Vacas (1992)

Alternatieve titel: Cows

Spanje

geregisseerd door Julio Medem
met Emma Suárez, Carmelo Gómez en Ana Torrent

Een Baskische vallei tussen 1875 en 1936, de jaren van de Tweede Carlistische Oorlog en de Spaanse Burgeroorlog. De rivaliteit tussen Manuel en Carmelo begint voor de oorlog en eindigt in een loopgraaf waar Carmelo sneuvelt en Manuel, die liever laf dan dood is, ontsnapt. Hun karaktertrekken blijken erfelijk en dus gaat de strijd nog twee generaties lang door, vergezeld door verboden liefde, houthakwedstrijden en vacas, koeien die dit alles gadeslaan. Het patroon wordt doorbroken als Christina en Peru verliefd op elkaar worden.

bram_stuckinaday
Hmm... mooie beelden, bijzondere cameravoering. Alleen het verhaal ontwikkelde zich wat houterig en het recyclen van acteurs droeg niet echt bij aan de begrijpelijkheid... Mooie sfeer, maar het raakt me niet.

FisherKing
Mooie beelden ja in dit epos over de Spaanse geschiedenis. Aardig acteerwerk, maar het verhaal wordt niet spannend genoeg verteld waardoor ie helaas vrij emotieloos blijft. Ook diverse onlogische dingen helpen de film niet.
Muziek van Alberto Iglesias is weer eens erg aardig. 3 sterren.

avatar van 93.9
Mooie film, alleen zaten de familiebanden wat raar in elkaar,volgens mij kloppen die ook domweg niet!

93.9 schreef:

Ja, kon het ook allemaal niet meer zo goed volgen, en vanwege dat gespring in de tijd slopen er bovendien onlogische dingen in.

zip
voorspelbaar(cliché's!), niet logisch, en houterig (haha ...).
ik heb niet veel zin om hier meer moeite aan te verspillen, ik had er meer van verwacht ...

gimli f
Erg mooie film juist, vind ik althans.

Ben nog geen echte Medem-kenner, heb recent Lucia y el Sexo gezien, wat zeer mooi is, maar ik vind ook Vacas zeer de moeite waard.

Een mooi, complex en rijk verhaal over twee familie's, toeval en lotsverbondenheid. Met de nodige aandacht voor de Baskische cultuur en met de nodige symboliek (de schilderijen).
Het verhaal is inderdaad wat warrig en lastig te volgen soms, wat betreft de personages, maar ik vind Vacas een liefdevolle, poëtische vertelling. De nodige donkere, surreële trekjes maken het voor mij extra de moeite waard.

Wat mij betreft dus geen tegenvaller. Het zou mij verrassen als Tierra en La Ardilla Roja even mooi zijn als deze film. Eerst maar eens Los Amantes del Circulo Polar en Basque Ball kijken binnenkort.

Een mooi debuut van Medem dus, al denkt blijkbaar niet iedereen daar zo over.

FisherKing
Ik vind het wel mooi hoor. En moet nu eerlijk toegeven dat ik elke scene nog kan herinneren. Dan is de film dus best wel briljant. Die Houthakscenes zijn toch écht wel uniek in de filmwereld. Kom op, ik verhoog naar 4*

avatar van danuz
Zeer vreemd verhaal. Vooral de muziek viel mij op in zijn absurdheid. Het verhaal is eigenlijk betrekkelijk simpel afgezien van 'de pit' dan, wat een soort 'filosofische' twist in het verhaal probeert te stoppen. .
De film moet het echt hebben van zijn muziek, althans zo bleek.

De beelden met de houthakkers waren wel echt briljant vond ik. En het idee van in de ogen van de koe kijken en dit reflecterend op het oog van de camera had ook wel iets .

Ik moet toegeven dat ik de film nog niet echt snap, of hij valt gewoon niet te snappen.

In ieder geval een lekker vreemde, absurde film. Had wel iets. 4*

avatar van Bas17
Ik moet deze herzien om eerlijke stem te geven, als ik nu zou moeten stemmen zou ik een 3.5/4* geven denk ik. Maar denk dat ern og veel meer uit de film te halen valt

avatar van Bas17
Prachtige absurde film.

