Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Akumu Tantei 2 (2008)

Alternatieve titel: Nightmare Detective 2

Japan
Thriller / Drama

geregisseerd door Shin'ya Tsukamoto
met Ryuhei Matsuda, Yui Miura en Hanae Kan

Kyoichi wordt ditmaal ingeschakeld door een scholiere. Ze lijdt schijnbaar vanuit het niets aan nachtmerries en tijdens 'normale' dagelijkse beslommeringen raakt ze volledig geconsumeerd door haar donkere kant. Pesterijen en andere zeer vervelende zaken uit het dagelijkse leven krijgen op deze manier een zeer diepe betekenis.

avatar van Montorsi
Op zich niet onaardig, best een cool stijltje maar soms ook nogal knullig. Zo waren die scenes waarin die gezichten vervormden best wel matig. Het einde duurde ook een kwartier te lang, veel te lang gerekt allemaal, en was nogal flauw ook.

Net aan een 3tje..

avatar van Tommeh
Zeer sterkeTsukamoto. De film is goed geschoten en ziet er zeer sfeervol uit. Maar het mooiste aan de film is dat het zich niet in een hokje laat plaatsen. Het is een soort thriller, drama, horror, komedie en mystery in 1. Ik vond het in ieder geval een erg geslaagde mindfuck. 4*

avatar van Goldenskull
Inderdaad niet echt experimenteler dan zijn voorganger. Desondanks niet onaardig en zeker losstaand van deel 1.

Camerawerk had wel ietsje ruiger gemogen, maar visueel is er voldoende moois. Zoals de drie wc's in een gymzaaltje, lekker surrealistisch en de scène waarin Kyoichi in een bad weg zinkt is ook erg mooi. Er is echter -helaas- nogal een gebrek aan spanning, toch wel iets essentieels in een thriller .

avatar van Koert
Had van Nightmare Detective 2 eigenlijk een simpel vervolg verwacht; de film is echter totaal anders dan het eerste deel. Enkel de hoofdpersoon is precies hetzelfde. De titel Nightmare Detective heeft ook weinig meer van doen met de inhoud van dit tweede deel vond ik, al staat de hoofdpersoon ook in deze film bekend onder die naam. Mooi dat Tsukamoto, ondanks dat hij een vervolg maakt, niet helemaal de gemakkelijke weg kiest!

Vond het verhaal wel wat hebben. Ook iets meer sfeer en surrealisme dit keer. Al was, zover ik me kan herinneren, het eerste deel wat meeslepender. Het verleden van Kyoichi stond ditmaal erg op de voorgrond. Het hele intense binnendringen in dromen komt veel minder aan bod. De film heeft daarvoor in de plaats echter genoeg andere leuke dingen te bieden.

3,5* En nu maar op naar een écht nieuwe film, Tsukamoto!

Mooie film weer.

Begint redelijk traag, maar de mix van drama, mysterie en een vleugje horror werkt best goed. Spannend is de film inderdaad niet maar vond het allesbehalve een gemis.

Visueel is het laatste half uur vooral erg indrukwekkend, sowieso het sterkste gedeelte van de film. Visueel geweldig, prachtige soundtrack en erg boeiend om volgen allemaal.

Van mij mag Tsukamoto weer eens compleet loos gaan, maar ook met deze filmpjes weet hij gewoon volop te overtuigen. Eén van z'n mindere films misschien, maar dat doet weinig af aan de kwaliteit van deze film.

Erg dikke 4.0* en een uitgebreide review

avatar van eddyeddy
Niet bepaald een alledaagse film en dat lijkt nu net de bedoeling van deze visuele droomreis. Een genre die ik wel weet te waarderen, maar toch raakte deze film me niet.

avatar van Black Math
Voordat ik aan de nieuwe Tetsuo ga, moest ik toch eigenlijk wel eerst deze Tsukamoto zien. Was ik bij de vorige Nightmare Detective een beetje teleurgesteld, viel deze juist mee. Waarschijnlijk was het andersom geweest als ik ze andersom had gezien, want uiteindelijk ontlopen de films elkaar niet zo. Ook deze is net als de vorige audiovisueel zeer geslaagd, maar voelt enigszins steriel aan. Vond deze het grootste gedeelte van de tijd wellicht iets interessanter dan de vorige, al had ik hier het idee dat Tsukamoto niet echt wist hoe hij de film moest eindigen, de laatste 10 minuten voelden een beetje onnodig aan. Uiteindelijk net als de vorige 4*.

avatar van Gang_Star
Het eerste deel vond ik bij vlagen best aardig. Het was vooral de sfeer die sterk was en ook de aanvallen in de dromen waren geregeld mooi in beeld gebracht. Ik had dan ook wel hoge verwachtingen bij dit tweede deel, maar helaas is het me zwaar tegengevallen. Horror vond ik het persoonlijk nauwelijks, waar imdb dat dan vandaan heeft gehaald begrijp ik niet, en drama/thriller is dan ook zoals hier staat aangegeven de genres waarbij ik volledig kan instemmen. Nightmare Detective 2 heeft helaas niet de sterke sfeer uit zijn voorganger en is bepaald ook niet mysterieus. Spannend is het evenmin. Visueel ziet het er prima uit, maar qua inhoud had ik liever gezien dat dit deel meer in de lijn van het eerste deel zou zijn.

avatar van joolstein
Held tegen wil en dank, Kyoichi is terug en wordt ditmaal ingeschakeld door Yukie Mashiro, een vijftienjarige scholiere die na het plagen van een medescholier nu zelf word geplaagd maar dan door nachtmerries. Afgezien dat dit een sequel is, heeft de film alleen Kyoichi Kagenuma als overeenkomst en is verder alles anders. De stijl, het thema en naar wat vermoed ook het budget. Ik miste namelijk de spannende moord-droom scene's, de gore en ook wel het weirde. Alles is vooral veel 'rechtlijniger' als dat dan mogelijk is met deze regisseur? Om aan te geven hoe groot het verschil ongeveer is, is het zoiets alsof je nu CSI moet gaan vergelijken met de Ghost whisperer. Maar het is wel een Tsukamoto en zijn verschrikkelijk mooie manier van filmen en vertellen. Hierdoor is de film wel zeker geslaagd. Cinematografisch is het werkelijk waar prachtig. Er hangt een heerlijke mysterieuze atmosfeer, tel daarbij op het prachtige acteerwerk van vooral Ryûhei Matsuda maar dit keer ook van de rest van de cast en je krijg wederom een unieke film. Zeker één die ver boven de gemiddelde dertien in het dozijn uitsteekt!