de vrouw in het compartiment naast hem. Dan ziet hij echter dat het lijk van een vermoorde man van de trein wordt gegooid en gaat hij op onderzoek uit. Zodra de daders bemerken dat Caldwell een getuige was, besluiten ze hem ook van de trein te gooien.

FisherKing
Dit is toch ook een uitstekende Kerstfilm geworden ( zullen we daar eens een forum voor oprichten ) .
Zeer onderhoudend geen Murder on the Orient-Expres

Vooral ook erg grappige film met Wilder en Pryor in hun hoogtijdagen. Goede film met een spectaculaire climax, vooral voor die tijd.

Leuke film, de beste van het duo Wilder-Pryor met alle ingredienten: natuurlijk humor, maar ook spanning, actie, drama en spektakel. Clifton James zet weer eens een maffe sheriff neer (in navolging van de Bondfilm Live and Let Die), en Patrick McGoohan is een lekker sinistere schurk. Een heel erg onderhoudende film.

avatar van hannes64
Een zèèr leuke feelgood.
Heb em nog in de bios gezien.
Zal mij trouwens benieuwen of ie alsnog op dvd uitkomt.
Iemand??

avatar van Dennis Evahi
Ik heb mij rot gelachen om dat stukje dat Gene Wilder vermomd wordt als neger. Leuke, grappige film dit!

*** en een half

avatar van hannes64
Heb em eindelijk op dvd en weer even gezien....hoe vaker je em ziet , hij blijft leuk.
Samen met STIR CRAZY...2 van de beste comedy`s van `t tweetal.

avatar van Betamax
Spannend en ook nog bij vlagen komisch.

avatar van Scorpio11
Een "oudje" maar blijft leuk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Misschien wel de beste van het komische duo Pryor en Gere. Het spannende verhaal doet de film zeker goed. Ook de rest van de cast is sterk. Goed.

wei
Had deze in mijn tienerjaren heel vaak gezien en, shoot me, ik vind het nog steeds een leuke film. Wilder en Pryor vormen een leuk koppel in een maf verhaal waarin ze verwikkeld raken in een moordmysterie. Film heeft vaart, geslaagde grappen, charmant spel, Henri Mancini en een fout sentimenteel jasje. Dikke pret.

Dick2008
Zeer onderhoudende film, de combinatie van de acteurs doet het ook goed. Spannend maar ook grandioos einde bij deze film.

avatar van Purmerend
Heerlijke film met Gene Wilder en Richard Pryor als de 2 echte uitblinkers.

Dick2008
Deze mag wel weer eens op tv komen. Kan rtl deze niet uitzenden?? dan maar met reclames, is nog altijd beter dan niets.

avatar van Phantasm
Een leuke genietbare klassieker met een spannend verhaal.

avatar van aspro
Phantasm schreef:
Een leuke genietbare klassieker met een spannend verhaal.

Zo is dat zulke films zien we te weinig op de beeldbuis.
verveeld geen minuut zeer vermakelijk!!

Dick2008 schreef:

Na lange tijd deze weer eens gezien. Laatste 20 minuten blijft wel het sterkste van de hele film, met een geweldige finale. Gene Wilder is goed en komisch. Jill Clayburgh is mooi en het aandeel van Richard Pryor is niet gering, met verder goede acteurs in bijrollen, maar het blijft toch vooral een Gene Wilder-film. Er zitten tussendoor dan ook erg leuke scènes.
De film kent wel een heel onduidelijke lijn wat genre betreft. Het begint romantisch maar op gegeven moment ligt de misdaad met thriller-elementen er heel sterk bovenop ook al wordt deze afgewisseld door mysterie, romantiek en veel komedie en actie. Mooie opnamen van de trein, vliegtuig en het Amerikaanse landschap. Ondanks 1976 ziet de film er helemaal niet zo gedateerd uit. Eerste helft 3.0 / tweede helft 4.0.

