After Earth (2013)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Jaden Smith, Will Smith en Sophie Okonedo

Duizend jaar nadat catastrofale gebeurtenissen de mens gedwongen hebben om de Aarde te verlaten is Nova Prime de nieuwe thuishaven van de mensheid geworden. De legendarische generaal Cypher Raige keert terug naar huis na een lang dienst. Hij is vervreemd geraakt van zijn gezin, maar is klaar om zijn vaderrol voor zijn dertienjarige zoon Kitai op zich te nemen. Wanneer een asteroidestorm het vaartuig van Cypher en Kitai beschadigt, maken ze een noodlanding op de voor hen onbekende en gevaarlijke Aarde.

avatar van ForrestHanks
Ik vind het een leuke film. Niet meer maar zeker ook niet minder.
Het paniekerige gedrag van het zoontje werkte bij mij inderdaad ook op mijn zenuwen. ... zijn slechte keuzes en zijn opstandige gedrag is ontzettend irritant maar is eigenlijk wel realistisch. Het maakt hem menselijk en een kind (...en laten we wel wezen... mijn kinderen werken ook regelmatig op mijn zenuwen )
Mooie natuur.
...die hele slechte beoordelingen daar kan ik me niet in vinden.

Ik heb ooit slechtere films gezien.
Maar nog niet dikwijls.
Wat een onnozele bullshit.

avatar van D-REX
De film nog eens herbekeken, ja Jaden Smith véél te licht voor de hoofdrol en die uitdrukkingen op z'n gezicht zekers geleerd van Jackie Chan in The Karate Kid. 2.5 op 5 goed betaald vind ik.

avatar van doncorleone
Marketing dingetje, of is het zoontje van heel toevallig een super talent? Omdat het laatste niet zo lijkt te zijn staat deze film me erg tegen.

avatar van FunkStarr
Die Jayden kan dus totaal niet acteren, maar is bekend want hij is "het zoontje van" bekende acteur Will, die in mijn ogen ook ongelofelijk overgewaardeerd wordt als acteur. Film zelf is de grootst mogelijke onzin bij elkaar gestopt in een belachelijk slecht filmpje.

avatar van des1
Ondraaglijk de aanblik van dat huilebalk gezichtje van zoonlief Smith. Snel doorgezapt.

avatar van Mercurio
Prima sf-avonturen film, geen hoogvlieger. Veel overdreven negatieve kritieken.

avatar van Zeriel
Ok Zoon Smith kan niet acteren, maar ik vond papa Smith nog erger eerlijk gezegd, het hele concept van het op afstand (lastig) te besturen zoontje.....
Tenenkrommend slecht.
Alleen Punten voor de natuur.

Deze film is toch wel een stuk minder dramatisch dan hier wordt geschetst vind ik. Zoontje Smith speelt inderdaad niet de sterren van de hemel, maar ook helemaal niet beroerd. Papa Smith speelt wel behoorlijk onder zijn niveau, maar had ook weinig bewegingsruimte in deze rol (haha).

De film is sfeermatig en audiovisueel erg mooi. Het opstandige, en dikwijls domme, gedrag van de zoon is af toe behoorlijk irritant. Waar de film vooral veel punten laat liggen is door de aarde neer te zetten als meedogenloos voor mensen, terwijl dat best meevalt. Het wordt er 's nachts koud en er vliegt een vogel (die eigenlijk weer een chille vogel is). Ik had hier gehoopt op meer creativiteit.

Het einde is ook redelijk inspiratieloos, zonde.

avatar van Fisico
Het was omdat het een Shyamalan was dat ik After Earth niet zomaar wou laten passeren. Het jammere van de zaak is dat Shyamalan (voor mij) blijft teren op The sixth sense waardoor ik me blijf vangen aan zijn overige matige tot zwakke producties.

