Le Testament d'Orphée, ou Ne Me Demandez Pas Pourquoi! (1960)

Alternatieve titels: Le Testament d'Orphée | The Testament of Orpheus

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Jean Cocteau
met Jean Cocteau, Jean Marais en Jean-Pierre Léaud

Autobiografische en laatste film van de surrealist Jean Cocteau. Een 18e eeuwse dichter, Cocteau zelf, reist door de tijd op zoek naar goddelijke wijsheid. Hij ontmoet een wetenschapper die deuren opent naar nieuwe dimensies. De methode van de wetenschapper werkt echter alleen door het vermoorden van de dichter. De dichter komt terecht in een mysterieus land dat bewoont wordt door andere dichters, rechters, politie, motorrijders, zigeuners, Oedipus, een Sphinx en Minerva.

avatar van xgogax
Weinigen zullen er met mij eens zijn. Omdat ik Le Testament d'Orphée de beste film vind (beste van “the Orphic trilogy” over de onsterfelijkheid van kunst) van DE POËET. Onvergankelijk meesterwerk!

Ik voel me vereerd dat ik deze film mocht zien.

*****/*****

avatar van Alastor
Ik ben het met je eens.

Ontluikende filmervaring, filosofisch en tegelijk melancholiek.

avatar van xgogax
Wie deze film de moeite waard vond, moet ook zeker Vérités et Mensonges van Orson Welles zien. Die film is voor Orson Welles wat Le Testament d'Orphée is voor Jean Cocteau; Een soort van essay over z’n eigen werk en kust in het algemeen…

avatar van stephan73
Derde en laatste deel uit de Orphee trilogie en tevens de laatste film van Cocteau.
Ik denk dat ik dit de mooiste van de drie vindt, vooral omdat hij hier op bijna perfecte wijze droom en werkelijkheid door elkaar haalt en enorm speelt met tijd en ruimte. Ook het feit dat hij constant refereert naar zijn eigen werk (zowel film als zijn gedichten), maakt het zeer vervreemdend en daardoor prachtig.

Testament of Orpheus is een prachtige afsluiting van zowel een carrière als van een trilogie.

Meesterkje; echt heel goed

avatar van The One Ring
Net als bij Blood of a Poet had ik bij deze Cocteau het gevoel dat er het een en ander langs me heen ging. Ik heb maar een basale kennis van Griekse mythologie en daar wordt nu juist erg veel naar verwezen in deze film. Ook is het achteraf jammer dat ik niet eerst Orphee gekeken heb, want dit is (in tegenstelling tot wat de dvd-hoes mij deed vermoeden) toch echt een film die er op een bepaalde manier op voortborduurt. Wellicht moet ik Testament of Orpheus dan ook maar eens herkansen nadat ik Orphee zelf gezien heb.

Ondanks een gat in mijn kennis vond ik het een fascinerende film. Wellicht heb ik het verkeerd, maar Cocteau lijkt vooral zijn eigen rol als kunstenaar en ook een beetje zijn eigen belang te onderzoeken. Dit is met name interessant als er visueel iets mee gedaan wordt. Als filmer was Cocteau duidelijk briljant. Helaas zitten er ook wat erg langdradige stukken in. Zo'n dialoogscène in een soort van rechtbank begint geweldig, maar wordt te lang aangehouden. Dit in combinatie met een bepaalde onduidelijkheid zorgt ervoor dat ik er nog niet helemaal over uit ben over hoe briljant deze film is, maar het smaakt op een bepaalde manier wel naar mee. Ik zal Orphee zo snel mogelijk eens huren.

ik vond dit een hele hoop nonsens, zaken op film getoond omwille van de kunst ipv omwille vh verhaal...

avatar van Friac
Een erg fascinerende film die veel creativiteit verraadt. Het hoogdravende toontje en enkele langdradige scènes moet je er wel bijnemen en persoonlijk vond ik de film niet zo sterk als het prachtige Orphée. Maar het is een aparte filmervaring om een kunstenaar zichzelf te zien spelen in zijn laatste film, hierbij vergezeld van enkele mooie filmbeelden en sierlijke flarden muziek.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kan me toch wel vinden in de analyse van The One Ring, hoewel ik de meeste andere Cocteau films wél zag. Een zeer persoonlijk en daardoor wat hermetisch werkje. Een Derek Jarman/Matthew Barney avant-la-lettre.

Op zijn best zeer intrigerend in de surrealistische droomscènes, zoals met het paard bijvoorbeeld. Hier wordt ook de locatie (ik meende de Bauxiet mijnen in Les Alpilles in de Provence te herkennen) optimaal benut. Maar de praatscènes, met name die rechtbankscène zijn te statisch, lang uitgesponnen en daarmee niet overtuigend.

Dan geef ik toch de voorkeur aan Cocteau's creatieve rijkdom in zijn speelfilms boven die in dit testament over kunst, creatie en poëzie.

ghost next door
“I have sea foam in my veins, I understand the language of waves.”

Jean Cocteau probeert zich in zijn laatste film te verzoenen met de wereld door op zoek te gaan naar goddelijke wijsheid. Een intrigerend verhaal met een fantastische intro en een paar leuke cameo's voor onder andere Jean-Pierre Léaud, Brigitte Bardot, Charles Aznavour en Pablo Picasso (als Picasso in je film komt opdraven weet je dat je het gemaakt het). Jean Cocteau was een ware visionair en dichter.

Ik ben zeer benieuwd! Is er iemand die mij aan deze film kan helpen of weet hoe ik eraan kan komen?

avatar van timmienoelie
Cocteau sluit zijn trilogie (en carriere) af met een ode aan kunst, in het bijzonder aan de poëet, Jean Cocteau zelf. Je kan het pretentieus en zelfingenomen noemen (is ook helemaal waar), maar als je die spelbreker weglacht (Cocteau is ook niet vies van enige zelfspot), gaat een wereld vol cinematografische kunstjes (bij momenten gewoonweg prachtig om naar te kijken) voor je open en kan je genieten van het plezier en de liefde die afstraalt van dit unieke werkje, ook al is hij soms wat verwarrend. Dat is ook de reden waarom het meer narratieve, en meer op zichzelf staande, Orphée beter werkt, maar maakt het ook des te aantrekkelijker voor herzieningen.

Hoe dan ook, Jean Cocteau was een van de invloedrijkste cineasten (Le sang d'un poète!, moet ik dringend eens herzien). Ook bij zijn landgenoten van de Nouvelle Vague (wat een leuke verrassing ook in die eerste scène!) liet hij duidelijk indruk na.

Le Testament d'Orphée, ou Ne Me Demandez Pas Pourquoi is gewoon leuk!