Frances Ha (2012)

Drama / Komedie

geregisseerd door Noah Baumbach
met Greta Gerwig, Mickey Sumner en Adam Driver

De ambitieuze danseres Frances (Greta Gerwig) verhuist naar New York City. Ze wil meer uit het leven halen dan dat ze krijgt, maar leeft tegelijkertijd luchtig en vervuld van plezier. Ze raakt verwikkeld in een wervelwind van vluchtige en oppervlakkige vrienden, afnemende kansen op geluk en professionele tegenslagen.

avatar van Etienne Kerkhof
De hele tijd deed de film me denken aan Woody Allen. Beschouwingen over het leven die grappig maar ook tragisch kunnen zijn. De liefde, de seks, de levensomstandigheden in deze multiculturele samenleving. Het leven dat het personage lijdt is zowat flegmatisch, pragmatisch en onvoorbereid. Ze heeft weinig artistiek talent en kabbelt maar verder, maar is toch kritisch over relaties in het algemeen. Meestal nogal luchtig negatief of hoopgevend. Vrouwen onder elkaar lijken het beter te kunnen stellen. Het is een klein en ongekend pareltje waarvan we van de cineast nog zullen horen en zien.

avatar van eRCee
Voor mij een stuk beter te pruimen dan The squid and the whale, maar kan me voorstellen dat Frances ook over de irritatiegrens van sommigen gaat en dan blijft er weinig over. Verder een niet al te bijzonder filmpje dat wel moeite doet om uit te stralen dat het een bijzonder filmpje is. Heb me echter niet verveeld, zelfs wel vermaakt, dus drie sterren zijn op z'n plaats. Een écht eigenzinnige zwart-wit drama/komedie over een jonge vrouw is Tu dors Nicole, als je de kans heb kies dan voor die.

avatar van mrklm
Greta Gerwig is fantastisch in de titelrol (volledige naam: Frances Halliday). Frances is een 27-jarige danseres die simpelweg probeert te overleven in New York. De vier episodes in de film vallen samen met verhuizingen naar een andere wijk in New York, steeds het gevolg van een persoonlijke gebeurtenis of van financiële problemen. Frances probeert stabiliteit te vinden in een vorm van een eigen, vaste woning en daarbij ook nog haar vriendschappen levend te houden, in het bijzonder haar die met haar beste vriendin Sophie.
Gerwig is ontwapenend in een levendige, authentieke rol en ze is omringt door een keur aan acteertalent dat die authenticiteit vasthoudt. De film is afwisselend hilarisch en ontroerend, zonder ooit geforceerd aan te voelen. De ietwat pretentieuze zwartwit-fotografie is een minpuntje, maar dit is een film waar iedere jong-volwassene die ooit in dat vagevuur tussen studententijd en volwassenheid heeft gezeten zal herkennen en omarmen.

Speelse en bitterzoete in Zwart / Wit weergegeven Drama / Komedie film over modderende "millennials". Het verhaal is geschreven door hoofdrolspeelster Greta Gerwig, die samen met Noah Baumbach de film ook regisseerde.

De 27-jarige Frances (Greta Gerwig) is een moderne New Yorkse danseres met de speelsheid van een vlinder en de elegantie van een ladder. Met haar hartsvriendin Sophie (Mickey Sumner) deelt ze een appartement, als een lesbisch koppel dat geen seks meer heeft. Maar dan verhuist Sophie om haar eigen weg te vinden, waarna Frances dankzij vele verhuizingen alle hoeken van New York ziet.

Een heerlijke een sfeervolle Drama / Komedie film, met goed spel (o.a. van Greta Gerwig, die iets stoers en vrolijks heeft, maar tegelijkertijd zie je dat ze zich ook continu een bepaalde houding probeert te geven) en subtiele humor. Dat de film in Zwart / Wit is gemaakt in de huidige 3D-tijd, is eventjes wennen.

"Frances Ha" is gewoon een fijn intiem portret (feelgoodfilm) van een mid-twintiger die haar leven op de rails wil krijgen.

Mooie zwart-wit beelden.
Maar het verhaal sprak me totaal niet aan.

avatar van Baggerman
Deed me denken aan een mengeling tussen Sedmikrásky (kan me niet voorstellen dat Baumbach deze film niet heeft gezien!) en een willekeurige Woody Allenfilm. Op zich wel uit te houden, ware het niet dat ik Frances al snel een irritante domme wijf begon te vinden en het me geen ene reet zou uitmaken wat er met haar in de film zou gebeuren. En dan wordt het dus de minuten aftellen....