Història de la Meva Mort (2013)

Alternatieve titel: Story of My Death

Spanje / Frankrijk

geregisseerd door Albert Serra
met Vicenç Altaió, Clara Visa en Noelia Rodenas

Casanova, een volwassen Marquis, is befaamd door zijn spectaculaire seksuele veroveringen. Hij arriveert met zijn dienaar in een klein boerendorp omgeven door dichte bossen. Daar zal hij kennis maken met de mysterieuze graaf Dracula.

Critics' darling delivers another archly esoteric, challengingly static take on prominent cultural/historical personages, one unlikely to attract many new admirers.
Serra's "succeeds" in leeching nearly all the blood out of this seemingly immortal myth.
Bron: Hollywood Reporter website.

Dat laatste past duidelijk in Serra's werkwijze/filmopvatting, zoals die ook naar voren komt in Honour of the Knights en Birdsong.

Hier een teaser die even compromisloos is als de film waarschijnlijk ook zal zijn.

avatar van Verhoeven
Onderaan de publieksprijs op het IFFR en verwacht een uitloop waar je 'U' tegen zegt:

Casanova meets Dracula -- eventually -- in Albert Serra's The Story of My Death (Historia de la meva mort), a fanciful project that's tantalizing on paper but largely DOA on screen. The third ostentatiously patience-testing big-screen feature by shrewdly provocative Catalan writer-director Albert Serra after Don Quixote tale Honor of the Knights (2006) and biblical anti-drama Birdsong (2008), it will enrapture his loyal fans among the critical and festival-programming communities while leaving most audiences bored, baffled and bemused. Theatrical prospects look very dim, though brief runs in spots like Paris, New York and London may well materialize.

Verhoeven schreef:

Heb er nu al zin in!
Jij blijft vooraf altijd even enthousiast, niet? Ik wil toch eerst wel 'wat' zien, voordat. Een tweede Pedro Costa is ook zo geboren.

Wel mooi dat Locarno altijd iets moois oplevert. En ook altijd een gewaagde keuze lijkt te maken.

Mochizuki Rokuro schreef:
Jij blijft vooraf altijd even enthousiast, niet?

Had al van meerdere critici vernomen dat dit tot het beste van de competitie behoorde. Nog voordat dat die met de hoofdprijs ervandoor ging. Verder spreekt het gegeven me heel erg aan en de stills (01 / 02 / 03) vind ik ontzettend sfeervol. Wellicht dat het werk van Albert Serra me totaal niet aanspreekt maar tot die tijd ben ik enthousiast.

avatar van Mochizuki Rokuro
Die derde still ook Leuk hoor om te zien/lezen, dus vooral doorgaan zou ik zeggen. Ik heb dat zelf niet zo, neemt niet weg dat dit soort films wel de categorie vormen om het meest naar uit te zien.

edit: ik zie nu ook pas wat de still hier op MoMe voorstelt...

Mochizuki Rokuro schreef:

Vergeet niet dat Lav Diaz dit jaar de voorzitter was van de jury.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat kon ik niet vergeten - want jij vertelt het me net

Ik zit er niet meer zo diep in, dat is duidelijk. Het IFFR heeft al 4x Serra vertoond heb je me net laten zien, maar ik heb het gemist. Het is niet anders. Als ik beroepshalve met films bezig was, was het me niet gebeurd, maar ik moet nu keuzes maken en hopen dat ik schade kan inhalen, dus Serra gaat op de lijst.

Verhoeven schreef:

Something went wrong ??

Something went wrong ??

Jep, maar dan vooral bij de kant van Albert Serra.

avatar van eRCee
Boeiende film wel, waarin weinig gebeurt en datgene wat er gebeurt is maar gedeeltelijk te volgen. Belangrijke tip is dan ook om even de plotomschrijving door te lezen voordat je je hieraan waagt, anders loop je het risico pas een kwartier voor het einde te ontdekken dat de hoofdpersoon Cassanova is, en tijdens de aftiteling dat ook Dracula hierin voorkwam.
Goed, ik had dat gelukkig gedaan, zodat tenminste de hoofdlijn begrijpelijk is. Wat we te zien krijgen is Cassanova als een soort gedistingeerde Bourgondiër die (constant giechelend) eet, sekst en poept. Alle ingrediënten voor een mateloos irritant personage zou je zeggen, maar de melancholie die tegelijk over hem hangt zorgt ervoor dat ik toch geïntrigeerd bleef.
Datzelfde geldt voor de film als geheel. Història de la meva mort heeft telkens weer voldoende in huis om te blijven boeien, maar vrijwel nooit iets om echt indruk te maken. De mooie beelden zijn vooral excellent belicht (hoewel soms wat te donker in de nachtopnames) en gekadreerd, wat iets schilderachtigs heeft en me een beetje deed denken aan Kubrick's Barry Lyndon. Fraai is ook het gebruik van muziek; de opening wordt prachtig begeleid met eenvoudige gitaarmuziek en gaandeweg de film wordt de muziek abstracter en dreigender. Ten slot wil ik nog even de scene noemen waarin Cassanova en z'n dienaar op een kar door het bos rijden. Erg sterk (en in een betere film zou dit het equivalent kunnen zijn van de befaamde lorry-scene uit Stalker).
Al met al zeker wel de moeite waard, maar in het mini-genre van de Cassanova geïnspireerde kunst geef ik zonder twijfel de voorkeur aan Marais fonkelende roman De gravin van Parma.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
DVD release in aantocht bij Second Run.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik dacht dat AE deze ging doen, maar het maakt mij niet uit.

avatar van McSavah
Ik vind het wel jammer, want Second Run doet niet aan blu-ray.

avatar van Verhoeven
Dit is wel de laatste film die je op BR moet zien.

Vanaf vandaag te zien op Mubi.

Deconstructie van de mythe. Wat ervan overblijft is een menselijke, al te menselijke Casanova. In Serra's film is hij een laconieke levensgenieter (vaak op het komische af), maar ook een tamelijk viezige, grotesk wellustige man.

Soms is de film onnoemelijk saai en vervelend, maar bij tijden, met name de tweede helft, heeft de film een memorabele, Rembrandt-achtige look die resulteert in combinatie met de muziek in een sfeer die beklijft.

Wat het allemaal betekent dat blijft aan de kijker voor een groot deel, maar een brandend, vleselijk verlangen naar de ander is wat Casanova met Dracula verbindt. Soms is de ander aantrekkelijk, dan weer is hij/zij afstotelijk. In dit interval ontstaat de lust. Letterlijk het bloed uit de ander zuigen, of de ander seksueel bezoedelen heeft gemeen dat het de ander onherroepelijk anders maakt, het functioneel benadert, als gebruiksvoorwerp en als zodanig ontmenselijkt.