Het liefdes verhaaltje en 2 familie verhaaltje is op zich niet orgineel, maar de hele setting wel. Vroeger toen de wereld nog plat was, tussen 2 families op het platte land.
Je ziet ook niet meer dan de 2 huizen en het gebied ertussen in de film. (Op het begin na dan)

Briljant gefilmde scenes zoals de houthakkersscenes en de pit scene waar het jongetje boven de pit hing .
De houthakkersscene zal zeker in mijn top 3 mooist gefilmde scenes ooit komen. Maar er waren nog veel meer prachtige scenes: ook de koeien, zowel het schilderen als de ogen vond ik erg mooi.

Ook zo geniaal aan medem is dat hij de beelden in combinatie met de muziek tot iets hypnotiserends weet te maken en zo ook hele mooie spanningsbogen weet te creeeren. Hoewel dit totaal geen thriller is is de scene waar de jongen denkt dat de man de moeder heeft vermoord toch echt erg spannend door dde combinatie van muziek en sfeer.

Het acteerwerk is ook zeer goed, maar helaas heeft het film 1 nadeel waardoor hij niet de volle 5 sterren krijgt: het einde vond ik wat overdone en geforceerd , verder niks dan lof over de briljante regisseur

avatar van 93.9
Een van de mooie, beste en meest smaakvolle films ooit gezien.
In het voorjaar van 2004 pas voor het eerst mogen zien, maar denk nog regelmatig terug aan deze film!
Zit er aan te denken om eens een vakantie in Baskenland te boeken.
5 sterren!

avatar van manic
Heeft iemand de boxset waar deze inzit? En zo ja, is het geluid 2.0 of 5.1?

avatar van Conquest
Toch wel weer een heerlijke Medem. Je kunt duidelijk zien dat het één van z'n eerste is, een aantal momenten zijn nog net wat te simpel in elkaar gezet., lijkt het. Maar het verhaaltje sprak mij wel aan en is soms inderdaad hypnotiserend, zoals bij al z'n films.

avatar van Badalamenti
Medem's eerste film is naar mijn gevoel toch net iets minder dan zijn latere werk.
Toch zitten ook in deze film enkele memorabele scenes die zo typisch zijn voor Medem. 3.5*

avatar van maxcomthrilla
Heerlijke film van Medem weer,

Ik keek er eerst toch wat sceptisch tegenaan, aangezien de film zich afspeelt in de 19de eeuw en begin 20ste eeuw. Gelukkig vult Medem voor zijn doen het wat ingetogen visuele plaatje op met veel excentrieke personages, vele onalledaags aandoende taferelen op het platteland zoals houthakwedstrijden en camerawerk waarbij hij zijn personages vanuit verschillende hoeken, objecten en dieren benadererd. Tel daarbij de vele aparte humor die het drama telkens in zijn houdgreep hield.

Vacas illustreert met name in de bosscenes al hoe Medem uit zou groeien tot een visuele magiër. Verder balanceren de personages in Vacas in een wereld die realiteit lijkt maar waar soms al wat sprookjesachtige, magische gebeurtenissen om de hoek komen kijken. Dit contrasteert lekker met de soms nogal vreemde, chaotische humor en vertelstijl die zich laat kenmerken door tijdsprongen waarbij de kijker niet uitgebreid wordt bijgepraat wie nou precies wie is.

Geweldige film dus die gelukkig veel meer is dan een simpele boerenvertelling. Hoogtepunt was het moment dat de camera inzoomde op wat paddestoelen, totaal onfunctioneel maar in vergelijking met de kinderen die aan kwamen rennen leken ze ineens heel groot. Fijne muziek ook. Met veel plezier kijk ik uit naar Medem `s nieuwste film Chaotica Ana. Eerst nog maar eens achter zijn documentaire aangaan. 4*

bram_stuckinaday schreef:

Nee, dat sloeg inderdaad nergens op. Het hielp ook al niet dat ik laatst precies dezelfde (niet al te overtuigende) acteurs in een andere Medem film zag.
Verhaal was nogal saai en de film moest het vooral hebben van wat mooi gefilmde scenes (houthakken) en wat grappig crea-Bea camerakunstjesgefröbel. Niet echt genoeg om een geweldige film te maken. Integendeel.

avatar van Mochizuki Rokuro
kos schreef:
Je bedoelt toch niet die über-schattige Emma Suarez hoop ik. Echt charmant. Verder werkt Medem veel met Silke. Ook al zo'n prachtige vrouw... ,ehm actrice...

