• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.171 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.055 gebruikers
  • 9.374.183 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Zag alleen de Almodovar en de del Toro. All About My Mother is weer zo'n film die ik zag toen deze uit kwam omdat de reviews érg goed waren, waarbij het een eerste kennismaking was met de regisseur voor mij. Aan mijn cijfer (1,5*) te zien snapte ik er dus niets van En vandaar wellicht dat ik nog steeds zoveel Almodovar films te zien heb...

Neville wil ik ook veel meer van zien. The Last Horse klinkt wel als een leuke sfeervolle kleine film met een tikje nostalgie, altijd fijn. The City of No Limits heb ik op DVD in de kast staan, maar weet nog niet helemaal of dit iets voor mij is, dus die komt "ooit" aan de beurt.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

In dit rijtje van 10 vier films gezien met La Isla Mínima (2014) als absolute uitschieter. Misschien wel de beste film die ik dit jaar in de bioscoop gezien heb. Ook die film van Guillermo del Toro over de Spaanse Burgeroorlog El Espinazo del Diablo (2001) mag er zijn trouwens.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

3.0* - El Espinazo del Diablo

Zie in dit rijtje verder geen direct aansprekende titels.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Ik zag:

- 4.0* - Lo Impossible

- 3,5* - La Isla Minima

Wat beavis zegt over Almodovar klinkt bekend. Ik zag destijds La Mala Educacion in de bios en kon er bijzonder weinig mee, waardoor ik tien jaar lang Almodovar zonder al teveel wroeging links heb laten liggen. Tot ik dit jaar La Piel que Habito zag, die mijn interesse voor de filmmaker weer heeft aangewakkerd. De vroegere Del Toro's moet ik ook allemaal nog zien.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

John Milton schreef:

Ik zag:

- 4.0* - Lo Impossible

- 3,5* - La Isla Minima

Wat beavis zegt over Almodovar klinkt bekend. Ik zag destijds La Mala Educacion in de bios en kon er bijzonder weinig mee, waardoor ik tien jaar lang Almodovar zonder al teveel wroeging links heb laten liggen. Tot ik dit jaar La Piel que Habito zag, die mijn interesse voor de filmmaker weer heeft aangewakkerd. De vroegere Del Toro's moet ik ook allemaal nog zien.

Exact hetzelfde als bij jou. Alleen La Isla Minima en Lo Imposible omgewisseld. En ook La Mala Educacion gezien met hetzelfde resultaat... . Niet echt de juiste film om mee te beginnen denk ik dan.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Deze ronde weer 8 uit 10 gezien. Operacion E en Lo Imposible zag ik beide tijdens het filmfesitval van San Sebastian, leuk festival wanneer je interesse bij Spaanstalige cinema ligt. Beide films zijn uiteraard niet de meest "Spaanse" films van uit de lijst.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Dit keer alleen 'El Espinazo del Diablo' gezien. Geweldige film en een opmaat naar het nog betere Pan's Labyrinth. Jammer genoeg zien velen in beide films niet de dubbele bodems die ze bevatten en waarderen ze ze slechts op de platte horror/fantasy verhaaltjes die het lijken. Del Toro blijkt door deze twee films veel meer te kunnen dan het maken van simpele blockbusters, maar helaas doet hij voornamelijk dat laatste.

Voor de rest weer een aantal mooie tips.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Baggerman schreef:

Dit keer alleen 'El Espinazo del Diablo' gezien. Geweldige film en een opmaat naar het nog betere Pan's Labyrinth. Jammer genoeg zien velen in beide films niet de dubbele bodems die ze bevatten en waarderen ze ze slechts op de platte horror/fantasy verhaaltjes die het lijken. Del Toro blijkt door deze twee films veel meer te kunnen dan het maken van simpele blockbusters, maar helaas doet hij voornamelijk dat laatste.

Ik weet wat je bedoelt. Ik twijfel dan ook soms of Pan's Labyrinth en ook wel El Espinazo del Diablo niet gelukstreffers zijn geweest, als ik zie dat hij zijn tijd besteedt aan films als Hellboy en Pacific Rim... Maar dat zie ik ook bij andere regisseurs die op een gegeven moment voor het geld lijken te gaan. Er is overigens een nieuwe film op komst (van een andere topregisseur) die men met Pan's Labyrinth durft te vergelijken, maar daarover later deze week meer, duurt nog even En films met dubbele bodems komen we nog wel meer tegen deze week, o.a. de Medem van morgen. Dat type film scoort bij mij ook hoog.

Straka schreef:

Deze ronde weer 8 uit 10 gezien. Operacion E en Lo Imposible zag ik beide tijdens het filmfesitval van San Sebastian, leuk festival wanneer je interesse bij Spaanstalige cinema ligt. Beide films zijn uiteraard niet de meest "Spaanse" films van uit de lijst.

