- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (TOP 100 van oubollige TV-series / Dievegge)
De top 100 van... (TOP 100 van oubollige TV-series / Dievegge)
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Kijken hoeveel zin ik heb, maar naar potentieel gezien is het waarschijnlijk interessanter als ik een Hong Kong lijst doe.
Zat daar bij jou ook aan te denken ja.
Net als bij jeroentjuhhhhh moderne pulp/cult, iemand als dutchtuga 80s. Zie wel potentieel voor een paar mooie thema-toplijsten.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
In 1996 gezicht ik voor het eerst een volledig IFFR. Met een passe-partout, geen drukte geen kaartjes. Het was in die periode dat ik recente Japanse cinema ontdekte en gelijk waardeerde. Wat ik aan Japanse films kende en zag in het filmhuis waren toch voornamelijk klassiekers, ik denk dat De Ballade van Narayama de eerste was die ik zag. En Rashomon, dat soort werk. Naast het IFFR zag je nooit een Japanners, net als nu was een release in de theaters een zeldzaamheid. Zo dook Tokyo Eyes van Jean-Pierre Limosin in 1998 ineens 'zomaar' op. Gewoon in de filmhuizen. Ik werkte in die tijd als vrijwilliger bij Movie W in Wageningen en daar waren een heleboel enthousiastelingen als het om Japanse films ging. Tokyo Eyes werd een lokale favoriet. Ik denk dat mede door die herinnering mijn herinnering aan Tokyo Eyes zo gekleurd positief is, al vond ik het gewoon ook een hele leuke film. Een film, zoals veel van die kleinschalige Japanse drama' tjes. Waarschijnlijk zeker niet beter of compacter, maar in mijn herinnering dus gekoppeld aan de periode dat ik 'm zag.
Kijk, dit zijn nou leuke anekdotes. Zo'n tien (8) jaar later heb ik nog een tijdje voor Movie W vrijwilligerswerk gedaan trouwens. Maar dat wist je misschien al Toen was men daar helemaal lyrisch over "die lange film" (Satantango).
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Fijne update weer. Tot nu toe bijna de helft gezien en een hoop titels die ik graag wil zien, maar ook een leuke tip als Tokyo Eyes. Vele titels zullen ook in mijn ingeleverde toplijst voor de MM top-1000 zijn te vinden, al zie ik dat ik enkele klinkende namen toch niet heb opgenomen. Dacht even dat de still van Burst City uit Crazy Thunder Road afkomstig was, maar na opzoeken blijkt het toch echt Burst City te zijn
The Youth Killer is in Japan zelfs op blu-ray uitgegeven, maar voor ondertiteling moet je downloaden. Die andere Hasegawa (The Man Who Stole the Sun) moet ik nog steeds zien, ook weer met de ondergewaardeerde Kei Satô, de Susumu Terajima van(af) de jaren 60 Er zijn zoveel te gekke Japanse acteurs. Renji Ishibashi is ook zo'n geweldige kop die in recente films vooral de rol van perverse yakuzabaas lijkt te hebben, maar die ik de laatste tijd in veel jaren 60 en 70 films in geinige bijrolletjes tegenkom.
Klikbare stills zoals arno74 voorstelde zouden wel een erg fijne verbetering zijn! Vind het echter juist fijn dat de stills in hun originele aspect ratio staan, zegt ook meteen wat over de film en vind het ook zeker niet lelijk (alleen staan tussen sommige nu nog geen enter). Het croppen laten we inderdaad aan Onderhond over Verder heb ik de nieuwste reacties onderaan en zie ik dus een verkeerde volgorde, maar dit vind ik verder niet zo'n probleem. Voor de rest lees ik te veel gezeur over groepjes, kliekjes en elitaire lijsten. Op MusicMeter worden dit soort lijsten inderdaad met regelmaat gepresenteerd. Ik vind zo'n output van één persoon juist wel eens fijn, vooral omdat er duidelijk veel aandacht aan is besteed, wat je met lijsten door meerdere gebruikers niet zult krijgen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Dank, dat van die witregels wel niet snap ik ook niet helemaal. Ligt ook een beetje aan het scherm lijkt wel. Maar dat vind ik nu even minor. Films met Renji Ishibashi komen er nog genoeg - twijfel er alleen even aan of hij ook wel eens in beeld te zien zal zijn.
