• 14.370 nieuwsartikelen
  • 172.962 films
  • 11.599 series
  • 32.828 seizoenen
  • 637.694 acteurs
  • 197.568 gebruikers
  • 9.265.514 stemmen
Avatar
 
banner banner

Todo sobre Mi Madre (1999)

Drama / Komedie | 101 minuten
3,53 837 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Speelduur: 101 minuten

Alternatieve titel: All about My Mother

Oorsprong: Spanje / Frankrijk

Geregisseerd door: Pedro Almodóvar

Met onder meer: Cecilia Roth, Marisa Paredes en Penélope Cruz

IMDb beoordeling: 7,8 (107.331)

Gesproken taal: Spaans en Catalaans

Releasedatum: 2 maart 2000

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Todo sobre Mi Madre

"Part of every woman is a mother/actress/saint/sinner. And part of every man is a woman."

Wanneer Manuela haar 17-jarige zoon Esteban verliest bij een auto-ongeluk reist ze af naar Barcelona om zijn vader het droevige nieuws te vertellen. Esteban's vader gaat tegenwoordig als vrouw door het leven en heeft nooit van het bestaan van zijn zoon geweten. Manuela zoekt de rosse buurt van Barcelona af en treft daar een vroegere vriendin. Samen proberen ze weer wat van het leven te maken en door allerlei verwikkelingen lijkt zelfs het leven van Manuela weer zin te krijgen...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 10031 berichten
  • 5398 stemmen

Door sommige mediakanalen bestempeld als Almodovar's beste film. Dat lijkt voor me een brug te ver. Deze komt nog niet in de buurt van bvb Hable con Ella. Todo sobre Mi Madre is een ode aan de vrouw. De vrouw staat centraal in de film met ook nog een aantal transseksuelen. Het eerste deel vond ik nog redelijk interessant, maar naarmate de fim vorderde kon het me amper begeesteren. De casting en de cinematografie zat wel goed, maar voor de rest deed de film me niet al te veel.

Ik vond het plot wat een beetje van het goede teveel. Het drama wat de zoon overkomt was ruim voldoende om een film rond te bouwen. Almodovar's besliste er anders over (terecht zo blijkt hoe hij ermee in de prijzen viel), maar niet voor mij dus.


avatar van joost1964

joost1964

  • 76 berichten
  • 659 stemmen

Weer een sterk film van Almodovar, ondanks hij, zoals zo vaak, weer een rariteitenkabinet bij elkaar brengt. ik vraag me toch af hoe weinig cineasten hier toch een goede film uit zouden puren. Het leven lijkt wel te bestaan uit een groot drama.....terwijl het eerste half uur lijkt op een gewoon leven.

Hij brengt altijd wel de best acteursprestaties naar boven. Nooit valt er iemand uit de toon. De derde film die ik van de cineast zag (Zowel Julieta als Hable con ella waren wel een tik beter), ik heb er hier thuis nog 4 liggen, maar ik neem er m'n tijd voor. Niet elke dag zin in menselijk totaaldrama.


avatar van Alathir

Alathir

  • 2120 berichten
  • 1630 stemmen

“Success has got no taste or smell and when you get used to it, it's as if it didn't exist.”

Gisteren gezien op Canvas. Ik vond het bij momenten eigenlijk wat moeilijk te volgen. Ze spraken geregeld over een Lola, maar wie is die Lola? Deze verschijnt pas op het einde van de film. .
De film probeert zowel een lans te breken voor het taboe rond travestie als dat het gaat over het verdriet van een moeder die haar zoon verliest bij een auto-ongeluk. Haar zoon is dan orgaandonor en ze komt zelfs te weten wie het hart van haar zoon krijgt. Anderzijds gaat ze op zoek naar Huma, waar haar zoon op het laatste moment van zijn leven een handtekening van wou hebben, maar die hij niet kreeg want de taxi reed weg.

Het is een speciale film en in haar omzwervingen raakt Manuela bevriend met Penelope Cruz die dan wel heel toevallig zowel ziek en zwanger is geraakt van Lola, eveneens de vader van Manuela's overleden zoon Esteban. Naar mijn idee is deze film wel behoorlijk overgewaardeerd, hoewel het nergens een marteling is om naar te kijken.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1114 berichten
  • 496 stemmen

De moeite waard, met verbluffende cast, maar niet zo mooi als Volver of Hable con ella. Daarvoor was het verhaal een beetje te geforceerd en het geheel wat te onevenwichtig.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Op visueel vlak is dit echt een pareltje. De pittoreske decors, het speelse camerawerk en de zwoele sfeer doen je reikhalzend uitkijken naar de zomer!

