Psiconautas (2015)

Alternatieve titels: Psiconautas, los Niños Olvidados | Psychonauts, the Forgotten Children | Birdboy: The Forgotten Children

Spanje
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Pedro Rivero en Alberto Vázquez
met de stemmen van Andrea Alzuri, Eva Ojanguren en Josu Cubero

Na een ecologische ramp op het eiland waar ze leven besluiten de tieners Birdboy en Dinki om hun huidige bestaan te verlaten. Birdboy wil dit doen door zichzelf volledig te isoleren, terwijl Dinki op een gevaarlijk avontuur gaat in de hoop dat Birdboy met hem meegaat,

avatar van arno74
Winnaar van de Goya voor beste animatiefilm. Hopelijk komt ie nu wat breder in de bioscoop want deze is vrijwel nergens te zien geweest.

avatar van beavis
Amsterdamned
26/10 19:30

avatar van EW101
Ook wel zin in. Aparte sfeer ook in de trailer.

avatar van EW101
Zie op IMDB dat studio4C eraan meegewerkt heeft.

avatar van Noodless
Speciale donkere animatiefilm die het gevoel van feel good movie (zoals de meeste animatiefilms) bij de kijker zeker niet ontwikkelt. Soms bruut, gewelddadig en zelfs voor jongere kijkers griezelig kan overkomen.
Qua concept is deze prent origineel en bezit een aantal fantastische knappe scènes zoals de spin, Birdboy die heel kwaad wordt en ten aanval trekt naar de vuilnisbelt en de ziel die het lichaam verlaat. Mooie beelden, soms ook bizar wat inhoud betreft. Niet alles is altijd even duidelijk. Zeker een film die nog eens een tweede kijkbeurt verdiend. 7/10

Hmm.

Aan de ene kant echt wel de moeite. De speciale tekenstijl en het duistere gebeuren maken van deze film best een aparte ervaring. Visueel is het een erg leuk stijltje, niet erg gedetailleerd maar wel best uniek. Verder is de wereld waarin de personages vertoeven best intrigerend en bij momenten verrassend bruut. Al moet ook wel gezegd dat dit gebaseerd is op een graphic novel, dus geen idee hoeveel eer deze film daarvan mag opstrijken.

Jammer genoeg laat de animatie en de regie het vaak wat afweten. Dat de stijl relatief simpel is, is niet zo erg, want die is sprekend genoeg. Maar de animatie is verder redelijk pover en qua regie blijft het allemaal erg braaf en beperkt. Zo gaat het redelijk stroef en na een tijdje toch wat ongeïnspireerd ogen, daar waar deze film toch echt wel wat te tonen en vertellen heeft.

Het duurt verder niet echt lang, maar het laatste kwartiertje bleef ik toch wat op m'n honger zitten. Bepaalde "indrukwekkende" scenes voelen zo niet echt aan en de film weet niet echt af te sluiten met een big bang. Jammer, want het potentieel was er zeker, al helemaal als ik hoor dat 4°C ook meegewerkt heeft aan deze film. De regisseurs hadden hen wat harder aan het werk mogen zetten, dan was dit een echt meesterwerkje geweest. Nu is het nog altijd een film die zeker de moeite is om eens te proberen, helemaal als je een beetje animatiefan bent, maar écht overtuigen kon het uiteindelijk niet.