Yoru Wa Mijikashi Arukeyo Otome (2017)

Alternatieve titels: The Night Is Short, Walk on Girl | 夜は短し歩けよ乙女

Japan
Animatie / Romantiek

geregisseerd door Masaaki Yuasa
met de stemmen van Gen Hoshino, Kana Hanazawa en Hiroshi Kamiya

De protagonist wordt verliefd op een studente en heeft dagelijks moeite om door haar opgemerkt te worden. Zij is helaas een naïef en simpel meisje dat laconiek doet tegenover hem. Een komische liefdesfantasie met absurde gebeurtenissen die zich afspelen in Kyoto.

Mooi mooi.

Ik ben niet Yuasa's grootste fan, zeker niet wetende dat er een hoop mensen zijn die in hem één van de allergrootsten zien. Maar zijn talent valt moeilijk te ontkennen en met z'n nieuwste heeft hij gelukkig weer de juiste toon te pakken.

Aparte anime, zoals je van Yuasa mag verwachten. De film zelf speelt af in één enkele nacht, maar er zit een jaar aan gebeurtenissen in. Een hoop weirdness, rare figuren en maffe settings. Maar het is toch vooral Yuasa's regie die het allemaal zo speciaal maakt. Geweldig camerawork, maar vooral ook een erg opvallende stijl, erg kleurrijk en érg levendig.

Typisch zo'n film die je gewoon moet ondergaan. De logica is soms ver te zoeken, de gebeurtenissen bepalen het ritme van de film en af en toe kan je niet meer doen dan gewoon genieten van wat zich over het scherm heenbeweegt. Aanrader voor mensen die hun animatiefilms graag nét iets anders zien.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Black Math
Ik ben wel echt een fan van Yuasa, al is het maar omdat hij een zeer eigenzinnige stijl heeft en zijn werk vaak erg surrealistisch is, wat mij altijd erg goed smaakt. Mind Game vond ik geweldig en het is eigenlijk jammer dat hij zich met name op series toelegt, maar daar zitten dan ook een aantal pareltjes tussen zoals Kaiba en The Tatami Galaxy.

Deze laatste serie is net als The Night is Short, Walk on Girl gebaseerd op een boek van Morimi Tomihiko en niet geheel ontoevallig lijken de hoofdpersonen uit beide anime erg op elkaar, zowel qua uiterlijk als qua rol die ze in de respectievelijke verhalen spelen. Beide anime spelen in Kyoto, met name op de campus van de Universiteit van Kyoto. Ik heb zelf Kyoto bezocht, inclusief de campus, en kan niet anders concluderen dat beide anime onmiskenbaar Kyoto uitbeelden. Ik herken echter weinig specifieks, wat ook door de stijl komt die behoorlijk vervreemdend en surreëel is (wat ik dus alleen maar als een pluspunt zie).

In zekere zin is dit dus een beetje een filmversie van The Tatami Galaxy, maar alleen in zeer grote lijnen, want ondanks dat in beide anime de gebeurtenissen vervreemdend zijn, zijn ze verder wel echt verschillend. Het wijkt voldoende van elkaar af om toch beide fris aan te voelen. En behalve dat de stijl gaaf is, is de animatie in deze film ook spetterend om te zien. Wat me dan uiteindelijk weerhoudt om toch hoger dan 4* uit te delen zijn de liedjes in de film. Okee, ze hebben een functie in het verhaal, maar echt goed zijn ze niet. Niettemin is deze film over de hele linie een kleurrijk en maf feestje en dat is wat vooral blijft hangen.