Lo and Behold, Reveries of the Connected World (2016)

Documentaire

geregisseerd door Werner Herzog
met Kevin Mitnick, Lucianne Walkowicz en Elon Musk

We gebruiken het allemaal iedere dag en zijn er afhankelijk van zonder dat we dit zelf door hebben. Zelden nemen we echter een stap terug om te kijken naar de eindeloze connecties en de toch wat angstaanjagende almacht van het internet. De Duitse documentairemaker Werner Herzog onderzoekt in deze documentaire onze steeds groeiende internetverbondenheid. Herzog komt in deze documentaire in contact met tal van verschillende personen gaande van pioniers van de technologische wereld zoals Elon Musk, Bob Kahn en Sebastian Thrun tot slachtoffers van radiatie van draadloze netwerken of van cyberpesten.

avatar van Verhoeven
YES, aangekocht door Periscoop Film. Erg benieuwd naar.

Vanaf 15 september in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van Biosguru
En mooi rap te zien ook!

avatar van Flitskikker
Ken Herzog niet, maar trailer ziet er interessant uit.

avatar van Donkerwoud
Flitskikker schreef:
Ken Herzog niet, maar trailer ziet er interessant uit.

Oh. Oh. Oh. *beschuldigend vingertje*

Nee hoor. Grapje.

avatar van John Milton
Interessante Herzog, die nochtans soms een klein beetje bijeengeraapt voelt. Dat zal met de aard van de materie te maken, maar ook met Herzog zelf. In losse hoofdstukken gaat Herzog bij verschillende mensen langs om antwoord te vinden op zijn vragen. Hierdoor krijgen we als kijker een hoop over het internet mee, zaken als het ontstaan, verworvenheden, eigenschappen, nadelen, invloed en toekomstvisies. Wat betekent die interconnectie, die immer uitdijende rol die het internet speelt nu voor ons mens zijn?

Het zakte in het midden even in, maar ik heb hem met veel interesse uitgekeken. Ik denk wel dat het scheelt als Herzog je een beetje ligt of dat je als kijker een bovengemiddelde interesse in de materie en dit soort vragen hebt. Over een maandje alweer een nieuwe Herzog met Into the Inferno (2016) op Netflix, maar ik wacht toch meer op Salt and Fire (2016). Wellicht in de tussentijd toch maar eens Queen of the Desert (2015) kijken, al schijnt die niet zo goed te zijn.

avatar van Biosguru
Leuk kijkvoer, maar het blijft knagen dat ieder onderwerp goed uitgediept 90 min. zou kunnen boeien. Alleen al AI is heel erg interessant. Zo is Musk een van de oprichters van een Non-Profit om de gevaren van AI onder de duim te houden. Dan is een korte quote over de gevaren van AI echt wat te makkelijk.

avatar van Solis
Helaas nergens in de buurt te bekijken, komt deze nog op Netflix?

Solis schreef:
Helaas nergens in de buurt te bekijken, komt deze nog op Netflix?
Dat denk ik wel, over een half jaartje ofzo.

Bélon
On the Internet, nobody knows you're a dog

Voor de rest zie de review van John Milton hierboven

Zeker vermakelijk maar inderdaad een beetje teveel een allegaartje met 10 hoofdstukken. Minste deel was echt het verhaal van het meisje dat een Porsche van pa leende en crashte of zo, dat werd nooit echt duidelijk, veel te weinig context.

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:
Dat denk ik wel, over een half jaartje ofzo.

Nu zelfs al.

Dat is idd snel! Misschien beklonken bij het Into the Inferno (2016) dealtje

avatar van Flitskikker
Bedankt voor de tip! Kan ik 'm nog zien voordat m'n Netflix-abonnement afloopt.

Helaas word ik meteen herinnerd aan de reden waaróm ik Netflix heb opgezegd: een amateuristische sjabloonvertaling eronder. Ik zal Periscoop Film eens vragen of hun versie ook nog uitkomt.

avatar van Verhoeven
Iedere regisseur die het MAGNUM OPUS van Wagner inzet - op Alain Robbe-Grillet na dan - verdient pluspunten. Ook hier weer twee keer treffend gebruikt. Alleen is het voor Herzog-repertoire een nogal conventionele documentaire geworden met korte hoofdstukjes die uitleg geven over de positieven en negatieve kanten van het internet. Wat mij betreft had Herzog zich gefocust op maximaal twee / drie onderwerpen. Dat stuk over de familie was overigens behoorlijk schokkend ...