edit: dat van die witregels is opgelost - bleek alleen bij deze post inderdaad een verschil tussen een harde en zachte ENTER (of zoiets)
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Nu zit in ieder geval wel overal een witregel tussen
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Renji Ishibashi is ook zo'n geweldige kop die in recente films vooral de rol van perverse yakuzabaas lijkt te hebben,
Er is er zo nog eentje, nog iets ouder zelfs. Altijd geweldig om dat soort oude mannetje in compleet geflipte rolletjes te zien opdraven
edit: die in die rechterbovenhoek is het. Iemand die z'n naam kent?
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Er is er zo nog eentje, nog iets ouder zelfs. Altijd geweldig om dat soort oude mannetje in compleet geflipte rolletjes te zien opdraven
edit: die in die rechterbovenhoek is het. Iemand die z'n naam kent?
Je bedoelt degene naast Terajima? Die lijkt me toch zeker te jong...
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Rechterbovenhoek! Terajima staat links Die vol schmink dus. Mondhoeken hangen meestal omlaag en dag snorretje heeft hij normaal ook geloof ik.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Weet het zo niet, maar heb die wel vaker gezien, ja. Jun Kunimura is net als Renji Ishibashi zo'n figuur die je overal tegenkomt in min of meer dezelfde rollen. Kunimura zien we geloof ik vrijdag prominent in een still terug... [/tromgeroffel]
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Akaji Maro (zat ook in City of Lost Souls! Echt een dijk van een kop heeft die kerel
Wie ook goed op weg is, is Naoto Takenaka. Ongelofelijk wat die vent al allemaal gedaan heeft in z'n carriere. Kan ook niet weird genoeg zijn, maar draait ook regelmatig mee is gewone blockbusters én heeft een hoop stemmenwerk gedaan in hoog aangeschreven animes. Zijn zo van die figuren
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Akaji Maro (zat ook in City of Lost Souls! Echt een dijk van een kop heeft die kerel
Heb hem ook als Butoh-speler zien langskomen in een docu volgens mij. Niet gek met zo'n hoofd
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Rechterbovenhoek! Terajima staat links Die vol schmink dus. Mondhoeken hangen meestal omlaag en dag snorretje heeft hij normaal ook geloof ik.
Links en rechts uit elkaar houden is blijkbaar lastig voor mij Ook weer een bekende ja. Een snelle blik op zijn filmografie laat al veel mooi werk zien. Hij speelt toevallig ook in de film die ik vanavond wil gaan zien en waar zijn zoon de regisseur van is en de andere zoon ook in acteert.
Jun Kunimura is ook top inderdaad. Probeer ook maar eens een redelijk recente Japanse film zonder Tomorowo Taguchi te vinden
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Weird filmpje is dat, wel de moeite
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Wel zin in, in de regisseur heb ik ook veel vertrouwen. De opvolger is er inmiddels ook al, staat nog niet op MM.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
8/30 gezien. Heel weinig dus. Ik vind dat vreemd (heb er toch zo'n 500 Japanse films opzitten). Leuke tiplijst dus. Maar als toplijst vrees ik dat ik hier word ge-Rosenbaum'd. Ik zou op elk moment van de dag kiezen voor de twee andere films uit de samoerai Criterion box. Die zijn stukken beter! Verder snap ik niet waarom een film als Seven Samurai het niet haalt en waarom Kobayashi's meesterwerken worden gepasseerd (als ik je opmerkingen moet geloven). Maar dan is er wel plaats voor een Kaji-light (Wandering Ginza Butterfly, leuke film verder hoor) en voor een film als Jigoku, die alleen in de laatste acte te pruimen is.
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
Erg fijn om wat tips op te doen
Op MUBI vind je wel meer zulke lijstjes, dus waarom niet op MM.....
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Dat is geen gezeur (waarom is dat nu weer gezeur??), maar gewoon een hele eerlijke constatering. 20 dagen hangen aan de opinielijst van 1 user is te veel van het goede. Wees nu eerlijk.
