• 8.296.777 stemmen

Grzeli Nateli Dgeebi (2013)

Drama | 102 minuten

Oorspronkelijke taal: Georgisch

Releasedatum: 19 december 2013

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Grzeli Nateli Dgeebi

Tbilisi, 1992. De nieuwe onafhankelijke staat moet op eigen benen staan, zelfs wanneer er een burgeroorlog woedt in de provincies. Voor de 14-jarige beste vrienden Eka (Lika Babluani) en Natia (Mariam Bokeria) komt hun jeugd, in de aftakelende maar nog steeds prachtige stad, abrupt tot een einde wanneer onzekerheid en angst voor wat de toekomst zal brengen het dagelijkse leven begint te beheersen.

kappeuter (crew films)

Vanaf 19 december in de bioscoop (Imagine)

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

kappeuter schreef:

Vanaf 19 december in de bioscoop (Imagine)

Deze film staat niet (meer?) in het releaseoverzicht, maar volgens mij klopt deze datum nog.

kappeuter (crew films)

Dankjewel voor de tip!

Ja de datum klopt zeker. Er is ergens een technische fout opgetreden vermoed ik. Er zijn momenteel twee films met deze (Engelse) titel, misschien ligt daar de oorzaak.

Ik heb 'm nu alsnog handmatig ingevoerd!

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

5 sterren van Kevin Toma in de Volkskrant.

Hij roemt het als een 'vitale productie', waarin de debutant-actrices 'stralen in elke scene' en hij waardeert de precies goed geplaatste 'intieme en speelse momenten'. De muziek maakt de film 'soms zo licht en fris als een zomerbries' en de cinematografie is 'zo intens en hypnotiserend, dat het al zonde zou zijn als je met je ogen knippert.'

Klinkt uitzonderlijk positief en het klinkt vooral als een film die ik met dit druilerige Hollandse winterweer wel goed zou kunnen gebruiken.

avatar van McSavah

McSavah

Zo te zien is laatst elke Georgiër opgeroepen een 10 te geven op IMDb voor deze film

Zitten zeker enkele magische momenten in (vooral die met zang en dans), maar niet evenwichtig genoeg voor een topscore als je het mij vraagt. Bovendien vond ik de wat grijze waas die de gehele speelduur over de film hangt niet zo mooi, met name in de scènes die zich buiten afspelen. Qua cinematografie moet je denken aan de Roemeense new wave (kijk ook maar eens wie er DoP is), alleen worden die kenmerkende achtervolgende shots hier regelmatig vroegtijdig afgebroken, waardoor er van 'intens en hypnotiserend' - buiten enkele scènes - voor mij geen sprake was. Wel goed en naturel gespeeld door de jonge actrices inderdaad, maar dat lijkt sowieso eerder regel dan uitzondering te zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ik Doe Moeilijk schreef:

Lijkt me sterk. Nihilistische zeikzwam cinema van de ergste soort (denk aan Kornél Mundruczó en Ruben Östlund). Als je nog plattitudes in je scenario mist, kun je altijd Nana Ekvtimishvili bellen, maar ik wil je ze ook wel gratis aan de hand doen: "Op de slechtheid van de mens is slechts geweld een antwoord - en anders kun je elkaar de huid altijd nog vol schelden". Alleen een dansscène op een bruiloft behoedt de film van een 100% debacle.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Wauw, dat is inderdaad iets totaal anders dan KT van de film heeft gemaakt. Ik hoop binnenkort zelf een oordeel te kunnen vormen.

avatar van Fabian123

Fabian123

De parallellen tussen de moeizame volwassenwording (en uiteindelijk tevergeefs, ze zijn altijd afhankelijk van een man, echt vrij worden de meisjes niet) en de onafhankelijksstrijd in Georgië zijn wel aardig gevonden, maar het kabbelt allemaal wel wat futloos door. Bovendien vond ik het acteerwerk helemaal niet zo denderend, zeker niet van het meisje dat Eka speelt, de ander was nog wel oke. Camerawerk met lange handheld-shots is inderdaad wel goed. Lichte tegenvaller, wel een filmmaakster waar wellicht nog meer talent in zit.

