• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.189 acteurs
  • 199.039 gebruikers
  • 9.373.540 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Marcelino Pan y Vino (1955) inderdaad. Dan zet ik die ook nog bij mijn tips, ik dacht dat iedere "Spanjaard" daarmee groot geworden was - of dat dat verplichte 'inburgerings'-stuff zou zijn.

Poets je tanden goed voordat je deze film gaat kijken, zo zoet dat je het risico loopt dat het glazuur van je tanden spat.

Met Mi Tío Jacinto ging Vajda direct op herhaling, zelfde ventje ook weer.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

11. My Life Without Me (2003) - Isabel Coixet - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/5czkt4.jpg

Coixet, een regisseuse die me niet altijd weet te overtuigen, maar met deze Engelstalige film doet ze dat met gemak. Een aangrijpende film, fraai gefilmd en met sterke rollen. Het verhaal, over de laatste maanden van een vrouw die net te horen heeft gekregen dat ze doodgaat, is boeiend en maakt indruk, al is het vanwege het onderwerp wel een tikkeltje een deprimerende film. De film won 2 Goyas en is in ieder geval wat mij betreft haar beste film. Morgen op nr. 10 een prachtige onbekende film die me ook erg aan deze deed denken.

12. Mar Adentro (2004) - Alejandro Amenábar - trailer - koopinfo (MM)http://oi60.tinypic.com/25slmkn.jpg

De bij mij op één na hoogst scorende Amenábar. In deze op een waargebeurd verhaal gebaseerde film zien we Javier Bardem in de hoofdrol als Ramón, een vanaf de nek verlamde persoon die voor het recht op euthanasie streed. Er wordt uitstekend en overtuigend geacteerd, en de film heeft ook prachtige beelden uit de regio Galicië. Nadat de film uitkwam heropende justitie deze zaak, maar het werd geseponeerd omdat het inmiddels verjaard was. De film haalde een waslijst aan prijzen binnen, o.a. 14 Goyas en een Oscar en een Golden Globe in de categorie Foreign Language.

13. La Voz Dormida - The Sleeping Voice (2011) - Benito Zambrano - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/2m2v1j8.jpg

Een realistische film over de repressie door het Franco-regime na de Spaanse burgeroorlog. Het is de verfilming van een boek van Dulce Chacón, een vrouw die zelf opgroeide in een dorp waar door het regime 250 mensen werden vermoord. Het boek is met het hart geschreven, evenals dat de film met het hart is gemaakt. Dit levert een fraaie en aangrijpend verhaal op over een zwangere vrouw die wordt opgepakt en in een door de kerk gerunde vrouwengevangenis terechtkomt, waar ze de grootste vrees heeft dat haar baby na de geboorte zal worden afgepakt. Een aangrijpende film die 3 Goyas binnensleepte.

14. Caótica Ana - Chaotic Ana (2007) - Julio Medem - trailer - koopinfo (MM) (FA)http://oi59.tinypic.com/jrxyew.jpg

Een bizarre Medem, gemaakt na het door een ongeluk overlijden van zijn zus Ana en ter nagedachtenis aan haar. Misschien wel de meest artistieke Medem en de enige waar hij alle remmen los laat. De film, met aardig wat surrealisme zoals gebruikelijk in zijn films, is niet overal goed ontvangen. Maar ik kan het wel waarderen. Medem gebruikt de film als uitlaatklep, over de dood van zijn zus, maar ook over thema's die toen voor veel commotie zorgden, zoals de woede onder de Spanjaarden over de oorlog in Irak na de aanslagen in Madrid. Ook haalt hij met de film uit tegen het huiselijk geweld. Thema's waar de Spaanse filmwereld zich boos om maakt. Met deze film laat Medem op surrealistische maar duidelijke wijze o.a. zien dat hij letterlijk en figuurlijk schijt heeft aan de oorlog en durft daarbij tegen heilige huisjes aan te schoppen. Hij heeft veel te vertellen over Chaotic Ana, wat nogal wat (gestructureerde) chaos oplevert. Een film met veel emotie en inhoud. Zoals gezegd kan ik het erg waarderen, maar het is wellicht niet voor iedereen weggelegd.

15. Celda 211 (2009) - Daniel Monzón - trailer - koopinfo (MM)http://oi62.tinypic.com/156r9fb.jpg

Een grotendeels realistisch ogende gevangenisfilm over een opstand waarin een nieuwe bewaker ongewild verzeild raakt. Het werd opgenomen in een leegstaande gevangenis die uit de tijd van Franco stamt. Luis Tosar zit hier goed in zijn rol en zet een geweldige bad guy neer: "Malamadre" (Bad Mother). Ook is een bijrolletje voor Marta Etura weggelegd als echtgenote van de nieuwe bewaker. Een spannende thriller met een sterk script. Won 8 Goyas.

