La Teta Asustada (2009)

Alternatieve titel: The Milk of Sorrow

Peru / Spanje

geregisseerd door Claudia Llosa
met Magaly Solier, Susi Sánchez en Efraín Solís

Fausta (Magaly Solier) lijdt aan 'La Teta Asustada', een zeldzame ziekte die overdraagbaar is via de moedermelk van vrouwen die werden verkracht tijdens een periode van terreur in Peru. De oorlog mag nu dan voorbij zijn, maar Fausta wordt er altijd aan herinnerd en leeft haar leven in angst en zonder vrijheid. De plotselinge dood van haar moeder, dwingt haar haar angsten en het geheim dat in haar verborgen is, onder ogen te zien. Ze heeft namelijk een aardappel in haar vagina gestopt welke als een beschermende schild dient jegens walgelijke indringers.

avatar van Reservoir Dogs
Het gaat precies goed met je toevoegingen Legan

avatar van Mochizuki Rokuro
Zojust -redelijk verrassend- de Gouden Beer in Berlijn gewonnen, maar in het NRC werd de film wel behoorlijk geprezen. Verrassend. omdat er toch niet vaak een Peruaanse film met de prijzen gaat lopen op één van de prestigieuze festivals. Bizarre synopsis ook.

iemand enige idee waar ik deze film te pakken kan krijgen?
heb hem nl dringend nodig, downloaden/kopen etc

avatar van Freud
Een mooie film, maar misschien net iets te simpel om echt goed te zijn Ik hou van de eenvoudige symboliek, het rustige tempo, de eenvoudige personages. Maar om de een of andere reden blijft het door al die eenvoud net iets te veel op de vlakte. Het personage van Fausta is tragisch en vertederend tegelijk, de film doet ook goed zijn best om de context mooi te schetsen, met veel liefde voor kleine details en de ontroerende schoonheid van wat bij ons vooral als kitsch aanzien zou worden (dan heb ik het natuurlijk over alle bruiloften en de bijhorende feesten en geschenken) - het contrast met het rijke en luxueuze huis waar Fausta gaat werken maar dat, met uitzondering misschien van de tuin, even doods is als Fausta's emotieloze leven, is uiteraard duidelijk.

Het is een film met een erg mooi, uitgepuurd scenario, waar alles op zijn plaats zit (en waar je zonder moeite aan alles een betekenis kunt geven), maar de verfilming zelf mist wat bezieling. Het gebrek daaraan is in zekere mate waarschijnlijk bewust, maar dat neemt niet weg dat de film zo niet echt werkt, niet meteen aanslaat bedoel ik dan. Ook filmisch is het allemaal net iets te zwak. Die Gouden Beer zou ik er dus niet aan geven, maar dat neemt niet weg dat het dus wel een mooie film is

De film heet hier in Duitsland trouwens 'Eine Perle Ewigkeit', wat ik wel een mooie vertaling vind.

Ik vond hem niet geweldig..

Ik lees: " te zien vanaf 17-12-2009" . Waar is deze film dan te zien?

manecas36 schreef:
Ik lees: " te zien vanaf 17-12-2009" . Waar is deze film dan te zien?

Amsterdam (Rialto), Den Haag (Filmhuis), Rotterdam (L/V), Utrecht (Hoogt)

avatar van Verhoeven
Mochizuki Rokuro schreef:

Dan was de competitie wel heel magertjes.

(NRC hecht ik geen waarde aan vooral als je weet dat alles wat ook maar een beetje obscuur is in Filmland dan zijn hun er standaard lovend over.)

1 Oscarnominatie

Beste Buitenlandse Film

Freud schreef:
Ik hou van de eenvoudige symboliek

Een ontspruitende aardappel in je vagina als metafoor voor proberen te groeien terwijl je geestelijk vast zit vond ik niet erg subtiel

avatar van Thomas83
De plotomschrijving klinkt ronduit bizar, en de film begint ook wat bizar met een raar liedje met niet al te prettige inhoud wat een beetje de situatie schetst. Er blijken later nog meer van die korte zangstukjes in de film te zitten, vond het maar niks. Als er nou niet zo vals werd gezongen was het misschien nog iets geworden, al betwijfel ik het. De “normale” ondersteunende muziek is trouwens wel heel behoorlijk. De film ziet er ook goed verzorgd uit. Meer dan prima geschoten, aardig gemonteerd.

