Oblivion (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Tom Cruise, Olga Kurylenko en Morgan Freeman

De wereld is vergaan door een jarenlange nucleaire oorlog. De overlevenden kunnen niet meer op de grond leven en zijn genoodzaakt om op wolkenniveau een nieuw bestaan op te bouwen. Beneden op de aarde leven aliens die tegen de straling kunnen. Soldaat Jack Harper is een van de laatste robotreparateurs op aarde als onderdeel van een grote operatie om belangrijke grondstoffen te verkrijgen. Zijn missie zit er bijna op, totdat hij een vreemdeling redt uit een neergestort ruimteschip.

avatar van TornadoEF5
Visueel pakt de film met momenten uit met een intrigrerende en sfeervol eerste deel, maar ik heb het gevoel dat ik achteraf wat met lege handen achterblijf door de mindere acteerprestaties, het vage en nodeloos ingewikkelde plot dat niet echt een bevredigend gevoel achteraf geeft en het typische Amerikaanse sentiment dat weer voorbij moet komen (super bowl gezever). Met moeite een 3.0*

TMP
Behoorlijk matige sciencefiction film. Het ziet er allemaal best aardig uit. Het plot stelt echter erg weinig voor en mist overtuiging. Het lijkt hier en daar iets van andere films uit het genre te lenen, maar voegt daar niet echt iets aan toe. Tom Cruise kan normaal gesproken dit soort films wel dragen, maar ook hij vertolkt hier een nogal oninteressant personage. Niet echt de moeite waard.

avatar van IH88
“Is it possible to miss a place you've never been? To mourn a time you never lived?”

Sterke sci-fi film. Visueel ziet het er allemaal uitstekend uit, er zit genoeg actie in, en het verhaal blijft interessant. En met Tom Cruise heb je een acteur die dit soort films met gemak kan dragen, bijgestaan door sterke actrices als Kurylenko en Riseborough (en Morgan Freeman). Door een aantal (soms wel heel vergezochte) twists krijgt Oblivion ook nog een persoonlijk tintje, en ook dat gedeelte werkt. Vooral door de fijne chemie tussen Cruise en Kurylenko.

avatar van Shadowed
Ok.

Kende deze film wel maar had niet veel interesse. Toen hij op TV kwam heb ik hem dus maar eens meegepakt en bekeken op een rustige middag. Ik had gewoon zin in een actie/scifi en deze was dus de keuze geworden.

Visueel is deze film natuurlijk erg mooi en fraai. Vooral de drones en andere ruimteschepen zien er erg goed uit en je kan je er goed mee inleven. Het verhaal zelf is nogal cliche, Cruise speelt op automatische piloot en overtreft niet het niveau wat hij speelde in Edge of Tomorrow.

Kurylenko heeft de looks wel, maar acteert brak. Ze kwam niet uit de verf en ook Freeman stelde wat teleur. Dit was dan ook niet een rol die je Freeman graag ziet spelen en mist daarin ook het charme. Voor de rest een redelijke wegkijker met knappe effecten.

avatar van VforVictor
Edge of Tomorrow kwam een jaar later uit...

avatar van Shadowed
VforVictor schreef:
Edge of Tomorrow kwam een jaar later uit...

Maakt dat wat uit? Een jaar laten overtrof hij zichzelf dus.

avatar van Ummmagummma
Tja, wat zal ik zeggen?

Het meeste is al gezegd, het ziet er fraai uit allemaal, mooie beelden, prima geluid, acteerwerk redelijk tot goed.

Maar het verhaal rammelt echt aan alle kanten, geen gaten maar sinkholes in het plot, waarom laat je Cruise als Dolly het schaap klonen en met slecht gewist geheugen als techneut rondvliegen , het voegt niks toe, waarom draagt Freeman een zonnebril in het donker? Waar blijven de andere klonen van Cruise het schaap?

Het kijkt best lekker weg op een saaie vrijdag, maar komt niet in mijn Sci Fi top 10, kans dat ik 'm nog een keer ga kijken is vrij klein moet ik zeggen.

