The Adventures of Ford Fairlane (1990)

Actie / Komedie

geregisseerd door Renny Harlin
met Andrew Dice Clay, Wayne Newton en Priscilla Presley

Prive detective Ford Fairlane is gespecialiseerd in zaken die te maken hebben met Rock arts. Deze keer raakt hij verstrikt in een vreemde moordzaak, waarbij een groot aantal personages betrokken zijn. Groupie Zuzu Petals is zijn belangrijkste aanknopingspunt, volgens hem weet zij meer van de moord. Op zijn speurtochten raakt Fairlane verstrikt in een doolhof van corruptie, chantage en moord!

avatar van petey
Als je in een te goede bui bent en je wilt je lekker ergeren, kijk dan naar deze film. Met de slechtste acteur van deze aardkloot Dice Clay.

avatar van jedymaster
klassieker onder de pulpfilms!

jedymaster schreef:

klassieker onder de pulpfilms!

Klopt, dit was zo'n 10 jaar geleden echt een klassieker in mijn vriendenkring, zo'n film die je telkens weer kon opzetten onder het genot van een biertje. Als ik hem nu voor het eerst zou zien, zou er wel een aardig lage waardering uitkomen vrees ik

avatar van bramnoor
Hou je van Hans Teeuwen?
Kijken dan!
Ik heb me rot gelachen.

avatar van Stephan
Ontzettend gelachen met vrinden, maar ik snap ook wel dat mensen het heeeelemaal niks vinden.
...
Whoa.. I'm a poet and didn't even know it!

avatar van Sjaako
Tsja, je moet ervan houden......

Toch wel gelachen en er komt een mooie strat in voor 2.5*

Prachtige film

Het is Andrew Dice Clay met zijn Elvis imitatie die de show steelt in deze film, wat een toffe gozer is dat ook. En natuurlijk de soundtrack, die is ook dik in orde. Verder een paar leuke actie scènes en een leuke bijrol voor Robert 'Freddy Krueger' Englund maar als geheel komt de film niet boven een voldoende uit.

Have a twinkie, snapperhead.

" Go back to Wisconsin"
" i'm form michigan"
" Yeah and I'm from my dad's penis"

Tijdloze film!!!
Ik ben al heel lang naar deze film in dvd formaat op zoek
Als iemand weet waar pm of mail me maar

avatar van Joepos
Smaken verschillen lees ik......

Helemaal af deze film!! Ford for president!

Ik heb de video al jaren en jaren. Net als het vorige bericht heel lang op zoek geweest naar de DVD met Nederlandse ondertiteling.
Heb laatst de video op een DVD gebrand. Niet helemaal de kwaliteit maar wel weer jaren kijkplezier!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een aardige film, maar helaas niet veel meer dan dat. Het plot is een complete chaos, wat af en toe leuk is maar af en toe ook kan gaan storen. Ditzelfde geldt voor hoofdrolspeler Andrew Dice Clay, af en toe is hij best geinig in zijn rol als detective Ford Fairlane, maar soms is hij ook behoorlijk irritant. Vooral in het begin moest ik in ieder geval erg aan hem wennen.

Maar goed, verder bevat de film leuke actie (laat dat maar aan Harlin over), geinige dialogen en toffe bijrolletjes. Englund was zoals altijd weer voortreffelijk, dit keer in een heerlijke over-the-top rol als huurmoordenaar Smiley. En ook Ed O'Neill wist met zijn rolletje voor een aantal leuke momenten te zorgen. Geen dijenkletser, briljante humor of hilariteit ten top verder, maar als aardig vermaak doet deze film het prima.

3 sterren.

Toen ik hem voor de eerste keer zag lang geleden vond ik hem super. Ik heb toen vaak moeten lachen om de aparte humor van Andrew Dice Clay. Een tijdje geleden heb ik hem nog eens gezien en dan valt hij toch tegen. Sommigen moppen blijven sterk maar het acteer gehalte is niet echt hoog en het verhaal is eigenlijk ook best flauw.

Ik heb wel diverse one-man shows van Andrew Dice Clay gezien en die zijn stukken beter (lekkere grove sexsistische humor, en het publiek wordt soms ook vernedert) dan deze film. Volgens mij heeft Hans Teeuwen zijn inspiratie gekregen door Andrew Dice Clay .

Hans Teeuwen is honderd keer genialer dan Dice Clay, die kan alleen maar lomp zijn.

avatar van Skuller
Come on, down boy. Down Stanley. Roseanne Barr naked. Gone

avatar van Stephan
Berichtje op zijn antwoordapparaat:

"Hi Ford, it's Monica... Remember me?
...
I'm walking again. Call me?"

aerts007
Straffe kerel die Andrew Dice Clay, ik vond hem bij momenten vrij leuk om te volgen in deze kolder.

avatar van Hard & Vies
"Suck my Dick Tracy"

avatar van hannes64
"Clint Eastwood?, i fuck them...Ooooooh".
Ja, doet me wel iets no steeds.
Van de week nog gezien, en ik had em niet eens gewaardeerd, maar blijft een geinige film onder regie van Harlin.
De camerabeelden zijn piekfijn in orde, en `t verhaal slaat in wezen nergens op, maar de film zelf is wel leuk om weer eens terug te zien.
Van mij krijgt ie 3 sterren, maar als ik em moest waarderen in 1991 of iets daarboven, dan kreeg ie een 4.
Geen tijdloze film, alleen geinig....Yabadabadoooooh..

