Akumu Tantei 2 (2008)

Japan
Thriller / Drama

geregisseerd door Shin'ya Tsukamoto
met Ryuhei Matsuda, Yui Miura en Hanae Kan

Kyoichi wordt ditmaal ingeschakeld door een scholiere. Ze lijdt schijnbaar vanuit het niets aan nachtmerries en tijdens 'normale' dagelijkse beslommeringen raakt ze volledig geconsumeerd door haar donkere kant. Pesterijen en andere zeer vervelende zaken uit het dagelijkse leven krijgen op deze manier een zeer diepe betekenis.

avatar van eddyeddy
Niet bepaald een alledaagse film en dat lijkt nu net de bedoeling van deze visuele droomreis. Een genre die ik wel weet te waarderen, maar toch raakte deze film me niet.

avatar van Black Math
Voordat ik aan de nieuwe Tetsuo ga, moest ik toch eigenlijk wel eerst deze Tsukamoto zien. Was ik bij de vorige Nightmare Detective een beetje teleurgesteld, viel deze juist mee. Waarschijnlijk was het andersom geweest als ik ze andersom had gezien, want uiteindelijk ontlopen de films elkaar niet zo. Ook deze is net als de vorige audiovisueel zeer geslaagd, maar voelt enigszins steriel aan. Vond deze het grootste gedeelte van de tijd wellicht iets interessanter dan de vorige, al had ik hier het idee dat Tsukamoto niet echt wist hoe hij de film moest eindigen, de laatste 10 minuten voelden een beetje onnodig aan. Uiteindelijk net als de vorige 4*.

avatar van Gang_Star
Het eerste deel vond ik bij vlagen best aardig. Het was vooral de sfeer die sterk was en ook de aanvallen in de dromen waren geregeld mooi in beeld gebracht. Ik had dan ook wel hoge verwachtingen bij dit tweede deel, maar helaas is het me zwaar tegengevallen. Horror vond ik het persoonlijk nauwelijks, waar imdb dat dan vandaan heeft gehaald begrijp ik niet, en drama/thriller is dan ook zoals hier staat aangegeven de genres waarbij ik volledig kan instemmen. Nightmare Detective 2 heeft helaas niet de sterke sfeer uit zijn voorganger en is bepaald ook niet mysterieus. Spannend is het evenmin. Visueel ziet het er prima uit, maar qua inhoud had ik liever gezien dat dit deel meer in de lijn van het eerste deel zou zijn.

avatar van joolstein
Held tegen wil en dank, Kyoichi is terug en wordt ditmaal ingeschakeld door Yukie Mashiro, een vijftienjarige scholiere die na het plagen van een medescholier nu zelf word geplaagd maar dan door nachtmerries. Afgezien dat dit een sequel is, heeft de film alleen Kyoichi Kagenuma als overeenkomst en is verder alles anders. De stijl, het thema en naar wat vermoed ook het budget. Ik miste namelijk de spannende moord-droom scene's, de gore en ook wel het weirde. Alles is vooral veel 'rechtlijniger' als dat dan mogelijk is met deze regisseur? Om aan te geven hoe groot het verschil ongeveer is, is het zoiets alsof je nu CSI moet gaan vergelijken met de Ghost whisperer. Maar het is wel een Tsukamoto en zijn verschrikkelijk mooie manier van filmen en vertellen. Hierdoor is de film wel zeker geslaagd. Cinematografisch is het werkelijk waar prachtig. Er hangt een heerlijke mysterieuze atmosfeer, tel daarbij op het prachtige acteerwerk van vooral Ryûhei Matsuda maar dit keer ook van de rest van de cast en je krijg wederom een unieke film. Zeker één die ver boven de gemiddelde dertien in het dozijn uitsteekt!