Beetje een gemiste kans wel, er had echt meer ingezeten, zeker met een betere hoofdrolspeler. Ik vind Cruise niet echt een geïnspireerd acteur, beetje vlak. Freeman heeft ook wel eens mooiere dingen gedaan moet ik zeggen.

avatar van Roger Thornhill
Cruise is gekloond om te dienen als goedkope arbeidskracht(en) voor het wezen dat de aarde heeft overgenomen, en al die andere klonen zitten in andere gebieden om andere "boorinstallaties" te onderhouden (en ze durven hun eigen territorium niet te verlaten omdat hen is wijsgemaakt dat voorbij de grens van hun eigen gebied een radioactieve regio begint). En Morgan Freeman draagt een zonnebril omdat hij aan een zeldzame aandoening lijdt, namelijk de scriptschrijver-die-denkt-dat-bij-Morgan-Freeman-een-zonnebril-zelfs-in-belachelijke-omstandigheden-nog-cool-staat-ziekte.

Visueel best goed. Had soms het idee dat ik naar 'drain the oceans' aan het kijken was. Maar verhaaltechnisch erg matig. Wat erger was: de personages waren niet interessant. Het kon me echt niet schelen wat er met de karakters zou gebeuren, ik had daar geen binding mee.

avatar van M.vanRoom
"Is it possible to miss a place you’ve never been, to mourn a time you’ve never lived?"

Een hele degelijke sci-fi film waar ik met veel plezier naar gekeken heb. Een ultramodern tintje over een post-apocalyptisch landschap. Leuke combinatie met prachtige beelden. Toen ik een nummer van zowel Led Zeppelin als Procol Harum voorbij hoorde komen, was ik verkocht en dus eigenlijk niet meer helemaal objectief Het maakte bij mij in die omgeving en situatie een weemoed los naar verloren tijden, dus daarin kon ik goed meegaan met de hoofdpersonen. Wel een beetje tegenvallende rol van Freeman, die blijkbaar meer als prop is ingezet voor de film, dan als serieuze acteur. Dit resulteerde bij mij af en toe in een soort van plaatsvervangende schaamte. Al met al wel een leuke wegkijker, ook al hebben we alle elementen al een keer eerder gezien. Een aanrader voor de liefhebber van het genre.

avatar van mcdaktari
Wat Oblivion voor vele maar een matig sciencefiction film is, is het voor mij één van mijn favorieten sf films van de laatste jaren. Interstellar staat met stip boven aan wat sf betreft. Maar Oblivion heb ik al vaak gekeken en telkens weer blijf ik het een prachtige film vinden. Visueel is het echt fantastisch gemaakt, en oke, het verhaal op zich mag dan misschien niet heel sterk zijn, maar ondanks dat blijf ik het een goeie film vinden. Ik denk dat iedereen wel een bepaalde film heeft die steeds weer opnieuw gekeken kan worden zonder te vervelen, en dat heb ik met deze. Mijn verzameling sf films is best groot en als ik ooit niet weet wat te kijken dan komt Oblivion regelmatig naar voren.

Vanochtend op netflix gezien. Wat toch een mooie film. Ik ben wel van het sentiment, en cruise is geknipt voor dit soort rollen. Ik had hem al eens eerder gezien maar nu kwam hij beter binnen. Prachtige scifi!!

Zeer goede en onderhoudende Science fiction film. Mooi plot met een mooie wending hierin. Het einde was wat mij betreft jammer. Het hoeft niet helemaal een happy end te zijn. Dat had de film wat mij betreft niet nodig. De film had voor mij nog een halve ster extra gekregen als ze de laatste 30 seconden eraf geknipt hadden.

avatar van Kondoro0614
Fantastische film, precies waar ik me toch erg mee weet te vermaken. Ik heb de film eigenlijk altijd vrij bewust ontweken omdat ik dacht dat het een langdradig gedoe ging worden maar niks bleek minder waar, gelukkig. Cruise weet me altijd te vermaken en als acteur staat die hoog in mijn lijst aangeschreven, het is niet mijn favoriet maar de passie die de man vaak over weet te brengen heeft toch vaak zijn goede effecten. En dat red ‘Oblivion’ voor mij enorm, want zonder Cruise aan het roer zal de uitwerking misschien héél anders zijn geweest, misschien wel wat saaier en trager wat je al snel krijgt met zo’n vrij lastig concept om mee te werken.

Maar met de knappe Andrea Riseborough kon aan zijn zijde kon er ook niet heel veel mis gaan, de twee waren een erg leuk duo. De wereld zag er leuk uit, we zien er niet altijd even veel van maar wat we zien brengt een fijn apocalyptische sfeertje met zich mee. Kosinski heeft goed gewerkt aan de uitstraling, en met een leuk verhaal erbij is de film toch snel vermakelijk. Ik vond het een leuke zit, een erg leuk concept en alles leek wel te lukken. Ondanks dat de tijdsduur soms misschien iets te lang is en het allemaal wel vrij simpel in elkaar stak heb ik me niet verveeld.

