Familia (1996)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Fernando León de Aranoa
met Juan Luis Galiardo, Amparo Muñoz en Ágata Lys

Santiago wordt, net als elke dag, wakker. Hij loopt naar de keuken en ziet daar zijn familie staan: het is zijn verjaardag! Allen zingen hem toe en geven hem cadeautjes. Maar wanneer hij het cadeau van zijn jongste zoon opent, wordt hij boos en zegt hij dat ie het maar niks vindt. Het jongetje begint prompt te huilen en te zeggen dat hij van hem houdt, maar Santiago antwoordt dat hij hem niet gelooft en vermeldt dat hij ontslagen is en dat hij een andere zoon wil...

avatar van Ferdydurke
Ik heb deze een jaar of tien geleden op televisie gezien, en hij maakte toen grote indruk op mij. Een hilarisch verhaal over familieleven, theater en werkelijkheid, en hoe die in elkaar verstrikt raken. De kamerbrede dubbele bodem onder deze film maakt het een feest om naar te kijken. Het is briljant gedaan, en daarom bijzonder grappig en ontroerend.

Misschien is de film in mijn herinnering mooier dan in werkelijkheid, maar misschien is hij ook wel meer waard dan de 4 die ik hem nu geef. Ik zou hem daarom graag nog eens willen zien. Is hij ooit met Nederlandse ondertiteling op dvd verschenen, en zo ja, nog ergens verkrijgbaar?

avatar van arno74
Aparte film met een origineel en bizar script over het concept "familie". Over het script valt er weinig te vertellen zonder de clou te verklappen, en die clou is voor een belangrijk deel de reden van de hoge waardering van deze film. Qua acteerwerk werd ik op het verkeerde been gezet, aangezien ik meende dat de acteurs aan het begin nogal theatraal acteerden, maar hun geforceerd gedrag bleek achteraf een reden te hebben.

De film is eenvoudig van opzet en weet met het script en de dialogen te onderhouden en voor komische situaties te zorgen. De regisseur won met deze film de Goya voor beste debuterende regie. Het geeft een bijzondere kijk op zaken als familieverhoudingen en eenzaamheid, en geeft daarmee een bijzondere draai aan al die films die, net als deze, gaan over een familie dat vanwege een gebeurtenis, in dit geval een verjaardag, bijeenkomt. Bijzonder en onderhoudend. Richting 3,5*.