• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.229 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.386 acteurs
  • 199.071 gebruikers
  • 9.375.377 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Hoewel ik me niet specifiek met deze toplijstjes heb bezig gehouden dit jaar stonden er wel twee van deze landen (een periode) centraal in 2016 en heb ik er wel met een schuin oog naar gekeken. Dus ik heb toch nog wat meer checks gekregen, bij twee zelfs een plus van ruim 25%:

‘Groot China’ van Onderhond: van 46 naar 58 checks

Tsjechië/Slowakije van Baggerman: van 28 naar 37 checks

Spanje van arno74: van 34 naar 37 checks

Spanje staat op het programma voor 2017, maar ik denk niet dat er veel overlap zal zijn met deze toplijst.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8284 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Hoewel ik me niet specifiek met deze toplijstjes heb bezig gehouden dit jaar stonden er wel twee van deze landen (een periode) centraal in 2016 en heb ik er wel met een schuin oog naar gekeken.

Voor mij geldt precies hetzelfde. Vaak stonden veel films in de lijsten sowieso al op mijn radar. Toch wel af en toe de lijstjes erbij gepakt en aan de hand daarvan gekeken:

'Japan' van Mochizuki Rokuro: van 69 naar 132 checks

‘Groot China’ van Onderhond: van 51 naar 69 checks

Spanje van arno74: van 25 naar 41 checks

Het overgrote deel van de nieuw bekeken films waren absoluut de moeite waard.

Van de tips na mijn Tsjechoslowakije-lijst heb ik inmiddels de volgende bekeken en dit waren zeker prima tips:

4* -...A Páty Jezdec Je Strach (1965)

4* Adelheid (1970)

4* Cerný Petr (1964)

3,5* Malá Morská Víla (1976)

3* Vsichni Dobrí Rodáci (1968)

Naast de eerste drie zouden de volgende films in een update van de Tsjechoslowakije-lijst deze zeker of wellicht halen:

4* Daleká Cesta

3,5-4* Panelstory (1979)

3,5 -4* Hotel Modrá Hvezda (1941)

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Mijn top 100 van films uit de landen die tot 1991 deel hebben uitgemaakt van de Sovjet Unie heeft tot nu toe een flinke vertraging opgelopen en dat komt vooral door mijn perfectionisme. Het moet bij mij gewoon goed zijn. Ik houd nu eenmaal niet van half werk. Ik ben nu druk met de voorbereiding bezig en de films met een waardering van 5.0* en 4.5* heb ik al vast geordend. Het wordt trouwens geen top 100 maar een (top) 125. Ik zet dat "top" tussen aanhalingstekens omdat er van een top van de nrs pakweg 100 t/m 125 bij mij nu niet direct sprake is, hoewel dat bij de liefhebbers van de (v.m.) Sovjet cinema best wel eens anders zou kunnen zijn. Ik hoop er in februari in ieder geval mee te kunnen beginnen. Dus nog even geduld.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Inmiddels heb ik 130 films geordend die komen uit landen die deel hebben uitgemaakt van de v.m. Sovjet Unie. Nu maar eens kijken hoe ik het gaat presenteren. Ik zal hierbij gebruik maken van de voorbeelden van de filmfanaten die het e.e.a. aan films op dit forum hebben gepresenteerd. Wordt nog een hele klus denk ik. Maar de "top" 130 of 125 komt eraan! Nog ff geduld.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Als ik mijn top 125 van de v.m. Sovjet Unie landen wil gaan opstarten, moet ik dat dan doen in een nieuw topic of moet de naam van dit topic veranderd worden zoals men gewoonlijk placht te doen. Wat lijkt jullie het beste?

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Lijkt me het handigste om de naam te wijzigen wibro, in dit topic zijn drie top 100's voorbijgekomen, de mijne was de laatste en daarom is de naam blijven hangen, maar laat maar weten wat de juiste titel is en tag kappeuter zodat hij het kan veranderen

Bijvoorbeeld: De top 100 van... ('de Sovjet-Unie landen' / wibro)

???