16. Camino (2008) - Javier Fesser - trailer - koopinfo (FA)http://oi58.tinypic.com/1s195j.jpg

Deze terechte winnaar van 6 Goyas, waaronder die voor beste film, heeft nogal wat te bieden. Niet alleen een interessant verhaal dat voor dubbel uitleg vatbaar is, maar ook prachtige beelden en hallucinaties / droomscènes (zie trailer). Het waargebeurd verhaal stamt uit 1985 en gaat over een meisje uit een Opus Dei-gezin dat ernstig ziek wordt. De Opus Dei is ervan overtuigd dat zij zalig verklaard kan worden en zet dat proces in gang. De film vertelt het verhaal van het meisje op dusdanig knappe wijze dat zowel gelovigen als ongelovigen zich door de film in hun (on)geloof gesterkt kunnen worden. Daarnaast is het ook een soort van coming of age-film die focust op haar zorgen, verliefdheid, enz. maar met een ernstige ziekte en een streng religieuze opvoeding op de achtergrond.

17. El Orfanato - The Orphanage (2007) - J.A. Bayona - trailer - koopinfo (MM)http://oi59.tinypic.com/34nr4h5.jpg

IJzersterk debuut deze mysteryhorror van Bayona, met Belén Rueda in de hoofdrol, waarmee hij 7 Goyas in de wacht sleepte en zich meteen tussen de grote regisseurs wist te scharen. De film speelt zich in een weeshuis af, waar het zoontje van de eigenares zich opeens vreemd begint te gedragen. Na deze maakte Bayona Lo Imposible (2012), en hij heeft inmiddels al twee grote producties in de planning, eentje die veel belooft is A Monster Calls (2016) - IMDb (morgen meer daarover), en daarna zal hij World War Z 2 (2017) - IMDb regisseren.

18. Te Doy Mis Ojos - Take My Eyes (2003) - Icíar Bollaín - trailer - koopinfo (MM)http://oi58.tinypic.com/2rh1z7n.jpgHoogst genoteerde film van deze minder bekende regisseur die we gisteren ook al zagen. Het is een stevig drama over huiselijk geweld, over een vrouw die samenleeft met haar mishandelende man. Zoals gebruikelijk acteert Luis Tosar sterk, en dat geldt ook voor Laia Marull en Candela Peña. Tosar en Marull wonnen hiervoor beiden een Zilveren Schelp in San Sebastián, de film won daarnaast ook 7 Goyas, met opnieuw twee voor Tosar en Marull.

19. Loreak - Flowers (2014) - José Mari Goenaga & Jon Garaño - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/2zp7abq.jpg

Deze film wordt de Spaanse inzending voor de Oscars. Terecht, want bij de Goya's werd het helaas overschaduwd door de meer commerciële inzendingen zoals La Isla Mínima en El Niño. Het is een prachtige melodrama met veel oog voor fotografie en contemplatieve shots. In deze geheel in het Baskisch opgenomen film draait het zoals de titel zegt om loreak (bloemen) en wat die teweeg kunnen brengen. De jaloezie als opeens anoniem een bloemetje bij een vrouw wordt bezorgd, de nieuwsgierigheid naar een vreemd boeket bij het graf van een naaste... Bloemen veroorzaken in deze film een mysterie en zijn de bindende factor tussen verhalen en mensen. Van mij mag het de Oscars winnen al zal het als "slow cinema" vermoed ik niet bij de academie in de smaak vallen. De trailer is qua tempo misleidend, want de film verloopt stukken rustiger, maar geeft (een beetje) een beeld van wat het visueel te bieden heeft.

20. Arrugas - Wrinkles (2011) - Ignacio Ferreras - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/azi4ht.jpgEen mooie en trouwe verfilming van een comic over een bejaardentehuis, met naast ouder worden en ouderdomsziekten zoals alzheimer ook onderliggende thema's zoals angst, vriendschap en eenzaamheid. Zowel de comic als de film ontvingen diverse prijzen, waaronder elk 1 Goya. De tekenaar van de comic deed vooraf o.a. 6 maanden onderzoek door het bezoeken van diverse bejaardentehuizen, de personages zijn gebaseerd op echte mensen en situaties die hij tegen kwam. Dit levert een realistische film op, wat het ook soms behoorlijk hard en zwaar maakt. De film bevat ook enkele komische noten en kleurrijke flashbacks die het wat verlichten. Het zet aan tot nadenken over hoe de maatschappij met bejaarden omgaat. Hard, aandoenlijk, realistisch, en mooi.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Vandaag gaan we richting de 4,5* en 5*, met opnieuw 10 bijzondere films. Mijn hoogst genoteerde van Isabel Coixet (#11) en van Julio Medem (#14), een ijzersterk drama over de nasleep van de Spaanse burgeroorlog (#13), een film over huiselijk geweld, een geliefd thema bij Spaanse films (#18), de terechte Spaanse inzending voor de Oscars, wat tegen de categorie "slow cinema" aan zit, met contemplatieve trekjes (#19), een bijzondere animatie over ouderen (#20), en de kunstzinnige verfilming van een waargebeurd verhaal met een religieus achtergrond (#16), plus bekende films zoals de thriller Celda 211, de drama Mar Adentro en de horror El Orfanato.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Vier films gezien met My Life without Me (2003) als hoogtepunt en Caótica Ana (2007) als absoluut dieptepunt.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

wibro schreef:

Vier films gezien met My Life without Me (2003) als hoogtepunt en Caótica Ana (2007) als absoluut dieptepunt.