avatar van Kind.of.human

Kind.of.human

Tsja... ik snap mijn voorgangers wel. Ik houd persoonlijk altijd wel van dit soort sfeerimpressies, want dat is het voor mij nog het meeste, het geeft in elk geval een aardige blik van een toch wel ver-van-mijn-bed land/cultuur, en ik vind dat aardig geslaagd. Maar echt geweldig... nee, inderdaad niet.

Mochizuki Rokuro schreef:

Nihilistische zeikzwam cinema...

Kan ik me ook wel iets bij voorstellen

Fabian123 schreef:

...het kabbelt allemaal wel wat futloos door...

Daar ben ik het mee eens.

Toch een 3,5

avatar van _Casper_

_Casper_

Erg tegenvallende film, De sfeer in de film is erg sterk.. Maar de film kent te weinige ''echte'' diepgang, de personages leer je niet echt kennen en blijven vlak en ook het achtergrond verhaal word te onduidelijk vertelt.. je blijft maar een beetje gissen... Waardoor het ooit nergens spannend word, en daarnaast kabbelt het verhaal maar voor zonder dat er echt iets gebeurd.

Verhaal gaat ''ongeveer'' over het leven in een ''soort'' oorlog, en dan vooral van 1 meisje en haar familie, waarvan haar vader in de oorlog zit..

Er had veel meer ingezeten want de sfeer en het acteerwerk was goed.. maar de verhaal en uitwerking dramatisch slecht

1.5* afrader

BBarbie

Mijn kennismaking met de Georgische cinema is me niet meegevallen. Het is een nogal losse aaneenschakeling van scènes, die te vaak voortijdig en abrupt worden afgebroken. Daardoor ontstaat een springerig geheel zonder veel samenhang, zonder hoogte- of dieptepunten, zonder clou. Wellicht is de film bedoeld als metafoor voor het volwassen worden van Georgië als nieuwe staat. Dat is overigens ook niet meer dan een veronderstelling omdat ik niets beters kan verzinnen, allicht bij gebrek aan achtergrondkennis mijnerzijds over Georgië en de lokale cultuur. Het enige positieve dat ik heb kunnen ontdekken is het acteren van de twee jonge hoofdrolspeelsters, die erg naturel overkomen.

avatar van Twinfish66

Twinfish66

Prachtige film.

avatar van Dievegge

Dievegge

Van een productie met bescheiden middelen moet je geen visueel spektakel verwachten, maar inhoudelijk is dit een sterke film.

De politieke situatie van Georgië in 1992 is op de achtergrond aanwezig. Na het uiteenvallen van de Sovjetunie ontstond er een conflict met Rusland in de regio Abchazië. Sommige Georgiërs trokken daarheen als vrijwilliger. We krijgen ook wat van de volkscultuur te zien: de sombere samenzang van de meisjes en de solodans op het huwelijk. Tijdens deze dans lacht Eka niet één keer, zelfs niet wanneer ze applaus krijgt, bij wijze van stil protest tegen het gedwongen huwelijk van haar vriendin Natia.

Het gaat ook over universele thema's als vriendschap, volwassen worden en vrouwenemancipatie. Van de meeste mannen wordt een negatief beeld opgehangen: een dronken vader, een vader in de gevangenis, pestende jongens en dan dat gedwongen huwelijk.