En het blijft niet bij mooie plaatjes alleen. De personages zijn minstens even kleurrijk. Cecilia Roth geeft een erg solide indruk als getormenteerde madre, al springen vooral Marisa Paredes (Huma) en Antonia San Juan (Agrado) in het oog met hun karakteracteerwerk. Ook het vermelden waard: de jonge Penélope Cruz als nonnetje-met-een-geheim …

Todo sobre Mi Madre bevat verder heel wat geestige dialogen, maar ook een hoop theatraal (klef) gedoe. Want ja, Almodóvar zou Almodóvar niet zijn als hij geen stevige portie melodrama zou serveren. Om die reden zal ik wellicht nooit de grootste fan worden van deze regisseur, maar een interessante film is het zeker. 3,5*


avatar van vinejo

vinejo

  • 109 berichten
  • 102 stemmen

Begon heel goed maar verzandde al gauw in overbodige subplots en dito nevenpersonages.

Kon me niet echt boeien. Mooie kleuren en beelden maar daar kan ik even goed een kunstboek voor openslaan.


avatar van notsub

notsub

  • 1427 berichten
  • 1411 stemmen

Ik vond het uiteindelijk wel een geslaagde film. Goed, alles wordt stevig aangezet en overdreven, maar de uiteenlopende karakters bieden zeker een kleurrijk verhaal. Penélope Cruz zag er weer fantastisch uit en het directe taalgebruik geeft de humor een extra dimensie. Iets beter gedoseerd drama had wel passender geweest, maar toch komt Todo sobre Mi Madre na een emotionele achtbaan weer op zijn pootjes terecht.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4303 berichten
  • 2988 stemmen

Meh.

Intussen meer dan 2000 stemmen en toch is deze mijn eerste van Pedro Almodóvar. Het werd dus hoog tijd dat ik eens iets van hem zag.

Deze melodramatische tragikomedie vind ik echter wat povertjes. Visueel leuk ogesmukt, met felle doch warme kleuren die vaak contrasteren in toneelachtige decors. Saai ziet het er dus geenszins uit. Soundtrack is verder ook wel oké, zonder meer.

Maar daar blijft het bij. Inhoudelijk is het wat hak-op-de-takkerig, zonder dat er ook maar één plotje echt interessant is. Er zit nogal veel soapachtig drama in, en het is maar dat er af en toe nog wat bescheiden te lachen valt, of het was zelfs een taai drama geworden.

Niet de meest succesvolle kennismaking met een regisseur van wie ik eigenlijk al lang iets gezien had moeten hebben. Hoe dan ook, z'n oeuvre lijkt wel uitgebreid genoeg om andere films te ontdekken.

2,5


avatar van ZenZin

ZenZin

  • 309 berichten
  • 698 stemmen

Niet dat ik de onderwerpen, personages, milieus etc interssant vind maar toch, deze film weet iets over te brengen, maar wat? Gestileerde stilte in het gedruis.

Hm...zeker indrukwekkend , door niks schijnbaar , mooi dan dus toch!


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10410 berichten
  • 6236 stemmen

Tweede Almodóvar.

Maakte eerder een diepe indruk op me, maar deze film is heel wat vrolijker van aard. Het is wel te verwachten dat films als deze doorbreken en kritisch goed worden ontvangen, want het is een echte crowdpleaser. Toegankelijk, gemakkelijk te volgen en hoopvol. Dit soort films doen het uiteraard goed bij het publiek.

Ik denk dat ik me ook te weinig kan verplaatsen in deze film om het echt goed te vinden, want de potentie was er zeker. Er wordt kleurrijk te werk gegaan, al vond ik het visueel toch maar matig. Veel achtergrondkleur, maar te weinig variatie in locaties en vooral lelijk. De cinematograaf moet vast korte dagen hebben gemaakt, want de presentatie mist veel focus en aandacht. Ik schrik van de foto's die hier op MovieMeter staan, die mooie beelden zijn namelijk echt heel schaars.