Tsja, Caótica Ana is niet voor iedereen weggelegd wellicht. Ik kan het juist wel waarderen, net als met kunst maken kunstenaars juist in moeilijke momenten hun meest diepzinnige werken. Zo zie ik dat tenminste bij die film, ik kan dat wel waarderen, Medem heeft die nooit gemaakt met het oog op het publiek. Het zal Medem denk ik wel een worst zijn wat het publiek van zijn 'persoonlijke rouwfilm' vindt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

3 op 10 (als ik er morgen ook 3 haal, kom ik precies op 1/3).

Leuk om steeds toch ook nog animatie terug te zien. Ik schrijf Camino, Loreak daarnaast er ook bij. Lijken me wel de moeite.

Absoluut dieptepunt vandaag is natuurlijk Mar Adentro, maar Te Doy Mis Ojos is dan weer een topper. Caotica Ana ga ik hier een keer bij de bibliotheek vandaan meenemen. Medem toch weer eens proberen.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Zag alleen my life without me en el orfanato

Caótica Ana ben ik al tijden benieuwd naar

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

3.5* - El Orfanato

De Medem en Coixet (weeral weinig Spaans) wil ik ooit nog eens zien.

Flat Eric

• 6443 berichten
  • 1026 stemmen

Ben erg benieuwd naar Celda211. Mede omdat Luis Tosar er in zit. Die was ook geweldig in die film over die enge conciërge waarvan ik de naam even kwijt ben en op het moment te lui ben om op te zoeken.

Ik ben van plan Celda, als ik deze week een moment heb, te gaan bekijken.

El Orfanato is een van mijn favo Spaanse horror en Mar Adentro heb ik ooit wel gezien, maar is niet blijven hangen. Wellicht een herkijkbeurt waardig.

John Milton

• 24222 berichten
  • 13387 stemmen

Voor mij bleken de afgelopen tien een lijstje met watchlist materiaal, films als Mar Adentro en El Orfanato heb ik meerdere keren op het punt gestaan om te gaan kijken, maar toch net steeds besloten er wat anders in te doen. Ook Celda 211 was ik al regelmatig tegengekomen, al weet ik niet zeker of het wat voor me is. De Medem gaat ook op de watchlist.

Ik was er in de ICM list 20 vergeten trouwens. Hij is nu weer bijgewerkt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Luis Tosar, ook in Te Doy Mis Ojos, wel een hele fijne acteur inderdaad!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Flat Eric schreef:

Ben erg benieuwd naar Celda211. Mede omdat Luis Tosar er in zit. Die was ook geweldig in die film over die enge conciërge waarvan ik de naam even kwijt ben en op het moment te lui ben om op te zoeken.

Komt goed morgen, we zijn nog niet van m af . Tosar komt heel vaak voor in mijn lijst, is wel een van de betere acteurs van tegenwoordig. Laatste tijd is hij wel vrijwel alleen in actiefilms te zien.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Straka schreef:

Poets je tanden goed voordat je deze film gaat kijken, zo zoet dat je het risico loopt dat het glazuur van je tanden spat.

Ideaal voor de kerstdagen

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Vier gezien dit keer. Te Doy mis Ojos is wellicht mijn favoriete Spaanse film. Prachtig subtiel en humaan en tevens rauw en keihard. De 'plas'-scène' staat me nog enorm bij. Marull en Tosar acteren enorm sterk in deze film.

Celda 211 vond ik ook erg de moeite waard en Mar Adentro ook goed.

El Orfonato echter Die mond-op-mondbeademing scène....

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

1. El Laberinto del Fauno - Pan's Labyrinth (2006) - Guillermo del Toro - trailer - koopinfo (MM)http://oi68.tinypic.com/51vsr5.jpg

Mag geen verrassing zijn. Deze film met een dubbele laag, vaak omschreven als "een sprookje voor volwassenen", biedt kinderlijke fantasie en onschuld als uitvlucht voor de gruwelen van de oorlog, waarbij beide elementen goed weten te overtuigen. Het kind in me komt naar boven als je het meisje zo ziet wegdromen of als ze bijvoorbeeld deuren op de muur tekent die open gaan. Sfeervol, aangrijpend, prachtige fotografie en design, sterk script, goed acteerwerk, en ga maar door. De film ontving een waslijst aan prijzen, o.a. 3 Oscars, 7 Goyas, 3 BAFTA awards en 7 Ariel awards. Mijn absolute nummer 1 film. Liefhebbers van dit genre opgelet want volgend jaar komt J.A. Bayona met een film dat wordt omschreven als "Bayona's eigen Pan's Labyrinth": A Monster Calls (2016) - IMDb.