Redelijk doc van Herzog.

Wat de structuur betreft, daar maakt Herzog volgens mij absoluut de juiste keuze. Ik zei het al eerder bij Honey Pupu, maar informatie op het web in niet zozeer gericht dan wel ruim. Zoek je iets op over onderwerp X krijg je 100 verschillende invalshoeken over dat onderwerp te zien. In dat opzicht het tegenovergestelde van encyclopedische kennis. Dat Herzog dan een hoop verschillende aspecten over het onderwerp "internet" behandelt is niet meer dan logisch te noemen.

Dat elk onderdeeltje wat summier is uitgewerkt, is dan weer jammer. Ik weet ook niet zo heel goed wie de doelgroep is van deze docu. Op sommige momenten krijgen professor-achtige types de ruimte een hele wiskundige formule rond netwerkcapaciteit neer te potelen, andere segmenten zijn dan weer slaapverwekkend voor wie regelmatig eens een tech blog opent in z'n browser.

Wel fijn dat er in ieder geval genoeg verschillende stemmen aan het woord gelaten worden. Sommige mensen zien mogelijkheden en zijn vooral enthusiast over de toekomst (vooral die twee guitige neuroventjes zijn goud waard), anderen zien in het internet dat weer het failliet van het kritische denken en originaliteit. Ikzelf kon me vaak wel vinden in die wat onderbelichte kerel met z'n bril op.

Op zich geen verkeerde poging van Herzog om een soort van status update te maken wat betreft het internet. 100 minuten is redelijk kort, toch weet Herzog genoeg interessante en belangrijke zaken aan te stippen, enkel missen de afzonderlijke delen soms wat gewicht en extra inzicht. Dat en het feit dat de verbondenheid tussen de aparte stukjes soms iets té beperkt blijft.

Edit: oh, en ik begin zowaar bijna te wennen aan z'n stem. Misschien omdat het hier een wat komische ondertoon had.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Onderhoudende docu die het internet belicht in tien verschillende hoofdstukjes. Erg interessant vaak, al slaat Herzog soms wel de plank een beetje mis door ook onderwerpen te belichten die nauwelijks met internet te maken hebben, zoals gameverslaving of technologie-ontwijkers. Ook de link met de kolonisatie met Mars was nogal dun, maar dat vond ik dan wel weer boeiend genoeg en had ik wel meer over willen horen (hoe zit het eigenlijk met die vrijwilligers die een one way ticket naar Mars hebben geboekt?)

De historie van het internet was interessant, wel al grotendeels bekend, de toekomstmogelijkheden en doemscenario's (het Carrington-effect!) vond ik het meest interessant al werd het soms wel erg rap afgeraffeld. Herzog weet wel interessante gesprekspartners voor de camera te krijgen, van een ex-hacker die kwajongensachtig verhaalt over zijn vlucht voor de FBI (bizar hoog gestraft met jaren cel en eenzame opsluiting) tot internetpioniers van het eerste uur, wetenschappers en visionaire entrepreneurs.

Herzog zelf is op dreef als de geïnteresseerde leek die wel iets te veel vervalt tot het delen van gevatte overpeinzingen met de geïnterviewde (en dus ook de kijker).

avatar van danuz
Heb nu al zin om deze docu over een jaar of 20 nog eens te zien om te kijken hoe goed/fout hij zat! Zal een leuk tijdsbeeld zijn.

De pluriformiteit van 't internet wordt door Herzog goed aangevoeld. Hij springt van aspect naar aspect. Van internet op Mars naar robots, van de broncodes naar AI. Vind alleen wel dat hij hier en daar erg bombastisch heen en weer springt, en de soundtrack soms wat zwaar aanzwengelt (alweer Wagner...). Herzog eigen zeker, net als zijn karakteristieke stem, maar ik vond het wel wat vermoeiend.

Onderhond schreef:
Ikzelf kon me vaak wel vinden in die wat onderbelichte kerel met z'n bril op.

Volgens mij had zo'n beetje iedere geïnterviewde behalve Elon Musk een bril op, dus ik ga even de hele docu terugkijken wie het meest onderbelicht was.