8 uit 10, mooie score! Ik was ooit in de buurt van San Sebastian tijdens het festival, maar ik kreeg mijn agenda niet rond om er heen te gaan, baal ik wel van. Lijkt me een leuke ervaring. Operación E zou op een Latijns-Amerikaanse lijst niet mistaan, zo is er nog een film later deze week. Ik heb ze maar hier meegenomen omdat ik van het productieland ben uitgegaan. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de film Biutiful (2010) in dit lijstje, omdat dat officieel een Mexicaanse film is, die zich wel volledig in Barcelona afspeelt. Geweldig drama, van Alejandro González Iñárritu en met Javier Bardem in de hoofdrol. Die was anders hoog in mijn Spaanse top 10 geëindigd. Aanrader voor wie van zware en heftige drama's houdt.

TornadoEF5 schreef:

En ook La Mala Educacion gezien met hetzelfde resultaat... . Niet echt de juiste film om mee te beginnen denk ik dan.

Misschien is de hoogst genoteerde Almodóvar uit mijn lijst dan een betere optie, die komt morgen aan de beurt .

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

arno74 schreef:

Ik weet wat je bedoelt. Ik twijfel dan ook soms of Pan's Labyrinth en ook wel El Espinazo del Diablo niet gelukstreffers zijn geweest, als ik zie dat hij zijn tijd besteedt aan films als Hellboy en Pacific Rim... Maar dat zie ik ook bij andere regisseurs die op een gegeven moment voor het geld lijken te gaan.

Gelukstreffers zijn het zeker niet daar hij de schrijver is van de eerste en co-auteur van de tweede film. Maar toen die tijdverspilling met die hobbitfilm en die andere blockbusters

Zo jammer!

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Nog niet gereageerd op de batch van gisteren, dat kan nog net voor de nieuwe.

4/10 gezien, waaronder een Almodovar die me wel erg beviel. Meer uitgesproken 50-ies melodrama, in dit geval met de juiste balans van nuance en overdrijving. Del Toro heb ik vanaf het begin van zijn carrière al gevolgd. Cronos had toen ik met structureel films kijken begon (dus: samen met een vriend 7 videobanden uit de cult-catalogus voor een week) al een status, ik meen dat Tartan een VHS heeft uitgebracht toen. Daarna is Del Toro altijd tegengevallen. Ook met deze kon ik niks. Van Ciudad staat me niet veel bij.

La Isla Minima is wel de Spaanse film van het afgelopen jaar. Tenminste ik zag geen andere en in Nederland was buiten de festivals om ook niks anders te zien geloof ik Ik kan de reputatie en lof wel begrijpen, maar ik vond de combinatie van thriller, politiek, mooi-filmerij etc niet helemaal goed werken. De veelgeprezen bovenaf shots (hier ook zo'n fraaie op de still te zien) zij inderdaad mooi, maar slaan in de film wat mij betreft als een tang op een varken. Dus die still is hier natuurlijk goed gekozen!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Vandaag de laatste solide 3,5jes en weer een hoop variatie. O.a. een film over de ETA (34), een behoorlijk surrealistische Medem (35), een uiterst fraaie scifithriller met horrortrekjes (37) en het zowel inhoudelijk als visueel bijzondere "The Dead Mother" (39). De Engelstalige film van vandaag op nr. 40 is geen onbekende, en verder een van de weinige "quinqui / kinki"-films uit Spanje, films over jeugdcriminelen gespeeld door mensen die dicht bij dat milieu zaten (#38).

Los van dat het een bijzondere, zeldzame en interessante categorie is, is het ook een bijzonder fijne wegkijker met een mooie hoofdrolspeelster die daarna om nooit naar buiten gebrachte redenen echter niets meer van de filmwereld af wou weten. Het toont de tijd van na de dictatuur, toen het "niets mag" plaats maakte voor het "alles kan".

Op nr. 36 de enige typische jaren '50 film, een promofilm over een zangeres die dat niveau echter volledig wist te ontstijgen (en vandaar dat het mijn lijstje heeft gehaald). De jaren '50 waren ook de tijd dat de rol van kinderen in Spaanse films zich verankerde, tot dan kwamen ze alleen als achtergrond voor, vanaf die periode kregen ze bijrollen, en uiteindelijk hoofdrollen. Naast films over zangers en zangeressen kwamen ook een hoop films met zingende kindersterren in de hoofdrol. Die categorie werd enorm populair, de zingende kinderen werden zowat uitgebuit, en in de jaren '60 bereikte die categorie haar hoogtepunt. Dat zijn vrijwel allemaal mierzoete films, en geen ervan heeft mijn lijstje gehaald. Al moet ik eerlijk zeggen dat er wel erg goed gezongen wordt, die films hebben zeker hun charme.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

