La Hora Fría (2006)

Spanje
Horror / Mystery

geregisseerd door Elio Quiroga
met Jorge Casalduero, Nadia de Santiago en Marco González

Na een grote oorlog met chemische wapens en kernbommen leeft een groep van acht mensen geïsoleerd in afbrokkelende ondergrondse installaties. Zij kunnen het complex niet verlaten en zij vertoeven in een constante staat van waakzaamheid. De voedselvoorraad is bijna op en zij hebben dringend geneesmiddelen en munitie nodig, maar om dit te vinden moeten zij hun veilige gebied verlaten. Wat er echter buiten sluimert is zo dreigend dat niemand er durft over spreken.

avatar van arno74
Deze film ooit in de bioscoop gezien toen het uitkwam, grappig genoeg is deze mij goed bijgebleven, wat op zich al positief is.

Met name het script was wel interessant. Ingesloten in een complex proberen een aantal mensen, waaronder twee kinderen, in moeilijke omstandigheden te overleven. Ze proberen de mensen die geïnfecteerd zijn door de chemische wapens buiten te houden. Binnen is het echter ook niet veilig, ´s nachts als de temperatuur zakt, gedurende The Cold Hour, moeten ze schuilen in hun kamers, want dan verschijnen er in het complex andere gevaarlijke wezens die zich normaliter schuil houden.

De film geeft een eenvoudige, duistere en claustrofobische indruk van het complex en de gangen en ruimtes daarin, en van wat zich daarin afspeelt. Aardige mix tussen science fiction en horror, zeker een aanrader als je van beide genres houdt. Verder is het geen topper, maar ook geen slechte film.

avatar van sinterklaas
Vreemd Spaans sf-je.

Het lijkt ook een vrij standaard verhaal die zo weggeplukt lijkt te zijn uit jaren 80 B-science fictions; een groep mensen, zeg maar gezinnen (?) leven in een ondergrondse bunker omdat het leven boven is uitgeroeid en een no go area is geworden. Aan sommige elementen en tv-fragementen die hier worden vertoond zou je haast denken dat dit een soort pre-koude oorlog film is. In de bunker volgen we eerst hun manier van leven, vervolgens moeten ze iedere nacht rekening houden met "The Cold Hour", een soort van stikstof-toename in de gangen van de bunker, en krijgen ze op den duur ook nog te maken met een soort van wezens die behoorlijk besmettelijk zijn. Dan een beetje vluchten voor de wezens, dan de wapens tevoorschijn halen en op de manier van Aliens de strijd aangaan tegen de wezens, en dan het einde... dat wel inene een slag van 180 graden maakt, en die nog aardig gelukt is ook.

Toch, zoals gezegd, een bevreemdend filmpje met een vrij laag budget en toch een verrassende uitgangspunt die er voor zorgt dat het achtergrondverhaal eigenlijk helemaal niet van toepassing is. Apart!