Het spel van de acteurs is ook niet slecht. Magaly Solier weerhoudt haar nogal schuwe en eigenlijk weinig sociale en kwetsbare personage er van een soort van typetje te worden. Ze is een wat droevig personage, zoals de hele film ook droevig is. Al die armoede en eenzaamheid. Wel jammer hoe de uitwerking veel te gemaakt kunstzinnig is op momenten, met bijvoorbeeld een gebroken parelketting waarbij elke parel tergend langzaam wordt opgeraapt. Zal wel symbolisch bedoeld zijn hoor, maar het komt zo geforceerd artistiek over. Kijk ons eens gevoelige en opvallende scène maken. Als de uitwerking je niet pakt komt zoiets vreselijk over.

Een scène die ik dan wel weer mooi vond was die van het piano-optreden, heel verrassend en prachtige muziek. Het laatste half uur wordt de film sowieso wat aangrijpender en daarmee beter wat mij betreft. De laatste twee scènes zijn ook wel mooi en door dat hele laatste half uur heb ik toch nog wel een redelijk positief gevoel over de film. 3.0*, vooruit dan maar.
Die poster vind ik trouwens wat raar, past niet bij de film vind ik.

avatar van Decec
Ik vond een redelijke film..
Nee, niet geweldige film..
Actrice Magaly is stil... zegt niet veel...
3 sterren is voldoende..

avatar van Fran
Toen ik de filmomschrijving van te voren las, vond ik het een heel bizar verhaal. Ik hoopte dat als ik de film zou kijken dat het mee zou vallen omdat ik het dan in een bepaalde context zou zien. Dat was dus niet het geval. Het verhaal is gewoon heel bijzonder.

Ik vind het geheel nogal troosteloos en traag verlopen. De dialogen verlopen erg traag en vaak zonder emotie en de klaagliedjes tussendoor maken het geheel er ook niet beter op. Hierdoor verloopt het zo stroperig. Daarnaast is de setting erom heen ook nogal troosteloos.

Ik was blij om tegen het einde aan toch nog wat emotie te zien. Bijvoorbeeld als haar oom (waarschijnlijk in dronken toestand) heel emotioneel word en schreeuwt dat ze eens moet gaan ademen. Vervolgens rent zij in paniek naar het Grote Huis. Of toen ze door haar bazin uit de auto werd gezet. Hier kon ik eindelijk wat mee.

Wat ik wel interessant vond aan deze film was dat je mee kon kijken hoe er met bepaalde onderwerpen als dood en trouwen wordt omgegaan in Peru. En mooi dat ze op het einde die plant krijgt van de tuinman.

Maar over het geheel gezien liep deze film voor mij toch wat te traag.

avatar van Elineloves
Phoe, wat een bijzonder verhaal. Wanneer je de synopsis leest heb je ook geen idee wat je moet verwachten. Ze heeft een aardappel in haar vagina gestopt, moet je daar nou om lachen of getreurd zijn dat het meisje zich genoodzaakt voelde om dit te doen? Je eerste reactie wanneer je zoiets leest is dan ook 'WTF?' maar wanneer je het verhaal er omheen kent, vergaat je het lachen wel. Het is triest, en als vrouw zijnde doe je hard je best om het niet teveel te visualiseren en het je voor te stellen. Ik moet er niet aan denken, al die risico's. De infecties, de aardappel kan groeien (de wortels komen er uit) en maar te zwijgen over bloedingen. De rillingen lopen me over mijn lijf bij de gedachte alleen.

Het verhaal is donker, bedrukt en toch vrij simpel. Fausta is lastig benaderbaar voor de kijker, je ziet haar angst, maar je kunt er niet veel mee. Ze kwam niet bij me binnen, ik voelde niks voor haar en kreeg ook geen 'band' met haar personage. Ook de andere personages bleven vlak.

Het verhaal is traag, zit weinig schot in. Maargoed, het is dan ook niet het type film waar de ene naar de andere gebeurtenis moet voorvallen. De zangstukjes haalden de vaart ook behoorlijk uit de film, en er zat al zo weinig vaart in.