31. Abre los Ojos - Open Your Eyes (1997) - Alejandro Amenábar - trailer - koopinfo (MM)http://oi59.tinypic.com/2eb9urn.jpgBijzondere psychologische mysterythriller die vrij uniek was, tot het een Amerikaanse remake kreeg: Vanilla Sky (2001). De film gaat over een yup wiens gezicht verminkt raakt en daar niet mee om kan gaan. Hij (Eduardo Noriega) is verliefd op Sofía (Penélope Cruz), terwijl hij achtervolgd wordt door een obsessieve vrouw die op hem verliefd is, fraai gespeeld door Najwa Nimri. De film wordt vanuit de optiek van de door het ongeluk verwarde yup bekeken, wat soms bijzondere scènes oplevert.

32. La Piel Que Habito - The Skin I Live In (2011) - Pedro Almodóvar - trailer - koopinfo (MM)http://oi58.tinypic.com/3130rj5.jpg

De bij mij hoogst genoteerde Almodóvar is misschien wel zijn meest atypische film. Van zijn vroege komedies zoals Women on the Verge... (1988) en What Have I Done... (1984) was ik niet onder de indruk, maar zijn meer recente films weten me meer te boeien, m.u.v. zijn laatste flop Los Amantes Pasajeros (2013), misschien wel zijn meest platte komedie. La Piel Que Habito is een originele en veelzijdige thriller met een sterk en soms bizar script die weet te verrassen. Een enkele scène kwam nogal surrealistisch op me over. De fotografie is uitermate verzorgd zoals we van Almodóvar gewend zijn. Tussen zijn cast vinden we zoals wel vaker in zijn films Antonio Banderas, maar ook actrices als Elena Anaya en Bárbara Lennie. De film won enkele Goyas en kreeg een waslijst aan internationale nominaties.

33. El Método (2005) - Marcelo Piñeyro - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/2005nxy.jpgEen bijzondere dialooggedreven film over een bijzondere personeelsselectiemethode waarin de zeven kandidaten een psychologische strijd tegen elkaar moeten aangaan om de positie te bemachtigen. De setting is mysterieus en niemand weet wat de selectiecriteria zijn. In Deux Jours, Une Nuit zien we een extreme ontslagsituatie, terwijl in El Método een extreme selectieprocedure centraal staat. Heel bijzonder en lang niet zo verwijderd van de realiteit als men zou denken. De film, winnaar van twee Goyas, kent een goede cast, met o.a. Carmelo Gómez, Najwa Nimri, en Eduardo Noriega.

34. Yoyes (2000) - Helena Taberna - clip - huur: VOD (out of print)http://oi58.tinypic.com/ezpr41.jpgEen interessante film over de beginjaren van de ETA, welke zich richt op een van hun belangrijkste vrouwelijke leiders, Yoyes. De film toont naast haar leven ook de interne worsteling onder de ETA over de te volgen weg na de ondergang van de dictatuur. Simpel gezegd was de keuze diplomatie of grof geweld, waarbij men helaas voor het laatste koos. Dit was tegen de wens in van Yoyes waarna zij geleidelijk afstand nam. Iets wat niet door andere leden werd gewaardeerd waardoor ze zelf een potentieel doelwit dreigde te worden. Nadeel van de film is dat het alles in 100 minuten wil vertellen waardoor de vele gebeurtenissen snel voorbij komen. In de hoofdrol Ana Torrent als Yoyes. Vanwege het onderwerp een interessante film, al is de docu Yoyes (1988) [rtve.es] beter gestructureerd. Yoyes is out of print en is uitsluitend via VOD te bekijken. De docu is wel online en legaal te bekijken, zonder ondertitels.

35. Tierra (1996) - Julio Medem - trailer - koopinfo (MM)http://oi57.tinypic.com/6nqjaq.jpgZoals gebruikelijk weer een degelijke film van Medem. Ditmaal eentje die surrealisme met Baskische mythologie mengt. Wie niets van die mythologie afweet ziet een romatisch drama over Ángel (Carmelo Gómez), een verdelger die voor het bedrijf "Urtzi" werkt en in het dorre platteland tussen twee mooie vrouwen moet kiezen: Ángela (Emma Suarez) en Mari (Silke). Betrek je echter de mythologie erbij dan is dit een film over het gevecht tussen hemel en aarde. Dan zie je een film over Ángel (Spaans voor engel) die in dienst van Urtzi (Baskisch voor de god uit de hemel) de grond (de Aarde) komt verdelgen. Hij raakt gefascineerd door Mari (de naam van de Baskische godin van de Aarde) en moet kiezen tussen haar en de hemelse Ángela (vrouwelijk voor engel), oftewel de god uit de hemel. Mari, de gevestigde Baskische godin, moet strijden met de nieuwe god die uit de hemel op aarde is gestreken. Met dat idee in het achterhoofd worden de surrealistische dialogen van logica voorzien en wordt het script rationeel. Geen makkelijke film voor de kijker, wel een ontzettend mooie die dankzij die prachtige dubbele laag een enorme diepgang krijgt.