2. El Espíritu de la Colmena (1973) - Víctor Erice - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/2pqjmea.jpg

Een van de weinige films die ten tijde van Franco zijn gemaakt en vol zit met echte verborgen kritiek op het regime die de censuur niet opmerkte. Het is een rustige en sfeervolle film waar meerdere aangrijpende verhalen zich op de achtergrond afspelen, buiten het begripsveld van de kleine Ana Torrent die hier debuteert. We zien de film door haar grote ogen. Ondanks het rustige verloop weet de film je vrijwel meteen te grijpen. Fraaie muziek en sterke fotografie van het dorre Castillië. Het is een film waar het eenvoudige maar prachtige verhaal vooral tussen de regels door vloeit. Mijn absolute nummer 1 onder de Spaanse klassiekers en de nummer 3 van de Nickel Odeónlijst uit 1995 (ICM), het won destijds de Gouden Schelp in San Sebastián. Een absoluut meesterwerk dat met weinig middelen werd gemaakt.

3. The Others (2001) - Alejandro Amenábar - trailer - koopinfo (MM)http://oi59.tinypic.com/e8270h.jpg

De hoogst genoteerde Engelstalige Spaanse film uit mijn lijst. Een film die ik destijds tijdens de Pathé horrormarathon zag en meteen was ik verkocht. De veelzijdige regisseur, Alejandro Amenábar, staat trouwens eigenlijk altijd garant voor kwaliteit, en behoort tot mijn favoriete regisseurs. De film kent een boeiend verhaal over een vrouw die met haar kinderen, die aan een aandoeling lijden waardoor ze niet tegen fel licht kunnen, op de thuiskomst van haar man wacht, een soldaat die in W.O.II meevecht. Het is een mysterythriller met zowel drama als horrortintjes. De film won 8 Goyas en ontving nominaties voor de Golden Globes en de BAFTA-awards.

4. Las 13 Rosas - The 13 Roses (2007) - Emilio Martínez Lázaro - trailer - koopinfo (FA)http://oi61.tinypic.com/1192p9k.jpg

Een waargebeurd en aangrijpend drama over 13 meisjes en vrouwen die na afloop van de Spaanse burgeroorlog werden opgepakt. Ze werden allen beschuldigd van het kennen van "rooien", de verzetstrijders die tegen Franco hadden gevochten, en riskeerden daarmee de doodstraf. De 13 werden gevangen, ondervraagd en gemarteld. De arrestatie leidde destijds tot een enorme ophef omdat vrijwel alle gevangengenomen meisjes ook nog minderjarig waren, ze kregen de bijnaam "De 13 Rozen". Een zeer aangrijpend stukje uit de zwarte pagina's van de Spaanse geschiedenis, en als film uitermate geslaagd. De ijzersterke cast bestaat uit de beste Spaanse jonge actrices uit die tijd, o.a. Pilar López de Ayala, Marta Etura, Nadia de Santiago en Bárbara Lennie. De film won 4 Goyas (uit 14 nominaties), maar bleef internationaal onbekend.

5. Cría Cuervos... - Raise Ravens... (1976) - Carlos Saura - trailer - koopinfo (MM)http://oi60.tinypic.com/10nuzir.jpg

Een film met drie hoofdrolspelers, Ana Torrent in de hoofdrol, Geraldine Chaplin die haar moeder speelt, en de dood. Het is de tweede film van de kleine Ana Torrent die opnieuw door haar wordt gedragen en een meesterwerk is geworden. De door de dood van haar ouders getraumatiseerde Ana herinnert zich steeds aan haar moeder en leert op getraumatiseerde wijze om met de dood om te gaan, iets waar ze gaandeweg op invloed denkt te hebben. Het is de op mijn lijst hoogst genoteerde film van Carlos Saura, een gevestigde topregisseur. De titel is een verwijzing naar een Spaanse gezegde: Breng een graaf groot... en hij pikt je ogen uit. De film viel in Cannes in de prijzen en werd genomineerd voor o.a. de Golden Globes. Veel sfeer, fraaie fotografie, prachtige soundtrack, en een aangrijpend verhaal.

6. El Verdugo - The Executioner (1963) - Luis García Berlanga - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/2nja5bo.jpg

