La Belle et la Bête (1946)

Alternatieve titel: Beauty and the Beast

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Jean Cocteau
met Jean Marais, Josette Day en Mila Parély

Als een verdwaalde koopman bij een vreemd kasteel aankomt, plukt hij een roos. De eigenaar van dit kasteel, een half-mens, half-monster met magische krachten, staat dit niet toe en dreigt hem te doden, tenzij één van zijn dochters hem komt vervangen. Zijn jongste dochter offert zich op, maar zij ontdekt dat de kasteeleigenaar niet zo onmenselijk is als zijn uiterlijk suggereert.

gimli f
Zeker een fraaie film, deze klassieker van de filmende poëet Cocteau.

La Belle et la Bête is een inventieve adaptatie van het bekende sprookje, door Cocteau bewerkt tot een magische, surrealistische allegorie over leven, dood en de poëzie.
De film zette standaards in de wereld van de fantasie en is vooral berucht vanwege zijn visuele rijkdom. Vooral de scènes in het gotisch aandoende kasteel zijn schitterend surreëel en fantasierijk. Cocteau creëert pure magie door middel van inventief gebruik van licht, spiegels (zijn handelsmerk), rook en verbluffende special effects (zoals de de trap op zwevende Belle).

De veelzijdige artiest Cocteau laat ook in deze film, in iets mindere mate, zijn obsessie zien voor de dichter als Orpheus- een tragische ziel (in deze film het Beest), gedoemd tot een eeuwige zoektocht naar zijn geliefde (bij Cocteau de poëzie). De Dood (zijn “verleidster”) en de dichtkunst (“een religie zonder hoop”) waren de hoofdthema’s van Cocteau.
Zijn invloeden haalde hij uit het surrealisme, de psychoanalyse en het Katholicisme, terwijl in Orphée (1950) ook zijn avantgardisme en zijn opiumgebruik tot uiting komt. Zijn films zijn (zeker voor die tijd) gewaagd en met volledige artistieke vrijheid gemaakt.

La Belle et la Bête werd in een boek over Europese films een absolute must (“cultfilm”) voor cinefielen genoemd. Helemaal ongelijk hebben ze niet, maar persoonlijk vind ik Orphée pas écht een must voor de liefhebbers. Die film is veel beter, rijker, mystieker en gigantisch gelaagd, en ziet er visueel echt veel mooier uit (ondanks dat er slechts vier jaar tussen de films zit).

Dit magische sprookje krijgt ongeveer vier sterren van mij, en is net als Orphée het kijken waard.

Reinbo
Ongeloofijk dat nog maar 17 mensen gestemd hebben op tijdloze sprookje. 4*

avatar van fractalis
gimli f schreef:
Flink verhaal...

Mooi gesproken gimli! Wat de werkelijk prachtige cinematografie en dito mis-en-scene betreft kan ik niet anders dan het volledig met je eens zijn, echter vond het bekende verhaal verder toch redelijk slaapverwekkend. Is al wel weer een jaartje geleden moet ik er direct bij zeggen...Moet ik 'm binnenkort absoluut weer een kans geven, al was het alleen al omdat die Criterion release zo mooi is....

film_kaza
iedereen zegt iets goed. dan moet hij wel goed zijn.
ik zou hem wel willen zien.

@gimli f:
Ik had het niet beter kunnen verwoorden

film_kaza
Reinbo schreef:
Ongeloofijk dat nog maar 17 mensen gestemd hebben op tijdloze sprookje. 4*

Hoe is het jouw eigenlijk gelukt om deze gezien te krijgen? Ik heb aardig mijn best gedaan maar de meeste hadden nooit van deze film gehoord.

avatar van Ramon K
In UK en in US op dvd te krijgen (de Criterion is superieur). In Nederland zal de film wel te verkrijgen zijn bij zaken als Boudisque of Rodisc. Er is geen nl release!

avatar van Pieter Montana
Tja, weer zo'n gouden ouwe klassieker. Josette Day en Jean Marais en de rest v.d cast (die 2 heerlijke slechte zusters) leveren knappe rollen af. Het hele wereldje van Het Beest wordt erg mooi voorgesteld met het geweldige gebruik van kaarsen in de film. De film verveelde geen moment en werd naar het einde alleen maar mooier en beter.

