Animals (2012)

Spanje
Drama / Fantasy

geregisseerd door Marçal Forés
met Oriol Pla, Augustus Prew en Martin Freeman

Pol lijkt een doorsnee 17-jarige; hij zit op de middelbare school en hij woont samen met zijn broer. Maar Pol heeft een geheime vriend; Deerhoof, een teddybeer die Engels spreekt. Hij voelt zich zielsgelukkig wanneer hij bij hem is. Het leven gaat zijn gangetje, totdat hij een nieuwe klasgenoot krijgt genaamd Ikari. Deze raadselachtige Ikari lijkt een duister geheim te verbergen. Pol raakt door hem gefascineerd en voelt zich aangetrokken tot zijn duistere kant. Na een serie vreemde gebeurtenissen transformeert zijn saaie leventje in een fantastisch avontuur.

Op deze site staat een vreemde teaser:
ESCÁNDALO FILMS - escandalofilms.es

> productions > features > Animals > watch video

Teaser (Vimeo)

Vanaf 4 oktober in de bioscoop (Lumière)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Teaser is erg intrigerend. Wil ik zien.

avatar van Alastor
Spaanse broertje van Kuky?

kappeuter schreef:
Vanaf 4 oktober in de bioscoop (Lumière)

Nieuwe datum: 16 mei

Nederlandse release is helaas definitief geannuleerd door distributeur Lumiere.

avatar van beavis
zonde

avatar van Decec
Een redelijk drama/fantasie film...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...

avatar van morpheus2000
Na Ted weer een sprekende teddybeer in een film. Gelukkig is deze film veel serieuzer van toon en is de achterliggende gedachte ook mooier. In eerste instantie had ik wel even zoiets in het begin, wat is dat nu weer met die teddybeer en waar gaat het allemaal naar toe in de film. Maar op het eind komt alles mooi bijeen.

avatar van @Noorderwijk
Beetje verkeerd vertaald van IMDB, Pol woont alleen met zijn broer, geen moeder.
En moord ?

avatar van niethie
5 stemmen? Het verbaast me dat dit niet meer aandacht krijgt hier op de site en via andere media. Een meesterwerk zal ik het niet noemen maar dat het verschillende andere hier op de site bijzonder goed zal gaan liggen kan ik jullie verzekeren. De sfeer is heel erg vergelijkbaar met die uit Donnie Darko, heel erg raadselachtig, geestig (die knuffel op de drums!) en leunend op symboliek. Super veel heb ik er helaas niet van begrepen omdat ik hem vanwege oververmoeidheid noodgedwongen over twee dagen moest verdelen waar het eigenlijk niet de film naar is, maar wat doe je eraan he? Dat ik bij de aftiteling echter direct zin had hem weer te herzien zegt genoeg dacht ik zo want dat heb ik vrijwel nooit (meer) bij een film. Zowiezo een film die beter op z'n plaats valt na een tweede kijkbeurt. Een echte review kun je dit dus niet noemen, maar voelde me toch gedwongen op z'n minst een klein stukje neer te zetten. Al is het maar als oproep dit te gaan zien en verder onder de aandacht te brengen. Die fake (?) high school shooting is super en alvast het grootste WTF moment van het jaar! (3,5*)

avatar van McSavah
Ziet er tof uit en had er nog niet eerder van gehoord. Dank je niethie!

avatar van Fueledable
Deze film mag inderdaad wel wat meer aandacht krijgen, hij is echt geweldig.

avatar van cantforgetyou
Vreselijk slechte film. Stomme personages, lelijke muziek, idioot verhaal. Nooit gaan zien, deze film.

avatar van Malick
Een tijd geleden dat ik zo'n intrigerend Spaans debuut zag.

avatar van Mochizuki Rokuro
Er zijn best wel wat users die dit heel erg gaan waarderen: zij die van Japanse coming-of-age films houden (tikkie bizar, tikkie traag, maar gewoon prettig gestoord), zij die van prikkelende fantasy houden (niet per sé zijnde The Hobbit - maar ja, dit ís die Martin Freeman), zij die denken dat ze alle films over met seksualiteit worstelende tieners wel gezien hebben etc etc.