De hoogst genoteerde zwartwitklassierker uit mijn lijst is ook de nr. 1 van de Nickel Odeónlijst uit 1995 (ICM) en wordt nog steeds als de beste Spaanse film aller tijden gezien. De erkende topregisseur Berlanga maakte met deze zwarte komedie zijn beste film. De film plukt uit waargebeurde gebeurtenissen omtrent de staatsbeulen uit de tijd van Franco, en pakt het aan als een doodgewoon (on)gewild baantje. Als staatsbeul reis je op kosten van de zaak naar alle uithoeken van Spanje (Ibiza, Canarische Eilanden...) waar je een weekje kosteloos mag verblijven, in afwachting van de gratieverlening waarna je weer naar huis kunt om lekker thuis weken zoniet maanden betaald te wachten op de volgende doodstraf. Maar héél soms komt die gratie niet, en dan moet de beul optreden. Dit leidde (in het echt) tot bizarre situaties, beulen die zich moed indrinken en stomdronken bij de executie aankomen, beulen die ontslag namen zodra ze moesten optreden, en beulen die flauwvielen voor ze de veroordeelde konden ombrengen. Berlanga maakt een heerlijke en nog steeds frisse satire waar de vanwege pappa's beroep onhuwbare dochter van een beul trouwt met een eveneens qua beroep onhuwbare begrafenisondernemer die beroepsmatig haar vader leert kennen en het 'familieberoep' overneemt. Een zeer bijzondere film die het onmenselijke van de doodstraf vanuit de visie van de beul op film zet. Vanwege het thema en het realisme had het de grootste moeite om de censuur door te komen. Topacteur José Isbert straalt misschien wel in zijn allerbeste rol. De film viel bizar genoeg alleen in Venetië in de prijzen.

7. Mientras Duermes - Sleep Tight (2011) - Jaume Balagueró - trailer - koopinfo (MM)http://oi61.tinypic.com/2196feh.jpg

Hoogst genoteerde Balagueró, met Marta Etura en een sterk spelende Luis Tosar als ziekelijk gestoorde concierge. Daarmee is het ook de hoogst genoteerde film met Tosar in de hoofdrol, een van Spanje's bekendste en beste acteurs van tegenwoordig. De regisseur van [•REC] (2007) maakt hier wederom gebruik van de fraaie beelden van een traditioneel appartementengebouw uit Barcelona om een sfeervolle thriller te maken met horrortintjes. Er is veel gelet op de details, zo zijn de bijrollen (de andere bewoners van het gebouw, die zonder het te weten door hun concierge worden geterroriseerd) erg goed uitgewerkt. Sfeervol, spannend, goed geacteerd. Deze zeer geslaagde thriller viel alleen in Catalonië in de prijzen, waar het 6 Gaudí won.

8. Magical Girl (2014) - Carlos Vermut - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/2wgvqkn.jpg

De winnaar van de Gouden Schelp in San Sebastián werd ook genomineerd ter inzending door Spanje voor de Foreing Language Oscar van volgend jaar, maar legde het af tegen de zeer respectabele Loreak. De regisseur had de grootste moeite om de financiering voor deze film rond te krijgen, het is wellicht ook geen film voor een breed publiek. Hij liet zich inspireren door eigentijdse Zuid-Koreaanse regisseurs die films maakten zoals Oldboy (2003), Mother (2009) en The Host (2006). Magical Girl is een moeilijk te classificeren genremix geworden die niet van A naar Z gaat en niet voorgekauwd aan de kijker wordt voorgeschoteld. Drama, thriller, misdaad... het speelt allemaal een rol in de film. Ik heb er heerlijk van genoten juist omdat het niet het zoveelste formulewerkfilm is. Het is een film die je over je heen moet laten komen zonder dat iemand het alsnog voor je gaat voorkauwen (het iFFR had destijds een beschrijving over deze film op hun web gezet die je zowat met een gebruikershandleiding kon vergelijken, dat verpest de hele film). De puzzelstukjes een plek geven is juist iets wat je zelf moet doen.

9. Eva (2011) - Kike Maíllo - trailer - koopinfo (FA)http://oi61.tinypic.com/2qaqs61.jpg

Gauke heeft deze film heel treffend omschreven, dus gebruik ik maar zijn woorden: "Een verrassende, innemende, fascinerende en futuristische science fiction film, spelend in een wereld die dichtbij lijkt te zijn, over een driehoeksverhouding en de dooreengevlochten relatie tussen mensen en robots, gevoelig en roerend en tegelijkertijd onbehaaglijk en bitterzoet. De cast met een waarneembare onderlinge chemie, speelt ijzersterk. De visuele effecten zijn, behalve knap bedacht, sierlijk en bescheiden van opzet en onder meer door de prachtige landschapsbeelden is 'Eva' bovendien een mooie, sfeervolle film om te zien." Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Eva is een fijne retro SF die bij mij de juiste snaar wist te raken. Daniel Brühl, Marta Etura en Lluís Homar spelen sterk. Het is een kleine debuutfilm waarmee Maíllo wel doorbrak, want zijn volgende film Toro (2015) is een actie/misdaadfilm met bekende acteurs als Luis Tosar en Mario Casas. Ook Claudia Vega, het meisje uit Eva, zien we daar terug.