36. Bienvenido Mister Marshall - Welcome Mr. Marshall (1953) - Luis García Berlanga - trailer - koop (FA)http://oi60.tinypic.com/241wemh.jpg

Een film uit een tijdens de dictatuur geliefde categorie, namelijk de promotiefilms voor zangers en zangeressen. In dit geval is het zangeres Lolita Sevilla die Berlanga inhuurt om zichzelf met een film te promoten. Het pakte anders uit, want Berlanga ging veel verder dan dat en tegen de zin in van de zangeres werd dit een film die haar imago voorbijschoot. Deze komedie gaat over de komst van het Marshallplan naar Spanje na de tweede wereldoorlog. Wrang genoeg, doordat Franco niet de kant van Hitler koos, kwam dat plan... niet. Spanje raakte economisch achter, terwijl de rest van Europa danzij het Marshallplan enorme stappen vooruitgang boekte. En hoewel de film met gemak de Spaanse censuur wist te passeren kreeg het onverwacht verzet van de Verenigde Staten bij wie deze komedie compleet in het verkeerde keelgat schoot en de film in de VS verbood. In Cannes zag men de humor er wel van in en viel het in de prijzen. Tussen de cast vinden we o.a. een van de beste acteurs uit die tijd, José Isbert, die we met een andere film in mijn top 10 zullen terugzien.

37. La Hora Fría - The Cold Hour (2006) - Elio Quiroga - trailer - huur: VOD (out of print)http://oi59.tinypic.com/2h5r7d5.jpgEen kleine film die een geslaagde mix tussen scifi en horror te bieden heeft. Ingesloten in een complex proberen een aantal mensen in moeilijke omstandigheden te overleven. Ze proberen de mensen die geïnfecteerd zijn door de chemische wapens buiten te houden. Binnen is het echter ook niet veilig, 's nachts als de temperatuur zakt, gedurende The Cold Hour, moeten ze schuilen in hun kamers, want dan verschijnen er in het complex andere gevaarlijke wezens die zich normaliter schuil houden. De film geeft een eenvoudige, duistere en claustrofobische indruk van het complex en de gangen en ruimtes daarin, en van wat zich daarin afspeelt. Tussen de minder bekende cast vinden we o.a. Silke en Nadia de Santiago. De film is out of print (onbegrijpelijk) en is legaal alleen via VOD te bekijken.

38. Deprisa, Deprisa (1981) - Carlos Saura - trailer - koopinfo (FA)http://oi58.tinypic.com/120mssg.jpg

Een fraaie film van Carlos Saura (Cría Cuervos) uit de tijd van de prille democratie. De jongeren ontdekten de vrijheid én de uitzichtloosheid waardoor velen in de criminaliteit belandden en je 's nachts beter thuis kon blijven. Deze film valt onder de categorie "quinqui", oftewel films uit die tijd die over jeugdcriminaliteit gaan en niet door acteurs maar door jongeren uit of nabij dat milieu werden gespeeld, waardoor je qua acteerwerk niet al te veeleisend moet zijn, al steelt de wonderschone hoofdrolspeelster wel de show. Deprisa, Deprisa (letterlijk vertaald: schiet op!, schiet op!) toont een jeugdbende actief in het Madrid wat destijds na de dictatuur een groeispurt beleefde, met ongeasfalteerde straten en hele wijken die als paddestoelen uit de grond rezen. Een geslaagde film en tevens een prachtige vastlegging van een tijdsbeeld waarin uitzichtloze jeugd, criminaliteit, drugs, puppy love en flamenco centraal staan.

