American Heist (2014)

Canada / Luxemburg
Actie

geregisseerd door Sarik Andreasyan
met Hayden Christensen, Adrien Brody en Akon

Frankie (Adrien Brody) en James (Hayden Christensen) zijn twee broers met een veelbewogen verleden. De een worstelt zich een weg naar normaliteit en de ander is pas vrijgelaten uit de gevangenis. Wanneer de een de ander meesleept in een noodlottige bankoverval door een bende gevaarlijke criminelen, onder leiding van Sugar (Akon), wordt de loyaliteit van de broers danig op de proef gesteld.

avatar van Gang_Star
Tegenvallende actiefilm over een bankoverval. Op die overval na is het saai en is er vrijwel geen actie, spannend word het al helemaal nergens. Het acteerwerk is matig, daar kunnen ook de bekende namen uit de cast geen verandering in brengen.

Wat een waardeloze dertien in een dozijn Actie / Misdaad film is dit, waarvan het verhaal niet weet te boeien en ook nooit opgang weet te komen. Zo is het eerste uur gewoon zeer saai tot zelfs slaapverwekkend.

Qua verhaal lijkt deze film in eerste instantie (veel auto's, draait om een misdaad en natuurlijk de rol van Jordana Brewster) op een soort van "Fast and Furious" achtige film, maar dan zonder "Fast" (voor deze film is "Slow" eerder van toepassing) en "Furious" (je kan wel boos worden op jezelf, als je deze film kijkt) maar wel met "Fast and Furious" actrice Jordana Brewster (in de rol van Emily die verliefd wordt op hoofdrolspeler James en ze werkt als telefoniste op een politiebureau), die schijnbaar patent heeft op soort gelijke rollen in dit soort films. M.b.t. de eerder genoemde film "Fast and Furious", zou acteur Hayden Christensen eventueel een opvolger kunnen zijn voor wijlen Paul Walker als er nog nieuwe delen van gaan komen, maar dan moet hij wel beter acteren dan in deze film. Ik wil niet zeggen "veel beter" want Paul Walker was natuurlijk ook geen top-acteur.

In dit flauwe verhaal draait het om de broers Frankie (waardeloos gespeeld door de bekende acteur Adrien Brody) en James (matig gespeeld door Hayden Christensen) met een crimineel verleden en die ook in de gevangenis hebben gezeten, waarvan Frankie het langst en hij is ook pas vrijgelaten. Hayden werkt als een automonteur in een autogarage en probeert er het beste van het maken. Zijn geluk lijkt te keren als hij kennis maakt met Emily, die hij nog van vroeger kon en waarmee hij ook een soort van relatie had, die met haar auto (een Fiat ) langskomt om die te laten repareren en waarop hij weer verliefd wordt (zij overigens ook weer op hem). Op dat moment betrekt (min of meer onder dwang) zijn broer Frankie hem bij een noodlottige bank bankoverval geleidt door een bende gevaarlijke criminelen, die onder leiding staat van een zekere Sugar (matig gespeeld door Akon). Hierdoor wordt de loyaliteit van de broers danig op de proef gesteld en daar draait het dan om in dit verhaal en vooral tijdens de bankoverval, die niet bepaald succesvol verloopt.

Zowel het verhaal als de uitvoering ervan is beroerd en het verhaal weet ook totaal niet te boeien of te vermaken en omdat het verhaal zo saai, flauw en traag is kom je ook niet in de ban van het verhaal en voel je ook niets voor de acteurs en actrices (eigenlijk maar eentje). Qua acteurs speelt in deze film de bekende acteur Adrien Brody (in de rol van broer Frankie) mee, maar de laatste jaren gaat het flink bergafwaarts met zijn filmcarrière en in deze film moet hij zelfs huilend teksten zeggen zoals:

"Ze hebben me genaaid. Ze naaiden me in mijn reet met tandpasta"

Buiten deze beroerde tekst (lijkt wel reclame voor "Anaal-B" tandpasta), speelde hij zelf ook zeer beroerd en dat was eigenlijk ook van toepassing op de gehele cast. In de laatste 30 minuten van het verhaal komt dan eindelijk actie als de bankoverval begint, maar die actie (soms best hard) kon deze film niet meer redden en bestond eigenlijk ook alleen maar uit pief paf poef actie. De scene met de politiehelikopter daarin, is nog het meest spectaculaire. En het achterlijke einde (zeker m.b.t. wat Emily deed) was eigenlijk net zo slecht als de hele film. Ik moest wel nog even glimlachen om de scene op de bruiloft, het zal in ieder geval een bruiloft zijn om nooit te vergeten en zeker voor de bruid

Al mat al niet meer dan een waardeloze en slaapverwekkende dertien in een dozijn Actie / Misdaad film, welke het aankijken niet waard is. Er valt over deze film ook helemaal niets positiefs te vertellen, behalve dan dat ik Katie (gespeeld door Elena Sanchez) met haar streeptrui wel een mooie verschijning vond. Haar rol stelde wel niets voor, want ze is enkel een figurant tijdens de bankoverval (ze wordt wel nog even gegijzeld).