10. Tu Vida en 65' - Your Life in 65' (2006) - María Ripoll - trailer - koopinfo (FA)http://oi65.tinypic.com/2a6uipg.jpg

Een prachtige kleine auteursfilm die je ten onrechte in geen enkele andere lijst zult aantreffen. 2006 was een prima productiejaar in Spanje, met titels als Volver (Almodóvar) en Pan's Labyrinth (Del Toro), waardoor een hoop goede films nauwelijks aandacht kregen. Your Life in 65 Words, of Your Life in 65 Seconds, is zo'n film. Klein, romatisch, aangrijpend, poëtisch, ijzersterke dialogen, fraai gemonteerd, levensbeschouwend... Een film over een stel jongeren die opeens de rouwadvertentie zien van een uit het oog verloren vriend. Ze ontmoeten zijn ex-vriendin en er ontstaat een vonk tussen haar en een van hen. De film heeft heel veel te bieden, maar zonder spoilertags valt dat helaas niet uit te leggen. Een film met teksten als "Heb je je ooit zó gelukkig gevoeld dat je denkt dat het leven geen zin meer heeft, omdat je dat geluk nooit meer zult evenaren?" En met bijzondere scènes zoals het ontspannend staren naar een draaiende wasmachine, of opmerkelijke dialogen zoals "Waaraan is hij overleden? - Aan jong zijn, hij heeft zelfmoord gepleegd". Zo verteld klinkt het misschien wat vreemd, maar het is een prachtige en poëtische film, zie de trailer! In de fansubs op de trailer zitten trouwens nogal wat vertaalfoutjes in, alleen “tell her you are not her brother” slaat als vertaling werkelijk nergens op, de rest van de taalfouten zijn minder storend (“waaraan is hij overleden? – stond er niet bij”, vertaald als: “– aan longontsteking”, en “aan jong zijn” vertaald als “hij is jong”...). Het verhaal is geschreven door de schrijver van Planta 4ª (2003) (die de Nederlandse remake Kankerlijers (2014) kreeg). Ripoll koos opzettelijk voor onbekende acteurs om de focus op het verhaal te houden. De film is op een verzamelDVD te koop met drie films van diezelfde schrijver, waar ook de prachtige catalaanse film Herois - Heroes (2010) (trailer) op staat, een film dat een nostalgische kijk biedt op een jeugd in de eighties en eigenlijk ook in mijn top 100 hoort. Zie mijn commentaar bij die film. Ik zag die film pas toen ik het lijstje klaar had.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Daar zijn ze dan, de tien toppers .

Wie trouwens een minimale kennis van de repressie onder Franco wil opdoen kan ik ten zeerste aanraden om of het waargebeurde "Las 13 Rosas" (#4) of het realistische "La Voz Dormida (#13) te bekijken. Of allebei natuurlijk. Verplichte kost qua Spaanse geschiedenisfilms.

Het zijn allemaal bijzondere films vandaag, voor liefhebbers van retro-scifi is nr. 9 een aanrader, en op nr. 6 de film die in Spanje als beste film bekend staat maar op MM weinig aandacht krijgt.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Zes films gezien in de top 10 van arno74 met als absolute uitschieter Mientras Duermes .

Deze zou bij mij waarschijnlijk op nummer 1 staan

Verder valt er voor mij nog wel het een en ander te bekijken uit Arno's lijstje.

In ieder geval bedankt voor jouw bijdrage in dit topic arno74

Ik wil t.z.t. met een lijst komen met voor mij de beste films uit Rusland, voormalige Sovjet Unie maar voorlopig nog even niet. Ik moet nog te veel Russische films bekijken of wel herzien.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Dank voor de lijst, hoewel onze smaken denk ik niet heel veel overlappen toch weer wat tips opgedaan. Ik weet niet of het klopt, maar ik heb het idee dat de Goya’s over het algemeen aan betere, breder gewaardeerde films worden toegekend, dan menig andere nationale filmprijs. Die heb ik ook toch wel een paar keer aangevinkt.

Mijn vijf tips:

Op nummer 1, een Spaanse film, die door censuur en politieke strubbelingen niet als Spaans te boek staat, omdat er gaan Spaans geld in zit. Sowieso een regisseur die nog helemaal een blinde vlek voor je vormt: Fernando Arrabals Viva la Muerte (1971) !!! Wordt vergeleken met het universum van Jodorowsky. Hét trauma van Spanje samengebald in even visionaire als bizarre cinema. Even quoten uit de users bij de film, omdat ik er zelf geen bericht achter liet:

Schitterende, zéér fascinerende, intrigerende hallucinante trip van Arrabal, waarmee mijn behoefte aan bizar surrealistische beelden helemaal bevredigd kan worden.
heel rare en smerige film.
Ik had af en toe het gevoel een zeer verknipte 8½ aan het kijken te zijn. […...]memorabel
Mix van politiek, sadisme, veel Freud, veel jeugdherinneringen, perverse fantasieën, wraakmotieven, oedipuscomplexen, angst voor vrouwen, rouwverwerking, trauma's en wat al niet meer. Al die thema's gepropt een film die vreemd en bijzonder is.

En dan uit de recente titels:

2. Animals (2012) van Marcal Fores. Even quoten uit mijn eigen bericht: “Er zijn best wel wat users die dit heel erg gaan waarderen: zij die van Japanse coming-of-age films houden (tikkie bizar, tikkie traag, maar gewoon prettig gestoord), zij die van prikkelende fantasy houden (niet per sé zijnde The Hobbit - maar ja, dit ís die Martin Freeman), zij die denken dat ze alle films over met seksualiteit worstelende tieners wel gezien hebben etc etc.”