39. La Madre Muerta - The Dead Mother (1993) - Juanma Bajo Ulloa - trailer - koopinfo (FA)http://oi57.tinypic.com/sdph7p.jpg

Originele en soms bizarre film waarvan de stijl moeilijk te omschrijven valt. Een soort van psychologische misdaaddrama/thriller met veel oog voor camerawerk en cinematografie. Het verhaal gaat over een randfiguur die met zijn verwaarloosde vriendin in een kraakpand leeft en er niet voor schuwt om met bruut geweld in zijn bestaan te voorzien. Tijdens een inbraak schiet hij een vrouw dood, maar haar zesjarige dochter neerschieten lukt hem niet (still). Jaren later herkent hij haar bij toeval, inmiddels krankzinnig geworden, en besluit haar te ontvoeren. De film kent soms heftig geweld die haaks lijkt te staan op de prachtige en evenwichtige cinematografie. Veel beelden met warme kleuren, licht en schaduw, soms schilderachtig, bijna poëtisch. Achter het verhaal gaat een heftige psychologische strijd schuil tussen goed (het meisje) en kwaad (de crimineel). Het script kon op momenten beter, maar o.a. de cinematografie en het sterke acteerwerk van Ana Alvarez (als volwassen meisje) en Karra Elejalde (als crimineel) maken heel veel goed. De film viel in Montreal en bij de Goya's in de prijzen. De trailer is niet al te best, ook qua resolutie niet, maar de cinematografie komt wel een beetje over.

40. The Machinist (2004) - Brad Anderson - trailer - koopinfo (MM)http://oi62.tinypic.com/mmu2ky.jpgVan deze Engelstalige film is productie, cinematografie, muziek en montage in Spaanse handen, maar het Spaanse is er verder niet of nauwelijks aan af te zien. Het staat me niet meer scherp bij aangezien ik het alleen destijds in de bioscoop heb gezien, weet wel dat ik het erg goed vond.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Gelijk maar even doorpakken: weer 4/10. Twee titels springen er voor mij uit. De still van Tierra is weer goedgekozen, want dat is Tierra voor mij, dat gele stof, het vervreemdende, maar ook het verzengende. Dat is wel typisch Medem. Hoewel ik de film niet eens zo geweldig vond (zou moeten kijken wat ik heb gestemd) is er toch wel vrij veel van blijven hangen. Van alle Medems die ik zag is toch wel een en ander blijven hangen. De andere is Abre los Ojos. Dat is uit de periode dat ik én veel Spaanse films zag én er ook een relatief constante kwaliteit was.

verder wel wat interessante titels in dit stukje. Sowieso leuk om te zien dat er af en toe een ouwetje opduikt. Eigenlijk het meest benieuwd naar die titel van Saura, maar ook Yoyes (Ana Torrent!!) is misschien wel erg de moeite, maar zo te zien gaat dat mij niet lukken voorlopig.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

abre los ojos - 3,5

the skin i live in - 4,5

el metodo - 3,5

tierra - 3

la madre muerta - 3,5

the machinist - 3

rijke oogst voor mij vandaag en the skin i live in is voor mij ook de favoriete Almodovar momenteel.

la madre muerta staat me ook bij als heel bijzonder, met het type 'gothic' cinematografie dat je ook in de horrorfilms van eind jaren 90 terugzag

Ook de titels die ik nog niet zag spreken me wel aan. Saura moet ik sowieso nog veel van ontdekken. Zelfs Cria Cuervos nog niet gezien. En de Berlanga staat al een tijdje relatief hoog op mijn lijstje!

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Weer slechts één titel gezien:

4.0* - The Machinist

Weinig Spaans verder. Wil La Piel Que Habito nog weleens zien en misschien die Saura en Medem nog.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Vier films gezien van het rijtje en één film El Método die ik niet heb afgekeken.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

ik had er ook 3/10 deze keer. *klik*

4* The Machinist

4* La Piel que Habito

4* Abre los Ojos

Net als voor Straka hieronder, is ook voor mij Tierra een fijne tip

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Deze ronde 5/10. Tierra is de titel die me het meest aanspreekt van de vijf die ik niet heb gezien, gaat op de lijst.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

21. Tesis (1996) - Alejandro Amenábar - trailer - koopinfo (MM)http://oi61.tinypic.com/91m0l4.jpg

Na deze nog twee Amenábars te gaan die bij mij hoger scoren. Met zijn debuutfilm Tesis laat Amenábar heel snel zien dat hij het vak onder de knie heeft. De hoofdrol in de film is weggelegd voor Ana Torrent, die ook nog tweemaal in mijn lijst gaat voorkomen. Ze speelt een studente die haar afstudeerscriptie schrijft over geweld op de televisie, en zo in aanraking komt met snuff movies. Qua stijl deed deze thriller me een beetje aan Hitchcock denken. De film won 7 Goyas.

