Tickled (2016)

Nieuw-Zeeland
Documentaire

geregisseerd door David Farrier en Dylan Reeve
met David Farrier, Dylan Reeve en David Starr

Wanneer verslaggever David Farrier op internet een video van een bizarre 'kietelcompetitie' ontdekt, waarbij jonge mannen worden betaald om te worden vastgebonden en gekieteld, neemt hij contact op met het bedrijf om er een verhaal over te maken. Het antwoord wat hij krijgt is echter schokkend: het bedrijf dreigt met juridische stappen als hij zich er verder in verdiept. Farrier doet echter het tegenovergestelde. Hij reist naar de geheime 'kietelvestigingen' in Los Angeles en onthult een enorm imperium.

avatar van John Milton
Schijnt erg goed te zijn, hoor ik.

avatar van Gizzmann
Ja klinkt echt heel vreemd en interessant

avatar van Biosguru
Kijk hier ook erg naar uit. Zou toch mooi zijn als dit de NL bioscoop haalt. Trailer is spannend genoeg. Als er massa's mensen naar Paranormal Activity gaan, moet hier toch ook volk voor zijn te porren. Lijkt me zonde als dit pas in 2017 drie keer op de IDFA draait.

avatar van John Milton
Heel, want ik ben niet direct van plan daarheen te gaan. Dan maar VOD in de herfst

avatar van Cikx
Vrij bizarre docu. Heb me er erg mee vermaakt.

Is het zover? Fijn!

avatar van Biosguru
Bizar verhaal. Ik zou willen aanraden er zo min mogelijk over te lezen en gewoon te kijken. Bizar.

Bélon
Helaas op papier veel leuker dan 't is: uiteindelijk wordt nergens diep (genoeg) op ingegaan en wordt veel tijd ingenomen met "spannende" stalking. In Nieuw-Zeeland waar waarschijnlijk vrijwel nooit iets gebeurd is dit misschien wél spannend. Het venijn zit (gelukkig) wel in de staart maar men weet nooit het mysterie te doordringen (OK het was een rijke vent met een fetish maar eigenlijk wilde ik dat de docu dáár begon ik hoef geen Nieuw-Zeelandse hipsters die met hun kat en papegaai op de bank zitten. En ja a fool and his money are soon parted zeker op het internet., dat wisten we al

Begon oké, maar glijdt redelijk snel af.

Ofwel zijn er duizenden docus die het daglicht nooit zien omdat ze aflopen met een complete sisser, ofwel zijn documakers énorme gelukzakken. Ofwel zijn er misschien iets teveel docus die allemaal nét wat te spannend zijn en nét iets te toevallig op mysterieuze openbaringen stuiten.

Ik vind het in ieder geval moeilijk om serieus naar dit soort docus/reportages te kijken. Want eerlijk waar, veel meer dan een lange "Opgelicht" reportage is het niet, zeker in het tweede deel. Eenzijdige rapportage, een beetje stalking en een hoop verdachtmakingen in de vorm van vertelseltjes over beelden die niet zoveel zeggen. De wat obscuur klinkende muziek doet het meeste werk.

Het begin is dan nog wel aardig, maar wanneer duidelijk is waarmee Farrier te maken krijgt daalt het niveau snel. Op de één of andere manier weten dit soort verhalen mij nooit echt te overtuigen, allicht dat er genoeg is dat het daglicht niet mag zien, maar in die 90 minuten krijg ik een te slecht beeld op wat wél en niet georchestreerd is. Dan kan ik dan allemaal wel lekker achteraf zelf opzoeken op het internet, maar wat nut heeft zo'n docu dan nog?

avatar van DVD-T
Goed begin, matige middenstuk en een bevredigend einde.

Het begin is erg interessant. De hele mysterie wie er nu echt achter de "tickle" video's zit, wordt goed intact gehouden. Daarnaast zijn sommige ontdekkingen best boeiend en belooft het een erg aangename docu te gaan worden. De tweede helft wordt het allemaal wat minder boeiend. Komt voornamelijk omdat de filmmakers zelf de kracht van de mysterie al heel snel weg nemen en komen en te snel met hun ontknoping willen komen. Beter hadden ze dat gedaan richting het einde. Wat daarop volgt is een stortvloed aan informatie die op de een of andere manier minder boeiend is. Tegen het einde wordt het weer wat interessanter en weten David en Dylan nog een bevredigend slot te komen.

Prima docu met een sterke eerste helft.

avatar van leatherhead
Ik zit tussen m'n twee bovenbuurmannen in met m'n waardering. Best sterk begin inderdaad, maar het mysterie verdwijnt al gauw als sneeuw voor de zon en wat volgt is niet altijd even boeiend. Iemand anders trouwens opgevallen dat de film de Upstream Color soundtrack gebruikt? Nou niet direct verwacht in deze film..

avatar van Thomas83
Vond dit tamelijk geniaal klinken toen ik er voor het eerst over las. Bizar, komisch en zelfs een beetje spannend. Maar de documentaire valt uiteindelijk toch wat tegen. In de eerste plaats al omdat die Farrier ook niet zo sympathiek is. Duidelijk een journalist van het meer dubieuze soort, ook graag zelf in beeld en aanwezig op de poster. En ook zijn methodes neigen een beetje naar stalking in de documentaire.

Verder is het allemaal blijkbaar echt gebeurd, maar ik had vaak het idee dat dingen in scène waren gezet, misschien door scènes die meerdere keren over zijn gedaan. Na een half uur of zo vond ik het al wat eentonig worden. Steeds weer beelden van of gesprekken met mensen die worden gekieteld of zelf kietelen en op internet worden gestalkt en zwartgemaakt als ze niet meewerken. Na een tijdje is het punt wel gemaakt. Dat hoeven we niet steeds in montages en verschillende soorten voorbeelden te zien.

Ook die voice-over die mailtjes etc. opleest vond ik wat knullig, en de documentaire slaagt er gewoon niet in de praktijken van David D'Amato persoonlijk te maken. Verder vroeg ik me ook af hoe je in godsnaam iemand kunt kietelen in de ring tijdens een MMA-gevecht. Je hebt dan toch handschoenen aan en zit ook nog in een vastgepinde positie. 2.5*.