Carmen (1983)

Spanje
Muziek / Drama

geregisseerd door Carlos Saura
met Antonio Gades, Laura del Sol en Cristina Hoyos

Een groep flamenco dansers repeteert het beroemde Carmen van Prosper Merimee. Antonio (de choreograaf) wordt verliefd op Carmen (de sterdanseres). Hun verhaal begint synchroon te lopen aan het stuk en langzaam zijn spel en realiteit niet meer van elkaar te onderscheiden.

zip
Dit is een van mijn favoriete films. Het is een prachtige afbeelding van de moderne Flamenco cultuur (Met Antonio Gades!!! de beste moderne flamenco danser sinds tijden, ik ben fan!). Ik hou van het minimalisme van de beelden in deze film. Alles is wit, groot, strak.
(dat steekt dan mooi af met de chaos van de dansers). Het knappe van dit script is dat het door elkaar loopt. Ze hebben de opera 'Carmen' in twee stukken gekapt en het eerste deel spelen(dansen) ze op toneel, het andere gebeurd in de omgeving van de dansers zelf. Daarom stopt het ook zo abrupt. Iedereen komt heel natuurlijk over,ookal zijn het in de eerste plaats dansers. En wat voor dansers! Ik kan zeggen (vermits ik zelf ook een beetje flamenco dans) dat het niveau onmenselijk hoog ligt. Wil je een goed introductie in de flamenco wereld, dan is deze film zeker aan te raden.

Ook een van mijn favoriete films, al moet ik toegeven dat de omstandigeheden waaronder ik hem voor het eerst zag daar zeker toe bijgedragen hebben. En ook de theaterversie die ik in 1988 vanaf rij 1 in Carre heb gezien met Antonio Gades, Cristina Hoyos en Paco de Lucia was echt een van de meest indrukwekkende dansvoorstellingen die ik ooit zag.

Ik was dan ook behoorlijk geschokt toen ik hoorde dat Antonio Gades 20 juli j.l.veel te jong is overleden aan kanker. Een trieste gebeurtenis die volgens mij geheel aan de Nederlandse media voorbij is gegaan. (zelfs de Filmkrant maakte geen melding)

FisherKing
???

zip
De Spaanse danser en choreograaf Antonio Gades is op 20 juli in zijn geboorteplaats Madrid overleden. Hij stierf in het ziekenhuis aan de gevolgen van kanker, aldus vrienden van de familie. Gades is 67 jaar geworden.

Gades (geboren als Antonio Esteve Rodenas) gold als een van de belangrijkste representanten van de klassieke Spaanse danskunst flamenco. Zijn debuut maakte hij als dertienjarige in het Circo Price, waar hij negen jaar in de groep van Pilar Lopez danste. Hij richtte veertig jaar geleden een eigen gezelschap op, waarmee hij overal ter wereld optrad en dat in 1999 werd ontbonden.

Gades was ook schilder en (film-)acteur. Geroemd werd hij om zijn rollen in films van Carlos Saura, zoals Bodas De Sangre (1981), Carmen (1983) en El Amor Brujo (1986). De overtuigde communist had eind vorig jaar nog een ontmoeting met de Cubaanse leider Fidel Castro, waarmee hij persoonlijk was bevriend.

Bron: ANP

avatar van Redlop
Welk gedram?

Hallo,ik ben al geruime tijd op zoek naar de FILM "carmen van carlos saura uit 1983.maar met nederlanstalige ondertiteling.Wie kan mij hierbij helpen?

avatar van egbert-Bos
Toen ik de film 10 jaar geleden kocht in de videotheek vondt ik de film wel aardig. na dat ik hem vanabvond weer eens heb terug gekeken kan ik niet anders zeggen dat deze film echt overweldigend goed is.

de prachtige flamenco scenes in deze film zijn werkelijk subliem. hoe subtiel komen de scenes uit de prachtige opera weer terug in een modern jasje en uiteindelijk overlopen naar een naar een weergaloos temperament vol einde die waardig is aan een tragedie als het oorsprokelijke opera verhaal.

Aardige dansfilm, maar het verhaal is wat mager.

gauke schreef:
Aardige dansfilm, maar het verhaal is wat mager.

het ballet was boeiend, echter het nevenplot over de choreograaf die verliefd werd op de veel jongere debutante, minder

avatar van 93.9
Carmen, check eens de Arthaus uitgave. Te koop voor 12,99 met NL ondertiteling!

avatar van arno74
Na Bodas de Sangre (1981) (3*) is dit de tweede in de trilogie, en eerlijk gezegd is het meer van hetzelfde, maar dan slechter. Waar je in het eerste deel als het ware naar een quasidocu kijkt waar flamencodansers een stuk voorbereiden, de film naar de uitvoering van dat stuk daadwerkelijk opbouwt om vervolgens als soort van bescheiden grand finale met dat stuk te eindigen, wordt hier aan precies hetzelfde verloop een fictief plot toegevoegd en wordt van de dansers verwacht dat ze óók kunnen acteren. En dat laatste gaat ze niet zo best af, Antonio Gades in het bijzonder.

Flamenco is expressie dus dat de dansers niet bekend staan om hun bescheidenheid mag best bekend zijn, in het eerste deel stoorde ik me daarom ook niet zo aan hun enorme ijdelheid, die wel bij flamenco past. Maar in dit tweede deel stroomt vooral Antonio Gades wat ijdelheid betreft wel enorm over... had je in het eerste deel nog bijzondere camerawerk en -standpunten, hier wordt dat vervangen door eindeloze close-ups van Gades. En uiteraard mag dan een scene waarin hij vrijwel volledig naakt is niet ontbreken, dieptepunt van zijn ijdelheid en van de film....

Een onherkenbare Carlos Saura, regisseur van talloze topfilms waaronder zijn meest bekende werk Cría Cuervos (1976) (4,5*), die hier op de automatische piloot een heel mager allesbehalve veeleisend werkje aflevert waarbij ik niet verder kom dan een kleine 2,5*. Met afstand zijn slechtste film. Wie twijfelt tussen deze bekijken (de bekendste uit de trilogie, maar zeker niet de beste) of het eerste deel bekijken kan zondermeer beter voor deel 1 kiezen.