22. Es Geschah am Hellichten Tag - It Happened in Broad Daylight (1958) - Ladislao Vajda - trailer - koophttp://oi62.tinypic.com/4rp01u.jpg

Deze Duitstalige film, die op plaats 52 (veel te laag) staat op de Nickel Odeónlijst uit 1995 (ICM) is een spannende thriller die de tijd goed doorstaan heeft. De Spaanse titel van deze film is “El Cebo” (“Lokaas”), en dat is veel toepasselijker dan de Duitstalige titel. De film gaat over een inspecteur die om een pedofiel te vangen voor een erg onorthodoxe methode kiest: hij gaat op zoek naar een meisje die woont in het gebied om die, zonder medeweten van haar ouders, als lokaas te gebruiken. Het schijnt de eerste 'moderne film' te zijn, die volgens de huidige normen wordt opgebouwd. Een erg fraaie en spannende thriller. Van de trailer word je trouwens weinig wijzer over de film, maar ik kon geen betere clip of trailer vinden. De film kreeg een (zo te zien mindere) Nederlands-Britse remake: The Cold Light of Day (1996).

23. También la Lluvia - Even the Rain (2010) - Icíar Bollaín - trailer - koopinfo (MM)http://oi59.tinypic.com/29zslzc.jpg

Deze bij mij op één na hoogst genoteerde film van deze regisseur, met o.a. Luis Tosar en Karra Elejalde in de hoofdrol, gaat over een waargebeurd verhaal, namelijk de wateroorlog van Cochabamba (Bolivia), waar zoals de titel zegt "Zelfs de Regen" werd geprivatiseerd. Je kent het wel, da's goed voor de economie en zo. Hoe dan ook, in de film belandt een filmploeg middenin de wateroorlog en is getuige van het onrecht dat er plaatsvindt. De film vertelt twee verhalen, enerzijds het waargebeurde, en anderzijds een fictieve over een filmploeg die daar een film over Columbus gaat opnemen en uiteindelijk in het conflict getrokken wordt. Alleen al vanwege het onderwerp is dit een interessante film. De film won o.a. 3 Goyas en ook de publieksprijs in Berlijn.

24. Frágiles - Fragile (2005) - Jaume Balagueró - trailer - koopinfo (MM)http://oi61.tinypic.com/33p3b7d.jpgPrima Engelstalige horror van de maker van [•REC] (2007). Het is niet zijn hoogst genoteerde in mijn lijst, maar we komen in de buurt. Deze griezelfilm speelt zich af in een kinderziekenhuis met een afgesloten verdieping, waar volgens de kinderen uit het ziekenhuis een soort geest rondwaalt, de "mechanical girl". Een nieuwe verpleegster wordt geconfronteerd met vreemde botbreuken die de kinderen uit het ziekenhuis oplopen. Het is geen meesterwerk, maar voor de liefhebbers van de horrors van Balagueró is dit een hele aardige. De film won een Goya voor de special effects, al is dat niet het beste wat de film te bieden heeft.

25. El Viaje de Carol (2002) - Imanol Uribe - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/211731f.jpgWat mij betreft is deze fijne en warme film ook de beste van deze regisseur. Carol’s Journey is een soort van coming of age-film die zich tijdens de Spaanse burgeroorlog afspeelt. De film is ook het debuut van een piepjonge Clara Lago die op die leeftijd al duidelijk talent had, het leverde haar meteen een Goya-nominatie op. Het is niet haar bij mij hoogst genoteerde film, dat is wel La Cara Oculta (2011) maar die komt in de Latijns-Amerikaanse lijst vast aan bod (overigens moet je van die film de spoilende trailer beslist niet bekijken). Juan José Ballesta, die in Carol's Journey de jongen speelt, is ook een jong acteertalent, hij kwam al eerder in mijn lijst voor met o.a de film El Bola.

26. La Sombra de Nadie (2006) - Pablo Malo - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/33wmie1.jpg

Fraaie horrorthriller. Het speelt zich af en een weeshuis in de Pyreneeën, waar het lijk van een van de meisjes in een moeras wordt gevonden. Haar kamergenote meent dat haar geest nog steeds ronddwaalt. De openingstitels zijn misschien wel de mooiste die ik ooit gezien heb, met prachtige beelden die in het moeras zijn opgenomen. De film is redelijk low budget waardoor voor de spookscènes geen CGI maar make-up is gebruikt. Wat het verder tegen heeft is de relatief onbekende cast en regisseur. Misschien daarom dat er voor deze prima film weinig aandacht is geweest.

27. Kamikaze (2014) - Álex Pina - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/28kncw5.jpgFrisse en warme tragikomedie over een groep passagiers wiens vliegtuig door een sneeuwstorm in Rusland strandt. De reizigers worden in hotels opgevangen, inclusief een zelfmoordterrorist die het vliegtuig wil opblazen maar hierdoor gedwongen wordt om de tijd met zijn slachtoffers door te brengen en hen te leren kennen. Een fraaie debuut van deze regisseur die hopelijk snel weer wat van zich laat horen. Tot de cast behoort o.a. de bekende actrice Carmen Machi, en Verónica Echegui, die erg veel op Penélope Cruz lijkt.