P.S. dit zal waarschijnlijk mijn laatste film in 2015 zijn, welke een review van mij krijgt. Op naar 2016 !

avatar van JakobFugger
Deze B-film heeft mij weten te vermaken, wellicht ook omdat ik momenteel veel zin heb in ''heist/robbery'' films. Nergens wordt het echt top, maar vervelen deed zeker niet. Door de geringe speelduur zit de vaart er ook prima, hoewel daardoor ook enige diepgang achterwege blijft. De karakters zijn daardoor wat cliché. 2,5*.

avatar van Rickyman
Vond dit misdaad/drama niet eens zo slecht, beetje saai en traag af en toe en leek het soms op The Town. Prima geacteerd ook, met toch weer zo'n vreemde rol voor Adrien Brody. Een goede acteur die de laatste jaren niet echt de meest passende rollen uitkiest.

avatar van Daan258
Een middelmatige misdaad/actie filmpje.
De cast en acteerwerk was oké maar niet meer, het verhaal zeer standaard en de actie had ook wel wat meer en beter gekund .
Nogmaals gewoon een middelmatig filmpje verder niets bijzonders.

avatar van Dennissssss
Echt heel slecht. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.

avatar van =EL!ZE=
Tja...het is het net niet. Waar ik meteen al moeite mee heb is dat de hoofdrol spelers broers zijn, maar totaal niet op elkaar lijken. Echt Wesley Snipes en Woody Harrelson leken nog meer als broers op elkaar in Money Train. Eigenlijk had de film nog een uurtje langer moeten duren, want ergens moet hij toch gepakt worden en die klopjacht is nu net leuk. Hij kan niet zomaar zijn vrijheid tegemoet zijn gewandeld. De ambulance broeder gaf al aan dat hij niet een gijzelaar was. Als Jordana Brewster geen antwoord geeft dan meld hij dat toch ergens anders. Hij is ook familie van de dader. De politie komt zo wel bij hem uit. Hij is bont en blauw, dat kun je geen 4 weken verbergen. En zijn bloed ligt op plaats delict van die kopstoot. En Jordana Brewster zullen ze toch ook wel ondervragen, waarom ze jankend weg liep terwijl de stad in rep en roer is. Een beetje recherche heeft één plus één zo bij elkaar opgeteld toch.

Het grootste vraagteken bij 'American Heist' is hoe een karakteracteur als Adrien Brody in een B-film van Hayden Christensen terecht komt. Een antwoord wordt niet gegeven. In de plaats probeert 'American Heist' een statement te maken wat betreft clichés en onzin. Want de overval uit de titel mag dan wel netjes geschoten zijn, het stelt totaal niets voor. Spanning en originaliteit zijn ver zoek. Bandwerk en een hoop onlogische aspecten sleuren de film daarentegen naar een bedroevend einde.

avatar van J. Clouseau
Ik vraag mij altijd af wat die 'American' voor zoveel filmtitels doet. Soms heeft het wel iets te maken met de inhoud van de film (American History X start met lessen over Amerikaanse geschiedenis, American Beauty is blijkbaar de naam van die roos, American Sniper zat nu eenmaal in het Amerikaanse leger), vaak is het er maar gewoon bij geplakt. American Hustle, American Gangster, American Psycho... En nu hier, wat maakt deze 'heist' nu zó onmiskenbaar Amerikaans?

Misschien moeten we dat in België ook maar beginnen doen. Daens: Belgian Priest. The Broken Circle Breakdown: Belgian Bluegrass. L'enfant: Belgian Poverty. Zot van A: Belgian Rubbish.

Ik heb de film gisteren gezien.
Met plaatsvervangende schaamte
Normaal heeft Brody altijd wel een paar momenten in een film maar als die er zijn geweest, zijn ze eruit geknipt.
Totaal ongeloofwaardig op elk vlak. Zowel de personages als het verhaal. Geen enkele scène klopte. Een irritatie om naar te kijken maar heb hem helaas toch afgekeken. Dankzij Hertog-Jan en pindarotsjes.