Akumu Tantei 2 (2008)

Japan
Thriller / Drama

geregisseerd door Shin'ya Tsukamoto
met Ryuhei Matsuda, Yui Miura en Hanae Kan

Kyoichi wordt ditmaal ingeschakeld door een scholiere. Ze lijdt schijnbaar vanuit het niets aan nachtmerries en tijdens 'normale' dagelijkse beslommeringen raakt ze volledig geconsumeerd door haar donkere kant. Pesterijen en andere zeer vervelende zaken uit het dagelijkse leven krijgen op deze manier een zeer diepe betekenis.

avatar van Twilight
Na het zien van deel 1 ben ik wel erg benieuwd naar deze.
Normaal gesproken niet zo'n fan van vervolgen, maar ik heb zo'n vermoeden dat Tsukamoto niet snel teleursteld.

Nieuwe info beschikbaar:

Lijkt me toch weer erg leuk.

Interessant!

Ik ben erg benieuwd.

Goto
Twitch review, schijnt anders te zijn dan deel 1. Ben erg benieuwd.

Hoorde al dat het wat experimenteler is, ben ik op zich wel blij om. De eerste was erg goed, maar toch nét op het randje, veel commerciëler had het zeker niet gemogen.

Heb wel weer zin in een nieuwe Tsuka, blijft een uniek filmer.

Reinbo
Tetsuo 2, was anders een regelrechte ramp.

Goto
Maar dat was ook de mildere versie van. Nu schijnt het een beetje andersom te werken en is de 2e film de experimentelere en (hopelijk) rauwere film.

Reinbo schreef:
Tetsuo 2, was anders een regelrechte ramp.

Hiroku The Goblin ook ... maar wat heeft dat er verder mee te maken ?

Reinbo
Dat zijn andere vervolgfilm niet goed uitpakte, dat tempert mijn verwachting. Al had die eerdere poging tenminste nog een goed eerste deel.

Waarmee je zelf al aangeeft dat je verwachtingen maar weinig logische basis hebben

Hoezo?

Omdat je zelf al aangeeft dat de premisse van je vergelijkend voorbeeld anders is.

Reinbo
Ik geef aan dat die zwakker was, dat is niet persé anders. Regisseur blijft gelijk.

avatar van Macmanus

Ik zie water, ik zie cutting edge editing, ik zie vage geesten en ik zie een mooi licht door de bomen schijn shot! Ik zeg, laat maar komen!

Goto
Ziet er mooi uit, al is de echt visuele pracht wat afwezig.

avatar van Goodfella
Opvallend mooie muziek in de trailer!

avatar van Twilight
Begrijp totaal niet wat er slecht is aan het eerste deel.

Trailer ziet er mooi uit! Muziek is inderdaad ook erg mooi. Ben zeker benieuwd.

Reinbo
Ging gisteren niet door in 't Venster vanwege technische problemen...

Wow, nu al in premiere?

avatar van Goodfella
Ik ben groot liefhebber van Tsukamoto, vind de eerste Nightmare Detective ondanks z'n voorzichtige knieval richting mainstream goed te behappen, maar dit is toch echt teleurstellend ondermaats. Echt goede scènes op de vingers van één hand te tellen. Niet dat de rest niet verzorgd oogt, belichting en camera erg fijn, maar nooit voorbij de bekende paden, en met zo'n onbedaarlijk lullig verhaaltje zelfs schrikbarend out-of-context. Te veel herhalende scènes die op een gegeven moment gewoon niet meer werken, te weinig weirde eigenzinnigheid..

Geen deel 3 alsjeblieft, verspilling van bakken visie en talent.

avatar van Montorsi
Op zich niet onaardig, best een cool stijltje maar soms ook nogal knullig. Zo waren die scenes waarin die gezichten vervormden best wel matig. Het einde duurde ook een kwartier te lang, veel te lang gerekt allemaal, en was nogal flauw ook.

Net aan een 3tje..

avatar van Tommeh
Zeer sterkeTsukamoto. De film is goed geschoten en ziet er zeer sfeervol uit. Maar het mooiste aan de film is dat het zich niet in een hokje laat plaatsen. Het is een soort thriller, drama, horror, komedie en mystery in 1. Ik vond het in ieder geval een erg geslaagde mindfuck. 4*

Mee eens!

Die tekeningen van dat meisje... echt fantastisch zeg!

