Ai Weiwei: Never Sorry (2012)

Alternatieve titel: Wie Is Er Bang voor Ai Weiwei

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Alison Klayman
met Ai Weiwei, Danqing Chen en Ying Gao

Over de internationaal vermaarde Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei. Recentelijk kreeg hij internationale aandacht voor zowel zijn ambitieuze kunstwerken alsook zijn politieke provocaties. Hier wordt ingegaan op de manier waarop artistiek en sociaal activisme samenkomen, gezien door het leven van deze kunstenaar. Regisseur Klayman, woonachtig en actief als journalist en filmmaker in Peking, kreeg toegang tot het leven van Weiwei als nooit tevoren. Ze volgde zijn voorbereidingen op grote exposities, intieme ontmoetingen met familieleden en zijn toenemend publiekelijke aanvaringen met de Chinese regering.

Malick
Nu laat het IFFR ieder jaar wel een aantal steekje vallen maar hoe kan het dat ze deze documentaire niet hebben geprogrammeerd in hun retrospectief van Ai Weiwei? Desalniettemin ben ik erg blij dat er in Nederland ten minste een DVD van wordt uitgegeven want na So Sorry en Ordos 100 ben ik erg benieuwd naar deze provocerende Chinese kunstenaar.

Hetzelfde geldt trouwens voor Masao Adachi. Wel twee (1 & 2) documentaires vertonen maar verder totaal niets doen met het werk van 'regisseur' Masao Adachi. Merkwaardig hoor!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Waarschijnlijk hebben ze deze gewoon niet kunnen krijgen. Ging in premiere op Sundance en dan is het vaak lastig.

avatar van John Milton
erg indrukwekkende docu van een heel bijzonder mens, review volgt binnenkort

avatar van Knisper
Niet erg diepgaand, maar wel een goede samenvatting voor de mensen die het verhaal van Ai Weiwei niet kennen.

avatar van John Milton
Ai Weiwei: Never Sorry (2012) – Kunstenaar en activist

Fuck you, Motherland”, was de felicitatie van Ai Weiwei in een online videoboodschap aan de Volksrepubliek China voor haar zestigjarig jubileum. Ai Weiwei: Never Sorry toont de activist, kunstenaar en man die in 2011 de meest invloedrijke kunstenaar ter wereld werd genoemd door ArtReview.

Ai Weiwei: Never Sorry van regisseur Alison Klayman wist op het Sundance Film Festival de special jury-prijs in de wacht te slepen. Op dit moment staat hij op een shortlist van 15 films die in aanmerking komen voor een Oscarnominatie voor beste documentaire (edit: hij zat niet bij de laatste 5), de daadwerkelijk nominaties worden 10 januari bekend gemaakt. Ondanks deze waardering is de film buiten kleine kring nog weinig bekend met op het moment van schrijven slechts 851 stemmen op IMDB, ongeveer de helft van wat Costa! (2001) heeft. Nauwelijks te verkroppen, want deze film heeft een boodschap die eigenlijk door zoveel mogelijk mensen zou moeten worden gezien en gehoord, ook buiten filmfestivals om.

Uitgebreide review

Aanrader voor wie geïnteresseerd is in kunst, rebellie, censuur en persoonlijke vrijheid

avatar van Donkerwoud
Mooi portret van deze recalcitrante kunstenaar en zijn verzet tegen de Chinese autoriteiten. Ik ben zelf niet echt een fan van zijn werk, dus mijn interesse bleef ook wat oppervlakkig. Desondanks toch een fijne introductie in wat kunst kan betekenen tegenover ondoordringbare machtsvelden.

avatar van 93.9
Kende deze kunstenaar niet en na het zien van deze film zal ik me er ook niet meteen in verdiepen.
China is een achterlijk land en er zijn mensen die in opstand durven komen, dat is de boodschap.