28. Vacas (1992) - Julio Medem - trailer - koopinfo (MM) (FA)http://oi62.tinypic.com/noyiyg.jpgDe drie topfilms van Medem zitten wat mij betreft erg dicht bij elkaar, ook al valt dat in deze lijst niet zo op aangezien ik max 1 film per regisseur per dag wil tonen. Gisteren was Tierra aan de beurt, en vandaag is dat Vacas, zijn debuutfilm. De film is sfeervol, poëtisch, surrealistisch. Het surrealisme zit niet alleen in de beelden maar ook in de dialogen en in de personages zelf, vaak hebben ze dezelfde voornamen en dezelfde acteur vertolkt meerdere personages. Hierdoor is het wel opletten om de draad niet kwijt te raken. Houthakkers, koeien, verboden liefdes en een vete tussen twee families die generatie op generatie overgaat vormen de basis van deze zeer boeiende en bijzondere film, met ik vermoed als onderliggende boodschap dat de geschiedenis zich steeds herhaalt, zij het dat de rollen door anderen worden ingevuld. De film heeft een bijzonder fraaie cast, met o.a. Carmelo Gómez, Emma Suárez, Ana Torrent en Karra Elejalde. Een hele bijzondere Medem.

29. Operación Ogro (1979) - Gillo Pontecorvo - clip - koopinfo (FA)http://oi59.tinypic.com/250iaac.jpgEen film van een Italiaanse regisseur en geheel in Italiaanse stijl. Het is een trouwe verfilming van de eerste grote aanslag van de tot die tijd vrij onbekende ETA, die toen net als veel andere kleine organisaties tegen Franco streed. De aanslag, welke slechts 6 jaar eerder plaatsvond, was gericht op de Spaanse premier welke onder Franco regeerde en diens potentiële opvolger zou worden. De special effects zijn van Emilio Ruiz del Río, die later ook enkele effecten voor Conan The Barbarian (1982) en Dune (1984) verzorgde. Tussen de cast vinden we in een bijrolletje Ana Torrent, die jaren later in de huid van ETA-lid Yoyes kroop.

30. Familia (1996) - Fernando León de Aranoa - clip - koopinfo (FA)http://oi61.tinypic.com/2zp828o.jpg

Debuutfilm en tevens bij mij hoogst genoteerde film van Fernando León de Aranoa, een regisseur die altijd voor kwaliteit garant staat en dat al meteen met zijn eerste film liet zien. Het is ook (bijna) de debuutfilm van de toen nog onbekende Elena Anaya (La Piel Que Habito), die in deze film de tienerdochter van deze familie speelt. Een zeer bijzondere film die absoluut de moeite waard is en afstand neemt van films met een soortgelijk thema. We zien een familie die voor een verjaardag bij elkaar komt, althans, dat denken we... Aranoa won met deze unieke film de Goya als beste beginnende regisseur.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Vandaag o.a. een Duitstalige Spaanse film van een goede maar vrij onbekende regisseur (#22), een film over de ETA... in Italiaanse stijl (#29), meer surrealisme van Medem, tevens zijn debuutfilm (#28), een film die ook in de Latijns-Amerikaanse lijst zou passen (#23), een fijne tragikomedie (#27), een bekende horror (#24) en een minder bekende horror (#26) , en de debuutfilms van Clara Lago (#25) en Elena Anaya (#30). Allen aanraders wat mij betreft .

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Alleen Tesis en Fragiles gezien, beide aardig maar geen hele grote aanraders

La Sombra de Nadie heb ik nog nooit van gehoord, maar klinkt wel als een erg fijne typisch Spaanse gothic horror. En Vacas moet ik uiteraard ook nog een keer zien.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Gisteren drie, vandaag 0. Das gek, ik heb eigenlijk iedere keer wel een paar oude bekenden ertussen gehad.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik heb er vandaag dan juist weer 6.

Wat import-Spanjaarden vandaag, hoewel Vajda een 'Spanjaard' is geloof ik. En film die op mijn netvlies kwam in de vorige editie van de MoMe Top 1000. Best wel sterk, maar weinig Spaans. Die 'andere' Vajda komt hopelijk nog??

Bij Ogro is dat anders. Italiaanse regisseur en hoofdrolspeler (en dat is even wennen) in verder een best wel goede film - een Spaans onderwerp. Was er wel over te spreken.

Vacas is wel verplicht kijkvoer, Familia denk ik ook mijn favoriete Aranoa (al zag ik er een stuk minder dan jij). Over Fragiles zullen we het maar niet hebben En Tésis had heel veel buzz op IFFR en de release erna dat-ie allen maar kon tegenvallen.