Hij is vooral anders dan deel 1. Als ik hem al wil vergelijken met deel 1 vind ik het lastig, want de sfeer en soort horror lijken heel anders te zijn.
Ik geef toe, soms een beetje cliché, maar vaak is de sfeer heel knap gemaakt. Vooral het tweede deel van de film.

avatar van Koert
Komt deze film ook nog eens uit op DVD, of is ie dat al?

avatar van Twilight
Dat zou leuk zijn! Deze wil ik absoluut op DVD.

Goto
Ben eigenlijk niet zo te spreken over dit vervolg. Niet dat het een slechte film is maar het echte Tsukamoto gevoel ontbreekt toch wat. De geruchten dat deze film experimenteler zou zijn dan zijn voorganger is lariekoek, het tegenovergestelde is zelfs waar; de film ziet er nóg gelikter uit en kent weinig echte hoogtepunten.

Een paar effecten zien er dan ook echt niet uit. Tuurlijk Tsukamoto's films hebben wel meer (ietwat) bedenkelijke effecten. Maar bij die hond vraag ik me toch af wat Tsuka allemaal gesnoven had tijdens het filmen. Ware het niet dat de rest van de film serieus gebracht zou worden, anders zou ik denken dat het een grap betrof.

Een ander groot pijnpunt is de spanning, of liever het gebrek daaraan. Haze was erg spannend en kroop onder je nagels, de eerste Nightmare Detective was op dat vlak al wat minder maar wist nog steeds een flink aantal keer de juiste snaar te raken. Hier was het eigenlijk gewoon nooit spannend en dat terwijl dat toch wel geprobeerd werd.

De editing is ook wat tam en mist het rotsvaste ritme van andere Tsuka's. Visueel kan er hetzelfde gezegd worden al zitten er nog steeds enkele geniale shots in. De soundtrack is verder prima, al had ook daar wel iets meer mee gedaan kunnen worden.

Uiteindelijk kijkt deze film gewoon erg lekker weg, maar van Tsuka verwacht ik gewoon meer. Laat hem maar weer lekker met wat origineel's komen en de vervolgen links laten liggen.

avatar van Goldenskull
Inderdaad niet echt experimenteler dan zijn voorganger. Desondanks niet onaardig en zeker losstaand van deel 1.

Camerawerk had wel ietsje ruiger gemogen, maar visueel is er voldoende moois. Zoals de drie wc's in een gymzaaltje, lekker surrealistisch en de scène waarin Kyoichi in een bad weg zinkt is ook erg mooi. Er is echter -helaas- nogal een gebrek aan spanning, toch wel iets essentieels in een thriller .

avatar van Koert
Had van Nightmare Detective 2 eigenlijk een simpel vervolg verwacht; de film is echter totaal anders dan het eerste deel. Enkel de hoofdpersoon is precies hetzelfde. De titel Nightmare Detective heeft ook weinig meer van doen met de inhoud van dit tweede deel vond ik, al staat de hoofdpersoon ook in deze film bekend onder die naam. Mooi dat Tsukamoto, ondanks dat hij een vervolg maakt, niet helemaal de gemakkelijke weg kiest!

Vond het verhaal wel wat hebben. Ook iets meer sfeer en surrealisme dit keer. Al was, zover ik me kan herinneren, het eerste deel wat meeslepender. Het verleden van Kyoichi stond ditmaal erg op de voorgrond. Het hele intense binnendringen in dromen komt veel minder aan bod. De film heeft daarvoor in de plaats echter genoeg andere leuke dingen te bieden.

3,5* En nu maar op naar een écht nieuwe film, Tsukamoto!

Goldenskull schreef:

Misschien in een direct-to-TV filmpje ofzo, maar had niet het gevoel dat Tsukamoto hier echt bezig was er een spannende film van te maken.

Mooie film weer.

Begint redelijk traag, maar de mix van drama, mysterie en een vleugje horror werkt best goed. Spannend is de film inderdaad niet maar vond het allesbehalve een gemis.

Visueel is het laatste half uur vooral erg indrukwekkend, sowieso het sterkste gedeelte van de film. Visueel geweldig, prachtige soundtrack en erg boeiend om volgen allemaal.

Van mij mag Tsukamoto weer eens compleet loos gaan, maar ook met deze filmpjes weet hij gewoon volop te overtuigen. Eén van z'n mindere films misschien, maar dat doet weinig af aan de kwaliteit van deze film.

Erg dikke 4.0* en een uitgebreide review