Aardige onderhoudende film ondanks zijn gevorderde leeftjd

Inderdaad gewoon een leuke onderhoudende komedie / Thriller. Het verhaal zat best leuk in elkaar en met de uitvoering zat het ook goed. Verder zitten er best veel veel grappige momenten in maar ja wat wil je ook als Gene Wilder en Richard Pryor erin meespelen. Beiden speelden ook goed en vooral leuk en dan met name Gene Wilder die ook de hoofdrolspeler was. De beelden zagen er overigens best fraai uit. Het was ook leuk om Richard Kiel (Jaws uit James Bond films) te zien spelen in deze film. Hij speelt uiteraard weer de bekende slechterik.

Sapperdeflap
Lekkere film. Pryor en Wilder op hun allerbest. Het laatste half uur werkt perfect naar de climax toe. Zulke films maken ze jammer genoeg niet meer.

avatar van code9
Vreselijk gedateerde en slecht gemonteerde film met louter flauwe, doorzichtige grappen. Had sterk het gevoel dat de film vooral voor tieners is gemaakt. Het aardige einde tilt de film dan nog net boven het 'prul'niveau uit.

Dick2008
Wat de lengte betreft teleurstellende maar verder toch vermakelijke film. Wat komedie betreft is het maar mildkomisch. En Wilder die toch de hoofdrol speelt en bekend staat als komiek, kan zijn kunnen daarin maar beperkt kwijt.
Aanvankelijk begint het erg romantisch tussen Clayburgh (inmiddels al overleden, in 2010) en Wilder. Maar daarna komt het misdaadverhaal in de film. Wilder geraakt maar liefst drie keer van de trein. Die gedeelten doen de film niet al te veel goed en het overdadig vele geweld is ook niet bepaald nodig geweest. Het laatste gedeelte met die enorm hoge snelheid van de trein lijkt me ook wat onrealistisch. Toch is dat wel spannend, ook al wist ik allang hoe het afloopt. Maar Wilder speelt erg de superheld. Best vreemd. Grappige rol van Ned Beatty, Kiel mag (weer) de slechterik spelen.

Dick2008 schreef:

Aanvankelijk genoot ik erg van de film. Het verhaal zelf stelt niet al teveel voor. De film had wat korter gekund. Pryor komt pas laat in de film. Ik heb me er wel mee vermaakt, want de film voelde vaak erg relaxt aan, met mooie muziek erbij van Mancini. Alleen wat aan de lange kant met af en toe mindere gedeelten, jammer dit. 4.0/(5.0)

avatar van Hendrick99
Door het recente overlijden van Gene Wilder ontstaat er wellicht weer wat meer belangstelling voor zijn films. In mijn ogen is Silver Streak altijd een beetje onderschatte film geweest. Het begin is heel amusant en hier en daar zelfs romantisch van aard. Gaandeweg worden de gebeurtenissen steeds onvriendelijker en grimmiger. Er is ook nog een duidelijke link met ons land, want veel criminele activiteiten hebben te maken met het werk van de schilder Rembrandt.
Behalve de al eerder genoemde hoofdrolspelers, is er een glansrol voor Patrick McGoohan als het doortrapte brein achter alle narigheid.

Net zoals ik de komische film "Stir Crazy (1980)" gisteren heb herzien na aanleiding van het overlijden van de Amerikaanse film acteur en komiek Gene Wilder, heb ik dat ook gedaan met deze leuke en goede Komedie / Thriller film (waarvan regisseur Arthur Hiller ook afgelopen maand is overleden), waarin ook Richard Pryor weer in meespeelt (verschijnt wel pas na 60 minuten voor het eerst in beeld).

In dit sfeervolle (komt mede omdat het verhaal zich grotendeels afspeelt in de trein) en mooi in beeld gebrachte verhaal draait om handleidingen schrijver George Caldwell (gespeeld door Gene Wilder) die tijdens een lange treinreis (zijn eerste) van Los Angeles naar Chicago met de Silver Streak (voilà de titel van de film) trein verliefd wordt op treinreizigster Hilly (gespeeld door Jill Clayburgh, die inmiddels ook al overleden is), die tevens de secretaresse is van een professor in Schilderkunst en die ook met de trein meereist. Deze professor met de naam Schreiner zit en de problemen en wordt tijdens de treinreis vermoord door criminelen, onder leiding van Devereau (gespeeld door de inmiddels overleden Patrick McGoohan, en daarna van de trein afgegooid en dat laatste ziet George vanuit zijn treinraam als hij met Hilly zit te vrijen in hun inmiddels samengevoegde treincoupé. George gaat daarbij op onderzoek en belandt dan natuurlijk zelf in de problemen en daar draait het dan om in dit verhaal.