Emma Suarez is jummiejummie is Ardilla maar hier was ze gecast als veel te jong vlechtjesmeisje in een onzinnige rol. Doodzonde.

En die Carmelo Gómez is echt een rampzalige acteur.

avatar van wendyvortex
Prachtig en meesterlijk debuut van Julio Medem.
Medem is wat mij betreft zowiso 1 van de meest briljante Europeese regisseurs van dit moment.
Al zijn films zijn visueel prachtige liefdesfilms met een klein vleugje surrealisme.
Daarnaast past deze film in de traditie van prachtige Europeese plattelandsfilms (De Klompenboom, Los Santos Innocentes).
Betoverende film.

avatar van james_cameron
Indrukwekkende debuutfilm van Medem, met een poëtische, magisch realistische sfeer. Mooi uitgewerkt verhaal, rustig verteld. Visueel een lust voor het oog, met prachtig camerawerk. Hier en daar ook een aantal beklemmende, haast horror-achtige momenten. De sfeervolle soundtrack draagt flink bij aan de unieke sfeer. Op dvd ziet de film er prima uit; vooral het intense kleurgebruik komt beter over dan ooit.

AddictedToMovies
Mijn vierde Merdem en de eerste die me niet wist te pakken. Het is zeker geen slechte film, integendeel; een zeer knap debuut waar zijn hand al zeker zichtbaar is; de omgeving is schitterend en sfeervol gefilmd (net zoals in zijn andere werk is de natuur oogverblindend). Maar waar bij zijn andere film de hartstocht en de symboliek mij helemaal meesleepte, bleef ik hier met een leeg gevoel achter. Ik weet vrijwel zeker dat het ook in deze film zit (diepere laag), maar ik kan het niet echt bevatten. Wel is de rol van koeien zeer uniek, het houthakken en het boerenleven met de families had ook wel iets. Een goede film zeker, maar doordat ik er te weinig van snap heeft het me niet echt kunnen raken. Toch nog een

avatar van EveAndro
Mijn eerste Medem film. Kreeg hem van vriend te leen die hem voor mij selecteerde op mijn verzoek om "mooie landschappen '. Mooi rustig in beeld gebracht. Oogstrelend.

Leuk debuut. Deed me sterk aan de Taviani broers denken. Een kroniek, die zo speels is qua vorm en wisselend van toon. Technisch nog niet zo verfijnend als zijn latere films en af en toe mist de film focus. Maar het kijkt erg makkelijk weg. Kleine 4 sterren.

Een goed verhaal heeft de film; maar ik werd overrompelt door de beelden. Zelfs zo dat voor mij uiteindelijk het verhaal er minder toe deed. De film ademt de bergboeren. Meesterlijk.

avatar van Metalfist
Houthakkers en koeien

Het was een wilde gok toen ik een aantal maanden geleden de filmbox van Julio Medem aanschafte met daarin Lucía y el Sexo, La Ardilla Roja, Tierra en deze Vacas. De eerste twee films waren een schot in de roos met 2x 4* en ik was wel benieuwd wat Medem voor de rest uit zijn mouw ging kunnen schudden. Tierra was de volgende in rij maar die duurde me iets te lang qua speelduur dus kwam ik automatisch bij Medem's debuut terecht.

En het is te merken dat dit zijn eerste film was doordat een aantal elementen duidelijk zijn te herkennen maar het is nog niet zo'n geslaagd geheel als Lucía y el Sexo of La Ardilla Roja. Toch heeft Vacas zeker en vast zijn charmes en is het een debuut dat gezien mag worden. Al is het alleen maar om het feit dat Medem er in slaagt om je als kijker compleet te laten wegdromen in een wereld die alleen maar bestaat uit 2 families die tegen elkaar strijden in wedstrijden houthakken. Het verhaal speelt zich af in een periode van een aantal generaties en de liefde krijgt een soort van verboden tint à la Romeo & Julia (inclusief menig incest) terwijl dit alles wordt gadegeslagen door een stel koeien. Het blijft boeien en het is dan ook jammer dat de Spanjaard zich genoodzaakt voelt om op het einde te breken met deze zorgvuldig opgezette wereld van de twee families door er een oorlog in te laten sijpelen. Het zorgt natuurlijk wel voor een geslaagde climax maar ik had het misschien nog net iets interessanter gevonden mocht de realiteit nooit zijn binnengedrongen.