Het is gezeur omdat mensen klagen over iets wat ze zelf opzoeken en waarin ze een keuze kunnen maken om er wel of niet aan deel te nemen. Het komt eerder kleinzielig en op je pik getrapt over (geen idee waarom trouwens) dan dat het iets bijdraagt. Ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom dit niet bevorderlijk voor de site/het forum zou zijn. Van 150.000 (waarvan het merendeel niet actief is, laat staan aan het forum deelneemt) gebruikers die samen in een topic hun random lijstjes droppen word je zeker veel wijzer? Zolang er reacties op de lijst blijven komen en er enige discussie plaatsvindt lijkt me dit alleen maar toe te juichen.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Het komt eerder kleinzielig en op je pik getrapt over (geen idee waarom trouwens) dan dat het iets bijdraagt. Ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom dit niet bevorderlijk voor de site/het forum zou zijn.
Als dit je (over)reactie is op kritiek op dit topic dan zit je alleen maar het "elitaire status" (voorzover aanwezig) te voeden... Wie voelt zich hier op z'n pik getrapt?
Ramon K's opmerking ("20 dagen hangen aan de opinielijst van 1 user is te veel van het goede. Wees nu eerlijk.") lijkt me zoals hij zegt "een hele eerlijke constatering".
Het lijkt me heel normaal dat mensen hun mening geven, en lijkt me niet normaal dat die als "kleinzerig" worden afgedaan, of je andermans mening nu leuk vindt of niet.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ik zie echt het probleem niet. Zeker wanneer de user toch wel bekend staat enige kennis van onderwerp te hebben. Wanneer we bij topics als Onderhond's 50 beste Westerns komen dan is het wellicht tijd om de stekker eruit te trekken, maar ik vind dit een erg fijn initiatief.
Verder: aangezien de opzet met kappeuter is gebeurd neem ik aan dat de mods in ieder geval geen enkel probleem hebben met topics als deze. En ik vermoed dat McSavah het vooral wat jammer vindt dat de discussie rond het wel/niet thuishoren van dit soort topics in dit topic zelf gebeurt. Daar zijn allicht betere plaatsen voor.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
En ik vermoed dat McSavah het vooral wat jammer vindt dat de discussie rond het wel/niet thuishoren van dit soort topics in dit topic zelf gebeurt. Daar zijn allicht betere plaatsen voor.
Exact ook dit, discussie hierover kan beter in bijvoorbeeld 'Het grote opmerkingen / feedback topic' of 'Forumvervuiling' Dit leidt alleen maar af van MR's bedoelingen en vind sommige opmerkingen aan de onbeschofte kant richting MR. Ga je eerst mee in de discussie rondom de inhoud van de lijst (wat dus prima is) en zeg je daarna "20 dagen hangen aan de opinielijst van 1 user is te veel van het goede. Wees nu eerlijk." Als je een lijst op een dergelijke manier wilt presenteren, met dus een mooie look en toelichting op enkele keuzes, en een discussie rondom de lijst wilt laten plaatsvinden, kan je die niet in een dag plaatsen, dan zijn daar gewoon meerdere dagen/weken voor nodig. Zie niet waarom dat te veel van het goede zou zijn? Tenzij er sprake is van enige wrok?
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Toffe stills. Zin om Hell en Blind Beast te gaan zien. Sowieso stonden Masumura en soortgelijke namen al hoog op de lijst om meer van te zien.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Zeven van de dertig gezien. Tokyo Eyes gaat ook bij mij op de kijklijst, lijkt me interessant! Die still van Adrift in Tokyo is overigens ook intrigerend.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb daar eerlijk gezegd ook niet aan gedacht, om een ander topic te zoeken. Ik heb mijn punt gemaakt, mijn laatste bericht verwijderd, de lucht is zuiver, de vogeltjes fluiten en het leven gaat door. Have fun!
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Die still van Adrift in Tokyo is overigens ook intrigerend.
Daruma dolls zijn tof
Tenten is binnen de gezapige Japanse films best een aanrader ja, zal je vast wel smaken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Tokyo Eyes vond ik dan weer niet zo heel bijzonder. Gewoon wel aangenaam. Maar ik zou 'm eigenlijk nog weleens terug willen zien. Volgens mij destijds gehuurd bij de cinematheek in Eindhoven. Ik denk zelfs op VHS. Van een Franse regisseur trouwens.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Daruma dolls zijn tof .