Icíar Bollaín heeft ook altijd wel mijn belangstelling maar deze tot nu toe gemist, maar dat komt nog wel een keer. Verder is de titels die beavis noemt wel de meest in het oog springende.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Nog even een reactie op gisteren:

wibro schreef:

Vier films gezien van het rijtje en één film El Método die ik niet heb afgekeken.

Tja, ik vond het wel goed en bijzonder, maar het is ook vrijwel geheel dialooggedreven en dat kan soms inderdaad minder goed vallen.

beavis schreef:

La Sombra de Nadie heb ik nog nooit van gehoord, maar klinkt wel als een erg fijne typisch Spaanse gothic horror.

Wel een fijne horror, maar niet heel gothic, de setting misschien wel een beetje, maar niet zoals The Dead Mother die we gisteren zagen. Musarañas van de dag daarvoor had trouwens ook wel wat gothics.

Mochizuki Rokuro schreef:

Wat import-Spanjaarden vandaag, hoewel Vajda een 'Spanjaard' is geloof ik. En film die op mijn netvlies kwam in de vorige editie van de MoMe Top 1000. Best wel sterk, maar weinig Spaans. Die 'andere' Vajda komt hopelijk nog??

Ben bang dat die nog in mijn nog zien-lijstje staat. De Spaanse klassieker is toch mijn zwak punt, en dat heb ik niet helemaal weg kunnen werken. Ik denk dat je Marcelino Pan y Vino (1955) bedoelt. Het is een hele bekende, maar nog niet gezien. Maar goed dat je het zegt, want die was uit mijn radar verdwenen.

Qua "import" ontbreekt in mijn lijstje ook Orson Welles, met Campanadas a Medianoche - Fallstaf (1965), die zag ik nadat ik mijn lijstje klaar had. Prima film, wel taai en gaat eigenlijk te lang door, maar qua beelden uiterst fraai. Die werd geloof ik in een zestal locaties opgenomen, waarbij ze uiteindelijk half Spanje hebben afgereisd om het op te nemen.

John Milton schreef:

Gisteren drie, vandaag 0. Das gek, ik heb eigenlijk iedere keer wel een paar oude bekenden ertussen gehad.

Ik dacht dat je ergens zei dat je Elena Anaya (La Piel Que Habito) wel goed vond (o ja, in een andere topic, over Room in Rome), Familia is haar debuutfilm, dus wellicht interessant voor je? Het is een leuke en luchtige film.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Marcelino Pan y Vino (1955) inderdaad. Dan zet ik die ook nog bij mijn tips, ik dacht dat iedere "Spanjaard" daarmee groot geworden was - of dat dat verplichte 'inburgerings'-stuff zou zijn.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Van de batch van gisteren 3 films gezien, in het geval van de Almodovar zelfs bijna letterlijk. Weer erg vermakelijk, zoals ik van hem wel gewend ben. The Machinist en Abre los Ojos vond ik ook wel bovengemiddeld.

Vandaag twee films, Tesis (goed!) en Fragiles (zoals al eerder gezegd: verschrikkelijk (ongeloofwaardig)!)

arno74 schreef:

Vandaag o.a. een Duitstalige Spaanse film van een goede maar vrij onbekende regisseur (#22),

Bekendere remake dan die je noemde in je begeleidende stukje is natuurlijk The Pledge.

Deze staat al heel lang op mijn radar en hoog op mijn kijklijst. Overigens nooit geweten dat deze film door een Spaanse regisseur is gemaakt.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Zitten toch nog een aantal niet echt Spaanse films in de lijst. Van dit rijtje zag ik er weer slechts één:

1.5* - Frágiles

Ook ik heb me ontzettend aan deze film gestoord. Tesis wilde ik 'vroeger' heel graag zien. Komt misschien nog wel eens. Die Duitser stond ook al wel op mijn lijstje.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Baggerman schreef:

(quote)

Bekendere remake dan die je noemde in je begeleidende stukje is natuurlijk The Pledge.

Deze staat al heel lang op mijn radar en hoog op mijn kijklijst. Overigens nooit geweten dat deze film door een Spaanse regisseur is gemaakt.

Szürkület (1990) is minder bekend maar wel beter dan the Pledge, als het op de remakes aankomt

Wil dat origineel eigenlijk ook wel al tijden nu eens zien!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Over remakes gesproken... lees ik deze link in het remake-forum: Jaume Balagueró (REC) en Miguel Ángel Vivas (Secuestrados) gaan een Engelstalige (ook dat nog) remake maken van À l'Intérieur (2007). Vooral de motivering is interessant... "Looking to replicate the commercial success...".

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

beavis schreef:

Szürkület (1990) is minder bekend maar wel beter dan the Pledge, als het op de remakes aankomt

Klinkt ook interessant!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.