- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Je hebt mijn mening hier amper gehoord, maar ook ik wil jou bedanken voor deze originele lijst, waarvan ik slechts een 20-tal titels gezien heb. Ik moet erbij voegen dat ik géén groot liefhebber ben van de Spaanse cinema. Er staan zo slechts 3 Spaanse films in mijn Top 500.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
3. Sueño y Silencio (2012) van Jaime Rosales. Dit is waarschijnlijk iets te abstract en traag voor jouw smaak, maar dat ongedefinieerde sfeertje – ik hou er wel van! Ik vind het een paar typisch Spaanse elementen bevatten: landerig, warm sfeertje, politieke ondertoon, een eigen filmische stijl, …
Dit is wel de allerslechtste tip die je aan Arno kan geven. Denk niet dat hij ooit nog iets van Rosales gaat opzetten.
Hetzelfde zal ook wel voor Serra gelden. Maar als algemene tips zijn het mooie tips.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen

Ik heb mijn vijf hoogste waarderingen genomen, ik denk dat het ver uiteen ligt, maar aks je zo in de Spaanse cinema zit vind ik wel dat je dit segment van de cinema, het contemplatieve, "lege" wel een keer kan proberen. Animals lijkt me het beste aansluiten. Van Serra wellicht de Don Quixote verfilming - die is Spaanser dan Casanova en Dracula.
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
De tips zijn natuurlijk niet alleen voor Arno, want ik zag al dat mijn "contemplatieve" tip bij hem slechts 1.0 scoort.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Net als Sueno y Silencio een film van Jaime Rosales.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Leuke, persoonlijke lijst arno74, en mooi gepresenteerd. Ik heb er 23 uit gezien, en twee films uit de top-10 op m'n wensenlijst gezet.
Overigens kreeg Almodóvar er in dit topic regelmatig van langs van enkele gerenommeerde users, ten onrechte, en naast z'n wat bekendere titels die in deze lijst voorbij kwamen zijn uit zijn vroegere werk ook Atame!, Tacones Lejanos en Carne Trémula aan te raden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Rosales weet bij mij altijd razendsnel het verkeerde keelgat te vinden
. Elke film die ik van m zie scoort een halfje minder dan die ervoor. Tiro en la Cabeza vind ik zijn absoluut dieptepunt, qua stijl en qua boodschap al helemaal.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ik zie dat ik precies de andere films van Rosales heb gezien.
Qua Almodovar: Carne Tremula is misschien inderdaad de film waarin wij elkaar tegenkomen qua Almodovar.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
Mijn favoriete Spaanse film: celda 211
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Net als Sueno y Silencio een film van Jaime Rosales.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1198 stemmen
Prachtige inspirerende lijst. Ik kom op 10/100. Ben sowieso altijd scheutig vergeleken met veel users +0,5*.
07. 4,0* - Mientras Duermes (2011)
08. 3,0*- Magical Girl (2014)
15. 5,0* - Celda 211 (2009)
31. 4,5* - Abre los Ojos (1997)
33. 4,0* -El Método (2005)
40. 4,0* -The Machinist (2004)
43. 4,0* -La Isla Minima (2014)
45. 3.0* -El Habitante Incierte (2004)
88. 3,5*- Los Amantes Del Circulo Polar (1998)
90. 3,0* - El Bola (2000)
Aanraders (> 3* ) die ik er niet bij zie, zijn:
Yo, También (2009) (evident gelet op de rating, maar door arno als langdradig betiteld)
Caníbal (2013) (al vinden velen deze film vooral te traag, het acteerwerk is erg goed)
La Cueva (2014) (netals de voorgenoemde geen doorslaand succes op het IFFR maar ik vond het basic: simpel en effectief spannend)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Arno74's Top 100 of Spanish Films, de complete lijst op Icheckmovies. (loop hem even na of ik geen fouten heb gemaakt, iemand anders ziet dat eerder)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Dank allen voor het meelezen, meediscussieren, voor het ICM-lijstje John Milton en voor de vele tips!!! Ik hoop dat jullie ook leuke dingen hebben ontdekt, het was een hoop werk maar wel leuk. De tips heb ik allemaal doorgepluisd, maar zijn teveel om op elke te reageren
. Sommige kende ik al van naam of indirect, zoals Albert Serra (zijn films hebben altijd intrigerende titels, maar buiten Catalonië wel lastig om aan die films te komen). En anderen zijn totaal nieuw, zoals Fernando Arrabal en Laura Mañá, en Canciones para después de una guerra. Ook van die Spaanse film van Sluizer (de regisseur van Spoorloos) had ik nooit van gehoord. Ik zie ook enkele tips met fantasy, scifi en horror als genre, die liggen zeker in mijn straatje vermoed ik. Straka noemt verder veel grote namen, o.a. de jachtfilm La Caza, wat in Spanje ook een behoorlijke status heeft, moet je wel tegen geweld tegen dieren kunnen.
