• 10.506 nieuwsartikelen

Met onder meer: Tom Cruise, Olga Kurylenko en Morgan Freeman

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 april 2013

Plot Oblivion

"Earth is a memory worth fighting for"

De wereld is vergaan door een jarenlange nucleaire oorlog. De overlevenden kunnen niet meer op de grond leven en zijn genoodzaakt om op wolkenniveau een nieuw bestaan op te bouwen. Beneden op de aarde leven aliens die tegen de straling kunnen. Soldaat Jack Harper is een van de laatste robotreparateurs op aarde als onderdeel van een grote operatie om belangrijke grondstoffen te verkrijgen. Zijn missie zit er bijna op, totdat hij een vreemdeling redt uit een neergestort ruimteschip.

Social Media

Alle Media

avatar van Yuroon

Yuroon

Jullie zitten er allemaal naast! En wat me ook opvalt is dat de kijker van tegenwoordig nog nauwelijks te vermaken is. Nouja ik kom zelf dan ook uit een tijdperk dat traagheid in een film heel normaal was althans, met de instelling van nu lijkt alles traag wat vroeger werd gemaakt. Een voorbeeld is bv de 1e versie van Salem's Lot met David Soul en James Mason. Ik heb die film eens gekeken met een vriend van 23, maar vergeet het maar. Deze generatie is helemaal niet meer in staat om überhaupt nog iets te kijken. Want, 20x op de telefoon kijken, geen aandacht langer kunnen vasthouden dan 10 minuten en als er dan geen superinteressante plotwending of karate in voorkomt dan is het over en sluiten.

Weten wat jullie moeten doen? Ik bedoel diegenen die precies mijn beschrijving betreft? Gooi je LED-TV het raam uit of hou deze voor het Journaal, Beau en Hotter than my Daughter.

Koop vervolgens een Beamer voor minimaal een honderd of 6, een grijs projectiescherm met een klein beetje gain (1.3 is aardig) en dan zo groot mogelijk als je maar kwijt kunt in je huiskamer. Zorg voor een goed geluid met minimaal een 5.1 installatie van een beetje kwaliteit en sla de goedbedoelde adviezen dat je niet op een te groot scherm moet kijken, in de wind.

Doe dit, en kijk dan films als deze nog eens terug op Blu-ray. Niet dus stiekem gratis kijken met een crack en gehackte ondertiteling Ik heb zelf meer dan 2000 films op DVD/Blu-ray en durf wel te stellen dat kijken op een echt en groot doek je filmbeleving totaal zal veranderen.

En kijk voor straf Once upon the time in the West, Lawrence of Arabia met Peter O'Toole en de oude Salem's Lot en reset hiermee je spannings/aandachtsboog.

En zet die godverdommese telefoon uit! Stelletje koekwausen

avatar van kinkymen

kinkymen

Visueel mooi gemaakte SF-film met een redelijk verhaal waarbij in de 2e helft van de film alles duidelijk wordt hoe het zit. Het einde was wat minder, verwachtte een daverend einde, maar helaas ging de film als een nachtkaarsje uit.

avatar van amenmalek

amenmalek

Ik blijf deze ook maar steeds terug kijken. Prima rustig tempo, geen over de top Marvel Sci Fi gedonder, visueel zeer sterk. Blijft een mooi epos dit.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Oblivion is een verfilming van de gelijknamige graphic novel, geschreven en getekend door Joseph Kosinski en Arvid Nelson. Kosinski nam tevens plaats op de regiestoel en fungeerde ook als producent en scenarioschrijver.

Met een budget van 120 miljoen dollar werd er tussen Maart en Juli 2012 gefilmd in diverse locaties binnen de Amerikaanse staat Louisiana, alsmede IJsland. De film zou een hommage moeten zijn aan oude SF-films uit de jaren ’70, maar dan met meer modernere technieken. Visueel ziet de film er prachtig uit met schitterende trucages. Het verhaal is aardig, maar niet echt speciaal. De film moet het dan ook vooral hebben van haar visuele pracht en minder van de inhoud.

Tom Cruise speelt een aardige rol als soldaat Jack Harper en krijgt leuk tegenspel van Morgan Freeman. De vrouwelijke actrices zijn echter niet veel meer dan mooie beeldvulling. Daarnaast is de film wat aan de lange kant, maar over het geheel is Oblivion best een aardige SF-film die leuk is zolang ze duurt.

avatar van teigertje

teigertje

Weer een ijzersterke en fantastische film met Tom Cruise in de hoofdrol.

Prachtig camera werk.

Ook de film muziek is prachtig waaronder bekende hits uit de seventies.

Het verhaal is sterk en zet je op verschillende sporen.

Een sublieme film.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Science fiction is meestal niet zo mijn ding, maar deze film vond ik echt een topfilm. Ten eerste ziet hij er prachtig uit, ten tweede is het verhaal erg sterk, ten derde wordt er goed in geacteerd en ten vierde zijn de special effects waanzinnig. Cruise speelt de sterren van de hemel en staat als een huis, al doet hij dat (naar mijn mening) bijna in al zijn films. Freeman speelt een bescheiden rol op de manier waarop we het gewend zijn van hem: met verve. Gekeken vanaf 4K Ultra HD Blu Ray in Dolby Atmos. Vier sterren.

avatar van Petina

Petina

parcivalis schreef:

Gaaaaaaaaaaaaaaaap.

Welterusten...

avatar van Petina

Petina

De_Hollander schreef:

Ik zie dat iemand al gestemd heeft. Maar deze draait nog niet in de bioscoop. Hoe kan dat dan?

Misschien pindakaas???

avatar van Lavrot

Lavrot

Gisteren deze opnieuw onder de loep genomen. Ergens deed me Oblivion aan Moon denken, vooral ook omdat Tet met een rood oog was uitgerust, wat een verwijzing zou kunnen zijn naar Kubrick's A Space Odyssey, ook niet toevallig de naam van het verongelukte ruimtevaartuig ... Afijn beter goed gestolen dan slecht gemaakt.

Heden ten dagen barst de discussie los over hel en verdoemenis betreffende de toekomst van AI. Naar mijn smaak is deze film daar een uitmuntend voorbeeld van. Sowieso een film om in het geheugen heel lang mee te dragen, vanwege de visuele kwaliteiten, het verhaal en een zeer degelijk Cruise.

avatar van Capablanca

Capablanca

Gisteren opnieuw gekeken en ik moet toegeven: één ster was wel erg weinig.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Yuroon schreef:

En zet die godverdommese telefoon uit! Stelletje koekwausen

GENIAAL ik zou het niet nog beter kunnen zeggen.