Rare keuze wel om een hele hoop acteurs te gaan recycleren als het ware. De film speelt zich af over een aantal generaties maar zo speelt bijvoorbeeld Carmelo Gómez zowel Manuel, Ignacio als Peru Irigibel wat respectievelijk de grootvader, de zoon en de kleinzoon is. Het zorgt voor een beetje verwarring doordat het niet echt duidelijk gemaakt wordt of het nu om de zoon van gaat of om hetzelfde personage maar dan gewoon wat ouder gemaakt. Wat wel direct opvalt is dat de typische seksuele spanning uit de films van Medem hier weinig te vinden is. Hierdoor krijg je het gevoel dat Emma Suárez wat miscast is als de lieflijke (volwassen versie van) Christina maar toch weet ze er nog iets van te maken. Zeker de scènes met Peru zijn geslaagd te noemen. Voor de rest nog erg veel symboliek, die jammer genoeg voor een stuk aan mij verloren is gegaan, en een geslaagde soundtrack waardoor Vacas een film is die gezien mag worden.

Een iets mindere film van Medem maar nog altijd wel de moeite waard. De hand van de regisseur is hierin al zeker te merken qua symboliek en dergelijke maar het is vooral een zekere schoonheid die Medem in zijn beelden weet te brengen die echt geslaagd is. Zo zijn de houthakscènes verbazingwekkend genoeg vrij fascinerend en verveelt de kroniek over de twee Baskische families nergens.

avatar van david bohm
Op sfeervolle wijze vertelt Medem het verhaal van een paar families in een Baskische vallei. Zij hebben een boerenbestaan en houthakken vormt een manier om status en geld te verwerven.De casting is uitstekend, fraaie boerentronies met bovendien een aantal aantrekkelijke vrouwen.
Alles wordt prachtig in beeld gebracht, het groene landschap, de koeien, de vogelverschrikkerachtige poppen. Ook de muziek is fijn.

De keuze om acteurs te recyclen is om het cyclische van het bestaan op het platteland te benadrukken. Je komt niet vooruit en ondanks de schoonheid wil iedereen dan ook weg. Zelfs de koeien.

avatar van Franklin1975
Dit is de enige film van Medem die ik nog niet heb en wil hem per sé uit de Quality Film Collection op dvd hebben. Helaas wordt deze niet meer als zodanig uitgegeven, dus als iemand deze heeft en hem kwijt wil.....

avatar van arno74
Een qua beelden erg mooie film met veel fraaie natuurbeelden en een behoorlijke hoeveelheid surrealistische scènes. Op een of andere manier hebben nieuwe regisseurs wel een enorme behoefte om te laten zien hoe goed ze met hun camera kunnen spelen. Ook Medem kan het niet laten om in zijn opera prima te tonen wat hij zoal met een camera kan doen en dat is eigenlijk best jammer. Gelukkig gebeurt dat in deze film relatief weinig waardoor het niet al te storend wordt, aanvankelijk is dat gespeel nog wel toepasselijk al gaat Medem daar uiteindelijk net te lang mee door.

Qua surrealisme, en ook door de schilderijen die in de film voorkomen, deed het me aan Caótica Ana (2007) denken. Aanvankelijk dacht ik dat ook hier de schilderijen van de zus van Medem afkomstig konden zijn maar dat bleek toch niet het geval te zijn. Tot nu toe heb ik trouwens meer surrealisme gezien in de films van Medem dan in de films van Buñuel (m.u.v. zijn korte films).

Het wat verwarrende verhaal, met als rode draad de vete tussen twee gezinnen die overgaat van generatie op generatie, en waar de geschiedenis zich lijkt te herhalen, zit wel goed in elkaar. Medem is wel beter in het tonen en vertellen van poëthische verhalen dan in het begrijpelijk overbrengen van een verhaal, en dat is in zijn eerste film al te merken. Dat dezelfde acteurs meerdere rollen spelen maakt het ook niet makkelijker om het te volgen, wellicht koos hij hiervoor puur vanwege het budget, al heeft dat ook wel iets surrealistisch.

Medem stopt op sfeervolle en poëthische wijze veel ingrediënten in deze film: prachtige natuurbeelden, surrealistische situaties, onmogelijke liefdes, haat, oorlog, aizkolaris (beoefenaars van de houthaksport) en koeien. 3.5*