4* met een grote kans op verhoging. Jammer dat zo weinig mensen deze film gezien hebben. Bestel die prachtige Criterion-Uitgave maar

avatar van Poisonthewell
Ik heb de BFI-uitgave die ook van uitstekende kwaliteit is. En Regio 2.

avatar van Wouters
Kan de criterionversie elk moment nu binnenkrijgen. Mijn vriendin wil deze ook heel graag zien. zeer benieuwd en veels te weinig stemmen hier

avatar van Vinokourov
Ik vond soms de Disney-versie beter .

avatar van danuz
Minder fantasierijk en lyrisch dan ik hoopte. Tevens mijn eerste Cocteau, en afgaande op gimli f's post hierboven (en hetgeen ik meer over hem las) vond ik dit een vrij ambtelijke verfilming. Afgezien van een paar magische scènes in het kasteel en mooie momenten met het beest, vond ik het vrij droogjes. Scènes in het dorp met de zussen konden me weinig boeien, die in de kasteeltuin daarentegen stukken meer. Geen slechte eerste kennismaking met deze filmpoëet, daarnietvan, maar imposant was het nou net niet. (Mooie poster trouwens.)

avatar van fappie
hoe kom ik aan deze flim? kan iemand me dat vertellen;)?

avatar van stephan73
Een visueel prachtig sprookje, van de hand van Jean Cocteau.
Naast de prachtige decors, effecten en kostuums valt ook het goede spel op van Jean Marais en Josette Day.
In vergelijking met de andere films van Cocteau (vooral de Orphee trilogie) is dit een zeer toegankelijk filmpje, maar net zoals de andere films boordevol poëzie.
Zeer mooi!

avatar van Elegy
Wat een prachtige decors, kostuums en effecten.
Zeker hierom het kijken al waard.

avatar van Drs. DAJA
Jean Cocteau weet dit schitterende verhaal in al haar glorie te vertellen. Ik was bijzonder gecharmeerd van de schitterende opbouw en de waanzinnige fantasie (ook in effecten) omtrent het kasteel. Het monster zier er geweldig uit en zijn ontwikkeling is bijzonder meeslepend. Ik heb in films weinig liefdesverhalen gezien die zo ongeloofelijk effectief uitpakken. Het is duidelijk waar de Disney-versie haar inspiratie vandaan heeft gehaald. La Belle et la Bête is een waanzinnige film. Een ongelooflijk sterke tragedie en één van de toppers binnen het fantasie-genre.

Misschien wel de beste pure fantasy-film aller tijden die ook aantoont dat armoede creatief maakt...stel je deze film in kleur voor en hij had uit de jaren '90 kunnen komen,terwijl de tsunami aan cgi-films van dit millennium niet onverdeeld moet worden toegejuichd.Vooral die truc met de armen uit de muur is tig-keer gekopieerd.
Kleinere minpuntjes zijn dat Day iets te oud is om helemaal te overtuigen als ingénue,Marais zijn teksten declameert alsof hij in een stuk van Corneille speelt en het lot van de bijfiguren op het eind onduidelijk blijft,en dat is iets waar ook de kleintjes op letten als ze een film zien.

avatar van Spetie
Best een mooie film dit over het alom bekende verhaal van Belle en het feest. Het verhaal kende ik natuurlijk al, maar toch was het wel aardig om te volgen. Wat me opviel is dat het beest hier erg goed neergezet en gespeeld wordt. Ook de make-up van het beest ziet er erg authentiek uit.

Verder werd ik vooral verrast door de overtuigende effecten, die zeker voor die tijd gewoon erg goed te noemen zijn. Het is op sommige momenten zeker een magisch sprookje, alleen werd ik er verder niet zo heel erg door geraakt. Maar een knap gemaakte film, dat moet ik toegeven.

avatar van Chuck Taylor
Eerste film van Cocteau voor mij en viel me toch wat tegen. Natuurlijk was ik vooral ge-enthousiasteerd door de hoge score hier..

Verhaal was me al bekend en weet wat er stond te wachten. Cocteau had ik in mijn hoofd als een surrealist die veel aandacht aan decor en kostuums schenkt; ook dit klopte. Maar daar leek het ook wel te eindigen. De film kent hele mooie effecten en details in het decor en de omgeving zijn steeds heel mooi uitgewerkt, evenals de kostuums van de karakters met natuurlijk la bête als hoogtepunt. Acteerwerk daarentegen was zeer matig en dan met name van la belle, die af en toe weg leek te dromen uit haar rol. Ook buiten dit alles weet Cocteau niets extra's toe te voegen en dat vond ik jammer.

Viel vies tegen. Het begin is chaotisch bij de openingscredits en er zat een irritant geluid bij het introductie tekstje. Het kan te maken hebben met de kwaliteit van de dvd, maar het was toch echt Criterion.

Ik was eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van de decors en effecten. Cocteau doet het met de middelen die hij heeft en het is ook nog maar 1946, maar het oogde soms wat simpel. Misschien kwam het doordat de decors wat wegvielen in het zwart-wit gebeuren. De sfeer die de film probeerde op te roepen kon me ook niet raken.

