Yoyes (2000)

Spanje

geregisseerd door Helena Taberna
met Ana Torrent, Ernesto Alterio en Florence Pernel

Yoyes, geboren met de naam María Dolores González Catarain, is een Baskische vrijheidsstrijdster. Begin jaren '70 sloot ze zich aan bij de terroristengroep ETA, waar ze tot een belangrijke persoon uitgroeide. Na een dodelijke bomaanslag, waarbij veel onschuldige slachtoffers vallen, raakt ze echter volledig ontgoocheld en besluit ze om afstand te nemen van de ETA. Na twaalf jaar in ballingschap te hebben geleefd keert ze met haar man en dochter terug naar het Baskenland, waar ze door haar voormalige ETA-collega's wordt gezien als een verraadster.

avatar van Martxela
Buitengewoon indrukwekkende film over het waargebeurde verhaal van Yoyes, een hooggeplaatst ETA lid die op zeker moment de ETA de rug toekeert en met behulp van de Spaanse staat een nieuwe identiteit krijgt. De film blijft erg goed bij de waarheid, buitengewoon indrukwekkend. 5 sterren.

avatar van arno74
Een interessante film over Yoyes, een jonge vrouw met idealen die opklom in de ETA-structuur en uiteindelijk een mythe werd. De film gaat vrij snel door belangrijke gebeurtenissen heen (haar feministische kant, het 'vrouwenbeleid' van de ETA, haar tijd in Mexico, diverse aanslagen), daarom ben ik blij dat ik eerst de documentaire Yoyes (1988) [rtve.es] zag, daarmee is het volgen van de film (die bovendien gebruik maakt van een flashbackstructuur) een stuk eenvoudiger. Zonder voorkennis is het toch lastig om alles eruit te halen, en dat is iets waar de regie volgens mij onvoldoende rekening mee heeft gehouden. Het had best iets langer mogen duren waardoor het verhaal beter verteld had kunnen worden.

Een goed verhaal dus die helaas als film wel wat hapert. Had beter gekund, en deze historische figuur verdient dat ook wel. Zonder voorkennis gaat er wel wat verloren, maar het blijft een interessante film en Yoyes en Ana Torrent zijn op zich al twee redenen om deze film te bekijken. De film staat online op de betaalsite filmotech.com (€1,95), een versie met Engelse ondertitels is daar ook beschikbaar. De site zelf is alleen in het Spaans beschikbaar en jammer genoeg weinig intuïtief, je moet eerst een account openen, email bevestigen, dan film in winkelwagentje stoppen (evt. opletten dat je de ondertitelde versie kiest), dan afrekenen, en daarna kun je die eindelijk zien (in een vrij lage resolutie, net geen 500 pixels breed).

Een magere 3,5* van mij, al had ik het meer gegund. De docu is voor wie Spaans verstaat een aanrader!