Ik heb een tijdje moeten wennen aan het vele Engels in de film, zeker de mechanische manier van Engels praten van de teddybeer paste niet zo bij de sfeer waarin ik me wilde onderdompelen, maar het laatste half uur is zonder meer fantastisch.

Vooropgesteld: ik houd meer van een film waarin het accent gelegd wordt op het vertellen van een verhaal. En toch intrigeerde dit rustige surrealistische, verwarrende, experimentele, niet bijster soepele mysterieuze coming-of-age drama, geënt op karakters mij wel. Een teddybeer (bedacht) hielp een introverte tiener (zijn leven is een chaos van gevoelens) bij zijn worsteling om volwassen te worden en de onvoorspelbare wereld (geen hemel maar een hel op aarde) om hem heen te begrijpen. De regisseur had vooral oog voor details op het visuele vlak en creëerde een geheimzinnige, griezelige sfeer. De cast speelde zonder meer goed. Vooral het einde was bijzonder verwarrend en veel vragen bleven onbeantwoord en voor mij werd te weinig verklaard; maar wellicht paste dat meer bij de ondoorgrondelijke complexe karakters. In ieder geval moest ik als kijker wel het nodige geduld opbrengen.

avatar van wendyvortex
Lief, bi-curious coming-of-age-film met een pratende teddybeer, een vermiste scholiere, Charles Burns en een wilde hond in de bossen.
Sfeer over het algemeen had van mij nog wat intenser gemogen al geeft de regisseur er in het laatste half uur nog wel een stevige bite aan.
Flink wat alternatieve muziek op de soundtrack, die beer is inderdaad genoemd naar de band.

avatar van Darbie
a) niets van begrepen b) mij te overdreven bloederig.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat willen zien duurde dus een jaar of vier.

Fascinerende, soms enigmatisch coming of age-fantasy. Het is me niet meteen duidelijk of dit vol symbolen en metaforen zit of dat het juist heel intuitief is. Niet alles werkt even goed, maar de draaikolk waar de film in eindigt is raak en buitengewoon boeiend. De punky indie op de soundtrack is ook fijn. Zo'n film waardoor ik meteen de regisseur in de gaten wil gaan houden.

Dik 3.5*

avatar van sinterklaas
Fijne Spaanse indie-film dat een beetje zijn inspiraties bij Donnie Darko vandaan gehaald schijnt te hebben. Ook zou je dit een beetje kunnen beschouwen als een serieuzere versie van Ted.

We krijgen te maken met Pol, een dromerige tiener die al sinds zijn kindertijd kan praten met zijn teddybeer. Althans, in zijn fantasie neem ik aan. Doordat hij vaak Engels moet spreken omdat hij voornamelijk studeert met Amerikanen, spreekt zijn beer (Deerhoof) ook Engels maar verstaat Spaans. Een verrassing staat wel te wachten, dat weet je als kijker. Maar eerst worden we verrast met een fijn creatief coming of age verhaaltje (dat eigenlijk niet altijd even fijn is.) Liefde, bi-schierigheid, verveling, bovennatuurlijke trekjes en zelfmutilatie maken de samenloop. Je zou haast bijna voorstellen hoe de boel gaat aflopen, maar ook dat is een dwaalspoor. Het einde is misschien wel eens enkele keren eerder gebruikt, maar werkt ook hierin erg goed. En ohja... die zogenaamde shoot-out op school.... Weird, maar naderhand ook geil!

Die Deerhoof was ook een merkwaardige beer. Haast emotieloos maar niet onvriendelijk, maarja wat wil je ook slechts met een teddybeer.

En dan hebben we het nog niet over de muziek gehad, heerlijke dromerige indierock, punkmuziek die de sfeer doen aansterken. De sfeer is ook zoals ik het van de Amerikaanse indiefilms gewend ben, (al wordt er hier ook best veel Engels in gesproken waarbij je soms zou denken dat je ernaar kijkt) en dat verdiend bij mij altijd wel een pluspunt. Ik zeg: geslaagd!