Oblivion (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Tom Cruise, Olga Kurylenko en Morgan Freeman

De wereld is vergaan door een jarenlange nucleaire oorlog. De overlevenden kunnen niet meer op de grond leven en zijn genoodzaakt om op wolkenniveau een nieuw bestaan op te bouwen. Beneden op de aarde leven aliens die tegen de straling kunnen. Soldaat Jack Harper is een van de laatste robotreparateurs op aarde als onderdeel van een grote operatie om belangrijke grondstoffen te verkrijgen. Zijn missie zit er bijna op, totdat hij een vreemdeling redt uit een neergestort ruimteschip.

avatar van TornadoEF5
Visueel pakt de film met momenten uit met een intrigrerende en sfeervol eerste deel, maar ik heb het gevoel dat ik achteraf wat met lege handen achterblijf door de mindere acteerprestaties, het vage en nodeloos ingewikkelde plot dat niet echt een bevredigend gevoel achteraf geeft en het typische Amerikaanse sentiment dat weer voorbij moet komen (super bowl gezever). Met moeite een 3.0*

TMP
Behoorlijk matige sciencefiction film. Het ziet er allemaal best aardig uit. Het plot stelt echter erg weinig voor en mist overtuiging. Het lijkt hier en daar iets van andere films uit het genre te lenen, maar voegt daar niet echt iets aan toe. Tom Cruise kan normaal gesproken dit soort films wel dragen, maar ook hij vertolkt hier een nogal oninteressant personage. Niet echt de moeite waard.

avatar van IH88
“Is it possible to miss a place you've never been? To mourn a time you never lived?”

Sterke sci-fi film. Visueel ziet het er allemaal uitstekend uit, er zit genoeg actie in, en het verhaal blijft interessant. En met Tom Cruise heb je een acteur die dit soort films met gemak kan dragen, bijgestaan door sterke actrices als Kurylenko en Riseborough (en Morgan Freeman). Door een aantal (soms wel heel vergezochte) twists krijgt Oblivion ook nog een persoonlijk tintje, en ook dat gedeelte werkt. Vooral door de fijne chemie tussen Cruise en Kurylenko.

avatar van Shadowed
Ok.

Kende deze film wel maar had niet veel interesse. Toen hij op TV kwam heb ik hem dus maar eens meegepakt en bekeken op een rustige middag. Ik had gewoon zin in een actie/scifi en deze was dus de keuze geworden.

Visueel is deze film natuurlijk erg mooi en fraai. Vooral de drones en andere ruimteschepen zien er erg goed uit en je kan je er goed mee inleven. Het verhaal zelf is nogal cliche, Cruise speelt op automatische piloot en overtreft niet het niveau wat hij speelde in Edge of Tomorrow.

Kurylenko heeft de looks wel, maar acteert brak. Ze kwam niet uit de verf en ook Freeman stelde wat teleur. Dit was dan ook niet een rol die je Freeman graag ziet spelen en mist daarin ook het charme. Voor de rest een redelijke wegkijker met knappe effecten.

avatar van VforVictor
Edge of Tomorrow kwam een jaar later uit...

avatar van Shadowed
VforVictor schreef:
Edge of Tomorrow kwam een jaar later uit...

Maakt dat wat uit? Een jaar laten overtrof hij zichzelf dus.