3. Sueño y Silencio (2012) van Jaime Rosales. Dit is waarschijnlijk iets te abstract en traag voor jouw smaak, maar dat ongedefinieerde sfeertje – ik hou er wel van! Ik vind het een paar typisch Spaanse elementen bevatten: landerig, warm sfeertje, politieke ondertoon, een eigen filmische stijl, …

4. Història de la Meva Mort (2013) van Albert Serra. Nog een Spaanse naam die niet op je radar staat. Gewaardeerd in internationale filmkringen, maar in Spanje waarschijnlijk volslagen onbekend en wellicht onbemind. Compromisloze eigen stijl. Langzaam, idiosyncratisch, maar ontroerend door de combinatie van persoonlijk verval en eigentijds individualisme. Als je me nog kunt volgen. De plagerige “anti”-cinema van Albert Serra is zeker niet voor iedereen, maar ik zou er in elk geval ooit iets van kijken – gewoon, omdat “het moet”.

5. En als uitsmijter: Marcelino Pan y Vino (1955) . Hier kun je dus niet omheen. Geweldig en het liedje zing je vijf jaar later nog mee!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

arno74 hartelijk dank voor deze mooi gepresenteerde lijst Ik heb veel tips opgedaan en zal de lijst zeker nog vaak gebruiken.

Van je toptien heb ik er 5 gezien, die ik allen sterk vond. De nummer 1 zou ook de mijne zijn. Geweldige film met een prachtige boodschap.

Mijn tips:

El Lobo (2004)

Spannende film met Eduardo Noriega over een infiltrant bij de ETA.

La Balsa de Piedra (2002)

Film van nota bene een Nederlandse regisseur. Heel absurd en ik heb me er wel mee vermaakt.

Tempus Fugit (2003)

Luchtige SF-comedy. Leuk voor tussendoor.

Morir en San Hilario (2005)

Ook leuk voor tussendoor.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

3 vandaag gezien, en in totaal 30

films als cria cuervos, eva en sleep tight had ik al lang moeten zien, maar het is er nog steeds niet van gekomen

tips zijn leuk maar lastig

Intacto (2001) is een aardig cult-filmpje dat je wel zou kunnen liggen

Tren de Sombras (1997) is van een belangrijke regisseur die nog niet aan bod is geweest. Had dit jaar ook een nieuwe film in Locarno. En la Ciudad de Sylvia (2007) zal je waarschijnlijk iets beter liggen, maar vond ik persoonlijk dan weer net iets minder interessant.

La Semana del Asesino (1972) nog een aanrader in de categorie klassieke cult die breder gezien kan worden. Echte cultliefhebbers houden natuurlijk ook van een Jess Franco of Amando de Ossorio, maar die zal ik je niet aanraden. Noem ze alleen even voor een volledig overzicht van de grote Spaanse namen

John Milton

• 24222 berichten
  • 13387 stemmen

Heel erg bedankt inderdaad arno74

Nummer 1 en 2 zijn inderdaad niet heel verrassend, maar daarom niet minder goed gekozen. Ik zal beide ook zeker nog (meermaals denk ik) herzien. Pan heb ik vermoedelijk al een keer of 3-4 gezien. Beehive helaas pas één keer. The Others sinds een paar jaar na release niet meer gezien, is ook wel weer eens tijd. Ik had van de top tien alleen de nummers 1,2,3 gezien. Cria Cuervos en Magical Girl stonden al hoog op de watchlist. Verder weer paar mooie tips, als historicus ben ik ook naar die dertien roosjes erg benieuwd

Arno74's Top 100 of Spanish Films, de complete lijst op Icheckmovies. (loop hem even na of ik geen fouten heb gemaakt, iemand anders ziet dat eerder)

Mijn eindscore is 14/100. Niet geweldig, maar ik schaam me er ook weer niet voor. Zal wel beetje middenmoot zijn?

Ik blijk weinig tips te kunnen bedenken. Alles wat me te binnen schiet blijkt Mexico of Argentinië te zijn. Maar dat kwam later ooit nog een keer, toch?

Flat Eric

• 6443 berichten
  • 1026 stemmen

Door de heldere korte beschrijvingen in hapklare brokjes per dag heb ik weer heel wat leuke kijktips opgedaan, dank arno74 !

Pan's lab. , The Others en Mientras Duermes gezien. Van die laatste best wel slapeloze nachten gehad, brrr. En als die zolang in mijn hoofd blijft spoken is het een blijvertje!

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Gorka Verdugo. Die film wil ik ook graag zien.

4.0* - Cría Cuervos

3.5* - El Espíritu de la Colmena

3.5* - El Laberinto del Fauno

3.0* - The Others

De Ana Torrent films zijn erg fijn. Wel een beetje jammer van weer zo'n Engelstalige film, op nummer drie nota bene. Maar begrijp wel dat het overzichtelijk is om het eerste productieland aan te houden. Mijn verdere exploratie van de Spaanse cinema ligt meer bij regisseurs als Guerín, Serra en Portabella, maar heb toch een aantal films kunnen noteren. Bedankt voor de lijst!