Ik kon weinig tot geen positieve elemente vinden in de film. Eens leuk om te zien om hem te kunnen schrappen van het lijstje, maar dat is het dan ook. Ik heb me te vaak geëergerd aan vanalles en nog wat. De film staat bol van clichés en voorspelbaarheden en is vervolgens overgoten met een sentimenteel melodramatisch sausje. Neem nu de familie Smith. Erg zwakke acteerprestaties. Het zoontje mag dan misschien onervaren zijn voor dergerlijke rol, Will doet het eveneens niet goed. Alsof hij er gewoon geen zin in had: erg houterig karakter, weinig bezieiling, zwakke dialogen.

Ook het personage Kitai zelf had weinig te bieden: een promising cadet met de beste scores, maar zo fameus is het toch allemaal niet zo blijkt: hij is doodsbang (kan ik begrijpen, maar vanuit zijn zogenaamde skills) en maakt kinderlijke onvergeeflijke fouten (de bavianen bvb). Het contrast is te groot en dan zeker op het einde wanneer hij opeens wel dé held kan zijn en “hoera” hij zijn angst kan uitschakelen ... De planeet Aarde zag er overigens mooi uit, zo afgeleefd zag het er toch niet uit. Vreemd ook dat de dagelijkse ijsperiode de plaatselijke fauna en flora nauwelijks deert. Kitai mocht zich trouwens gelukkig prijzen dat hij beste vriendjes werd met mister Eagle.

De film laat zich ook vangen aan sentimentele herhalingen: walvissen begot om de film af te sluiten, de “stand me up-scène”, ... en clichés en toevalligheden namen te veel de bovenhand: enkel zoon en vader overleefden de crash (verrassing!), de kapotte decoder, het contact dat wegviel, de celblokjes die op waren, het stemmetje van zijn vader dat hij denkt te horen op het einde om de berg op klimmen (walgelijk!), de zero-to-hero-transformatie ... .

Neen, After Earth maakte geen goede beurt bij me. Heb me zelden zoveel geënerveerd in één film. Shyamalan kan beter, of toch niet?

avatar van IH88
“I've heard stories of Earth. A paradise. Until we destroyed it.”

Het verhaal heeft genoeg potentieel, en visueel ziet After Earth er ook prima uit. Maar Shyamalan had iets meer aandacht aan het script moeten besteden en betere acteurs moeten casten. Want Smith staat de gehele film in standje chagrijnig en zijn zoon heeft duidelijk niet het acteertalent van zijn vader geërfd. Maar ze moeten het dan ook doen met dialogen waar zelfs Al Pacino moeite mee zou hebben. After Earth ontaardt daardoor als snel in een saai en langdradig geheel.

De enige reden waarom Jaden Smith in deze productie speelt is omdat zijn vader producent is van de film ...gezien zijn beperkte acteerkwaliteiten (die ontstijgen het lagere schoolniveau geenszins) kan ik alleen maar bedenken dat '' de zoon van'' de hoofdrol heeft toebedeeld gekregen omdat papa Smith een te grote vinger in de pap heeft gehad bij de rolverdeling...bevooroordeeld en misplaatst...

De link die de film lijkt te hebben met de Scientology kerk en hun bizare ideeen doen op voorhand de wenkbrauwen al fronzen (daar heb je Will weer met zijn waan-ideologie en die rommel wil hij graag aan iedereen opdringen) en hoewel niet zo belabberd en idioot als Battlefield Earth kan ik niet anders dan deze film als ''behoorlijk slecht'' kwalificeren, maar wat wil je ook wanneer de hoofdrolspeler het amateur(kleuter)niveau nauwelijks ontstijgt....misschien moet zuslief het maar eens proberen....

Waarom wordt er censuur gepleegd op de reacties? Leven we in china of Cuba?
Erg slecht hoor moviemeter

avatar van RuudC
Sniper11 schreef:
Waarom wordt er censuur gepleegd op de reacties? Leven we in china of Cuba?
Erg slecht hoor moviemeter

Wat had je te melden dan?

avatar van horizons
Of heb je het over spoiler tags?