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Zal ik doen. Ik wil er volgende week toch een begin mee maken. Ik zit alleen nog te dubben over hoe ik het op ga zetten. Daar ben ik namelijk niet zo handig in. Ik zat te denken om geleidelijk de films te plaatsen te beginnen met plaats 125. Kan ik alle tijd nemen om een duidelijk bericht te plaatsen hoe mijn waardering is voor die film. In ieder geval minimaal 5 films binnen twee dagen, doch niet meer dan 10. We hebben tijd genoeg.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

kappeuter

Ik ga namelijk de top 125 organiseren van de Post-Sovjet staten en wel op dit topic. Die staat nu onder de naam van "De top 100 van... ('Spanje' / arno74)". Kun je dit wijzigen in "De top 125 van... ('Post Sovjet staten' / wibro)

Mijn dank is groot.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5982 stemmen

wibro

Jazeker! Bij deze!

Succes!

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Bedankt Kappeuter. In het week-end plaats ik een inleiding en volgende week begin ik er mee. Zal me benieuwen of het loopt zoals ik het wil hebben.

Onderhond

• 87597 berichten
  • 12847 stemmen

Niet meteen mijn regio, maar wel zin in! Leuk dat dit topic nog niet vergeten is

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Succes, ik zal het ook wel proberen volgen, hoewel ik hier echt letterlijk niets van ken.

En als ik het goed begrijp: alle landen die dus deel uitgemaakt hebben van de sovjet-unie (incl Rusland). En is er een specifieke tijdsperiode waar de films moeten uit dateren, of hoort deze eeuw er ook bij?

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8284 stemmen

Leuk wibro! Ik heb er zin in. Voor mij een regio waar ik wel wat van heb gezien, maar nog veel meer niet gezien, dus ik ben benieuwd!!!

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

De Top 125 van de post Sovjet Unie staten + Sovjet Unie! van wibro.

==========================================================

November 2015 kwam ik met het plan een top 100 samen te stellen van bovengenoemde regio. Aanvankelijk was het de bedoeling die voorjaar 2016 te plaatsen. Er waren echter nog zoveel films uit die regio die ik nog moest zien dat het uiteindelijk bijna een jaar later werd. Ik denk dat ik in een jaar tijd zo’n 100 films uit die regio heb gezien of herzien. Ik meen nu dat ik de belangrijkste films nu wel gezien heb en voor mij is dat nu het startsein voor deze hopelijk voor jullie interessante top 125, hoewel het niet allemaal topfilms zijn. Zeker de eerste 25 niet.

Wat voor mij wel zeer in het voordeel speelde is mijn bescheiden kennis van de Russische taal. Veel Russische films heb ik geplukt van Russische sites. Het goed kunnen lezen van het Cyrillische schrift was daarbij wel een must, maar gelukkig had ik daar geen enkele moeite mee.

De presentatie is wel anders dan wat jullie gewend zijn. Ik ga geen standaard 5 of 10 films achter elkaar noemen. Die methode neemt te veel spanning weg, zeker als ik bij de laatste 25 films aangekomen ben. Ik ga de films verspreid over de dag plaatsen en heb hiervoor enkele sites op MusicMeter als voorbeeld genomen. Het duurt wel wat langer maar we hebben geen haast, niet waar. Dit topic heeft bovendien meer dan een jaar stilgelegen.

Ik hoop in ieder geval jullie met deze "Top" 125 een groot plezier te doen.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Laten we gelijk maar beginnen.

125. (M)uchenik (2016) (The Student)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/462000/462811.300.jpg?cb=1483088296

http://cdn.film-book.com/wp-content/uploads/2016/08/pyotr-skvortsov-the-student-uchenik-01-600x350.jpg

Mijn recensie over de film was als volgt:

Wat beoogt de regisseur in godsnaam met deze film over godsdienstwaanzin? Dat het Rusland van Poetin steeds meer in de greep komt van het Russisch-Orthodox fundamentalisme? Ik zou het niet weten en ik wil het ook niet weten ook. Nog nooit een film gezien waarbij ik zo doodgegooid werd met verwerpelijke bijbelteksten als in deze voor mijn gevoel vreselijke film. Ik werd er op een gegeven moment gewoon agressief van bij het horen - en dan de hele film door! - van al dat stomme bijbelgeleuter door die mafkees. Gelukkig waren er ook nog leuke Russische dames in bikini en dames die aan de zeewering heerlijk naakt lagen te zonnen. Kijk, zo kan het ook. Daar heb je geen bijbeltekst voor nodig. Maar de mooie dames ten spijt - ze waren helaas te weinig in beeld - ik ergerde mij zo vreselijk aan die Veniamin of hoe hij ook mogen heten, dat deze film het voor mij helaas moet doen met de door mij laagst gehanteerde waardering (1.0*). Je bekijkt nu eenmaal geen films om je constant te ergeren, nietwaar?