Átame (3*) en Yo También (bijna 3*) had ik al gezien, maar haalden qua score dus niet mijn top 100. Yo También, over iemand met het Down-syndroom is zeker qua thema bijzonder. La Teta Asustada wil ik ook zien, maar is een Peruaanse film (IMDb heeft kennelijk besloten om de landeninformatie volledig om te gooien, en MM volgt in principe IMDb waardoor het nu ook hier ten onrechte als "Spaans" staat, heb daar al een correctie voor ingestuurd, net als ik eerder met een stuk of twintig films ook heb gedaan).
Ik zal al die tips zeker een keertje zien, al wil ik ook wat anders dan alleen Spaans zien, dus het zal niet meteen gebeuren. M.u.v. Rosales uiteraard
.
Verder zag ik op het animatie-forum dat er een nieuwe Spaanse (Galicisch gesproken) animatie is: Psiconautas (2015). Klinkt ook bijzonder.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Guerín
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
Leuke lijst inderdaad, 21 checks in mijn geval. Zal vooral uit de top-20 nog wel een paar opzoeken.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
De INDEX, zoals beloofd, op alfabetische volgorde:
China - Groot China (Onderhond) - (ICM)
Japan (Mochizuki Rokuro) - (ICM)
Tsjechoslowakije (Baggerman) - (ICM)
En coming up (in willekeurige volgorde):
De Sovjet-Unie-landen (wibro)
Latijns-Amerika (Straka, ga jij die doen?)
Verder nog anderen die het aandurven om hun favoriete regio- (sub)genre- periode- of een andere persoonlijke favoriete thematoplijst te presenteren?
Zoiets als Silent Movies, Short Movies, Scifi, Space adventures, Coming of age, Oceanië, W.O. I / II, Erotiek & film, de middeleeuwen, Heksen & tovenaars, musicals/muziek, sport, jeugdfilms, (neo) noir, neorealisme, animaties, winterse films, filosofische films, zwarwitfilms,... je kunt het zo gek niet bedenken, als je denkt een goede persoonlijke thema top 100 te kunnen presenteren, dan laat het hier maar horen!
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Aan de Sovjet-Unie landen ben ik voorlopig nog niet aan toe. Er zijn nog te veel Russische films die ik nog moet gaan zien of herzien. Dus, laat Straka of andere liefhebbers maar voorgaan.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Ik wil er ook wel eentje doen ooit, maar op een nader te bepalen moment. Voorlopig te druk voor zo'n onderneming. Mijn eigen project van een film uit ieder land op aarde is ook nog steeds niet van de grond gekomen. Als je begint dan moét je door 
En aangezien dat niet persé een toplist is, komt het niet in aanmerking, vind ik.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik wil er ook wel eentje doen ooit, maar op een nader te bepalen moment. Voorlopig te druk voor zo'n onderneming. Mijn eigen project van een film uit ieder land op aarde is ook nog steeds niet van de grond gekomen. Als je begint dan moét je door 
En aangezien dat niet persé een toplist is, komt het niet in aanmerking, vind ik.
Je bent net zoveel ik, veel te veel willen doen en uiteindelijk tenonder gaan aan alle leuke challenges/initiatieven.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik denk dat dat een algemeen probleem is op de site, we willen te veel en uiteindelijk zal je dingen moeten laten varen, anders ga je inderdaad, blup blup .. ten onder.
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik ben me druk aan het voorbereiden om tot een top 100 van films uit de voormalige Sovjet Unie landen te komen. Ik heb er inmiddels al zo'n 85 op mijn lijstje staan waarvan ik er nog heel wat moet zien of herzien. Of ik tot 100 kom is dus nog maar de vraag. Misschien houd ik het op 75. Films moeten minimaal een waardering hebben van mij van drie sterren (3,0*).
Het zal op zijn minst nog wel zo'n twee maanden duren voor ik mijn definitieve lijst kan plaatsen. Dus nog even geduld. 
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Doe jij dan nog je top 100 van Latijns-Amerika als Straka die doet?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Dat zou dubbel zijn, wat ik wel kan doen is aanvullen met tips van films die hij evt. niet noemt.
Doe maar rustig aan hoor wibro en straka, het is een heel karwei. Kijk er wel maar uit. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik zit op het ogenblik op 75 films uit landen van de voormalige Sovjet Unie. Nog 25 te gaan. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De top 100 van films uit de (v.m.) Sovjet Unie laat nog even op zich wachten, maar op onderstaand topic kun je vast kennis maken met een voorproefje daarop:
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik zal proberen hier over twee weken een aanvang mee te maken, hoewel ik ook een movie-meter contest in mijn gedachte heb van alleen maar fragmenten uit Japanse films.
Wat de films betreft uit de (v.m.) Sovjet Unie; ik heb genoeg films gezien om er een top 100 mee te vullen denk Ik, maar makkelijk zal het niet zijn om alle films duidelijk onder woorden te brengen. Ik ben niet zo goed in recenseren. 
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Wat een mooie overzichten trouwens. Heb dit destijds een beetje gemist, maar het wordt nog steeds erg gewaardeerd.