Zoals al vaker beschreven is het voornamelijk het einde wat noemenswaardig is, dit haalt de film nog enigszins omhoog in mijn waardering. Eindelijk datgene waar ik naar op zoek was bij deze film, helaas wel erg aan de late kant. Jammer.

avatar van Mr Thee
is een aardige film. mooie beelden. bizar onderwerp. soms wat saai. enig zitvlees is wel vereist. als je het leuk vindt om wat peruaanse rituelen te aanschouwen, best de moeite waard. voor mensen die het liefst in spanning zitten, bloed en actie willen zien: geen aanrader.

avatar van Stijn B.
Eén van de allermooiste films van de laatste jaren. In hetzelfde jaar van het magische Belgische "Altiplano" is deze film verschenen. Met eenzelfde oog voor poetische schoonheid en detail grijpt dit verhaal heel erg aan: ontroerend mooi. De muziek en liederen in de film spreken boekdelen en bezorgen je een krop in de keel. Zo zit er ook een sobere maar wondermooie scène aan de zee in op de tonen van prachtige muziek. Deze scène tipt aan de zeescène van bv. Hana-Bi qua emotionaliteit en schoonheid. Universele wereldcinema van de bovenste plank.

Over hoe angst "leven" kan blokkeren. Universeel in het onderwerp, wondermooi in verhaal gezet en in beeld gebracht.

Verhoeven schreef:
Dan was de competitie wel heel magertjes.

Klopt, check hier. Was echt een flut line-up dat jaar, zeg! Dus misschien is dit nog niet zo'n gekke winnaar.

Het was al een stuk beter dan Madeinusa (2006), maar nog steeds weinig bijzonder tot soms ronduit saai. Echt niet beter of zo dan de gemiddelde film in de Latin America DVD box van het IFFR. Laatste kwartier was eigenlijk nog het beste.

avatar van Verhoeven
Nou, daarvan zag er slechts acht waarvan alleen Chéri niet om aan te zien was. Staan er ook nog genoeg op mijn wensenlijstje. Onder andere die twee Duitse en Kaige Chen natuurlijk.

avatar van arno74
Interessant verhaal, interessante cultuur, inheems taaltje, een inheems volk, het heeft soms wat weg van een documentaire, maar de regie slaagt met al die elementen er niet in om een goede film te maken. Het verhaal alleen al zou emoties moeten oproepen, maar het wordt erg droog gebracht, het lukte me niet om met de personages mee te leven. Het gaat over zogenaamd zielloze mensen omdat ze uit een verkrachting zijn geboren, de film zet ze ook zo neer in plaats van als de gestigmatiseerde mensen die ze waarschijnlijk in werkelijkheid zijn. Een film dus die zo'n door de maatschappij opgelegde stigma bevestigt in plaats van dat het onderuitgehaald wordt.

Vreemd eigenlijk dat het de Gouden Beer heeft binnengesleept, misschien dat men wou kiezen voor een inheems aandoende film. Een andere genomineerde, About Elly (2009), had het makkelijk van deze kunnen winnen. Magere 2,5*.

avatar van DjFrankie
Sobere film, met diepgang en oog naar het verleden. Ook goed om te zien hoe er geleefd wordt hoog in de Andes, waar minder bedeelden hun dorpen hebben, in contrast met de rijken in Lima. Magaly Solier die hier regelmatig zingt is ook een gevierd Peruaanse zangeres trouwens.

En Peru heeft de meeste soorten aardappels van de wereld, weet niet welke soort hier gebruikt is

Een nogal vage en vooral erg trage film. Volgens mij ging het over een contact gestoorde jonge vrouw die een trauma heeft van terreur en verkrachting uit het verleden. Al dan niet ingegeven door haar moeder. En met dat trauma moet ze dan maar zien te leven, want echt goede hulpverlening is er niet in Peru. De beelden van het leven in Peru hebben wel wat, al word je er ook niet echt vrolijk van.
Ik ga in principe onvoorbereid een film in, maar als ik de beschrijving van de film hier lees heb ik hem toch aardig begrepen.