• 144.004 films
  • 7.136 series
  • 21.689 seizoenen
  • 487.912 acteurs
  • 287.087 gebruikers
  • 8.258.411 stemmen
Avatar
 
banner banner

¿Qué He Hecho Yo para Merecer Esto? (1984)

Komedie | 101 minuten
3,25 61 stemmen

Genre: Komedie

Speelduur: 101 minuten

Alternatieve titel: What Have I Done to Deserve This?

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Pedro Almodóvar

Met onder meer: Carmen Maura en Luis Hostalot

IMDb beoordeling: 7,2 (9.393)

Oorspronkelijke taal: Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot ¿Qué He Hecho Yo para Merecer Esto?

Gloria woont met haar gezin in een Madrileense betonflat. Zij maakt werkdagen van 18 uur. Omdat haar man Antonio als taxichauffeur te weinig verdient, moet Gloria niet alleen voor het huishouden en hun beide zonen, de 12-jarige luiwammes Miguel en de 14-jarige drugdealer Toni, zorgen, maar ook voor andere mensen schoonmaken. Gloria's huwelijk is in een lusteloze toestand beland; een nieuw kapsel kan ze zich al lang niet meer veroorloven. Antonio heeft daarentegen een relatief aangenaam leventje. Als hij zijn voormalige liefde weer ontmoet en een glad gestreken overhemd eist, is bij Gloria het geduld op.

imageimageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18697 berichten
  • 0 stemmen

Warrig, teveel cuts, te weinig diepgang alleen het einde vergoed veel. Wel heel veel leuke personages. Daardoor net 3*.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Prachtige film Mist nog een beetje de mooie dramatiek van een Todo Sobre Mi Madre, maar voor de rest mag hij er best naast staan. Prachtige personages, een mooi magisch-realistisch tintje en hilarische momenten (dat reclamefilmpje voor koffie ) Ondanks alle chaos en ongeloofwaardigheid heeft de film me bovendien nog wel geraakt ook. Ik miste alleen een duidelijk verhaal, het komt inderdaad erg warrig over en hoewel dat wel charmant werkt verzwakt het de film. Leuke gastrol van Almodovar zelf trouwens, als operazanger. Hoogtepunten opsommen van deze film ga ik niet doen, het zou te lang duren, maar ik heb me enorm geamuseerd


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 21109 berichten
  • 41741 stemmen

Dit is wel mijn humor en inderdaad vele leuke personages.


avatar van gauke

gauke

  • 9827 berichten
  • 12971 stemmen

Ik ben een fan van Pedro Almodóvar, maar dit is de eerste film die me geen moment kon boeien. Het verhaal is te chaotisch, pakt niet en schiet als geheel zijn doel volledig voorbij.


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2840 berichten
  • 1522 stemmen

Deze familie

Volgens mij is dit de meest bizarre Almodóvar die ik zag. Chaos ten top. Krankzinnigheid ten top. Boordevol vreemde personages (die tandarts ), volkomen absurde situaties en totaal ongeloofwaardige verhaalontwikkeling.

Visueel was de film zeer ondermaats en slordig. Pijnlijk visibel tijdens de autorit. Maar goed, de film is verder een volbloed-Almodóvar en een lichte aanrader. Kleine 3,5*


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15513 berichten
  • 2516 stemmen

Geen zoete inval!

Ik heb deze film bewust uitgekozen omdat ik dacht dat hij in het straatje van A Women on the Verge of a Nervous Breakdown zou passen. In zekere zin is deze film ook wel een voorloper van die film, maar alles kon mij hier veel minder bekoren. Daar waar A Women on the Verge of a Nervous Breakdown alle verhaallijnen samen laat komen en laat uitmonden in totale hysterie waarbij ik constant moest gniffelen, vond ik deze film een behoorlijk matte bedoeling.

De personages konden mij nooit aan het lachen maken ( op oma en die strenge moeder na ) en sommige verhaallijnen met potentie worden geruisloos onder het tapijt weggemoffeld of krijgen te weinig aandacht. Eigenlijk een grote teleurstelling, want ik had net zo `n bedrijvige, zoete chaos als in reeds genoemde film verwacht. Die reclame voor koffie was trouwens ook nog wel geinig!