Het verhaal zit leuk in elkaar en zeker qua opbouw, want het verhaal verandert steeds meer op een leuke manier van Komedie naar Thriller, wat zelfs uitmondt op een hard (met een aantal doden) en tevens ook spectaculair einde (vanwege de op hol geslagen trein die gaat crashen in een treinstation). Met de sfeer zit het in dit verhaal wel goed en ook valt er regelmatig wat te lachen (o.a. de scene waarbij Gene Wilder zich moet voordoen als een zwart persoon, om onder een controle, hij wordt namelijk gezocht door de politie, uit te komen) en gebeurt er genoeg (zo belandt George twee keren uit de rijdende trein en komt hij op verrassende manieren toch weer terug in de trein en o.a. via een vliegtuig). Omdat het verhaal best varieert, weet het verhaal tevens te interesseren, boeien (is zelfs wat spannend) en te vermaken van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 105 minuten), waarbij het spectaculaire einde met de op hol geslagen trein op fraaie wijze in beeld werd gebracht.

Degene die deze film natuurlijk ook zeer leuk maken om naar te kijken, is de cast en dan vooral natuurlijk hoofdrolspeler Gene Wilder en zeker ook Richard Pryor (in de rol van dief Grover), ondanks dat hij maar 45 minuten meespeelt in het verhaal. Het was verder ook leuk om de al inmiddels overleden acteur Richard Kiel (bekend vanwege zijn "Jaws" slechterik rol in een paar "James Bond" films) weer eens terug te zien in een kleine en korte rol en natuurlijk weer als slechterik. Dat leuk om weer eens terug te zien is ook van toepassing op Scatman Crothers in de rol van treinconducteur, die inmiddels ook al overleden is. Wat dat betreft zijn er best veel bekende acteurs en actrices die in deze film hebben meegespeeld al overleden. De bekende acteurs Ned Beatty (in de rol van treinreiziger Sweet, die bewust met de trein reist om met vrouwen om te gaan, beter gezegd om mee te neuken, en hij is tevens undercover agent) en Clifton James (in de rol van sheriff Chauncey, die ook in een paar "James Bond" films heeft meegespeeld en ook als sheriff). De laatste is inmiddels ook al 95 jaar oud en ondanks dat, komt er dit jaar waarschijnlijk nog een film met hem uit, met de toepasselijke naam "Old Soldiers".

Gewoon een leuke en vermakelijke sfeervolle Komedie / Thriller film, die zich lekker wegkijkt en waarin ook genoeg in gebeurt en dat ook soms op spectaculaire wijze. Raar dat er op deze inmiddels 40 jaar oude film, nog geen remake is gemaakt.

hannes64 schreef:
Samen met STIR CRAZY...2 van de beste comedy`s van `t tweetal.

Welke films hebben ze dan nog meer samen gemaakt? De enige die ik nog kan bedenken is 'See no evil, hear no evil' (1989).

lezertje schreef:

Ze hebben samen 4 films gemaakt, te weten 1e Silver Streak (1976), 2e Stir Crazy (1980), 3e See No Evil, Hear No Evil (1989) en 4e Another You (1991).

Theunissen schreef:

Kijk, die laatste ken ik dus nog niet. Bedankt.

lezertje schreef:
Kijk, die laatste ken ik dus nog niet. Bedankt.

I.v.m. het overlijden van Gene Wilder afgelopen augustus, heb ik deze films allemaal in september nog eens opnieuw bekijken. De laatste vond ik wel de minste van hun (beide heren waren toen ook al aardig op leeftijd en Richard Pryor ook ziek), maar is zeker leuk om eens gezien te hebben.

Theunissen schreef:

maar is zeker leuk om eens gezien te hebben.

Bedankt voor de tip.