La Belle et la Bête (1946)

Alternatieve titel: Beauty and the Beast

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Jean Cocteau
met Jean Marais, Josette Day en Mila Parély

Als een verdwaalde koopman bij een vreemd kasteel aankomt, plukt hij een roos. De eigenaar van dit kasteel, een half-mens, half-monster met magische krachten, staat dit niet toe en dreigt hem te doden, tenzij één van zijn dochters hem komt vervangen. Zijn jongste dochter offert zich op, maar zij ontdekt dat de kasteeleigenaar niet zo onmenselijk is als zijn uiterlijk suggereert.

avatar van Biosguru
Ik zie die menselijkheid van het monster ook niet zo... Hij verzucht de hele tijd Belle en brengt ontbijt op bed bij wijze van. Dat is het wel zon beetje. Maar wel een aantal prachtige beelden.

avatar van arno74
Over drie weken draait een nieuwe Franse variant van deze film in de Nederlandse bioscopen: Belle et la Bête (2014), met Vincent Cassel als beest en Léa Seydoux (La Vie d'Adéle) als Belle.

Toch iets meer van verwacht.

Gekeken nadat ik Gans' "versie" eerder dit jaar in de bioscoop zag. De film volgt hetzelfde originele verhaal, alleen dan een beetje ingekort zo lijkt het. Moest wel even zuchten in het begin toen ik het introductietekstje van Cocteau voorgeschoteld kreeg, dit soort handleidingen van de regisseur hoeven voor mij niet echt.

Het verhaal stelt nog steeds niet zo heel veel voor, ook het acteerwerk was iets te theatraal. Ik begrijp verder dat sommige mensen een broertje dood hebben aan CG, maar het beestenpak dat doorheen deze film hobbelt is toch ook niet meteen het hoogtepunt van maquillage en special effects.

Het was vooral uitkijken naar het fantasy gedeelte van deze film en dat had wisselend succes. Het is bij momenten sfeervol genoeg, maar toch had ik het nog iets weelderiger verwacht. De poster doet misschien ook op iets teveel hopen, dat soort visuele rijkdom komt jammer genoeg niet echt terug in de film zelf. Wel wat leuke en geslaagde effecten, maar dat komt allicht ook omdat het vaak erg donker oogt, dat maskeert toch net iets makkelijker.

Maar voor een oudje vond ik het nog best te doen. Vlot tempo en een sfeervol middenstuk, maar alles buiten het kasteel was iets teveel behang en niet echt van hoge kwaliteit.

kappeuter (moderator)
Maandag 9 februari te zien in Kriterion (Amsterdam)

avatar van Fonzzz002
Als kind was Disney’s Beauty and the Beast één van mijn favorieten films, en tot vandaag de dag is het één van de weinige jeugdfilms die ik nog steeds goed kan waarderen. Ik was pas achttien toen ik te weten kreeg dat het originele verhaal heel anders verloopt, daarom ben ik jarenlang nieuwsgierig geweest naar een adaptatie die dichter bij het originele verhaal zit. Het verhaal, zoals het hier verteld word, sloeg echter niet aan. Laat ik beginnen met de positieve dingen voordat ik inga op wat me niet bevallen is aan de film:

De zijpersonages zijn aardige personages. Deze kregen voldoende uitwerking waardoor ik het idee had ze te kennen, en wanneer ze zich bemoeien met het plot voelt het natuurlijk ipv geforceerd of geromantiseerd. Daarnaast komt de film komt uit de jaren veertig en om de sets & kostuums te waarderen is het belangrijk je te kunnen verplaatsen in het tijdperk. Hoewel sommige stukken wat nep aanvoelen en ik letterlijk de theaterstukken kon zien hangen is grotendeels van de film goed gemaakt voor zijn tijd. Het beest ziet er monsterlijk genoeg uit om serieus te nemen en ik vond met name de bos scenes mooi gefilmd. Voor mij houden echter de sterke punten vanaf hier op.

Het grootste probleem wat ik heb met de film zijn Belle en het Beest zelf. Deze twee personages gedragen zich meer als theaterpersonen die op zweverige manieren het hebben over wat ze voelen ipv daadwerkelijk hun emotie uitten. Hun performance komt daarom, voor mij, heel nep en houterig over. Geen van beide personages lijkt echt diepgang te hebben en hun liefde lijkt eerder te ontstaan uit eenzaamheid & verveling dan daadwerkelijk interactie met elkaar. Met name Belle lijkt zelden verrast te zijn door de bovennatuurlijke dingen die ze ziet, alsof het alledaagse bezigheden zijn.