Van haar vriendje Lado krijgt Natia een pistool, geladen met één kogel. Volgens het Tsjechovprincipe moet dat pistool op een gegeven moment afgevuurd worden. Je verwacht dat Natia de kogel zal gebruiken voor haar echtgenoot als weerwraak voor de moord op Lado, maar in plaats daarvan gooit Eka het geladen wapen het water in. Daarmee doorbreekt ze de cyclus van geweld. Geen oog-om-oog tand-om-tand meer, een boodschap die ook op de politieke situatie kan slaan.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Prachtige film. De meiden acteren super goed. Je krijgt echt een bepaald beeld van het leven in de hoofdstad Tbilisi. Mooi gefilmd. Een land wat aan de ene kant Europees wil zijn. Maar aan de andere kant nog erg conservatief is. Zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van Movsin

Movsin

Er zit een nare smaak van oorlog, geweld, wraak, twist, armoede en niet echt vrij zijn in deze film die twee jonge meisjes ten tonele voert die, precies door die omstandigheden, een onbezorgde jeugd aan zich zien voorbijgaan.

Het tempo van de film ligt laag en de verwijzingen naar de achtergrondomstandigheden halen een vlotte overgang tussen de opeenvolgende scènes uit de film.

De twee hoofdactrices zetten wel een gevoelige act neer maar denderend is het geheel niet.

avatar van Richardus

Richardus

Hey, die heb ik ook ooit gezien! Geheugen even opfrissen, meen dat ik m aardig vond maar niet bijzonder.

avatar van Boenga

Boenga

• 2070 berichten

Om m'n woordenschat een beetje te kunnen uitbreiden (taal is toch een rijkdom) heb ik deze met veel nieuwsgierigheid even opgezocht op Google. Slechts dertien resultaten, waarvan de eerste hier van MM. Ben er niet veel wijzer mee geworden.

avatar van Boenga

Boenga

• 2070 berichten

Heel mooie film (geen nihilistische zeikzwam cinema imho) die een situatieschets geeft van Georgië na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

In een maatschappij waar de vrouw nog meer dan een trap onder de man geduwd wordt; waar de vrouw (het meisje) wordt uitgehuwelijkt en niet veel meer is dan een slaaf.

In een gemeenschap waar veel mensen nog net iets ruwer zijn tegenover; hun taal en hun houding binnen het gezin, op school, op straat.

In een maatschappij met veel armoede, met grijze en rommelige straten, vervallen huizen.

En in die situatie volgen we twee openbloeiende (verwijzing naar de Engelse titel, geen idee of dat ook in de originele titel zit) tienermeisjes - een spoor van vernieuwing, verfrissing, emancipatie, modernisering. Nieuw tegen oud, progressief tegen traditioneel. De revolutie is er nog niet, maar elke stap telt.

De twee jonge actrices, allebei in hun eerste film, doen het geweldig. Het is in grote mate dankzij hen dat je betrokken wordt in het verhaal. Ze duwen de grens tussen Georgië ons 'het westen' helemaal weg.

Het verhaal speelt zich af in 1992. Ik lees op Wiki dat er nog steeds veel armoede is in dat land, de economie draait niet en veel burgers emigreren. Ik wou dat meer mensen hier zouden beseffen hoe f***ing lucky wij zijn dat we in West-Europa geboren zijn...

avatar van Walter S.

Walter S.

Ik heb laatst Het Perenveld gelezen, geschreven door Nana Ekvtimishvili, vond ik een mooi boek, dus was ik wel benieuwd naar de cinematografische versie van Nana's kijk op haar jeugd in Georgië. Een kijkje in een land waar ik nooit veel van zie is altijd leuk, maar ik ben het wel met BBarbie eens.

Niet heel slecht maar ook niet echt goed, precies om reden die in de quote staat beschreven.

avatar van John Milton

John Milton

Mijn vierde film uit Georgië, en ook deze is de moeite, al blijft Simindis Kundzuli (2014) favoriet. Sterk gespeeld en een mooi tijdsbeeld van de periode in de jaren volgend op het uiteenvallen van de sovjetunie, en een subtiele verkenning van hoe het geweld zich in de psyches van de inwoners genesteld heeft. Ik zie de zeikzwam cinema duiding van MR ook niet hierin.

Nog 9 dagen te zien op Mubi (met VPN)