Dit was gaaf om te kijken. Goed en origineel verhaal. Een aanrader wat mij betreft.

Enorm verrast!
Sfeer en visuals zijn fingerlicking good. Duurde wel net iets te lang naar mijn mening.

Het verhaal is ok/goed. Dat enkele Hollywoodclichés werden bovengehaald stoorde amper.

Deze verdient beter op Moviemeter.

avatar van Lovelyboy
Een film waar ongetwijfeld plottechnisch heel veel op aan te merken valt, maar wat mij betreft visueel erg overtuigend is en daarnaast Jack's hang naar nostalgie, en chemie met Julia, bij mij wel een snaartje raakt.

Een minority report elementje komt al snel naar voren in de bij Jack sluimerende twijfels en vooral flitsen van een herinnering die me sterk aan een 'echo' doen denken uit de eerder genoemde film. Samen met die twijfel en hang naar meer, is meteen ook de geest uit de fles qua karakter en richting van de film, er is meer, er is iets aan de hand, en dat zullen we snel ondervinden. Dat getrut over dat 'goede team' valt ook al snel in duigen, zelfs een blinde ziet dat de wisselwerking schuurt en er een enorme verschil is tussen de truttig Vika en de losbol Jack. Zij van het kader en de regeltjes, hij van de improvisatie en zelfdenkend. Kan me ook niet anders indenken dat ze niet als team goed zijn, maar dat zij functioneel is als controle toets richting Jack. Ik kan ook niet anders zeggen dat Vika me meteen al erg tegen staat.

Een prachtig en visueel overtuigende wereld ontvouwt zich wanneer Jack op patrouille gaat. Waar de reparatie en zijn gemijmer op het oud-Superbowl terrein erg stroef overkomt, lukt het idee beter in zijn 'vrije tijds huis'. Een prachtig nostalgisch beeld komt daarnaar voren van een simpel leven, simpele dingen, een hang naar 'iets' dat hij niet hoort te kennen, aangevuld met een paar erg mooie nummers met onder andere de Moody Blues en Ledd Zeppelin. Het verhaal krijgt een eerste draai met het neerstortende ruimteschip. Zou iemand die coördinaten op mijn achtertuin in kunnen stellen? Geen bezwaar om Olga Kurylenko morgen te vinden. Een volgende draai komt wanneer de zogenaamde Scavs aardiger blijken te zijn dan we op voorhand dachten, en vooral wanneer het kwaad het grote oog hoog in de lucht blijkt te zijn.

Wat mij zo aanspreekt is de overtuigende en prachtig gemaakt setting waar Jack in rondvliegt, in combinatie met de sci-fi aandoende muziek een perfect en stijlvol beeld. Filmisch is het bij tijd en wijlen echt een lust voor het oog. De gadgets en wapens zijn super en overtuigend, en vooral de drones zijn briljant. Die chagrijnig kijkende dingen met hun geluiden en vuurkracht, goed bedacht. Als er dan een minpunt is, is het wel dat de twijfel richting de werkelijkheid te vroeg wordt uitgespeeld, ik bedoel met zo'n 'echo' begint de film. Toch wordt het verder overtuigend gebracht met de mysterieuze Julia, lekker ding is dat toch die Kurylenko, en het verschijnen van een kloon. Want de vraag blijft hoe zit het nu werkelijk? Het einde, hoewel een gezamenlijke opoffering van Jack en Julia overtuigender en meer beklijvend geweest was, mag er zijn met een nieuwe kans en zelfs een nieuw leven. Oblivion vind ik een bijzonder stijlvol, spannend en uitgebalanceerd geheel en absoluut een film die ik altijd met veel plezier kijk.

avatar van Don Homer
Ik zag door de Cruise control de Tom niet meer.

avatar van tommykonijn
Hier had ik iets meer van verwacht. De eerste helft is zowaar best interessant en het is puur genieten van hoe de film visueel goed in elkaar steekt. Naarmate het oninteressante plot echter steeds meer werd uitgediept raakte de film me kwijt. Ik merkte ook dat ik moeite moest doen om mijn aandacht erbij te houden. Goed dat de film een aantal plottwists achter de hand heeft, maar ik voelde dermate weinig binding met de personages dat ze me meestal gestolen konden worden. Met name van Tom Cruise en Morgan Freeman had ik in dat opzicht hogere verwachtingen, want ik vond hun personages tamelijk vlak. Het waren voor mij de twee dames, Olga Kurylenko en Andrea Riseborough, die nog wat kleur aan het geheel wisten te geven. De effecten en actiescènes vallen te prijzen, maar weten niet te voorkomen dat ik dit buiten die momenten tamelijk saai vond.