Acteerwerk was niet veel soeps bij sommigen, met name de rol van de vader. Marais speelde als beest een nogal dandy type, waardoor uitstraling ontbrak. De suffe creatie maakte het er ook niet beter op. De rol van Day maakte gelukkig nog een hoop goed, prachtige rol.

Deze film wordt beschouwd als een van de beste fantasyfilms ooit, maar helaas kan ik die mening niet delen. Het eenvoudige verhaal vol metaforen heeft uiteraard wel zijn charme en is al talloze malen verfilmd, echter in mijn beleving mistte de film enige magie dat essentieel is in dit genre.

avatar van otherfool
Sfeervol gebeuren, met een paar leuke typetjes en best een acceptabel beest. Het geheel doet wat kinderachtiger aan dan ik had gedacht (iets waar de openingstitels al voor 'waarschuwen') maar het verhaal rond de familie van Belle en haar keuze om bij het Beest te gaan wonen was animerend genoeg om geboeid te blijven kijken.

Helaas viel het slotkwartier wat tegen, ik verwachtte nog een behoorlijke showdown tussen het Beest en de burgerlui (zit dat soms in de tekenfilmversie?) en het plotsklapse einde kwam redelijk uit het niets. Desondanks genoeg moois gezien om de film aan te kunnen raden. Met name de slowmotion-beelden bij het binnentreden door Belle van het kasteel deden even de adem stokken.

3*.

avatar van movie acteurs
Mooie sfeervolle film. Regisseur Jean Cocteau nooit gekend, maar deze eerste kennismaking is aangenaam. Zelf moest ik er af en toe eventjes inkomen op een paar momenten. Opzet, decors, kostuums en make up, allemaal prachtig. Het beest zag er ook goed uit. Alleen heeft de film me niet een grootste indruk gegeven. Alhoewel het einde er zeer mooi uit zag. Er zit geen vrolijke pratende kaars, klok of theepot in. Wel Fantasy natuurlijk. Maar de Disney film me toch meer gefascineerd. Maar verder is dit zeker een goede film. 3,5.

avatar van LimeLou
Kan iemand mij vertellen hoe de films van Jean Cocteau zijn? Waar het zich mee onderscheid van anderen? Deze en zijn andere films interesseren me namelijk enorm

avatar van Katharina
Het begin vond ik echt geweldig, helemaal top. Maar de rest viel een beetje tegen. De tekenfilmversie heb ik echt al zoooo vaak gezien, en dit verhaal is echt een beetje anders. En ik vond het allemaal vrij snel gaan, de relatie tussen het beest en Belle had veel verder uitgediept kunnen worden.

avatar van LimeLou
De film focust zich denk ik ook meer op sfeer en beelden dan uitdieping van karakters.

Een zeer bekwame verfilming van het sprookje; met veel aandacht voor de huiver. Van de films die ik van deze schrijver ; dichter, tekenaar en cineast heb gezien is het voor mij wel een van de mindere. Maar het is een GROTE cineast dus het resultaat is gewoon zeer goed te noemen. Het is een film die het meer dan verdient gezien te worden maar wat mij betreft niet gelijk een aanrader.

avatar van John Milton
Prachtige sfeer en beelden, maar ik heb hem misschien niet op het juiste moment gekeken, kon mijn aandacht er niet echt bijhouden. Ik zal hem zeker nog eens bekijken, 3,5 ster met kans op verhoging dus.

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV > ARTE >20:15 uur

Aansluitend een docu over Jean Cocteau en acteur Jean Marais.

avatar van Biosguru
Vondt dit ook wat tegenvallen. Zeker als je hem vergelijkt met het veel sterker fantasy romantiek drama "A Matter of Life and Death" wat toevallig ook nog eens uit hetzelfde jaar komt. Of wat minder fantasy "Brief Encounter" een jaar eerder. Laat ik Hollywood er nog buiten... Er zitten wel een aantal prachtige beelden in. De rest van de film blijft alleen sterk achter bij de paar wow momenten. Dat het beest zijn oortjes plots omhoog gaan als hij een hert hoort was natuurlijk wel heel erg grappig

avatar van John Milton
Biosguru schreef:

Eens. Vond zowel Brief Encounter als A Matter of Life and Death sterker, maar ik heb van deze toch ook wel kunnen genieten, met name de sfeer en de beelden. Toch is hij wat minder sprankelend en vergeleken met die andere twee lijkt hij toch echt stukken ouder, gevoelsmatig in elk geval.