¿Qué He Hecho Yo para Merecer Esto?!! (1984)

Alternatieve titel: What Have I Done to Deserve This?

Spanje

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Carmen Maura, Luis Hostalot en Ryo Hiruma

Gloria woont met haar gezin in een Madrilener betonflat. Zij maakt werkdagen van 18 uur. Omdat haar man Antonio als taxichauffeur te weinig verdient, moet Gloria niet alleen voor het huishouden en hun beide zonen, de 12-jarige luiwammes Miguel en de 14-jarige drugdealer Toni, zorgen, maar ook voor andere mensen schoonmaken. Gloria's huwelijk is in een lusteloze toestand beland; een nieuw kapsel kan ze zich al lang niet meer veroorloven. Antonio heeft daarentegen een relatief aangenaam leventje. Als hij zijn voormalige liefde weer ontmoet en een glad gestreken overhemd eist, is bij Gloria het geduld op.

FisherKing
Warrig, teveel cuts, te weinig diepgang alleen het einde vergoed veel. Wel heel veel leuke personages. Daardoor net 3*.

avatar van Freud
Prachtige film Mist nog een beetje de mooie dramatiek van een Todo Sobre Mi Madre, maar voor de rest mag hij er best naast staan. Prachtige personages, een mooi magisch-realistisch tintje en hilarische momenten (dat reclamefilmpje voor koffie ) Ondanks alle chaos en ongeloofwaardigheid heeft de film me bovendien nog wel geraakt ook. Ik miste alleen een duidelijk verhaal, het komt inderdaad erg warrig over en hoewel dat wel charmant werkt verzwakt het de film. Leuke gastrol van Almodovar zelf trouwens, als operazanger. Hoogtepunten opsommen van deze film ga ik niet doen, het zou te lang duren, maar ik heb me enorm geamuseerd

Dit is wel mijn humor en inderdaad vele leuke personages.

Ik ben een fan van Pedro Almodóvar, maar dit is de eerste film die me geen moment kon boeien. Het verhaal is te chaotisch, pakt niet en schiet als geheel zijn doel volledig voorbij.

avatar van rokkenjager
Deze familie

Volgens mij is dit de meest bizarre Almodóvar die ik zag. Chaos ten top. Krankzinnigheid ten top. Boordevol vreemde personages (die tandarts ), volkomen absurde situaties en totaal ongeloofwaardige verhaalontwikkeling.

Visueel was de film zeer ondermaats en slordig. Pijnlijk visibel tijdens de autorit. Maar goed, de film is verder een volbloed-Almodóvar en een lichte aanrader. Kleine 3,5*

avatar van maxcomthrilla
Geen zoete inval!

Ik heb deze film bewust uitgekozen omdat ik dacht dat hij in het straatje van A Women on the Verge of a Nervous Breakdown zou passen. In zekere zin is deze film ook wel een voorloper van die film, maar alles kon mij hier veel minder bekoren. Daar waar A Women on the Verge of a Nervous Breakdown alle verhaallijnen samen laat komen en laat uitmonden in totale hysterie waarbij ik constant moest gniffelen, vond ik deze film een behoorlijk matte bedoeling.

De personages konden mij nooit aan het lachen maken ( op oma en die strenge moeder na ) en sommige verhaallijnen met potentie worden geruisloos onder het tapijt weggemoffeld of krijgen te weinig aandacht. Eigenlijk een grote teleurstelling, want ik had net zo `n bedrijvige, zoete chaos als in reeds genoemde film verwacht. Die reclame voor koffie was trouwens ook nog wel geinig!

Op visueel vlak speelt Almodovar amper wat klaar, wat pijnlijk duidelijk wordt als de humor ver achterblijft. Een kleine 2,5*

avatar van rep_robert
Toch weer een zeer vreemde film van Almodovar, wiens repertoir ik chronologisch aan het afwerken ben op dit moment.

Het gegeven is echt bizar en de personages zijn op papier ook bijzonder hilarisch. Maar dat is het gegeven op papier, de droogheid waarmee het gebracht wordt komt namelijk niet altijd even goed over op het scherm. Er valt niet heel veel te lachen in deze film en af en toe moet je om het bizarre gebeuren even gniffelen, maar meer ook niet. Wat dat betreft deel ik mijn mening ook met maxcomthrilla.

Ik zie wel de potentie in Almodovar en ik ben nu ook halverwege Matador. Ik zie het wel voor me dat er een stijgende lijn plaats zal vinden met deze regisseur, met nog enkele " toppers" voor de boeg.

p.s. de film duurde overigens 96 minuten bij mij. Waar komt die 110 minuten hierboven vandaan?

avatar van arno74
Beetje een teleurstelling deze Almodóvar, die me nauwelijks kon boeien. De overdreven komische elementen halen constant het drama (bijvoorbeeld de sleur van de huisvrouw) onderuit waardoor een vrij nietszeggende komedie over is gebleven. Een '13 in een dozijn'-film die me niet lang zal bijblijven. Een magere 2,5*.

avatar van Flavio
Aan ideëen heeft Almodóvar geen gebrek. Hij zet een hoop lijntjes uit, waar vervolgens niets of nauwelijks iets mee wordt gedaan. Soms levert dat een droog-komisch moment op, vaker lijkt het alsof de zijplot halverwege is vergeten, waardoor de film soms de indruk geeft een ruwe versie te zijn. Deze ongepolijstheid heeft ook wel z'n charme trouwens, maar het is duidelijk een vroege film.

avatar van Dievegge
De titel, eigenlijk met dubbel uitroepteken, later gejat door de Pet Shop Boys, is de innerlijke noodkreet van Gloria. Zij slooft zich uit voor haar gezin zonder daar waardering voor te krijgen. Er zijn heel wat argumenten om een hekel aan haar te hebben. Desondanks wekt ze sympathie op als vrouw die de rolpatronen omkeert. De bo, de Japanse vechtstok die ze in het begin ter hand neemt, is een fallus en een voorafspiegeling van de ham als moordwapen. Macho's als haar echtgenoot en die exhibitionist worden belachelijk gemaakt.

De personages hebben weinig ethische principes. Trouw en eerlijkheid staan niet in hun woordenboek. Ze vertonen seksueel afwijkend gedrag. Manieren om aan geld te raken zijn stelen, bedriegen, drughandel en je kind verkopen aan een pedofiele tandarts. Deze immorele handelingen worden in hoog tempo en met zin voor humor behandeld.

De ernstige kant zit in het sociale. Een kuisvrouw als hoofdpersonage komt zelden voor. Een shot kort voor het einde laat zien dat er in Madrid wel meer van die grijze, schoendoosachtige appartementenblokken staan. In elk van die appartementen wonen kleurrijke mensen met verlangens en een persoonlijke geschiedenis. Cristal is een prostituee die droomt van een sterrenbestaan in Las Vegas. De telekinetische gave van Vanessa, het dochtertje van kleermaakster Juanita, bestaat mogelijk slechts in de verbeelding van Gloria. De incidenten met de geblokkeerde lift en de gebroken vaas kunnen toeval geweest zijn. De behangscène kan een wensdroom of een hallucinatie zijn van een vrouw in verwarde toestand.

Deze excentrieke sociale komedie is het begin van de nieuwe Spaanse stroming die haar hoogtepunt zou bereiken in de jaren '90. Typisch Almodóvar zijn de kitscherige kleuren, make-up als plotelement en de vervaging van het onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk. Carmen Maura en Verónica Forqué zouden nog vaker samenwerken met deze regisseur. Hier wordt de show echter gestolen door Carlitos de hagedis in zijn rol van Dinero - Spaans voor geld.