Het acteerwerk is prima en het mag duidelijk zijn dat iedereen heel erg zichzelf is in deze film, maar ik vond elk personage niet echt sympathiek. Ze hebben zeker genoeg gezicht en karakter, maar ik kon me nogal moeilijk in hen verplaatsen. Misschien dat Almodóvar ze allemaal zo apart mogelijk in beeld wilde hebben, maar ik denk dat ik iedereen na de film weer ga vergeten.

Het is een aardig verhaaltje alhoewel niet bijzonder onderscheidend, slim, impactvol of meeslepend. Het gaat er in All About My Mother wat vrolijker aan toe dan je zou denken, maar wat ik mis is een goede flow die de scenes mooi in elkaar laat overlopen. De film pakte me gewoon niet en kon me nergens laten meeslepen in de gebeurtenissen. Ik denk echt dat ik de verkeerde doelgroep ben, maar niettemin is de film wel professioneel en toegankelijk. Een zware opgave is het nergens, maar indrukwekkend evenmin.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3594 berichten
  • 6832 stemmen

Alsof een zoon verliezen door een auto ongeluk en zijn donorhart volgen in een nieuw persoon nog niet genoeg drama is , krijgen we ook nog eens de leugen over een vader die trans blijkt te zijn en nog een nieuw drama met een zwangere vrouw waarvan de vader ook verdwenen is
Deze extremiteiten als drama worden nogal quasi nonchelant in een behoorlijk hoog tempo over de kijker uitgestort alsof het de normaalste zaak van de wereld is maar het werkt zeer vervreemdend en als kijker kan je dit ook niet al te serieus nemen .
Links woke hollywood ed zal dit soort rare verhalen vast wel toejuichen maar als geloofwaardig verhaal slaat het allemaal nergens op


avatar van eRCee

eRCee

  • 13418 berichten
  • 1956 stemmen

clubsport schreef:

Links woke hollywood ed zal dit soort rare verhalen vast wel toejuichen (...)

Wat heeft dit ermee te maken, als ik vragen mag? Dit is een Spaanse film uit de jaren '90. Niet alles hoeft platgeslagen te worden met één term toch.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3594 berichten
  • 6832 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Wat heeft dit ermee te maken, als ik vragen mag? Dit is een Spaanse film uit de jaren '90. Niet alles hoeft platgeslagen te worden met één term toch.

Ik zeg niet dat de film zelf woke is maar dat er wel veel elementen inzitten rondom identiteitspolitiek die de woke gelovigen zo toejuichen , dat lijkt me heel logische conclusie .


avatar van eRCee

eRCee

  • 13418 berichten
  • 1956 stemmen

Zo kan je dus constant over één onderwerp praten, ook bij alle films uit heden en verleden. Er is meer in het leven dan woke.


avatar van frans123

frans123

  • 4459 berichten
  • 1184 stemmen

Ik zal wel een cultuurbaar zijn, het zij zo , maar dit gaat volkomen langs mij heen. Na een half uur gestopt.

Ik denk ook dat het uit maakt ( bepaalt) of je een man of vrouw bent die de film ziet.


avatar van frans123

frans123

  • 4459 berichten
  • 1184 stemmen

Ciai schreef:

Hemel. Wat een ongelooflijk zielige film, misschien wel de meest ontroerende die ik ooit gezien heb.

Eerst had ik de iets bekendere, Hable con Ella, gekeken. Ik was op z'n zachts gezegd best wel onder de indruk van die film. Nu heb ik Todo sobre mi Madre ook, alleen het feit dat de berichtjes hier vrij negatief zijn, zorgde er voor dat andere films voorrang kregen.

Ik dacht niet meer echt na over wanneer ik de film zou willen kijken, totdat ik een fotoreportage en een interview met Almodovar en Penélope Cruz zag staan in 'Hollands Diep'. Een snelle blik op mijn vensterbank, waar de film ligt, deed mij besluiten dat ik van mijn laatste schooldag een dag van Spaanse klanken zou maken. Ik had geen betere beslissing kunnen nemen...