Ik was ooit eens een absolute liefhebber van deze film en heb hem dan ook tientallen keren gezien. Al moet ik bekennen dat dit al weer een paar jaar geleden is.

De film is way-over-the-top, net als Andrew Dice Clay zelf. Als stand-up comedian moet hij het vooral van 'kijk mij eens vieze woordjes zeggen' hebben, deze rol is hem echter op het lijf geschreven.
Als je de film bekijkt probeer hem dan wel in de tijd te plaatsen waarin deze is uitgebracht: precies tussen de jaren '80 en '90 in. En stel je voor dat je een jongetje aan het eind van zijn tienerjaren of in de begin 20 bent. Het zou zo maar kunnen dat je hem dan geweldig vindt.

Ben je later geboren dan de film dan heb je dit allemaal al wel eens gezien. Ben je van voor 1965 dan vind je het allemaal te kinderachtig. Val je in de doelgroep dan zou je hem wel eens fantastisch kunnen vinden.

Leuke bijrollen voor Morris Day en Sheila E, oude helden uit die tijd.
Sterke soundtrack, ook uit die tijd. Muziek is belangrijk in de film, net als het schoppen tegen de platenmaatschappijen van toen.

Leuk feitje: Andrew Dice Clay is echt verbannen van MTV.

Voor diegenen die op zoek zijn naar de film op DVD: deze is al jaren beschikbaar; zelf heb ik hem al heel lang geleden als DVD online gekocht; officieel als regio 4, in werkelijkheid regio 0. Sinds 2015 is de film echter ook op Blu-ray beschikbaar. Beeldkwaliteit daarvan is voldoende, geluid super.

Ik zou de film graag waarderen met 5 sterren, maar ik besef dat dat echt niet realistisch is. Toch 4 sterren voor al het plezier dat ik met de film gehad heb.

avatar van Gang_Star
Renny Harlin, als ik die naam hoor schiet Die Hard 2 meteen door het hoofd. Maar ook films als The Long Kiss Goodnight, 12 Rounds, Deep Blue Sea en Mindhunters zijn vermakelijke films van deze regisseur en een actiefilm van hem ligt mij vaak best goed. Deze The Adventures of Ford Fairlane heb ik dus ook maar een kans gegeven, ondanks dat ik niet overtuigd was van het verhaal.
Het verhaal vond ik dan ook matig. Het hoofdpersonage Ford was erg irritant met de constante voice over. Zuzu was eveneens een vervelende factor en de film legt wat mij betreft de nadruk iets te vaak op de humor. Deze humor is flauw, heel erg flauw en ik kon er echt niet om lachen. Robert Englund speelt nog een redelijke rol als één van de badguys wat ik op zich best kon waarderen. Veel heeft The Adventures of Ford Fairlane echter niet te bieden en is het vooralsnog voor mij één van de grootste tegenvallers in het oeuvre van Renny Harlin.

avatar van PEN15
Deksels!! Ga weg hey, dit is echt zo'n film die ik één keer voorbij heb zien komen op teevee en daarna nooit meer wat van gehoord heb. Wat is dit ontzettend lomp zeg, un-fuck-ing believable. En nou niet zeggen dat ik het in die tijd van de schoudervullingen en de compact-diskette had moeten zien, want ik zag hem niet later dan pakweg 1992 en we vonden dit zo flauw dat ik iets meer dan een derde heb gezien. Dit is één van de eerste films in mijn leven geweest waarbij ik perplex stond van dat vulgaire taalgebruik. De fucks en de shits vliegen je om de oren en dat was ik in die tijd nog niet gewend. Die Clay moet dan wel een groot jochie in de amusementssector zijn dat hij zo uit de hoogte mag lopen doen. Op wat leuk camerawerk en stunts vind ik er echt geen éne fluit aan. Vergeleken met een kwart eeuw geleden vind ik het nog een veel teleurstellendere kijkbeurt. Deed me toen al aan een Sledge Hammer! the movie denken. Wellicht was dat aanvankelijk ook de bedoeling en hebben ze er op het laatste moment dit van gemaakt.

Matige film waarin een prive-detective gespecialiseerd is in zaken in de rock n roll industrie. Een mager verhaaltje dat ook nog eens een wat fragmentarische film oplevert. Hier en daar wel vermakelijk en het hoofdpersonage is lekker dik neergezet, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien met zijn constante one-liners (en dat geldt ook voor de rest van de film).