De meningen over deze film waren trouwens sterk verdeeld. Daarom is de kans groot dat ik deze film later nog eens ga herzien. Het is daarbij wel vereist dat ik mijn enorme afkeer van Bijbelteksten of meer van dat bijbelgeleuter ter zijde legt.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13392 stemmen

Fijn Wibro, zin in. Ben benieuwd!

Ik had (M)uchenik ook graag willen zien, maar het kwam er niet van door een griepje oid. Begrijp ik correct uit de titel dat het dus allemaal films van 1990 en later zullen zijn? Dat moet haast wel, gezien de tenaamstelling

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Foutje van mijn kant. Het zijn allemaal films uit de voormalige Sovjet Unie (1917-1991) en de post Sovjet Unie staten vanaf 1991. Anders kom ik nooit op 125.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

124. Vse Umrut, A Ya Ostanus (2008) (Everybody Dies But Me)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/52000/52296.300.jpg?cb=1390591657

https://i.ytimg.com/vi/tP2yHA3Kkms/maxresdefault.jpg

Mijn recensie:

Net zoals Little Vera is dit weer echt zo'n typisch Russisch drama. Meppende vaders, bezopen meiden. Tja, ik heb het onderhand wel gehad met dit soort drama's. De films zoals die in de Sovjet Unie gemaakt werden mogen dan wel geen trouw beeld hebben gegeven van de werkelijkheid maar ik zie ze toch 100 keer liever dan dit soort troosteloze films die zeker geen reclame zijn voor het Rusland van na de ineenstorting van het eens zo grote Sovjet imperium.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

123. Malenkaya Vera (1988) (Little Vera)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11138.300.jpg?cb=1402483920

http://1.bp.blogspot.com/-u_cZO7GnIag/VVs7whIgYHI/AAAAAAAAEn8/1ls_QspdiDk/s1600/W2zrFox.jpg

Mijn wederom niet al te positieve recensie:

Bij deze film moest ik onmiddellijk denken aan de Britse sociale drama’s, waarbij ook lelijkheid troef is. Alcohol drinkende losers met veel geschreeuw en gescheld, vervallen woningen in een omgeving waar de lelijkheid van afdruipt en dan ook nog lelijke mensen. Deze film had alles van dat. Is de vraag wat de regisseur met deze film wilde bereiken. Laten zien dat de Sovjet heilstaat helemaal niet zo’n heilstaat was. Daarin is hij in ieder geval – althans in het jaar dat deze film uitkwam – in geslaagd. Althans bij onze Nederlandse filmcritici in 1989, want zij zetten deze film in de top 10 van beste films van dat jaar. Ik althans kan deze film absoluut niet waarderen. Nu houd ik zo wie zo niet zo van sociale drama’s, tenzij de film op visueel vlak iets te bieden heeft. Dat had deze film voor mij in de verste verte niet. Zelden zo’n oerlelijke film gezien. Ook die Vera die er uitzag als een ordinaire del was niet om aan te zien. Neen, geef mij dan toch maar de optimistisch ogende sovjet "drama's" uit de jaren zestig. Daar geniet ik tig keer meer van.

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Goed bezig!

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Leuk, wibro! Lijkt me heerlijk om niet altijd subtitles nodig te hebben voor Russische films. Je begint meteen met een film die onlangs uitkwam en hoog op mijn lijstje staat (ook al kon jij 'em dus niet zo waarderen).

Russische cinema is vooralsnog een ondergeschoven kindje in wat ik heb gezien, dus ik hoop voor de lange termijn zeker de nodige tips te kunnen opdoen.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

122. Sibiriada (1979) (Siberiade)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18901.300.jpg?cb=1394970696

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/837/qv42.jpg

Mijn recensie:

Deze film die maar liefst vier uur en twintig minuten duurde met moeite afgekeken. Ik heb elke dag een deel bekeken, want langer kon ik gewoonweg niet opbrengen. Het leek wel dat elk deel wel meer dan vier uur duurde, zo slaapverwekkend vond ik het allemaal. De personages vond ik totaal oninteressant, van dat Siberische gehucht met zijn bewoners kreeg ik onderhand schoon genoeg. Ook de apparatsjiks die we in het vierde deel te zien kregen konden mij trouwens niet bekoren.