Je komt er wat laat mee, maar volgens mij was dit hem

avatar van eRCee
Oja, nu moet ik natuurlijk zelf ook nog iets zeggen over deze docu. Samengeraapt inderdaad, waardoor van de helft van de geïnterviewden eigenlijk niet duidelijk wordt wat ze nu precies bedoelen. Vooral de opvattingen van die man in het begin die strijdt voor een andere vorm van internet blijft heel schimmig. Maar volgens Herzog is hij één van de meest zinnige mensen in de docu, een conclusie die je op basis van de getoonde fragmenten totaal niet kan rechtvaardigen.
Het zwakte moment is voor mij dat observatorium waar ze een internet-vrije zone hadden. De beelden van de vrolijke muziekbijeenkomsten daar zijn onzinnig en sturend, die figuren die daar een heenkomen zoeken vanwege hun stralingskwalen vallen niet te plaatsen zonder relevante context.

Echter, vond het overwegend toch wel interessant en bij vlagen ook beangstigend. Het fragment met dat gezin is gewoonweg huiveringwekkend. Ook de fragiliteit van het hele systeem wordt helder voor het voetlicht gebracht.

Wel blij dus dat ik dit gezien heb, maar om hiervoor naar de bios te gaan, zeker niet.

Edit: verhip, tijdens het schrijven realiseerde ik me wie Onderhond bedoelde! Mee eens! Maar vond het vooral een bijzonder grappige omschrijving.

Was het diegene die ik gelinkt heb ... want kan ook gewoon zijn dat ik hem herken uit een andere doc met Richard Dawkins. En dan is het misschien die vooral niet

Edit: ik beloof in het vervolg wat duidelijker dit soort dingen te omschrijven, maar ben nog niet zo gewend dat er ook effectief mensen op docu-berichten reageren!

avatar van eRCee
Denk het wel, de foto is in elk geval van dezelfde man als die ik in m'n hoofd had. Hij deed vooral geen voorspellingen over de toekomst van het internet voor de komende 2 biljoen jaar. Kwam wel nuchter over. Maar verder zal je het toch echt aan jezelf moeten vragen, haha.

avatar van tbouwh
Op intrigerende wijze maakt Herzog de wereld van internet inzichtelijk. Dit gebeurt vanuit allerlei verschillende invalshoeken, thematisch onderverdeeld in een tiental hoofdstukken. Die keuze houdt de documentaire boeiend, al waren de keuzes voor sommige onderwerpen wat veilig en conventioneel. Aan Herzogs stem moest ik wennen, maar na een tijdje was ik dat Duitse accent en zijn manier van spreken wel gewoon.

Een solide 3,5* (nu nog te zien via 2doc, online)

avatar van mrklm
Werner Herzog lijkt te hunkeren naar een wereld zonder moderne technologie, zo lijkt het wanneer hij liefdevol een aantal muzikanten filmt die bijeen zijn gekomen op een afgelegen plek waar geen straling van mobiele telefoons of ander radio-actief spul is. Veel van de bewoners zijn hier gekomen omdat ze letterlijk ziek waren van de straling die Wi-Fi en mobiele telefoons teweeg brengen. Het is echter geen probleem dat Herzog zo kritisch is ten opzichte van de gecomputeriseerde wereld waarin we al leven en de rol die computers en robots in de toekomst zouden kunnen spelen. Hierdoor stelt hij vaak de juiste kritische vragen aan pioniers van het Internet en mensen die hard werken om robots nog meer, nog beter en nog efficiënter in dienst van de mensheid te laten werken. De discussie over de vraag of robots slimmer kunnen worden blijft intrigerend, of Herzog nu spreekt met een aantal voetbalfans die denken dat hun robots in 2050 het beste voetbalteam van de wereld zou kunnen verslaan, of met sceptici die vrezen dat computers door hun rechtlijnige manier van denken catastrofale beslissingen kunnen nemen. Een computer die als opdracht heeft om zoveel mogelijk geld te verdienen op de aandelenmarkt, zou bijvoorbeeld tot de conclusie kunnen komen dat dit het beste mogelijk is door te investeren in een wapenfabrikant en vervolgens een oorlog te veroorzaken. De verschillende denkbeelden zijn goed uitgebalanceerd en de romantische overdenkingen van Herzog maken je blij dat er nog mensen zoals hij zijn die de vinger aan de pols houden.

avatar van xgogax
Deze docu heb ik nog niet gezien , maar kan ik Herzog nog vertrouwen na zijn dieptepunt Salt and Fire (2016) ?

avatar van Mr. Chiel
Wat saai was het! Zo traag, pratende hoofden, visueel niet interessant... Binnen een half uur afgezet.