Vooral Miike's nieuwste zien dan (althans, "nieuwste", degene die het laatst met subs is uitgekomen). Die intro moet je dan wel liggen vermoed ik
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Binnenkort weer naar Japan, maar zo'n pop koop ik dus nooit na het zien van die film
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Vooral Miike's nieuwste zien dan (althans, "nieuwste", degene die het laatst met subs is uitgekomen). Die intro moet je dan wel liggen vermoed ik
Staat al klaar en wordt binnenkort vast gezien (als ik weer wat tijd vrij ga maken voor films tenminste). Hopelijk durf ik daarna nog die Daruma die op mijn bureau staat aan te kijken
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Voor mij nog steeds een boeiend topic dit! Acht van 20 gezien en van de 12 ongezien zitten er wel een paar bij die ik op mijn lijstje ga zetten (en die ik anders nooit had gevonden).
Tokyo Eyes gaat ook bij mij op de kijklijst, lijkt me interessant! Die still van Adrift in Tokyo is overigens ook intrigerend.
Volgens mij vind je beide films best te pruimen. Tenten is heerlijk droog!
Zero Focus is inderdaad misschien wel een vreemde eend in zijn tijdperk. Zeker geen typische new wave filmer die Nomura. Baggerman is denk ik hier op de site de grootste fan van de man. Hij past meer in de klassieke narratieve filmers, niet voor niets vaak de Japanse Hitchcock genoemd. Duidelijk spanning gedreven plot. Maar in zijn aanpak, stijl en tikje amorele thema's is hij dan paradoxaal wel typisch iemand van zijn tijd. Zo zal Imamura redelijk dicht bij hem staan, maar de klassieke (commerciële) filmer als Yamada evengoed. Het is in elk geval iemand die in de Kinema Junpo lijst heel vaak voorkomt, maar dan vooral met zijn films uit de Jaren 70, Village of Eight Gravestones en Castle of Sand. In die zin is hij dan weer helemaal niet new-wave.
zwart-wit jaren 60 is al snel 'new wave' in gedachte... Chabrol is overigens ook Hitchcock én new wave Ik zal het gaan zien! ... het is dus meer het gevoel dat ik bij de dvd en de titel heb, dan dat ik me echt al heel erg in de film heb verdiept
Nog even op Nomura terugkomend, Ik vind hem niet echt 'New Wave', al moet ik zeggen dat de overeenkomst met Chabrol wel weer klopt. Ik ben het eens met MR dat hij een klassieke narratieve filmer is. Yamada staat dichter bij hem dan Imamura (al is Kikichu wel Imamura-achtig, maar dat kan ook komen door de aanwezigheid van Ken Ogata in die film!). Zelf mag ik graag Nomura's films zien, al is zijn muziekgebruik wel wat pathetisch. Ze zijn best onderhoudend en nemen je vaak door heel Japan in allerlei seizoenen. Het 'thriller' aspect in zijn films zijn meer gestoeld op why-did-he-do-it?'s dan 'who-did-it?'s en proberen vaak een (sociale) verklaring te geven voor de motieven van dader(s), die nooit zwartwit slecht zijn. Toch is Nomura ook geen 'linkse' filmer als Shindô, Imai of Yamamoto. Meer een buitenbeentje dus.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Post rangorde 3 van 20 (#256-#270)
(helaas nog niet de tijd gehad om aanklikbare linkjes te maken)
https://c1.staticflickr.com/1/381/18608939690_2944ff1dce_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/540/18610472909_0a2b375c8f_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/334/18610473879_5acef57289_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/485/18608884878_5af411725b_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/497/18791641102_485d22242e_z.jpg
https://c4.staticflickr.com/4/3869/18804850926_161a6a5274_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/331/18796671095_bdc13d0f00_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/344/18608942910_2e3e88e7a8_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/277/18610477369_43d0d33bd4_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/258/18608889878_e0507efcfa_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/348/18174045214_09a8693a82_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/284/18610479829_b002a12a6e_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/316/18796675795_689b2818ca_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/360/18791647312_2784d13ff4_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/491/18176011303_8a7267a824_z.jpg
Ook in deze update is wel zichtbaar dat de Jaren 60 voor mij de belangrijkste periode zijn in de Japanse cinema.