Dat deze film zo’n hoog gemiddelde heeft kan volgens mij aan niets anders gelegen hebben dan aan het feit dat veel kijkers die voortijdig zijn afgehaakt juist daarom niet gestemd hebben. Iets waar ik helemaal in kan komen. Ik had zelfs moeite het laatste deel af te kijken. Saaiheid troef. Ik was daarom ook blij dat op een gegeven moment de olie uit de grond spoot. Vanaf dat moment werd het gelukkig toch nog even interessant.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Dit is dus geen toplijst maar een lijst met alles wat je hebt gezien? Of wat is de afweging om je lijst met (zware) onvoldoendes te beginnen (waarvan de eerste twee zelfs geen klassiekers zijn)? Of zie je dit nog als een soort inleiding met films die je verwacht beter te scoren bij herziening en/of klassiekers zijn? Aangezien je gisteren nog zei in het weekend een inleiding te plaatsen en volgende week te beginnen met de lijst.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Dit is wel degelijk een toplijst hoewel ik begonnen ben met de wat mindere films (125-122). De top 5 (5 t/m 1) zijn de films die bij mij gewaardeerd staan met een 5.0*. De films 21 t/m 6 hebben bij mij een waardering van 4.5*. Met als nummer 1 voor mij uiteraard de beste film uit dit genre. Het kan trouwens geen kwaad om eens met wat mindere films te beginnen. Dat ik er nu mee begonnen ben is omdat ik even tijd genoeg heb. Het is toch een minder groot karwei dan ik gedacht had.

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3566 stemmen

Mooie stills wibro

Zegt vaak meer dan een simpele poster......

SergioMalick

• 1232 berichten
  • 1834 stemmen

Ik ben zeer benieuwd naar de rest van je lijst Wibro. Zelf vind ik films uit de sovjet-unie erg interessant, alleen weet ik nog niet zo goed welke films ik precies wil zien. Misschien dat deze lijst daar wat bij kan helpen.

Overigens deel ik je mening over Siberiade niet. Het is een tijdje geleden dat ik hem gezien, maar kon me herinneren dat ik behoorlijk onder de indruk was van dit sfeervolle epos.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

121. Koktebel (2003)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22167.300.jpg?cb=1398158054

https://assets.mubi.com/images/film/1212/image-w1280.jpg?1481540982

Niet onaardige roadmovie waarvan ik de scènes van de jonge hoofdpersoon met het meisje zonder meer het mooiste vond.

120. Aelita (1924)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17820.300.jpg?cb=1477592279

http://johnguycollick.com/wp-content/uploads/2012/07/aelita-set.jpg

Niet bijzonder interessant deze stille film, meer een curiositeit eigenlijk. Ik moest bij het zien van die beelden op Mars wel denken aan soortgelijke maar veel betere beelden uit Fritz Lang's Metropolis.

119. Grzeli Nateli Dgeebi (2013)https://www.moviemeter.nl/images/cover/94000/94795.300.jpg?cb=1395230777

https://static.mfah.com/app/images/5da354f6-2283-45db-8aa4-57effa472a2c.jpg?maxWidth=1600&maxHeight=1600&format=jpg&quality=90

Niet erg bijzonder. Uit Georgië komen betere films. De dansscène op de bruiloft vond ik verreweg de mooiste scène.

Bas I.

• 461 berichten
  • 4 stemmen

Leuk wibro! Ongetwijfeld gaan hier nog veel tips voorbij komen. Ik ga hem volgen.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

118. Aleksandr Nevskiy (1938)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4911.300.jpg?cb=1395678185

https://www.focusarnhem.nl/media/movie/Aleksandr%20Nevskialeksandr4.jpg

De veldslag tussen de Russen en de Duitsers was best wel indrukwekkend, maar voor de rest kon mij deze film niet zo bekoren. De propaganda druipt er als het ware vanaf. Kan ook niet anders, want anders had vadertje Stalin aan deze film nooit zijn goedkeuring gegeven. Ik denk ook dat deze film niet veel verschilt van de heroïsche Duitse films die dezelfde tijd in Nazi-Duitsland werden gemaakt. En over die veldslag in 1242: die is verder wel op feiten gebaseerd, maar het zal er destijds toch wel anders aan toe gegaan zijn, want bepaald geloofwaardig vond ik die veldslag in deze film niet.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Ik weet niet of jullie het al weten, maar ik ben inmiddels al gestart met dit topic. Mochten jullie er interesse in hebben.

arno74, Baggerman, BBarbie, beavis, Black Math, danuz, kappeuter, Mochizuki Rokuro, Onderhond, Querelle, Richardus, starbright boy, TheBunk, The One Ring, Verhoeven

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.