avatar van parcivalis
Gaaaaaaaaaaaaaaaap.

avatar van Witt
Kreeg vandaag de dvd cadeau van iemand en meteen maar gekeken. Vooral de sfeer vond ik erg goed. Het plot en de personages wat minder.

avatar van Basto
Gekeken, vooral omdat ik de 4k disc voor een tientje op de kop had kunnen tikken.

3,5 blijft staan.

avatar van rep_robert
Toch wel weer vet om op de extra's van de blu-ray te zien dat Cruise werkelijk alle stunts zelf heeft gedaan. Geeft toch een geloofwaardig karakter aan de film en zorgt er ook voor dat hij vanuit alle hoeken en standen gefilmd kan worden.
Weinig op de herziening aan te merken. Er komt wel een halfje bij!

avatar van Left4Dead
Wederom 3** van mij. Een traag niemendalletje met een wat futloos verhaal.
Standaard op vele vlakken en niet echt bijzonder voor het SF genre. Uit een periode dat er veel SF melkkoeien uitgebracht werden en velen van die prenten mij niet gecharmeerd hebben ondanks het feit dat ik een sucker voor SF ben.

avatar van Boneka
Oblivion wat zoiets betekent als vergetelheid, maar het woord wordt niet zoveel gebruikt in Engelstalige landen. Net zoiets als Inception. Anyway vergetelheid wordt in Nederland wel regelmatig gebruikt, maar het kan ook zijn dat ze in deze film een iets andere benadering voor hebben al vind ik Vergetelheid wel een mooie naam. Zeker op zijn Engels.

Oblivion is een waanzinnig mooi gemaakt stukje werk. Visueel top. Ook het geluid en soundtrack zijn waanzinnig mooi gemaakt met op het eind de mooie soundtrack van Susanne Sundfor met Oblivion klinkt als muziek in de oren. Ik vind de "uitstapjes" erg mooi gemaakt. Het verleden, maar ook een stuk verleden dat nog aanwezig is. Het mooie meer het prachtige groen met de blokhut. Wie wil daar nu niet vertoeven. Zetten we ook nog even Whiter Shade of Pale op en je wil er nooit meer weg. Voor mij is Oblivion meer een droom dan de onlangs weer bekeken Inception. Het plot mag dan af en toe wat rammelen, het geheel zit zo mooi in elkaar en ondanks het CGI werk is veel werk toch zelf uitgevoerd. Zoals hierboven ook beschreven heeft Tom Cruise weer veel zelf stuntwerk uitgevoerd. Maar ook de landschappen zijn gemaakt in IJsland. De wolkendek is op een hele hoge plaats opgenomen zodat je het idee hebt dat je boven de wolken leeft. Ik vind het allemaal prachtig om te zien. Zeker een film om opnieuw te bekijken. Zeker op een meer dan fraaie 4K versie met Dolby Atmos!

Film 4,0
Beeld 5,0
Geluid 5,0
Soundtrack 5,0
Extra's 4.0

avatar van Fisico
Een SF-film met duidelijk potentieel dat jammer genoeg onvoldoende tot zijn recht komt. Visueel en auditief prachtig gedaan allemaal. Zo ook de mooie opgenomen natuurbeelden en de pracht boven de wolken. Maar ook de robots en andere snufjes zijn erg fijn gefabriceerd. De drones bijvoorbeeld zien er binnen de context realistisch echt uit. Technisch zeker de moeite waard om te zien.

Narratief daarentegen een beetje zoutloos hoewel ik in het begin ondanks het trage verloop nog steeds hoge verwachtingen had. De plottwist is op zich niet fout, maar wat er daarna mee gedaan wordt, kwam nogal afgeraffeld over.

