Memphis Belle (1990)

Verenigd Koninkrijk / Japan / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Eric Stoltz, John Lithgow en Sean Astin

Tweede Wereldoorlog, 1943. De 'Memphis Belle', een Amerikaanse B-17 bommenwerper, wordt door een jonge tien-koppige bemanning van de '8th Airforce' gevlogen bij gevaarlijke bombardementen boven Europa. Er hoeft nog maar één bombardement plaats te vinden voor de crew naar huis mag. Tijdens de briefing voor hun 25ste en laatste vlucht op 17 mei 1943 ontdekken ze dat het doel voor het bombardement Bremen is, een hevig verdedigde stad, wat vele Geallieerde slachtoffers zal kosten.

avatar van GuidO96
WOII films doen het over het algemeen goed. Mooi om even de vriendschap van de heren te schetsen en het leven op de basis, voordat de daadwerkelijke vlucht gaat beginnen. Actie is ook zeker goed en prima geacteerd.

Goeie film over de bemanning van een bommenwerper die een laatste missie uitvoert boven vijandelijk grondgebied. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal tijdens de tweede wereldoorlog. De eerste helft kent een wat te lange opbouw met clichématige personages. Maar dit wordt goedgemaakt tijdens de tweede helft die bestaat uit de missie en zich zo'n beetje geheel in het vliegtuig afspeelt (en dit ziet er allemaal goed en vrij realistisch uit). Een kleine 3.5 sterren.

Hele mooie spannende film. IK heb heel veel respect voor wat deze mensen tijdens de tweede wereldoorlog hebben gedaan.

avatar van Thin Air!
Memphis Belle

Via Netflix ben ik een paar interessante oorlogsdocumentaires op het spoor gekomen. In het kielzog van het Amerikaanse leger zijn er tijdens WO2 filmcrews met het leger meegegaan die verschillende oorlogshandelingen hebben belicht. Vaak waren deze films/documentaires in kleur zoals Midway Island en Tarawa. Ze waren bedoeld om het Amerikaanse bioscoop publiek te informeren en enthousiast te houden voor de war effort.

Ook was er een filmcrew aanwezig op 1 van de Britse vliegvelden en heeft een film gemaakt waarin het o.a. het vliegtuig de Memphis Belle centraal stond. Het feit dat een crew 25 sorties had ondernomen (en nog steeds leefde) was natuurlijk bijzonder. Voor de crew betekende dit het einde van de diensttijd en ze werden in de US ingezet als helden en promotievoorwerp voor de Oorlogsindustrie.

De documentaire in 1944 is echt bijzonder en een kijk tip. Destijds had de filmcrew op verschillende plaatsten in het vliegtuig camera’s opgehangen zodat in de lucht en tijdens het landen (voor die tijd) spectaculaire beelden vertoond konden worden. Je ziet vliegtuigen (in het echie) neerstorten waarbij maar een gedeelte van de crew in staat is op met parachute uit het vliegtuig te springen. Er zijn tijdens het maken van die documentaire dan ook verschillende cameramensen overleden doordat het vliegtuig waarin ze zaten neer werd gehaald.

Geïnspireerd door de film uit 1944 is uiteindelijk Memphis Belle geschoten. Wat traag in de opbouw van de film. Echter eenmaal in de lucht krijg je toch een goede indruk hoe het er in een vliegtuig aan toegaan moest zijn. Jonge crews die in krappe en koude vliegtuigen hun ding moesten doen en maar moesten hopen te blijven leven door alertheid en een flinke dosis geluk.

Al met al onderhoudende oorlogsfilm met redelijke acteerprestaties.