Op visueel vlak speelt Almodovar amper wat klaar, wat pijnlijk duidelijk wordt als de humor ver achterblijft. Een kleine 2,5*


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 26488 berichten
  • 3550 stemmen

Toch weer een zeer vreemde film van Almodovar, wiens repertoir ik chronologisch aan het afwerken ben op dit moment.

Het gegeven is echt bizar en de personages zijn op papier ook bijzonder hilarisch. Maar dat is het gegeven op papier, de droogheid waarmee het gebracht wordt komt namelijk niet altijd even goed over op het scherm. Er valt niet heel veel te lachen in deze film en af en toe moet je om het bizarre gebeuren even gniffelen, maar meer ook niet. Wat dat betreft deel ik mijn mening ook met maxcomthrilla.

Ik zie wel de potentie in Almodovar en ik ben nu ook halverwege Matador. Ik zie het wel voor me dat er een stijgende lijn plaats zal vinden met deze regisseur, met nog enkele " toppers" voor de boeg.

2,5*

p.s. de film duurde overigens 96 minuten bij mij. Waar komt die 110 minuten hierboven vandaan?


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Beetje een teleurstelling deze Almodóvar, die me nauwelijks kon boeien. De overdreven komische elementen halen constant het drama (bijvoorbeeld de sleur van de huisvrouw) onderuit waardoor een vrij nietszeggende komedie over is gebleven. Een '13 in een dozijn'-film die me niet lang zal bijblijven. Een magere 2,5*.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 3066 berichten
  • 3739 stemmen

Aan ideëen heeft Almodóvar geen gebrek. Hij zet een hoop lijntjes uit, waar vervolgens niets of nauwelijks iets mee wordt gedaan. Soms levert dat een droog-komisch moment op, vaker lijkt het alsof de zijplot halverwege is vergeten, waardoor de film soms de indruk geeft een ruwe versie te zijn. Deze ongepolijstheid heeft ook wel z'n charme trouwens, maar het is duidelijk een vroege film.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2350 berichten
  • 6681 stemmen

De titel, eigenlijk met dubbel uitroepteken, later gejat door de Pet Shop Boys, is de innerlijke noodkreet van Gloria. Zij slooft zich uit voor haar gezin zonder daar waardering voor te krijgen. Er zijn heel wat argumenten om een hekel aan haar te hebben. Desondanks wekt ze sympathie op als vrouw die de rolpatronen omkeert. De bo, de Japanse vechtstok die ze in het begin ter hand neemt, is een fallus en een voorafspiegeling van de ham als moordwapen. Macho's als haar echtgenoot en die exhibitionist worden belachelijk gemaakt.

De personages hebben weinig ethische principes. Trouw en eerlijkheid staan niet in hun woordenboek. Ze vertonen seksueel afwijkend gedrag. Manieren om aan geld te raken zijn stelen, bedriegen, drughandel en je kind verkopen aan een pedofiele tandarts. Deze immorele handelingen worden in hoog tempo en met zin voor humor behandeld.

De ernstige kant zit in het sociale. Een kuisvrouw als hoofdpersonage komt zelden voor. Een shot kort voor het einde laat zien dat er in Madrid wel meer van die grijze, schoendoosachtige appartementenblokken staan. In elk van die appartementen wonen kleurrijke mensen met verlangens en een persoonlijke geschiedenis. Cristal is een prostituee die droomt van een sterrenbestaan in Las Vegas. De telekinetische gave van Vanessa, het dochtertje van kleermaakster Juanita, bestaat mogelijk slechts in de verbeelding van Gloria. De incidenten met de geblokkeerde lift en de gebroken vaas kunnen toeval geweest zijn. De behangscène kan een wensdroom of een hallucinatie zijn van een vrouw in verwarde toestand.

Deze excentrieke sociale komedie is het begin van de nieuwe Spaanse stroming die haar hoogtepunt zou bereiken in de jaren '90. Typisch Almodóvar zijn de kitscherige kleuren, make-up als plotelement en de vervaging van het onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk. Carmen Maura en Verónica Forqué zouden nog vaker samenwerken met deze regisseur. Hier wordt de show echter gestolen door Carlitos de hagedis in zijn rol van Dinero - Spaans voor geld.