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3566 stemmen

32/100

Caótica Ana (2007) komt als eerste aan de beurt

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Allereerst Arno bedankt voor het werk dat in de lijst is gestoken. Met plezier heb ik het topic weer gevolgd de afgelopen weken. De eindafrekening is een totaalscore van 62/100 en uiteraard een aantal titels voor de kijklijst.

Een tiplijst van mijn kant:

Indien ik een lijst op zou stellen levert dit flink wat noteringen op voor de films van Carlos Saura. Uiteraard zijn we er een aantal tegengekomen. Favorieten van mij zijn dan La Caza en de Flamenco trilogie met vooral Carmen en Bodas de sangre. Ook El Jardín de las Delicias en La Prima Angélica hadden een top 100 nog zeker gehaald.

De combinatie van absurde humor en thriller of horror van Álex de la Iglesia ligt mij meestal wel goed. De soort van perfecte moord in Crimen Ferpecto is dan weer mijn favoriet van deze regisseur.

Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto scoort hier op MM niet zo bijzonder, maar dit is een van mijn favoriete Spaanse thrillers. Een goed tempo, met voldoende twists en onwikkelingen. Een vrouw in de hoofdrol vind ik ook altijd wel fijn in dit soort films.

Een film die zeker niet iedereen zal liggen, het is ter referentie te scharen onder de noemer "slow cinema" of "contemplatief" (maar ik ben niet echt liefhebber van die termen), is La Soledad. Een film die de tijd neemt om alledaagse handelingen en gesprekken te tonen en langzaam de invloed van een ingrijpende gebeurtenis blootlegt. De stijl kenmerkt zich door statische shots binnen strakke kaders in combinatie met splits-screens.

Mijn meest aventuurlijke tip is een film zonder notering op deze site; Canciones para después de una guerra. Hoewel niet de beste is dit zeker de meest opmerkelijke Spaanse film die ik ken. De film bestaat uit een collectie van (archief)beelden uit het Franco-tijdperk en deze zijn voorzien van volksliedjes ter begeleiding. Hiermee wordt een satirisch effect bewerkstelligd. De film werd pas na de dood van Franco uitgebracht, maar was al een aantal jaren eerder gemaakt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Straka schreef:

Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto scoort hier op MM niet zo bijzonder, maar dit is een van mijn favoriete Spaanse thrillers. Een goed tempo, met voldoende twists en onwikkelingen. Een vrouw in de hoofdrol vind ik ook altijd wel fijn in dit soort films.

Dat zou best in arno74's straatje kunnen liggen. Ik vond het een verschrikking, nog steeds de slechtste Spaanse films die ik zag. Destijds in de Tiger competitie op het IFFR.

Ik zag vandaag 4/10 dus kom totaal op 34/100, wat ik wel ongeveer ingeschat had vooraf. El Espiritu de la Colmena niet heel lang geleden herzien en toen beviel-ie al beter, maar nog lang niet zo goed als menigeen hem vindt. Ik zag 4 op 5 uit de Top 5, dus misschien moet nummer 4 maar mijn eerste project worden. Nog niet naar de beschikbaarheid gekeken.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

(quote)
Dat zou best in arno74's straatje kunnen liggen. Ik vond het een verschrikking, nog steeds de slechtste Spaanse films die ik zag. Destijds in de Tiger competitie op het IFFR.
Het is inderdaad niet de meest bijzondere film, maar de elementen vielen voor mij goed op z'n plaats.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Prachtig werk arno. Ik zal niet meteen gebruik maken van de tips, maar ik zal zeker in de toekomst je lijst nog kunnen gebruiken, dus bedankt. Denk dat ik voorlopig meer kan doen met het berichtje dat je me onlangs ehbt gestuurd.

Kijk al uit naar je Latijns-Amerikaanse lijst, aangezien dat een regio is waar ik me in wil verdiepen (zelf).

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Bedankt allemaal voor de tips, zitten zeer interessante tussen. Ik zal morgen wat uitgebreider daarop reageren. Als iemand anders nog tips heeft zie ik ze graag

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Tweede helft. Leuk om Caótica Ana zo hoog aan te treffen.

01. 3,0* - El Laberinto del Fauno (2006)

03. 3,5* - The Others (2001)

07. 3,0* - Mientras Duermes (2011)

09. 4,0* - Eva (2011)

11. 3,5* - My Life without Me (2003)

12. 3,5* - Mar Adentro (2004)

14. 5,0* - Caótica Ana (2007)

15. 3,0* - Celda 211 (2009)

17. 3,0* - El Orfanato (2007)

21. 3,5* - Tesis (1996)

24. 2,0* - Frágiles (2005)

31. 3,5* - Abre los Ojos (1997)

40. 3,5* - The Machinist (2004)

48. 3,0* - Lo Imposible (2012)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.