Het begin van de film is sterk: je weet meteen waar je aan toe bent met de personages, je krijgt onmiddellijk een indruk van hoe ze in elkaar steken. Een intelligente en introverte jongen, een zorgzame maar gekwelde moeder. Ik dacht dat de kaarten op dat moment al op tafel gelegd waren. Maar nee. Een auto-ongeluk (ik lees de achterflap nooit, dus ik wist daar niks van). Ik vond het interessant dat er al een toespeling op dat auto-ongeluk werd gemaakt door de jongen een bijna aanrijding te laten hebben, daardoor werd het eigenlijke ongeluk nog net een stukje dommer/ongelukkiger/tragischer. Hartverscheurend is het om je kind dood te zien gaan, en dat werd in de film goed overgebracht.

En dan... op naar Barcelona. De papa (mama?) zoeken, en het nieuws vertellen.

Direct werd een personage, Agrado, op een voor haar (hem?) passende manier geintroduceerd: onder een man. Het viel me voor de rest op, dat alle mensen in de film direct midden in het verhaal werden geplaatst, niet echt introducties, maar direct in hun rol. Huma Rojo als toneelactrice, Nina als verslaafde rebel, Agrado als hoer/travestiet, de moeder van Rosa als een soort van bitch, Rosa zelf als een soort engel... Prachtig om al deze verschillende mensen bij elkaar te zien, zo anders, maar tezamen zo'n geheel! Iedereen had zijn issues, iedereen had zijn karaktertrekken. Veel kritiek lees ik over het feit dat er veel verschillende problemen waren, dat het te veel was, maar daar ben ik het niet mee eens, dat was juist het goede aan de film. Doordat het allemaal zo dramatisch was, wisten de karakters het leven écht op waarde te schatten. Alles is vergankelijk, alles is beïnvloedbaar (zoals je geslacht), en je moet er zo veel mogelijk uit halen als er in zit. Althans, dat zat ik me allemaal te bedenken op het moment dat de film zich ontvouwde.

Nog een belangrijke levensinstelling die zich ontsproot in mijn brein was dat je schijt moet hebben aan alles. FANTASTISCH als Agrado op het podium haar levensverhaal gaat vertellen. Misschien kwam het door de droefheid van de film dat dat stukje een extra komisch laagje over zich kreeg.

En nu heb ik het nog niet eens zoveel gehad over Penélope Cruz, de engel, de schoonheid. Zij heeft gewoon een te perfect uiterlijk, te mooi eigenlijk voor de nonnige rol die ze speelt. Ik vond het heel ontroerend hoe ze zich meteen vastklampte aan Manuela, alsof ze niemand op de wereld had, wat in feite ook zo was. Ik had uiteindelijk met haar nog het meeste medelijden. Ik snap dan ook helemaal dat zij een soort muze is voor Almodovar, ze is gewoon écht goed.

Maargoed. Het einde. De tranen stonden me in de ogen, en niet van het lachen. Inmiddels zijn we zo de helft van de crew verloren, als de vrouw (man?) om wie het eígenlijk allemaal draaide op de planken verschijnt. Een verschijning was ze (hij) wel. Een verschijning was deze film ook.

4.5*

Als man gaat deze film helemaal aan mij voorbij , ik kan er niks mee. Na een half uur gestopt. Prima actrices , zeker, maar het verhaal, of verhalen, de emoties, items, issues, problematiek , de personages- ik heb er niks mee. Ik vind het een film "van een vrouw, door een vrouw , voor vrouwen." Te veel vrouw dus.. ( Is Aldomovar transgender?- dan begrijp ik het wel... )



avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14190 berichten
  • 4340 stemmen

Met de felle (veelal primaire) kleuren weet je: dit is er één van Almodóvar. Maar ook qua toon, thema's, beeldvoering doet alles in deze film aan hem denken. Niettemin ook een film die wat afstandelijk was en af en toe gewoon niet goed overkomt. Dat moment dat die zoon werd aangereden oogde wat knullig en werkte eerder op de lachspieren dan dat het me wat deed. En een halfuur ofzo ging het ineens over die zoon en ik dacht: oh ja die is net overleden maar op de een of andere manier deed de film dat nergens laten voelen. Verder wel erg veel drama bij elkaar met ook nog hiv en een zwangerschap. Te veel om te overtuigen laat staan te emotioneren.

Niettemin als sfeerschets wel geslaagd, als ode aan de vrouw en de zelfkant van de samenleving ook. Fijne beelden, prima muziek en behoorlijk acteerwerk waardoor de film goed wegkijkt en ook wel opvalt. Alleen te veel nadelen om echt vol geboeid te zijn. 3,0*.