Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto (1995)

Alternatieve titel: Nobody Will Speak of Us When We're Dead

Spanje

geregisseerd door Agustín Díaz Yanes
met Federico Luppi, Pilar Bardem en Victoria Abril

Victoria Abril speelt de rol van Gloria Duque, een alcoholistische prostituee. Ooit was ze een gelukkige vrouw, maar sinds haar man, een stierenvechter, in coma ligt, moet ze vechten om te overleven. In Mexico-Stad raakt ze verzeild in een gewelddadig conflict tussen drugdealers en agenten van de DEA, een Amerikaanse anti-drugsorganisatie. Tijdens het gevecht is het hitman Eduardo die Gloria's leven spaart. Gloria krijgt een lijst in handen met de namen van bedrijven die zich bezighouden met het witwassen van geld. Met deze gevoelige informatie reist ze terug naar haar woonplaats Madrid.

Vreselijk standaard geweldig misdaad filmpje dat in 1996 op het IFFR in de Tiger competitie zat. De jury zat toen gewoon in de publiekvoorstellingen in de zaal en wat me dan ook het meest is bijgebleven van de film dat Renée Soutendijk achter mij zat, naast Adrienne Shelley (bekend van Hal Hartleys films) in bontjas en met zonnebril (misschien ook wel tijdens de film). Er klonk een kleine gil toen er ergens tegen het einde van de film een kurkentrekker in een knie werd gedraaid. Weet niet van welke van de twee dames dit kwam.