The Cold Light of Day (1996)

Alternatieve titel: In the Cold Light of Day

Verenigd Koninkrijk / Nederland / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Richard E. Grant, Lynsey Baxter en Perdita Weeks

Een politieagent neemt ontslag om zich volledig te kunnen richten op het vinden van een kindermoordenaar. Om de moordenaar in de val te lokken begint hij een vriendschap met een alleenstaande moeder en haar dochtertje.

FisherKing
Dit is de remake van 'Es geschah am hellichten Tag'.

avatar van Jordy
en The Pledge (met Nicholson) was de derde versie van de film...

FisherKing
en The Pledge (met Nicholson) was de derde versie van de film...
Vandaar dat het verhaal me zo bekend overkwam

Van onze Rudolf van den Berg. Zeker niet slecht gemaakt.
Maar ik hou er niet van. Het gegeven is me te bedacht, en te kil.

Een man zit achter een moordenaar aan en sluit dan vriendschap met een jonge vrouw met een dochtertje dat prima als lokaas kan dienen. En dan is de bedoeling natuurlijk dat onze held haar op het laatste moment...

Gerard Thoolen zit er nog in, in een klein rolletje, en nog zo wat landgenoten.

avatar van narva77
Redelijk geslaagde Brits/Nederlandse thriller...

avatar van mdj
mdj
En niet te vergeten een kleine bijrol (met honden) voor Boudewijn de Groot. De enige Nederlander naar ik begrepen heb die hierin niet is nagesynchroniseerd omdat ze hem nog wel overtuigend Engels vonden spreken.

robertus65
Middelmatig standaard thriller die nauwelijks spannend is, het gegeven dat je het allemaal al lang van te voren aan zag komen en bovendien had ik de film ooit al eens gezien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Slap script.

Deze thriller van Van den Berg kent wel enige spanning, maar doordat het script niet heel sterk en nogal voorspelbaar is, is het kippenvel minder aanwezig dan nodig.

Aan Grant of het kleine meisje ligt het niet zozeer, al komen de Nederlanders er wel wat bekaaid van af. Met uitzondering van het bijrolletje van De Groot die wel gelijk overtuigt. Hoffman wordt gehinderd door dubs en is, evenals Thoolen, slechts kort aanwezig.

Toch kent de film een paar aardige shots en is de psycho voldoende griezelig. Ook hangt er een aardige sfeer. Het verhaal zou met 'The Pledge' een iets betere uitvoering kennen.

Redelijk.

avatar van alexspyforever
Deze film heb ik eindelijk gevonden via de Duitse ebay. Daar heet ie "Tod im kalten Morgenlicht". Jammer genoeg enkel Duitsgesproken, maar heb al ergens ondertitels gevonden.

avatar van alexspyforever
Bij een herkijkbeurt is deze me beter bekomen ook al was het een Duits gedubde versie. Ik vond Perdita Weeks die het kleine meisje speelde heel goed acteren alsook de kindermoordenaar.
Ja, het was voorspelbaar en toch een stuk anders dan "The Pledge". Ik moet zeggen dat het einde in deze film voor mij bevredigender overkwam dan "The Pledge". The Pledge is ook een goede film, maar het duurt allemaal een beetje te lang voor ie op gang komt. Cold Light of Day is meer to the point en geeft ook een beter beeld van de vreemde hersenkronkels van de moordenaar.

avatar van clubsport
staat dat ie vanavond op veronica te zien zou zijn maar het is die slappe film uit 2012

avatar van thugster
Komt helemaal niet vandaag

Hmm, vanmorgen stond op de Veronica-site nog duidelijk deze film vermeld.
Jammer dat het die recente film is. Meer een Veronica film, dat wel...

avatar van clubsport
jammer ik had deze graag nog eens gezien , kan me herrinneren dat ik hem toendertijd op video had gehuurt en ik vond hem best spannend .
the pledge heb ik veel later eens gezien maar die viel me erg tegen .

avatar van thunderball
Hier idemdito... die andere, nieuwere film heb ik bij een pompstation voor twee euro gekocht en viel tegen. Had die uit '96 nog wel eens willen zien, is een herverfilming van "Es geschah am hellichten tag." Staat bij mij in de gids vermeld, maar had het kunnen weten, gezien ze al de hele week op TV reclame maken met die nieuwe film.

avatar van alexspyforever
Voor wie deze graag wil zien, heb deze op DVD maar dan Duits gedubd (tot op heden geen Engelse versie op DVD gevonden). Heb er ook ondertitels bij. Dus als je deze film nog eens wil zien geef me maar een seintje via pm dan wil ik deze wel uploaden via mijnbestand.nl.

avatar van alexspyforever
Deze nog eens herzien deze keer noodgedwongen in het Duits met ook Duitse ondertiteling omdat ik de originele Engels gesproken versie nergens kon vinden. Gelukkig had ik de film vroeger al enkele keren gezien dus ik kon het wel goed volgen. Het is nog eens een verfilming van de film 'Es geschah am hellichten Tag' uit 1958 waar ook achteraf een roman van werd gemaakt. Het origineel zal voor die tijd best heftig zijn geweest een beetje zoals M, beide handelen over een kindermoordenaar. Helaas krijgen we in beide films te weinig mee van de dader om van een goede karakterstudie te spreken. En zeker in geval van M wordt het allemaal nogal chaotisch, hysterisch en bij momenten wordt het zelfs een klucht. Nog een adaptatie volgde in 2001 met The Pledge met Jack Nicholson als de speurder. Helaas leek de film eerder het karakter van Nicholson te willen ontleden en was het verhaaltje van de kindermoordenaar er maar een beetje bij gesleept.

Hoe low budget, obscuur en onpopulair deze film ook moge zijn, ik vind deze nog steeds goed en de beste verfilming van het scenario van Friedrich Dürrenmatt. De film is best wel een internationaal gebeuren geregisseerd door Nederlander Rudolf van den Berg met landgenoten Thom Hoffman en zanger Boudewijn de Groot in kleine rollen. De hoofdrol is voor speurder Victor Marek gespeeld door de Zuid-Afrikaanse Richard Grant die vooral opvalt door zijn heldere ogen. Voorts nogal wat Britten: Lynsey Baxter als Milena, Perdita Weeks als diens dochter Anna, Simon Cadell en Heathcote Williams die met zijn weelderig donkere haardos een overtuigende psychiater speelt. James Laurenson die de hoofdinspecteur speelt (en na zo een 20 minuten volledig uit beeld verdwijnt) is dan weer een Nieuw-Zeelander en zo zullen er nog wel nationaliteiten zijn. Wellicht waren de kinderen van de school wel van de lokale bevolking. De film werd immers in Tsjechië opgenomen.

Best wel spannend dat kat- en muisspel tussen de speurder en de moordenaar vooral omdat Marek best wel hoog spel speelt. Hij lijkt veel vertrouwen te hebben in zijn eigen kunnen en de moordenaar te onderschatten. We krijgen hier een goede inkijk in de psyche van de moordenaar (die vriendelijk maar ook wel creepy uitziet) niet enkel door enkele bizarre scènes maar ook door de theorie van de psychiater.
Naast sterke rollen van speurder, moordenaar is er ook nog Perdita Weeks die de kleine Anna speelt. Ze speelt ongedwongen met veel fantasie zoals je van een kind van die leeftijd verwacht. Ze lijkt niet te hoeven acteren. Voor haar is het als een sprookje maar die zijn van origine wel gruwelijk...