• 8.603.977 stemmen

The Great Ecstasy of Robert Carmichael (2005)

Drama / Misdaad | 96 minuten

Genre: Drama / Misdaad

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Thomas Clay

Met onder meer: Ryan Winsley en Daniel Spencer

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Great Ecstasy of Robert Carmichael

Robert Carmichael is een intelligente leerling en begenadigd cellist die toch spijbelt op school en met drugs begint te experimenteren. Samen met een stel verkeerde vrienden belandt hij in een uitzichtloze spiraal van geweld...

imageimageimage

avatar van goongumpa

goongumpa

Een punch in the face, deze film. Bewust de kijker choqueren met 'nieuwshorror' en er geen conclusie aan verbinden. Dit alles gestileerd in beeld gebracht, grauw en afstandelijk, met veel plan-sequences.

Een beetje in die Haneke-Noé traditie, waar ik zeker niet dol op ben. Ik vind het geen prettige manier van filmmaken en een zeer twijfelachtige positie om in te nemen als regisseur.

Het monteren van oorlogsbeelden tussen de tweede gang-rape (ja, er zijn er twee!) vond ik al helemaal een onprettige, dubieuze stijlgreep. Het leek me hol en ongepast.

avatar van leatherhead

leatherhead

He bah, wat een nare film eigenlijk zeg. Heb zo'n beetje het ergste van het ergste wel gezien volgens mij, maar vond deze toch best heftig. Ben de film ook zonder al teveel verwachtingen in gegaan, misschien dat dat er ook wat mee te maken had.

De link met een film als Irréversible (die wel beter is imo) is inderdaad snel gelegd. Deze film mag dan wat subtieler zijn, het maakt het er zeker niet minder hard op. De inbraak op het einde is uiteraard grof en meedogenloos, maar eigenlijk vond ik die scene met dat meisje nog wel wat heftiger, vooral omdat de suggestie daar een stuk misselijkmakender is, en die happy hardcore deuntjes voor een extra ziekelijk effect zorgen. Werd er nogal onrustig van, en dat heb ik niet gauw.

Audiovisueel is het allemaal prima. Langgerekte shots, vaak van afstand gefilmd, wat bij vlagen voor een nogal kille sfeer zorgde. De soundtrack is ook zeer apart, maar effectief. Onder andere door middel daarvan krijgen de scenes in de beginfase van de film iets heel onheilspellends over zich. Je voelt eigenlijk al aankomen dat er wat vreselijks gaat gebeuren, en Clay versterkt dat gevoel op een efficiënte manier.

Één van de films die ik met recht vrij choquerend kan noemen. Hard, compromisloos, maar ook erg indrukwekkend, en bovendien knap gemaakt. Eigenlijk wou ik 4,5* geven, ware het niet dat ook ik die uit de lucht gegrepen oorlogsbeelden nogal out of place vond. Wel een dikke 4,0* dus voor deze.

avatar van Basto

Basto

wat een heftige en nare film is dat. Meestal hou ik daar wel van, maar hier kwam het toch wat te geforceerd over. Shockeren om het shockeren. Een iets gematigder finale had beter gepast.

Onderhond

Blijft toch wel sterk.

Het is mijn genre zo niet, het sociaal drama. De UK is er zeker niet vies van en deze film valt ook wel redelijk binnen die traditie, maar dan met enkele puntjes die het voor mij een stuk aantrekkelijk maken. De verhalen over jeugd zonder veel perspectieven ken ik verder wel, het gaat mij meer om de vorm.

De cameravoering is iets strakker, de soundtrack opvallender en de film zelf vooral wat venijniger. Die zaken komen allemaal samen in twee scenes die de aandacht weten op te eisen, daartussen blijft het jammer genoeg wel net iets te pover.

Maar die scenes maken echt wel indruk, en houden de film scherp. En zo wist deze film mij ook bij herziening toch weer te overtuigen. Mijn favoriete genre zal het nooit worden, maar mits de juiste keuzes kan het toch sterke films opleveren.

4.0* en een uitgebreide review