Voor mij zit het verhaal technisch vol met plot-holes of onlogische aspecten. Om degene die me het meest stoorde te benoemen:
- De deal die Belle’s vader sluit met het beest voelt zwak. Het beest dreigt hem te doden indien hij zich niet aan zijn woord houdt, maar wat houd Belle’s vader tegen om niet terug te komen naar het kasteel? Het beest weet niet waar hij woont, hij achtervolgt Belle’s vader ook niet. Belle’s vader had niet perse terug hoeven gaan. Zelfs als hij bang was dat het beest hem zou komen opzoeken dan heeft hij, samen met zijn zoon & de vriend van zijn zoon, genoeg mankracht het beest te overwinnen. Een aanval op het kasteel was wat dat betreft geen verkeerd idee geweest.
- In Belle’s eerste nacht bij het beest beweert het beest lelijk te zijn maar een goed hart te hebben. Eh.. nee: als je een voorbijganger om het leven wilt brengen omdat hij één van je tientallen rozen uit de tuin plukt dan heb je geen goed hart. In de Disney versie hebben ze dit veranderd: daar is het binnendringen in het huis en zonder toestemming gebruik maken van zijn spullen hetgeen wat het beest boos maakt, wat logischer aanvoelt.
- Wanneer Belle één week naar huis gaat waarschuwt het beest dat hij zal sterven aan eenzaamheid als Belle niet op tijd terugkomt. Ik vind dit een zwakke en ongeloofwaardig plot element. Het zou beter werken als het beest zelfmoord zou plegen uit depressie, maar een spontane hartaanval krijgen als Belle één dag later is dan ze heeft gezegd voelt gewoon absurd. Niet alleen dat maar vlak nadat het beest ‘sterft’ kom Belle's broer eraan om het beest te vermoorden. Zou het niet dramatischer en logischer zijn als de broer verantwoordelijk was voor het beest zijn leed?
- Ik vind meerdere dingen mis het met einde. De reden dat de prins in een beest is veranderd is omdat “zijn ouders niet geloofden in magie en ze via hem de ouders wouden straffen”, wat als een zwak excuus overkomt als je kijkt naar hoeveel mensen er niet geloven in magie.
Het beest neemt de gedaante aan van de vriend van Belle’s broer, maar wanneer het beest vraagt “hield je van hem?” zegt Belle ja, terwijl in het begin duidelijk werd gezegd dat er geen spraken was van liefde vanaf haar kant. Ook zegt het beest “we gaan naar mijn koninkrijk”, wat de vraag doet opduiken: waar speelde het verhaal zich af en waarom zit hij niet gewoon in zijn koninkrijk? Je zou kunnen zeggen dat het onderdeel was van de vloek maar de film neemt nooit de tijd het uit te leggen.

Dit is niet de film die ik hoopte dat het zou zijn. Als je een groot liefhebber bent van ouderwetse sprookjesfilms is dit misschien iets om je in te verdiepen, maar voor mij heeft het niet gewerkt.

Bij hoge uitzondering is dit een film waarvan ik het jammer vind dat ie zwart-wit is opgenomen. Ik vermoed dat deze poëtische creatie van Cocteau beter tot zijn recht zou zijn gekomen met kleurrijke settings. Het is nu visueel best fraai, maar toch…
Door velen beschouwd als een meesterwerk, maar dat heb ik er eerlijk gezegd niet aan af gezien. Dat kan echter evengoed aan mij liggen.

avatar van Flavio
Mooie stijlvolle adaptatie van het bekende sprookje.
Cast is prima, met koele schoonheid Josette Day als Belle. Ik kwam er pas later achter dat Marais een dubbelrol speelde als Beest en Avenant, en hij weet voldoende dreiging mee te geven aan het Beest, dat tegelijk een tragisch figuur is. Als Avenant zou hij dan, in tegenstelling tot het Beest, een slecht hart moeten hebben, maar dat vond ik wel meevallen. Hij was hooguit een beetje een flierefluiter. Verder mogen de valse zussen genoemd worden, geweldige krengen, die tegen het einde nog suggereren Belle aan te geven bij de Kerk als zijnde heks.

De scenes op het betoverde kasteel zijn mooi. er was kennelijk weinig budget, maar dat wordt prima opgelost door de bewegende standbeelden en armen als kandelaars- simpel maar effectief. Een enkele scene was prachtig: als Belle in slow motion onder stemmige muziek het kasteel binnenstormt- schitterende scene, jammer dat er te weinig van dat soort momenten waren. Muziek viel verder op in positieve zin, vaak worden oudere films ontsierd door een erg aanwezige soundtrack, dat viel hier alleszins mee.

Het einde is wat plotseling en vereist enige affiniteit met de sprookjeslogica, echt duidelijk hoe de vork nou in de spreekwoordelijke steel zit werd het me niet.

avatar van Baggerman
Naar deze film was ik erg benieuwd, zeker in vergelijking met de versie Panna a Netvor van Juraj Herz, die ik erg goed vind.

Ook deze versie is fraai, zeker voor zijn leeftijd. Ik ben het wel met Fonzzz002 een dat het verhaal wel wat krakkemikkig is en de handelingen van de hoofdpersonen niet erg logisch overkomen. Een ander minpunt vond ik toch wel de af en toe erg aanwezige muzikale score. (Edit: grappig. Ik lees hieronder Flavio's totaal afwijkende mening hierover!).

Zelf had ik ook nog wel graag een wat betere afwikkeling van het plot willen zien zoals: wat gebeurt er met die nesten van zussen? Ook waren de rollen van sommige bijfiguren (de broer en zijn vriend?) onduidelijk en die hadden wat mij betreft wel mogen worden weggelaten. Maar wellicht zaten die ook in het originele sprookje?