Shattered Glass (2003)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Billy Ray
met Hayden Christensen, Chloë Sevigny en Steve Zahn

De film vertelt het verhaal van de journalist Stephen Glass, die tot grote hoogten steeg als schrijver voor The New Republic, waar een groot deel van zijn verhalen gedeeltelijk verzonnen waren. Zijn bedrog kon echter niet voor eeuwig duren...

avatar van Rosicky
Film sukkelt anderhalf uur lang voort zonder spanning, tegen het einde wordt het iets beter, maar nog steeds niet veel.

Interresant verhaal, maar niet geschikt om een film over te maken.

Pastichio Rocker
Juist wel. Prima filmpje dit, en Hayden is tenminste een keer te pruimen.

Wat een trage, zoutloze film. Dacht dat het een B-film was, maar bleek om Hollywood acteurs te gaan toen ik mij wat meer in films verdiepte.
En Hayden Christesen kan gewoonweg niet acteren, GTST niveau.

avatar van mer1973
kom me niet in leven in de film.
de hoofdpersoon kwam niet warm of iets over.
niet mijn ding

avatar van PascaL
jammer he als het onderwerp je niks zegt

avatar van Leo1954
Interessant onderwerp, maar zeer magertjes weergegeven. Ik geloof wel dat je hier een goede film van kunt maken, maar die kunst hebben ze duidelijk niet verstaan. Elke mogelijkheid tot spanning werd hier vakkundig de nek omgedraaid, er had zo veel meer in kunnen zitten. Onbegrijpelijk dat deze film zo hoog scoort op imdb

avatar van Elineloves
Tsja, wat moet je hier nou over zeggen. Hoog RTL 4 woensdagavond gehalte, maar helaas stukken interessant dan andere drama's. Hoewel Hayden stukken minder een houten klaas is, blijft hij toch ergens het hoge nerd-gehalte houden. Steve Zahn daarentegen vind ik wel een leuke vent, ookal speelt hij vaak dezelfde rollen.

Wat bij mij ontbrak was een verklaring, een motivatie. Waarom? Enkele plottwists houden het interessant, maar ook ik ben van mening dat er meer uitgehaald had kunnen worden. Na het zien van deze film, wist ik niet goed wat ik er mee aanmoest. Snel ergens in een hoekje van de kast zetten, want hij komt voorlopig niet meer er uit.

Het onderwerp van de film is zeer interessant, maar de uitvoering is niet zo goed.
Het gaat allemaal nogal traag en saai, de film is zelfs slaapverwekkend bij momenten.
Nochtans is de cast wel goed gekozen, misschien dat de regie hier heeft gefaald...

avatar van 606
Wat een verrassing was deze film een prima Drama / Thriller met een goed en interessant verhaal.
De film blijft boeiend en er wordt sterk geacteerd, alleen verliest de film soms wat kracht.

3,5 ster

Leo1954 schreef:

Ik ben dat met Leo1954 eens.
Film is het bewijs, dat niet ieder verhaal dat gebaseerd is op waargebeurde feiten, automatisch een goede film oplevert.
Door te kiezen voor gefantaseerde colleges als de rode draad, wordt de kern van het verhaal ernstig ontkracht.
Erg middelmatig.

avatar van K. V.
Veel films over journalistiek ben 'k nog niet tegengekomen en zeker al geen waargebeurde, dus deze eens geprobeerd. Ondanks dat 'k wel wat moe was, heeft de film me geboeid van begin tot einde. Vlot verfilmd, de cast is misschien van namen niet zo bekend, maar van gezicht deden er toch bij velen een belletje rinkelen. Vond dit zeker ook geen minpunt.
In de begintitels zag 'k dat de film o.a. geproduceerd was door Tom Cruise en dat heb 'k in de film ook gemerkt. Zo zat de bekende zin "Show me the money" ook in deze film.
Kortom een goeie film die je zeker mag aanduiden als hij nog eens in het tv-boekje staat.

Ik vond het een erg beroerde film en heb hem uitgekeken omdat ik toch niks anders te doen had. Wat een huilebalk hoofd heeft die Hayden Christensen toch. Kan hij ook niet helpen maar geef zo'n acteur dan niet zo'n hoofdrol. Peter Sarsgaard bijvoorbeeld? Goeie acteur maar ja, niet de cliché mooie jongen hè?
Ah ja, "show me the money"....was toch een leuke film maar daar had Tom Cruise ook al de voorkeur voor zo'n huilebalk hoofd: Renée Zellweger die op zijn verzoek zo haar doorbraak maakte. Maar dit terzijde.....het werd mij niet duidelijk wat de hoofdpersoon bezielde? Waarom en zo ga je toch niet om een oplichter als hij? Scientology therapie? En wat zag die film er gedateerd uit! Geen cellphones in 2003? Nah.....

avatar van Ceeda7
Sterke film over de geloofwardigheid en backgroundchecking van de bronnen bij de journalistiek.
Hoewel de film er niets mee te maken heeft, deed de stijl en structuur me soms denken aan The Social Network van Fincher. De film kent een goed script, al mag het hier en daar nog wat dramatischer of memorabel zijn met een paar sterkere scenes.
Helaas kan Hayden Christensen de hoofdrol niet goed aan, maar Peter Sarsgaard al tegenspeler maak dit ruimschoots goed, wat een goede acteur.

Zat meer in, of misschien kon er niet meer uit worden gehaald. 3.5*

ace leader
Het eerste half uur is pijnlijk saai, maar daarna wordt het wel interessant. Goed acteerwerk ook, iets wat we van Christensen niet zo vaak zien. Prima filmpje.

avatar van Number23
Zeer vermakelijk. Goede rollen van Sarsgaard en Christensen. Gewoon een leuk en interessant verhaal dat goed uitgewerkt wordt.

avatar van SmackItUp
Net als Breach een fijne film.

En dat komt met name door de wisselwerking tussen Christensen en Sarsgaard. Beide personages en de dialogen blijven gelukkig boeien, iets wat essentieel is in een praatfilm als deze. Knal daar een enorm interessant onderwerp bij en je zit anderhalf uur gebakken. Veel meer dan deze twee aspecten biedt de film niet, maar de film was in ieder geval ruim boven verwachting.

Ruime 3,5*

avatar van FlorisV
Ik vond dit een heel leuk filmpje destijds en heb wel zin gekregen nog een keer te kijken. Wat me bijstaat zijn de trucs die Glass gebruikte om zijn collega's te foppen, heerlijk verhaal. Christensen krijgt altijd veel kritiek maar voor mij maakte hij Glass een sympathieke en aandoenlijke schelm, hij mag wel wat meer credit krijgen.