Stop the Pounding Heart (2013)

3,79

Verenigde Staten / Italië / België

geregisseerd door Roberto Minervini
met Sara Carlson, Colby Trichell en Tim Carlson

Sara is een jong meisje dat is opgegroeid in een familie van geitenhouders. Haar ouders onderwijzen hun twaalf kinderen thuis volgens de strenge voorschriften van de bijbel. Net als haar zussen, is Sara geleerd om een vrome vrouw te zijn, ondergeschikt aan mannen terwijl ze haar emotionele en fysieke zuiverheid intact houdt tot het huwelijk. Wanneer Sara Colby ontmoet, een jonge amateur rodeorijder, belandt ze in een crisis waarbij ze vraagtekens stelt bij de enige levensstijl die ze kent.

11 BERICHTEN 3 MENINGEN
geplaatst: 16 oktober 2013, 21:00 uur [permalink]
Uitzonderlijk sterke film uit de Texastrilogie (The Passage en Low Tide) van Roberto Minervini. Had er nog nooit van gehoord maar deze regisseur vertoonde zijn tweede deel op het IFFR van dit jaar. Waarom was ik daar (nog) niet van op de hoogte gesteld?! (N)Iemand gezien?

Het deed me aan een andere jonge Amerikaanse regisseur denken. Namelijk Matthew Porterfield die ik ook pas onlangs ontdekte. Hun films zitten ergens tussen minimalistische Neorealisme en Cinema Vérité in. De kleine, intieme verhalen veroorzaken uiteindelijk niet meer dan een rimpel in het water maar ik raak er diep ontroerd door. Alweer een ontdekking! 👍

avatar van Montorsi
geplaatst: 29 januari 2014, 21:29 uur [permalink]
Mooi realisme. Personages die zichzelf spelen (toch?) en zelf ook lijken te worstelen met het geloof. Vooral het einde is bijzonder sterk. 3.5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: 25 april 2014, 03:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige film. Een van de beste die ik dit jaar op het IFFR zag. De film speelt zich af in een zeer conservatieve, relatief arme plattelandsomgeving in Texas. Waar rodeo het tijdverdrijf is. Een diepgelovig meisje krijgt zomaar ineens gevoelens voor een jongen bij haar in de buurt. En dat brengt haar in een innerlijk conflict. Maar dat is nogal een groot woord in deze erg bescheiden film. Waarin inderdaad de acteurs min of meer zichzelf spelen. De benadering van het verhaal is respectvol en vooral heel zuiver. Met een rustig tempo met heel veel ruimte om de omgeving en sfeer aan te voelen. En alles wordt binnen die voorzichtige toon heel geloofwaardig gebracht. Ik voelde mee met het meisje en zag meteen waarom juist die jongen indruk maakt. De intieme eindscene tussen moeder en dochter is prachtig.

avatar van Prudh
geplaatst: 7 augustus 2014, 09:17 uur [permalink]
Leuk leesvoer, voor wie hier iets meer over wil weten

Stop The Pounding Heart - Pluk de Nacht - plukdenacht.nl

avatar van Prinz
geplaatst: 27 januari 2015, 22:39 uur [permalink]
Release gehad?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: 27 januari 2015, 22:46 uur [permalink]
Nee. Zelfs in de VS geen DVD.

avatar van Prinz
geplaatst: 28 januari 2015, 12:03 uur [permalink]
Zo spijtig toch.

geplaatst: 4 juni 2015, 23:47 uur [permalink]
YEAH, de film wordt deze maand nog uitgebracht op DVD. 👍

geplaatst: 23 september 2016, 20:30 uur [permalink]
En nu zelfs in de bios 29 september?

geplaatst: 23 september 2016, 23:13 uur [permalink]
Kunnen we ze eindelijk herkijken. EYE doet overigens exclusief The Passage + Low Tide en door het land gaat deze en The Other Side. Nu alleen nog duimen voor een leuk gevulde BOX-set. 🙂

avatar van arno74
geplaatst: 20 november 2016, 18:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer rustige film over een streng religieuze familie uit Texas. Qua geloof is deze film een stuk authentieker dan andere religieuze films die in clichés gaan hangen of aan de oppervlakte blijven. Vooral de woorden van de moeder van het gezin maken indruk. Minpunt is wel dat het aan de lange kant is voor het weinige wat er in de film te beleven valt. De dagelijkse bezigheden komen niet verder dan geiten melken, bidden en, hoe kan het ook anders in Texas, schietoefeningen en rodeorijden.

Daar moet je het als kijker mee doen, waarbij ik zelf de religieuze raad van de moeder het hoogtepunt vond. In die zin is het jammer dat de focus van deze quasi-docudrama vrijwel uitsluitend gericht was op de oudste dochter, juist de moeder lijkt me het meest interessante personage uit dit gezin. Ander minpuntje is dat de plotomschrijving overdrijft met het laatste zinnetje (dat Sara in een geloofscrisis belandt), die 'crisis' is er nauwelijks en daar wordt ook nauwelijks aandacht aan besteed. Tot slot voelde de allerlaatste scene (meisje in bruidsjurk) overbodig en misplaatst aan. 3* voor het geheel, maar ik denk dat de regie teveel was gefocusd op het fictieve verhaal wat het wilde vertellen en daardoor de veel interessantere realiteit niet altijd heeft weten vast te leggen.