Beetje jammer dat Morgan Freeman mede door het script een vrij hol personage neerzet. Cruise daarentegen is degelijk. Degelijke film deze Oblivion, maar in zijn geheel ook niet meer dan dat.

avatar van rebelkush
Heel erg vermoeiend.
Gisteren in slaap gevallen en vandaag met veel moeite afgekeken,
Visueel zit het er tof uit maar dat is het dan ook.
Cruise doet het zoals altijd wel goed maar die twee dames vond ik helemaal niks.
Verhaal vond ik echt bagger net zoals het altijd terugkerende vermoeiende love story.
Einde is

avatar van Angel9999
rebelkush schreef:
Heel erg vermoeiend.
Gisteren in slaap gevallen en vandaag met veel moeite afgekeken,
Visueel zit het er tof uit maar dat is het dan ook.
Einde is

Ik had in jouw plaats deze film niet afgekeken. :-P

In 3 keer afgekeken. Wat een matig verhaal. Jammer.

Jullie zitten er allemaal naast! En wat me ook opvalt is dat de kijker van tegenwoordig nog nauwelijks te vermaken is. Nouja ik kom zelf dan ook uit een tijdperk waarin traagheid in een film heel normaal was althans, met de instelling van nu lijkt alles traag wat vroeger werd gemaakt. Een voorbeeld is bv de 1e versie van Salem's Lot met David Soul en James Mason. Ik heb die film eens gekeken met een vriend van 23, maar vergeet het maar. Deze generatie is helemaal niet meer in staat om überhaupt nog iets te kijken. Want, 20x op de telefoon kijken, geen aandacht langer kunnen vasthouden dan 10 minuten en als er dan geen superinteressante plotwending of karate in voorkomt dan is het over en sluiten.

Weten wat jullie moeten doen? Ik bedoel diegenen die precies mijn beschrijving betreft? Gooi 't LED-TV het raam uit of hou deze voor het Journaal, Beau en Hotter than my Daughter.

Koop vervolgens een Beamer voor minimaal een honderd of 6, een grijs projectiescherm met een klein beetje gain 1.3 en dan zo groot mogelijk als je maar kwijt kunt in je huiskamer. Zorg voor een goed geluid met minimaal een 5.1 installatie van een beetje kwaliteit en sla de goedbedoelde adviezen dat je niet op een te groot scherm moet kijken, in de wind.

Doe dit, en kijk dan films als deze nog eens terug op Blu-ray. Niet dus stiekem gratis kijken met een crack en gehackte ondertiteling hé! Ik heb zelf meer dan 2000 films op DVD/Blu-ray en durf wel te stellen dat kijken op een echt en groot doek je filmbeleving totaal verandert.

En kijk voor straf Once upon the time in the West, Lawrence of Arabia met Peter O'Toole en de oude Salem's Lot en reset hiermee je spannings/aandachtsboog.

En zet die godverdommese telefoon uit! Stelletje koekwausen

Jullie zitten er allemaal naast! En wat me ook opvalt is dat de kijker van tegenwoordig nog nauwelijks te vermaken is. Nouja ik kom zelf dan ook uit een tijdperk dat traagheid in een film heel normaal was althans, met de instelling van nu lijkt alles traag wat vroeger werd gemaakt. Een voorbeeld is bv de 1e versie van Salem's Lot met David Soul en James Mason. Ik heb die film eens gekeken met een vriend van 23, maar vergeet het maar. Deze generatie is helemaal niet meer in staat om überhaupt nog iets te kijken. Want, 20x op de telefoon kijken, geen aandacht langer kunnen vasthouden dan 10 minuten en als er dan geen superinteressante plotwending of karate in voorkomt dan is het over en sluiten.

Weten wat jullie moeten doen? Ik bedoel diegenen die precies mijn beschrijving betreft? Gooi je LED-TV het raam uit of hou deze voor het Journaal, Beau en Hotter than my Daughter.

Koop vervolgens een Beamer voor minimaal een honderd of 6, een grijs projectiescherm met een klein beetje gain (1.3 is aardig) en dan zo groot mogelijk als je maar kwijt kunt in je huiskamer. Zorg voor een goed geluid met minimaal een 5.1 installatie van een beetje kwaliteit en sla de goedbedoelde adviezen dat je niet op een te groot scherm moet kijken, in de wind.

Doe dit, en kijk dan films als deze nog eens terug op Blu-ray. Niet dus stiekem gratis kijken met een crack en gehackte ondertiteling Ik heb zelf meer dan 2000 films op DVD/Blu-ray en durf wel te stellen dat kijken op een echt en groot doek je filmbeleving totaal zal veranderen.

En zet die godverdommese telefoon uit! Stelletje koekwausen